مدیریت مکانی پستی است که قراراست باشما به اشتراک بگذاریم.امیدواریم که این پست جذاب مورد پسند شما قرار بگیرد. این پست توسط ونوس نصیرفام تهیه و تقدیم می گردد.

این متن به توصیف و تعریف هوش مکانی (GEOINT) و سیستم ملی برای هوش مکانی (NSG)می پردازد.
مدیر NGA (D/NGA) به عنوان مدیر عملکردی برای هر دو GEOINT و NSG خدمت می کند. از این پس، زمانی که به D/NGA به عنوان مدیر عملکردی NSG و/یاGEOINT اشاره شود، اصطلاح FM/NSG استفاده خواهد شد. این سند به عنوان یک چارچوب عملکردی برای درک GEOINT و زمینه لازم برای استفاده کامل مشتریان GEOINT را فراهم می کند. NSGترکیبی از فناوری ها، سیاست ها، قابلیت ها، اصول، فعالیت ها، افراد، داده ها و جوامع مورد نیاز برای تولید اطلاعات مکانی در یک محیط یکپارچه، چند هوشی و چند حوزه ای است. اصطلاح GEOINT برای توصیف و در بر گرفتن هر دو استاندارد و پیشرفته (یکپارچه) قابلیت های تصویرسازی، هوش تصویری و اطلاعات مکانی GEOINT از ادغام و تجزیه و تحلیل ایجاد شده است.

مدیریت هوش مکانی

هر سه محصول کاملا قابلیت ناشی ازنتیجه قدرت هوشمندو جامع و متناسب برای دامنه وسیع تری از مشکلات و مشتریان بیشتر است.

به عنوان مثال، GEOINT می تواند از فناوری پیشرفته برای ایجاد محصولات پویا و تعاملی استفاده کند. به عنوان شبیه سازی ماموریت واقعی که به تعیین اثرات سرعت، جریان، جزر و مد، باد، روشنایی و غیره ، در یک ماموریت یا مشکل اطلاعاتی کمک می کند. این محصولات ممکن است پرواز مجازی داشته باشند و در سناریوهای ماموریتی یا نقشه های تعاملی قدم بردارند.GEOINT همچنین می تواند یک تصویر عملیاتی مشترک (COP) از یک منطقه خاص با استفاده از حسگرهای متعدد و پیشرفته، انواع مختلف داده و اطلاعات (از جمله عملیات، برنامه ریزی، تدارکات، و غیره)، و همچنین رشته های هوش چندگانه (INTs) برای ارائه تصویرسازی بصری جامع به طور موثر ایجاد کند. این قابلیت مزایای بسیاری را برای جنگجو، امنیت ملی سیاست گذاران، پرسنل امنیت داخلی و همکاران IC با مکان یابی دقیق فعالیت ها و اشیاء، ارزیابی و تشخیص معنای رویدادها، و فراهم کردن زمینه برای تصمیم گیرندگان فراهم می کند. به طور خلاصه،GEOINT راه حل های نوآورانه و همه کاره را برای پاسخگویی به خواسته های امروزی نیازهای اطلاعاتی و پیش بینی محیط تهدید آینده فردا ارائه می دهد.- GEOINT چیست؟ فصل ۱ چهار جزء GEOINT را شرح می دهد: در حوزه GEOINT، داده هایی که    GEOINTاز آن مشتق شده است، فرآیند تحلیلی اولیه مورد استفاده پیش بینی کننده GEOINT و محصولات حاصل از ایجاد GEOINT قرار می گیرد.

فصل دوم سیستم های GEOINT: فصل ۲ به سیستم های GEOINT از جمله جمع آوری داده ها سیستم ها و سیستم های پشتیبانی سرتاسری می پردازد.

بخش یک، شامل:نمای ملی، تجاری و سیستم های جمع آوری هوابرد و توصیفی از تصاویر طیفی، تصاویر حرکتی، سنجش فعال فناوری و حسگرهای ژئوفیزیکی مورد استفاده در آن سیستم ها. بخش ب سیستم های جمع آوری مدیریت نیازمندی ها، مدیریت بهره برداری / تولید، ایستگاه کاری بهره برداری و مجموعه ابزار، تکثیر نقشه، انتشار و ذخیره سازی را مورد بحث قرار می دهد.

هوش مکانی

فصل اول: ژئوینت چیست؟

بررسی اجمالی
GEOINT یک رشته اطلاعاتی و حرفه ای از تصاویر، هوش تصویری (IMINT) و ادغام اطلاعات مکانی تکامل یافته است.

عناصر GEOINT:

تصویرسازی:

تشبیه یا نمایش هر ویژگی طبیعی یا مصنوعی یا شیء یا فعالیت مرتبط و داده های موقعیتی در همان زمان به دست آمدن شباهت یا نمایش، از جمله محصولات تولید شده توسط سیستم های شناسایی ملی مبتنی بر فضا، و شباهت ها یا ارائه های تولید شده توسط ماهواره ها، سکوهای هوابرد، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین یا سایر وسایل مشابه (به جز این اصطلاح شامل عکاسی دستی یا مخفی که توسط انسان یا از طرف سازمان های جمع آوری اطلاعات گرفته شده نمی باشد).

هوش تصویری:

شامل اطلاعات فنی، جغرافیایی و اطلاعاتی که از طریق تفسیر یا تحلیل تصاویر و مواد جانبی.

اطلاعات جغرافیایی:

اطلاعاتی که موقعیت جغرافیایی و ویژگی های طبیعی یا ویژگی ها و مرزهای ساخته شده روی زمین، از جمله: داده های آماری می باشد. اطلاعات به دست آمده از جمله فناوری‌های سنجش از دور، نقشه‌برداری نمودارها، داده های ژئودزیکی و محصولات مرتبط را مشخص می کند.
قابلیت ها و محصولات اساسی این سه حوزه همچنان به عنوان پایه و اساس GEOINT وجود دارد. با این حال، تصاویر، هوش تصویری و اطلاعات مکانی در حال حاضر سه مورد عناصر مکمل GEOINT، به جای اجزای موجودیت ها در نظر گرفته می شوند. پیشرفت در فناوری و استفاده از داده های مکانی توانایی ادغام و / یا ترکیب عناصر هر یک از حوزه ها، همراه با سایر عناصر اطلاعاتی، منجر به بسیاری از قابلیت های جدید و پیچیده تر برای تولید محصولات و ایجاد تجزیه و تحلیل می شود. با تکامل GEOINT و تکنولوژی، خط بین GEOINT استاندارد و تخصصی واضح نیست. در حالی که برخی از موارد زیر عواملی که گهگاه برای GEOINT استاندارد اعمال می شوند، بیشتر با GEOINT تخصصی مرتبط هستند و ممکن است به تمایز بین دوتا کمک کند.

ویژگی های تخصصی GEOINT:

تجزیه و تحلیل هوش در تمام جنبه ها گنجانده از چندین نوع حسگر و فناوری حسگر پیشرفته استفاده می کند، انواع مختلفی از داده های مکانی را ترکیب ، از اطلاعات و داده های سایر INT برای ارائه زمینه استفاده می کند. از اطلاعات و داده های سایر INT ها برای ارائه زمینه استفاده می کند.

ابعاد بیشتری را به محصولات استاندارد زمین فضایی اضافه می کند:

-بعد ۳:

قابلیت تجسم سه بعدی (۳D) را فراهم می کند.

بعد ۴:

عنصر زمان و حرکت را ادغام می کند (با امکان واقع بینانه حرکت برای ایجاد محصولات بصری پویا و تعاملی)

اجزای GEOINTممکن است GEOINT متشکل از چهار جزء اساسی در نظر گرفته شود:

۱- رشته GEOINT
۲- داده هایی که GEOINT را تشکیل می دهند
۳- فرآیندی که برای توسعه محصولات GEOINT استفاده می شود

هوش مکانی

۴- محصولات مشتق شده از GEOINT
بخش یک: رشته GEOINT

GEOINT یک زمینه تخصصی عملی در حرفه گسترده تر هوش است. رشته GEOINT شامل تمام فعالیت های درگیر در برنامه ریزی، جمع آوری، پردازش، تجزیه و تحلیل، بهره برداری و انتشار اطلاعات مکانی به منظور دستیابی به اطلاعات ملی محیط امنیتی یا عملیاتی، این دانش را به صورت بصری به تصویر می کشد و دانش به دست آمده وسایر اطلاعات از طریق فرآیندهای تجزیه و تحلیل و تجسم با هم ترکیب می کند.

فناوری پیشرفته اکنون قابلیت استفاده و ترکیب داده های مکانی را در موارد مختلف راه هایی برای ایجاد محصولات بصری تعاملی / پویا و سفارشی فراهم می کند. به تحلیلگر اجازه می دهد تا به سرعت ارتباطات پیچیده تری بین انواع مختلف داده ها و اطلاعات نسبت به قبل ممکن است ایجاد می کند.

محصولات جغرافیایی اکنون می توانند از طیف وسیع تری از داده ها، از جمله سایر INT (مانند SIGINT، HUMINT و MASINT)، از طریق فرآیندهای مشترک، برای ارائه دقیق تر، محصولات جامع و مرتبط استفاده کنند. GEOINTهمچنین می تواند باINTهای دیگر مانند SIGINT، برای توسعه محصولات سفارشی ترکیب شود. نتیجه این پیشرفت ها، دگرگونی در تحلیل و فرآیندهای فنی مورد استفاده برای ایجاد محصولات جغرافیایی است. اثر تجمعی همه اینها تغییراتی است که باعث تکامل رشته GEOINT شد.

رشته GEOINT بیش از سیستم ها، فناوری و فرآیندها را در بر می گیرد. در رشته متشکل از متخصصان بسیار ماهر با طیف گسترده ای از تخصص است. به طور جمعی، آنها دارای مجموعه ای پیشرفته از دانش و اصول عملیاتی هستند که طی سالیان متمادی توسعه یافته اند. متخصصان GEOINT نشان دهنده طیف وسیعی از مشاغل شامل صنعت تجارت GEOINT هستند.تجارت GEOINT شامل کاربرد مهارت ها، رهبری، آموزش مداوم، مربیگری، تجربیات ویژه و دانش GEOINT در یک یا چند مورد تخصص های شغلی است. با این حال، هر حرفه ای باید ابتدا یک تحلیلگر GEOINT و یک متخصص در یک تخصص خاص شغلی دوم در نظر گرفته شود.
تخصص های GEOINT Tradecraft عبارتند از:

تجزیه و تحلیل هوانوردی:

علم توسعه بازنمایی های تخصصی از طبیعت نقشه برداری شده و ویژگی‌های انسان ساخت زمینی و ابرداده‌های تکمیلی به‌ویژه برای کمک به ناوبری هوایی، خلبانی یا برنامه ریزی عملیات هوایی.

کارتوگرافی:

هنر و علم ساختن نقشه و نمودار.

علوم زمین شناسی:

 

علوم ژئودزی و ژئوفیزیک که به اطلاعات یا داده های زمین مربوط به گرانش، موقعیت یابی نقطه، داده ها و غیره.

تجزیه و تحلیل جغرافیایی:

علم استخراج معنا از داده های مکانی و استفاده از آن سیستم های اطلاعات جغرافیایی برای کشف و بررسی روابط و الگوها در همه اشکال داده های مکانی برای پاسخگویی به مسائل اطلاعاتی یا نظامی.

تجزیه و تحلیل تصاویر:

علم تبدیل اطلاعات استخراج شده از تصاویر به هوش در مورد فعالیت ها، مسائل، اشیاء، تاسیسات و/یا حوزه های مورد علاقه.

علوم تصویرسازی:

کاربرد فنی سنجش از دور برای تولید از محصولات و خدمات GEOINT.

تجزیه و تحلیل دریایی:

به تصویر کشیدن بازنمایی های تخصصی اقیانوس شناسی، هیدروگرافی، داده های عمق سنجی و متادیتاهای تکمیلی، مورد نیاز برای ناوبری دریایی، خلبانی، یا برنامه ریزی عملیات دریایی.

تجزیه و تحلیل منطقه ای:

تجزیه و تحلیل جغرافیایی، ژئوپلیتیکی یا اطلاعاتی یک کشور خاص یا منطقه ای از جهان.

تجزیه و تحلیل منبع:

تحلیلگران منبع روابط شریک را مدیریت ، مجموعه را هماهنگی عملیات با شرکای ماموریت یا سایر رشته ها، انجام ارزیابی عملیات جمع آوری، و اطلاعات پشتیبانی نیاز به فعالیت های واسطه گری دارند. تحلیلگران منبع نیز فعالانه استراتژی هایی برای شناسایی و ارائه منابعی که بیشترین کمک را برای تحلیل گران به منظور پاسخگویی خاص دارند مشکلات هوشی توسعه می یابند.

بخش ب: داده های GEOINT

“داده های GEOINT” نوع جدیدی از داده ها نیست. این اصطلاح به سادگی برای هر داده ای که اشاره جهت ایجادGEOINT دارد استفاده می شود ، که می تواند از چندین منبع طبقه بندی شده یا طبقه بندی نشده مشتق شود. از آنجایی که زمین فضایی داده ها منبع اصلی برای هر سه عنصر اصلی GEOINT هستند،اطلاعات مکانی، تصاویر، و هوش تصویری – این منبع اصلی داده برای GEOINT در نظر گرفته می شود.
همانطور که سایر رشته های اطلاعاتی از GEOINT برای ایجاد یک پاسخ جامع به مشکل هوش، رشته GEOINT داده‌های سایر رشته‌های هوش را ترکیب می‌کند، مانند هوش انسانی (HUMINT)، هوش سیگنال ها (SIGINT)، اندازه گیری و امضا هوش (MASINT) و هوش منبع باز (OSINT) استفاده می کنند.

این رشته های اطلاعاتی برای تأیید و ارائه زمینه به داده های مکانی و اطلاعات جدایی ناپذیر به رشته GEOINT استفاده می شود.

در نظر گرفتن یا استفاده از انواع هوش، یا هوش چند منبع (multi-INT) اضافی، چشم اندازی برای اطمینان  فراگیرتر اطلاعات جغرافیایی، تولید محصول می باشد.پتانسیل کامل GEOINT زمانی تحقق می یابد که انواع مختلف داده های اطلاعاتی و مکانی با هم ترکیب شده، تجزیه و تحلیل با استفاده از اطلاعات اطلاعاتی، و / یا در یک محصول مکانی واحد ادغام شده اضافه می کند.
Multi-INT نباید با اطلاعات تمام منبعی که توسط آژانس های دیگر انجام می شود اشتباه گرفته شود.که انواع هوش برای ارزیابی یک هوش در نظر گرفته، به صورت مسئله یا مشکل ترکیب و تجزیه و تحلیل می شوند.

Multi-INT:

فعالیت هایی که برای تولید اطلاعات با دقت، سطح اطمینان، به موقع بودن و وضوح از طریق استفاده از روش‌های تک-INT در دسترس نیست.

جمع آوری و پردازش داده ها

داده های مکانی با روش های مختلفی از جمله سیستم ها، پلتفرم ها، حسگرها و وسایل دیگر سیستم‌ها، پلتفرم‌ها و حسگرها ترکیب شده اند.

بخش ج. فرآیند تحلیل جغرافیایی

محصولات جغرافیایی در نتیجه فرآیند تجزیه و تحلیل هوشمند به GEOINT تبدیل می شوند. در حالی که بسیاری از متدولوژی ها برای ایجاد GEOINT استفاده می شود، NGA یکی از رایج ترین آنها را اقتباس کرده که روش‌های تحلیلی برای تحلیل پیش‌بینی برخی مشکلات هوشی می باشد.

از اساس  روش شناسی می توان استفاده واز آن برای پشتیبانی استفاده کرد ، آماده سازی اطلاعاتی مشترک ارتش فرآیند Battlespace (JIPB) و برای پشتیبانی استفاده کرد اما به گونه ای اصلاح شد که ممکن است برای مسائل غیر اطلاعات نظامی و چالش ها مورد استفاده قرار گیرد.
GPE یک فرآیند سیستماتیک و چهار جزئی است. باکمک اجزاء تا اطمینان حاصل می شود که تحلیلگران همه اطلاعات را در نظر می گیرند ؛ با این حال، این یک چک لیست سفت و سخت نیست. GPEدر اختیار تحلیلگر با الگو برای استفاده در سراسر طیف مجموعه مشکلات هوش قرار می دهد. با در نظر گرفتن این نکات، چهار جزء GPE شرح زیر داده شده است:
مولفه ۱: تعریف محیط: جمع آوری حقایق اساسی مورد نیاز برای مشخص کردن مکان دقیق ماموریت یا حوزه مورد علاقه. مرزهای فیزیکی، سیاسی و جمعیتی باید مشخص شود. داده ها ممکن است شامل مختصات شبکه، طول و عرض جغرافیایی، بردارها، ارتفاعات، مرزهای طبیعی. (محدوده کوه ها، رودخانه ها) و غیره باشد. این داده ها به عنوان پایه ای برای محصول GEOINT عمل می کند.

مؤلفه ۲:

تأثیر محیط را توصیف کنید:
اطلاعات توصیفی در مورد منطقه ارائه دهید در مرحله ۱ تعریف شده است. شرایط طبیعی، زیرساخت ها و عوامل فرهنگی موجود را شناسایی کنید. در نظر گرفتن تمام جزئیاتی که ممکن است بر عملیات احتمالی در منطقه تأثیر بگذارد: آب و هوا؛ زندگی گیاهی؛ جاده ها امکانات؛ جمعیت؛ زبان؛ و اجتماعی، قومی، مذهبی و سیاسی عوامل.

جزء ۳:

ارزیابی تهدیدات و خطرات:اضافه کردن اطلاعات اطلاعاتی و تهدیدات، برگرفته از چندین INT، روی فونداسیون و لایه های اطلاعات توصیفی محیط در دو مرحله اول ایجاد شد. این اطلاعات شامل:دستور نبرد؛ اندازه و قدرت یا تهدید رقیب ؛ حریف اصول؛طبیعت، قدرت،توانایی ها و اهداف گروه های شورشی منطقه؛ و اثرات شیمیایی/بیولوژیکی احتمالی.

جزء ۴:

نتیجه گیری های تحلیلی را توسعه دهید:برای توسعه نتایج تحلیلی تمام اطلاعات اجزای ۱-۳ را یکپارچه کنید.تاکید بر توسعه نتیجه گیری های تحلیلی پیش بینی کننده است. به عنوان مثال، تحلیلگر ممکن است مدل هایی را برای اقدام تعیین مسیرهای احتمالی بعدی دشمن، تهدید یا خطر و سپس ارزیابی تأثیر بالقوه آن اقدامات ایجاد کند.
در بعضی موارد، جزء ۴ می تواند شامل ارزیابی واکنش های احتمالی به عملیات های دوستانه باشد. البته، عملیات‌ها و دوره‌های عمل دوستانه را نیز می‌توان با استفاده از GEOINT به عنوان یک پایه تحلیل و تجسم کرد.بخش ث محصولات GEOINT
محصولات GEOINT از محصولات استاندارد مشتق شده از داده های جغرافیایی، مانند نقشه ها و تصاویر، به محصولات تخصصی که داده ها را از انواع مختلف حسگرهای پیشرفته و چهار بعد استفاده می کنند.
محصولات GEOINT معمولاً از تجزیه و تحلیل هوشمندی مانند فرآیند GPE برای اطمینان آن استفاده می کنند، جامع ترین محصول توسعه یافته است. با این حال، مشتریان همیشه نیازمند یا می خواهند محصولات آنالیز شده هستند.
تقریباً هر نوع محصول GEOINT را می توان بدون استفاده از هوشمندی تجزیه و تحلیل تولید کرد (به عنوان مثال از GEOINT به عنوان پایه ای برای فعالیت های تجسم مانند عملیات مشترک تصویر استفاده می شود.این بخش به انواع و دسته های محصولات GEOINT می پردازد و روند توسعه را توضیح می دهد.
همچنین سیر تکامل محصولات GEOINT را تشریح خواهد کرد.

هوش مکانی

انواع محصول: استاندارد و تخصصی

 

محصولات GEOINT به طور کلی به عنوان استاندارد یا تخصصی طبقه بندی می شوند. هر دو نوع محصولات در زیر توضیح داده شده است.توجه کنید که با توجه به این واقعیت که محصولات GEOINT اغلب برای آنها طراحی نیازهای خاص می باشد، آنها همیشه به طور منظم در هر دو دسته قرار نمی گیرند.

محصولات استاندارد:

شامل محصولات مشتق شده از داده های مکانی مانند نقشه ها،نمودارها،تصاویر و اطلاعات شطرنجی یا برداری رقومی می شود. این محصولات ممکن است به تنهایی یا با چندین لایه داده های اضافی مانند داده های جغرافیایی (پوشش گیاهی، فرهنگ، زبان ها و آب و هوا) و هوش اطلاعات استفاده شوند. محصولات استاندارد در درجه اول از حسگرهای الکترواپتیکال مشتق شده و داده های موجود جغرافیایی هستند. آنها همچنین می توانند از رادار و سنسورهای چند طیفی، محصولات استاندارد مشتق شوند، اما به طور معمول از این منابع استفاده نکنید. محصولات معمولاً دو بعدی هستند اما قابل پردازش به محصولات سه بعدی، مانند آناگلیف هستند.
محصولات استاندارد بخش قابل توجهی از الزامات GEOINT که سودی ندارند از قابلیت های افزوده شده محصولات تخصصی را برآورده می کنند. علاوه بر این، داده های مکانی و محصولات استاندارد پایه و اساس توسعه محصولات تخصصی هستند. بنابراین، محصولات استاندارد همچنان ادامه بخش بزرگی از تولید  GEOINT را تشکیل می دهد.

دسته بندی و خدمات محصولات GEOINT:

GEOINT استاندارد و تخصصی

محصولات به هفت دسته کلی تقسیم می شوند

دسته بندی هاعبارتنداز:

هوانوردی:

مثال : اطلاعات پرواز انتشارات (FLIP)، نمودارهای هوانوردی و نمودارها، دیجیتال فایل‌های اطلاعات پرواز هوانوردی(DAFIF) ، فایل انسداد عمودی دیجیتال(DVOF) ، و از طریق ماموریت پرواز.

دریایی / هیدروگرافی:

  • مثال‌: نمودار طرح پیمایش عمقی (BNPC)، اطلاعیه به دریانوردان، نمودارهای دریایی، نمودار دریایی رقومی (DNC) و نمودارهای ساحلی.

توپوگرافی / زمینی

مثال‌:پایگاه داده تصویر کنترل‌شده (CIB)، نقشه‌های شهر تصویری (ICM)، زمین رقومی داده های ارتفاعی (DTED)، نمودارهای فرار و فرار، نقشه های خط توپوگرافی (TLM)، و ماموریت های پیاده روی.

تعیین موقعیت و هدف گذاری دقیق

مثال‌:گرافیک نقطه‌ای دقیق (PPMG) و نقطه دیجیتال پایگاه داده موقعیت یابی (DPPDB).

ژئودزی و ژئوفیزیک

مثال: GPS زودگذر دقیق ، مدل جاذبه زمین ۹۶(EGM96) ،و سیستم ژئودتیک جهانی (WGS).

نام های جغرافیایی

مثال: هیئت NGA در نام های جغرافیایی BGN راهنمای رومی سازی،
منبع مرجع سرور نام‌های GEOnet و روزنامه ها.

تجزیه و تحلیل GEOINT

مثال:خلاصه‌های اطلاعاتی NGA، کابل‌های برجسته NGA، اولین نگاه‌ها، گزارش‌های تصویری.

این فهرست دسته بندی محصولات برای درک کاربردهای متعدد محصولات GEOINT مفیدتوسعه یافته اند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از محصولات استاندارد تنها در محصول یک منطقه قرار نمی گیرند و بیشتر محصولات تخصصی محصولات ترکیبی که داده ها و اطلاعات بیشتر را یکپارچه بیش از یکی از این مناطق می کنند. محصولات GEOINT اغلب از طریق فرآیندی به نام “ارزش افزوده” توسعه می یابند که در آن هر دو تولید کننده و کاربر GEOINT یک پایگاه داده یا محصول را با اطلاعات فعلی به روز می کنند.
کلکسیونر انسانها جزء کلیدی این فرآیند هستند. این داده های تازه شناسایی شده معمولاً به عنوان “داده های ویژگی نامیده می شود.” جاده های جدید، خطوط ارتباطی، موانع، تغییرات زمین و فعالیت لرزه ای نمونه هایی از فعالیت هایی هستند که به دلیل تغییرات مکرر در حوزه مورد علاقه نیاز به به روز رسانی دارند. برای به عنوان مثال، دارایی های ارگانیک، مانند عملیات ویژه و واحدهای توپوگرافی، از محصولات NGA استفاده می کنند و سپس داده های تاکتیکی مورد علاقه ویژه را برای استفاده توسط فرماندهان و اپراتورهای محلی اضافه می کنند. این داده های تخصصی باید به صورت مرکزی ذخیره و فهرست بندی شود. به دلیل جنبه های زمانی آن، این داده های تخصصی باید به اشتراک گذاشته شود و به صورت دوره ای بررسی شود و یا به روز شود یا پاک شود.

خدمات GEOINT

خدمات GEOINT که از تولید، مدیریت و استفاده از داده ها و محصولات GEOINT پشتیبانی می کند برایNSG موثرو ضروری هستند. این خدمات شامل ابزارهایی است که هم کاربران و هم تولیدکنندگان را برای دسترسی و دستکاری داده ها قادر می سازد. نمونه هایی از خدمات GEOINT عبارتند از آموزش، آموزش، پشتیبانی آزمایشگاه و راهنمایی برای استفاده از داده های مکانی. بررسی‌های زمین‌شناسی، توسعه نرم‌افزار، سفارشی محصولات و خدمات ژئودتیک و ژئوفیزیک برای پشتیبانی از سیستم های تسلیحاتی، محاسبه دقیق مکان هایی برای هدف گیری مهمات هدایت شونده دقیق، آموزش، و پشتیبانی فنی در محل، همگی انواع خدمات GEOINTهستند.

تولید – محصول

توسعه

فرآیند توسعه اولیه برای محصولات استاندارد و تخصصی GEOINT یکسان است. تحلیلگر با پایه گذاری یک گرافیک مسطح، مانند نقشه، نمودار، تصویر یا دیجیتال شروع می کند. نمایش منطقه مورد علاقه یا داده های ویژگی های جغرافیایی نسبت داده شده است.
انواع مختلف ژئوفضایی داده ها و اطلاعات بر روی پایه قرار می گیرند تا به صورت بصری طبیعی و ویژگی ها و خصوصیات آن منطقه ساخته دست بشر را به تصویر بکشند. سپس اطلاعات اطلاعاتی روی گرافیک برای یک تصویر کامل و دو بعدی از منطقه یا مشکل قرار می گیرد.
برای چندین دهه، تحلیلگران از موارد گرافیک و اطلاعات لایه ای برای ایجاد مدل های سه بعدی (سه بعدی) با دست استفاده کرده اند.
این مدل ها تصویر سه بعدی دقیق تری ارائه می دهند، با این حال، زمان و کار فشرده برای ساخت و معمولا ساخته شده فقط در شرایط خاص یا برای یک هدف خاص می باشد. با پیشرفت تکنولوژی، بسیار ساده تر و کاربردی تر برای ایجاد گرافیک سه بعدی و استفاده معمول از این مدل ها بر همین اساس افزایش یافته اند.

در سال های اخیر، پیشرفت های تکنولوژیکی امکان افزودن بعد چهارم به این محصولات زمین فضایی سه بعدی زمان را فراهم کرده است.
این بعد چندین توانایی ها را فراهم می کند. ابتدا، حرکت را به یک تصویر سه بعدی اضافه و تحلیلگران را برای ایجاد محصولات پویا و تعاملی قادر می سازد. این جنگجو و تحلیلگر اطلاعاتی با تصویر واقعی تر تهدید یا محیط ماموریت، از جمله اثرات عواملی مانند سرعت، جزر و مد، جهت، باد و تغییر روشنایی فراهم می کند. دوم، ادغام اطلاعات آن آسانتر ازسایر منابع اطلاعاتی برای یک تصویر جامع تراست. سوم، عنصر زمان به عنوان ابزار دیگری برای پشتیبانی عمل تجزیه و تحلیل پیش بینی می کند.
بنابراین، محصولات GEOINT منعکس کننده تکامل قابلیت های تکنولوژیکی، گسترش منابع اطلاعاتی و پیشرفت در تکنیک های تحلیلی هستند.

هوش مکانی

فصل دوم: سیستم های GEOINT

طیف گسترده ای از سیستم ها برای GEOINT استفاده می شود. در این فصل، به منظور بحث، سیستم ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
الف- سیستم های جمع آوری داده ها که شامل دو نوع عمده می باشد سکوهای جمع آوری و مجموعه ای قوی از حسگرها؛ و ب. سیستم های پشتیبانی سرتاسر GEOINT، که شامل سیستم هایی برای مدیریت نیازمندی های مجموعه، مدیریت بهره برداری / تولید، ایستگاه کاری و مجموعه ابزارهای بهره برداری، تکثیر نقشه، انتشار و ذخیره سازی. در حالی که این فصل فقط به سیستم های فنی می پردازد، لازم به ذکر است که کلکسیونرهای انسانی GEOINT نیز ارائه می دهند که اطلاعات مهمی هستند و به طور فزاینده ای برای فرآیند جمع آوری اهمیت دارند.

بخش الف. سیستم های جمع آوری داده ها

تکامل GEOINT اساساً با توسعه و استفاده از ابزارهای پیچیده انجام شد.سنسورهای پیشرفته و همچنین قابلیت استفاده از چندین سنسور به طور همزمان.

GEOINT طیف وسیعی از قابلیت‌های سنجش از راه دور در حال تکامل و در حال ظهور سیستم های تصویربرداری استاندارد را متحد می‌کند ؛ منابع مرتبط با وزن سنجی، ژئومغناطیسی و هیدروگرافی داده های نقشه برداری؛ و حسگرهای پیشرفته ای که گرافی سنجی ابرطیفی، پلاریمتری، افزایش یافته، و داده های با کیفیت بالا می باشد. دو دسته عمده از سیستم ها وجود دارد که حسگرهایی را برای جمع آوری داده های GEOINT حمل می کنند: ماهواره و هوابرد. این سیستم ها و محدوده سنسورهایی که حمل می کنندکه در

زیر شرح داده شده است:

سیستم های ماهواره ای و هوابرد

همانطور که در بخش داده های GEOINT در فصل اول بحث شد، GEOINT می تواند از انواع داده های چندگانه مکانی مشتق شود. اکثر این داده ها از سنسورهای ماهواره و هوا بدست می آید سیستم های جمع آوری که در زیر توضیح داده شده است:

سیستم های ماهواره ای

سیستم های ملی NRO:

با هماهنگی توسط عناصر NSG توسعه یافته، عنوان مناسبی، برای سیستم های ملی منبع اولیه تصویری هستند که برای تولید GEOINTاستفاده می شود.

سیستم های تجاری/مدنی:

این سیستم ها می توانند یک طیف وسیعی از اطلاعات و محصولات برای الزامات NSGباشند. تصاویر و اطلاعات مکانی تجاری موجود ، به عنوان جامعه NSG به دنبال راه های مقرون به صرفه تر برای ارائه طیف کاملی از محصولات GEOINT به یک پایگاه مشتری در حال رشد به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در تصاویر تجاری با وضوح بالا که اکنون در دسترس است یک مزیت مهم در عملیات ائتلاف چند ملیتی، همانطورکه می توان آن را بدون به خطر انداختن با مصالحه قابلیت ها و ویژگی های عملیاتی ملیتی ایالات متحده سیستم های شناسایی به اشتراک گذاشت. با این حال، موقعیت های زیادی وجود دارد که در آن نمی توان از سیستم های تجاری/مدنی استفاده کرد.

هوش مکانی

سیستم های هوابرد

سیستم های دولتی:

به طور معمول عمل، کنترل  و در سطح نمایشی و تاکتیکی مدیریت می شود، شناسایی دارایی های نظارت اطلاعاتی (ISR) GEOINT منبع هوابرد حیاتی را ارائه می دهد. هواپیماهای بدون سرنشین مانند Global Hawk، Predator یا وسایل نقلیه تاکتیکی کوچکتر به دلیل توانایی آنها برای ماندن در دوره های زمانی طولانی هوا به قابلیت های نظارت مداوم اهمیت فزاینده ای دارند.

سیستم های تجاری:

این سیستم ها منبع دیگری از GEOINT را ارائه می دهند. به دلیل انعطاف پذیری و قابلیت تفکیک، کلکسیونرهای تجاری هوابرد به طور فزاینده ای برای تقویت مجموعه ماهواره مورد اعتماد قرار می گیرند. به عنوان مثال، هوابرد تجاری سیستم های تصویری برای پشتیبانی برنامه ریزیNSSE مانند بازی های المپیک و سیاسی ملی کنوانسیون ها استفاده می شود.

حسگرها

اغلب اولین قدم در توسعه GEOINT سنجش از دور است که به این صورت« مطالعه کسب اطلاعاتی در مورد یک شی یا هدف با استفاده از دستگاهی که در مجاورت فیزیکی جسم زیر نیست» تعریف می شود.

سنجش از دور از طریق تعامل بین نوعی از انرژی الکترومغناطیسی (طبیعی یا ساخته دست بشر) و اشیاء و پدیده های روی یا بالای زمین یا زیر سطح زمین اتفاق می افتد. سنسورهای از راه دور می توانند شامل تعدادی فناوری از جمله الکترونیکی، نوری، الکترواپتیکال، سیستم های شیمیایی یا مکانیکی، به صورت جداگانه یا ترکیبی باشند. اطلاعات قابل ثبت یا در قالب های تصویری یا غیر تصویری با استفاده از ابزارهای دیجیتال یا آنالوگ تجزیه و تحلیل می شود.

سیستم های ماهواره ای و هوابرد را می توان برای حمل انواع حسگرهایی که داده هایGEOINT را ارائه می کنند پیکربندی کرد. این داده ها را می توان برای حمایت از دفاع ملی، پایش محیط زیست، برنامه ریزی کاربری اراضی، نظرسنجی سایت و غیره استفاده کرد.

تصویرسازی فعلی

تصاویر ثابت در سراسر طیف الکترومغناطیسی از ماوراء بنفش تا طیف رادار (مایکروویو) جمع آوری می شوند.تصاویر پانکروماتیک (مرئی) را می توان به عنوان یک تصویر سیاه و سفید در نظر گرفت. تصاویرو چشم اندازهای واقعی ارائه می دهد. تصاویر پانکروماتیک سالهاست که پایه اصلی IMINT بوده و همچنان منبع مهم داده های GEOINT است.

تصویر مادون قرمز،

از جمله حرارتی و مادون قرمز غیرتصویربرداری بالای سر (ONIR)، تحلیلگران را قادر می سازد تا فعالیت را بر اساس امضاهای حرارتی تشخیص و شناسایی کنند. می توان از آن برای مشخص کردن برگ درختان، تشخیص استتار، ارزیابی سلامت محصول، و تجزیه و تحلیل هیدروگرافی ساحلی استفاده کرد.

تصاویر چندگانه هایپر  و فراطیفی

باندهای چند طیفی را ترکیب می کند. این قابلیت انواع دیگری از امضاها را فراهم می کند که به تحلیلگران امکان می دهد طیف وسیع تری از فعالیت ها مانند تمایز بین هواپیماهای واقعی و طعمه ها، مشخص کردن مواد از انواع مختلف انتشار گازهای گلخانه ای، و تشخیص وسایل نقلیه بر اساس امضای منحصر به فرد آنها را شناسایی کنند.

تصاویر حرکتی

حسگرهای تصویربرداری حرکتی، مانند زمان واقعی قابلیت فیلمبرداری هواپیمای بدون سرنشین Predator سیستم وسیله نقلیه (UAV) ،IR و یا رادار ممکن است معنای به صورت دیجیتال یا آنالوگ ضبط شود.مجموعه ابزار تصاویر حرکتی ارزشمند برای عملیات در حال انجام و نظارت مداوم است.

تصاویر متحرک سنسورها شامل سنسور تصویربرداری/

سیستم های که به صورت متوالی یا مداوم پخش تصاویری با نرخ های زمانی مشخص می شوند. سنسورها ممکن است روی آن سکوهای هوابرد استقامتی نصب شوند هواپیما که می تواند در یک منطقه در هوا دوره زمانی طولانی مانند پهپاد شکارچی بماند). به تحلیلگران برای نظارت بر فعالیت های با علاقه بالا در فضای ماموریت، شامل ردیابی اهداف متحرک، زودگذر و نوظهور اجازه می دهد. همچنین امکان مشاهده سریع در حال توسعه رویدادها را فراهم می کند.

فناوری های سنجش فعال

طیف رو به رشدی از قابلیت‌های سنجش فعال، که شامل رادار دیافراگم مصنوعی و لیزر سیستم های تصویربرداری به عنوان مکمل قدرتمندی برای تصاویر طیفی استاندارد عمل می کنند.

(رادار دیافراگم مصنوعی SAR)

برای تصویربرداری در آب و هوا و نور نامناسب شرایطی که جمع آوری الکترواپتیکی را ممنوع می کند ضروری است. برای مقابله با عدم پذیرش و تقلب و قابلیت نشانگر هدف متحرک(MTI) را برای تشخیص و ردیابی اهداف متحرک می تواند مفید باشد.

تشخیص نور و محدوده (LIDAR)

و سنسورهای تداخل سنجی SAR (IFSAR) در سکوهای هوابردیافضایی می توانند ادغام شده باشند. توصیف زمین ارتفاعات سطحی و هیدروگرافی با بی سابقه ای سرعت و دقت را امکان پذیر می کنند.هوابرد LIDAR به طور چشمگیری توانایی جمع آوری دقیق داده های بررسی هیدروگرافی در مناطق وسیع را افزایش داد. LIDAR و سیستم های IFSAR تولید داده های ارتفاعی رقومی با وضوح بالا در مقیاس بزرگ را ممکن ساخته است. چنین داده هایی را می توان برای ایجاد جزئیات بسیار مورد استفاده و مدل های سه بعدی دقیق سازه ها و زمین برای عملیات دقیق برنامه ریزی و تمرین ماموریت قرار داد.

حسگرهای ژئوفیزیکی

پیشرفت در ژئودتیک راه دور و ژئوفیزیک حس کردن ابعاد جدیدی از دانش را ارائه می دهد.تحلیلگران را قادر می‌سازد تا راه های زمینی را منحصر به فرد توصیف کنند.

سنسورهای گرانشی

ساکن در هوابرد سکوها، سیستم های ماهواره ای و نقشه برداری کشتی ها. تغییرات میدان گرانشی زمین را برای کاربردهای مختلف، از نقشه برداری جهانی با طول موج بلند تا تجزیه و تحلیل دقیق ویژگی های زیرزمینی اندازه گیری می کنند. این سنسورها همچنین ژئومغناطیسی دقیق داده ها برای توسعه مدل های مغناطیسی جهان را جمع آوری می کنند.

بخش ب: سیستم های پشتیبانی GEOINT

NGA، از طریق فراگیری مسئولیت خود، اطلاعات GEOINT را به مشتریان NSG، قابلیت های فناوری (سخت افزار و نرم افزار) در پشتیبانی مستقیم اطلاعاتی و عملیاتی ماموریت ها ارائه می دهد.
NGA منابع را برای تولید و مدیریت GEOINT برنامه ریزی کرده قابلیت ها در مشارکت با ادارات نظامی، وزارت دفاع و آژانس های مدنی و ارائه می دهد.

NGA مسئول برای نصب، آزمایش، یکپارچه سازی، و پشتیبانی چرخه عمر برای سیستم ها و قابلیت های توسعه یافته NSG از طریق برنامه های NGA است. اعضای NSG همچنین منابعی را برای توسعه سخت افزار و نرم افزار قابلیت بهره برداری از داده ها و اطلاعات و تولید GEOINT به صورت موردی برنامه ریزی می کنند. ۳ به اطمینان از قابلیت همکاری، تدارکات خدمات و آژانس باید مطابق با استانداردهای NSG تعیین شده FM /NSG با هماهنگی انجمن توسط سازمان باشد.

قابلیت های NSG برای انجام وظایف زیر پشتیبانی می کند:

مدیریت نیازمندی ها

سیستم مدیریت نیازمندی های (RMS)

منبع اولیه مورد استفاده برای مدیریت و درخواست مجموعه تصاویر، بهره برداری و تولید/ توزیع دارایی در داخل کشور و محیط های وزارت دفاع می باشد.
معماری جایگزین مدیریت تولید

یک زمین فضایی یکپارچه الزامات و سیستم مدیریت تولید(PMAA) را ارائه می دهد.
سیستم مورد نیاز انتقالیONIR (TORS)

سیستم مورد استفاده برای مدیریت و وظیفه مجموعهONIR،
بهره برداری و تولید/ توزیع دارایی ها در داخل محیط های ملی و وزارت دفاع. (RMS را نمی توان برای انجام وظایف ONIR استفاده کرد.)
ابزار برنامه ریزی برای یکپارچه سازی منابع، همگام سازی و مدیریت (PRISM) یک برنامه مبتنی بر وب که به کاربران ارائه می دهد، در سطح نمایشی و پایین تر، با توانایی برای انجام مدیریت مجموعه یکپارچه ( ICM). همه رشته های اطلاعاتی را با تمام دارایی تجهیزات نمایشی ادغام می کند.

مدیریت بهره برداری/تولید
سیستم پشتیبانی بهره برداری از تصاویر(IESS) سیستم استاندارد وزارت دفاع که تقریباً در زمان واقعی

پشتیبانی از بهره برداری از تصاویر، نیازمندی ها، و مدیریت انتشار در ۴۰ مکان ارائه می دهد.

سیستم بهره برداری ملی (NES) مدیریت بهره برداری تصاویر و سیستم گزارش دهی.

بهره برداری ایستگاه های کاری و مجموعه ابزار

قابلیت بهره برداری یکپارچه(IEC)

یک قابلیت NGA که فراهم می کند،و بهره برداری از تصاویر کپی نرم افزاریNSG و قابلیت های تولید اطلاعات در داخل جامعه GEOINTتحویل می دهد.

ایستگاه کاری تحلیلگر تجاری (CAWS)

سیستم تجاری که هوش برنامه های کاربردی جهت استفاده در سطح ایستگاه کاری / تحلیلگر دسکتاپ را یکپارچه می کند.

سیستم تکرار از راه دور (RRS)

مجموعه ای از سخت افزارهای تجاری و نرم افزاری در زمان بحرانی و پشتیبانی عملیاتی با ارائه بازتولید کم حجم استاندارد یا محصولات تخصصی از نسخه چاپی و /یا داده های رقومی ارائه می دهد.

دسترسی، انتشار، و بایگانی

خدمات انتشار اطلاعات – تحویل مستقیم (IDS-D) برنامه NSG که داده های غالب زمانی / زمان بحرانی و تقریباً واقعی به کاربران عملیاتی در سراسر جهان منتشر می کند. همچنین داده‌های ابزار فنی ملی(NTM) را مستقیماً برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت به NIL ارسال می‌کند.
درخواست پخش تصویر محیط فناوری (BRITE) برنامه NSG که داده های حیاتی NGA GEOINT از طریق ماهواره نظامی (MILSAT) / پروتکل اینترنت مخفی مسیریابی شده شبکه(SIPRNET) به کاربران تاکتیکی محدود در سراسر جهان منتشر می کند.

پورتال دسترسی و بازیابی مبتنی بر وب (WARP) برنامه NSG که کشف ، دسترسی و انتشار NTM، محصولات هوش تجاری، هوابرد، از دروازه جغرافیایی NGA، و انواع محصولات با طراحی خاص برای ثبت نام کاربران

عملیاتی در سراسر جهان از طریق ارتباطات اطلاعاتی مشترک جهانی سیستم(JWICS) ، SIPRNET و اینترنت را فراهم می کند.

جنگندهNSG تصاویر کتابخانه (NWIL) کتابخانه تصویری در مرکز تحلیل مشترک جنگ(JWAC)که افزایش دسترسی NTM را برای جنگجویان فراهم می کند.

(JWAC) که افزایش دسترسی NTM را برای جنگجویان فراهم می کند.

کتابخانه های محصول تصویر (IPL) مقیاس پذیر، کتابخانه های قابل استقرار در زیر دستور کتابخانه های اطلاعاتی در پیچیدگی و ظرفیت.
کتابخانه های اطلاعات فرماندهی(CIL) کتابخانه تصویر میانی بین NIL وIPL. در مکان های فرماندهی و نمایندگی.

کتابخانه ملی اطلاعات (NIL) مخزن مرکزی ملی، تاکتیکی و تجاری تصاویر، محصولات تصاویر، اطلاعات مکانی، ویدئو و ابرداده.
کتابخانه ملی تصاویر طبقه بندی نشده(UNIL) آرشیو و انتشار تصویرسازی تجاری. در نهایت جایگزین کتابخانه تصویری ماهواره ای تجاری (CSIL) مرکز این فعالیت خواهد شد.

کتابخانه اطلاعات (MCGIL) MC&G  نقشه برداری، نمودارگیری و کتابخانه اطلاعات ژئودزی.
تأسیسات ایستگاه های دریافت/پردازش زمینی سنجش از دور تجاری .(CRS)به عنوان مثال، (چشم انداز عقاب)که GEOINT عملی را از داده های CRS تولید می کند. این ایستگاه ها کاربرد عملیاتی داده های CRS برای فرماندهان عملیاتی افزایش می دهند.
در نهایت، ذکر سیستم زمین/سطح مشترک توزیع شده (DCGS) ضروری که خانواده ای از سیستم هایی که برای ارائه اطلاعات چندگانه مشتق از سیستم هوابرد انضباط، وظیفه ISR، پست، پردازش و استفاده از قابلیت ها در سطوح نمایشی و تاکتیکی است طراحی شده اند. این حمایت از طریق ترکیبی از دسترسی، پشتیبانی پیشرو، و همکاری انجام می شود. وزارت دفاع و معماری سرویس اجزای یکپارچه این پردازش اطلاعاتی نیروی مشترک شبکه محور و سیستم انتشار هستند.

هوش مکانی

فصل سوم: قابلیت های زمینی

هر یک از سه عنصر GEOINT تصاویر، هوش تصویری و اطلاعات مکانی -از لحاظ تاریخی یک پایه قوی برای قابلیت های GEOINT ارائه کرده اند. با این حال، ترکیب از این سه عنصر یک هم افزایی ایجاد می کند که به ما امکان می دهد آن قابلیت ها را افزایش دهیم. جعبه در زیر قابلیت های پیشرفته ای را که با رشته GEOINT تکامل یافته اند فهرست می کند. در حالی که برخی از قابلیت ها ممکن است برای سال ها وجود داشته باشد، آنها معمولا با قابلیت های دیگر ترکیب نشده اند یا بودند به دلیل محدودیت های تکنولوژی به طور معمول استفاده نمی شود. پیشرفت در فن آوری تجاری توانایی استفاده و ترکیب قابلیت های بهبود یافته است.
ادغام این قابلیت ها دقت اثربخشی و پتانسیل محصولات GEOINT را به حداکثر می رساند. علاوه بر این، ترکیبی از این قابلیت های GEOINT پایه و اساس هدف IC برای دستیابی به نظارت مداوم را که فراهم می کند افزایش یافته است.

استفاده از سنسورهای چندگانه و پیشرفته 

به طور سنتی، سنسورهای الکترواپتیکال بوده برای جمع آوری اکثر داده های مکانی استفاده می شود. در برخی موارد، داده های مکانی از SAR، IR و حسگرهای تصویر چند طیفی که این توانایی برای مشخص کردن اهداف به روش های مختلف و به روش های مختلف شرایط را فراهم می کنند. GEOINTبه طور فزاینده ای استفاده از آن سنسورها را با حسگرهای پیچیده تر ادغام تصاویر فراطیفی، LIDAR و IFSAR و همچنین مجموعه‌ای از حسگرهای ژئوفیزیکی را ارائه می‌دهد.
استفاده از سنسورهای متعدد انعطاف پذیری را برای مقابله با شرایط مختلف هدف توانایی توصیف اهداف به روش های پیچیده تر فراهم می کند.
مثال:
نظارت مداوم:

سنسورهای چندگانه و پیشرفته این قابلیت را برای نظارت بیشتر یک هدف در شرایط مختلف فراهم می کنند. قابلیت های سرگردان و طولانی مدت ONIR و هوش زمین فضایی پیشرفته هوابرد پلتفرم های  NSG(AGI) پایه ای برای نظارت مداوم را به خوبی ارائه می دهند. به عنوان مثال،ONIR پیوسته نظارت مبتنی بر ماهواره در سراسر جهان و هشدار پرتاب موشک های بالستیک برای بیش از ۳۰ سال را ارائه کرده است.

همکاری چند جانبه


GEOINT امکان ادغام بهتر یا همکاری با سایر INTها مانند SIGINT، HUMINT، MASINT و OSINTفراهم کرده است. در نظر گرفتن سایر INT ها همیشه تا حدی رخ داده است.

با این حال، متدولوژی تحلیلی GPE که ممکن است برای توسعه پیش‌بینی‌ GEOINT استفاده شود، با اطمینان به تمام حوزه های GEOINT و سایر INT ها در فرآیند تحلیلی در نظر گرفته می شوند تا بیشترین میزان محصول جامع GEOINTرا فراهم کنند کمک می‌کند. علاوه بر این، فناوری به صورت خودکار و الکترونیکی در حال بهبود ، همکاری بین INT ها در حال بهبود است.
مثال:

محصولات Multi-INT:

کارشناسان موضوعی GEOINT (SMEs) با SMEهای دیگر همکاری می کنند، INT ها، چه به صورت فردی یا به عنوان بخشی از یک تیم، برای توسعه محصولات چند INT که اطلاعات چند لایه و جامع تر برای فرماندهان و تصمیم گیرندگان ارائه می کنند. این محصولات منحصر به فرد و منعکس کننده تخصص و فن آوری ترکیبی از چندین INT هستند. محصولات Multi-INT معمولاً مهر و موم تمام عناصر شرکت کننده را نشان می دهند.

تجسم

هدف اولیه محصولات جغرافیایی همیشه ارائه تجسم عملیاتی فضاها و الگوهای فعالیت در همه اندازه ها و مقیاس ها، از سطح جهانی و منطقه ای گرفته تا شهرها و حتی ساختمان های فردی بوده است. تکنیک های فضایی تجزیه و تحلیل می تواند الگوها در فعالیت های رقیب شناسایی شود. تصویر استاندارد برای اطمینان مورد نظر از همان پیام ارسال شده استفاده می کند.محصولات سه بعدی و چهار بعدی GEOINT کاربرد بهتری دارند. تجسم محصولات سه بعدی که نزدیکترین توانایی از چشم انسان، و از انسان فراتر می باشد قابلیت مشاهده هر سه طرف به طور همزمان اجازه می دهد. بعد چهارم، زمان، ایجاد سناریوهای متحرک برای تصاویر دقیق و واقعی از سرعت، تشخیص الگو، و سرعت و اثرات زمان، فعالیت، جزر و مد، باد و غیره اجازه می دهد.

مثال:
تصویر عملیاتی مشترک GEOINT(COP):

امکان ادغام مکان دقیق داده های زمین برای ایجاد پایه ای از اطلاعات در مورد یک منطقه خاص را فراهم می کند. این اطلاعات سپس به تصویری از منطقه تبدیل شد که مشتریان و سازمان های متعدد و متنوع می توانند به طور همزمان دسترسی داشته باشید تا مطمئن شوید که آنها با داده های یکسان کار می کنند و همان اطلاعات به آنها ارجاع می دهند. داده های اضافی را می توان از چندین مشارکت کننده به تصویر اضافه کرد. این تصویر عملیاتی مشترک این امکان را برای کاربران فراهم می کند که به سرعت جهت گیری و تجسم خود فضای ماموریت را نشان دهند. COP ابزاری را فراهم می کند که از طریق آن تحلیلگران، سیاست گذاران، جنگجویان، و اولین پاسخ دهندگان می توانند به سرعت محیط خود را جهت دهی و تجسم کنند. موارد مورد نیاز اطلاعات به گونه ای که از آگاهی موقعیتی و تصمیم گیری سریع پشتیبانی می کند را نمایش می دهد.

تجسم مأموریت:

از GEOINT می توان برای ایجاد یک سناریوی واقعی و تعاملی استفاده کرد که منطقه ماموریت را به دقت در چهار بعد به تصویر می کشد. هوا، زمین یا دریا شبیه سازی شده محیط پرسنل را برای عواملی که ممکن است در یک ماموریت واقعی با آنها روبرو شوند آماده می کند.

دقت و جزئیات

محصولات مشتق شده از داده های مکانی می توانند مختصات جغرافیایی دقیق و غیره، اندازه گیری اشیا و ویژگی ها در مناطق محروم با دقت، سریعتر و موثرتر از آنچه هست با وسایل دیگر امکان پذیر است را تعیین کنند. استفاده از تصاویر سنجش ازراه دور و سایر داده های مکانی، تحلیلگران GEOINT می توانند ویژگی های طبیعی و مصنوعی و اشیاء مورد علاقه مشخص کنند. سنسورهای پیشرفته، فن آوری و روش های مورد استفاده برای GEOINT می تواند حتی بیشتر دقت در دقت و جزئیات، در بخش زیرا امکان استفاده بیشتر از قابلیت های ژئودزی و ژئوفیزیک ارائه دهد.

مثال ها:

دقت، صحت

سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS):

سیستم موقعیت یابی جهانی فقط سیستم کاملاً عملیاتی که به کاربران اجازه می دهد تا موقعیت دقیق خود را روی زمین یا بالای آن در هر زمان، در هر آب و هوا، هر مکان تعیین کنند. اطلاعات مکان دقیق ارائه شده توسط GPS برای ایمنی ناوبری برای هوا بسیار مهم است.زمین، دریا و فضا. NSGچارچوب مختصات جهانی و داده های مدار جهانی را فراهم می کند برای موفقیت GPS بسیار مهم است. به عنوان مثال، اطلاعات مربوط به چارچوب مرجع NGA در تمام تجهیزات کاربر GPS ذخیره می شود. گیرنده ها پارامتر و چارچوب مرجع ورودی داده ها از طریق سیگنال های ماهواره ای GPS با اطلاعات مرجع ذخیره شده برای محاسبه موقعیت های روی زمین را ترکیب می کنند. فن آوری های GPS انقلابی در مجموعه ژئوفیزیک و داده‌های بررسی زمین‌شناسی با اجازه دادن به طیف گسترده‌ای از حسگرها، از جمله رادار، تصویربرداری و حسگرهای لرزه‌ای که باید دقیقاً در هر نقطه از کره زمین قرار گیرند.

هدف گذاری:

داده ها و محصولات GEOINT برای اطمینان از دقت در هدف گیری و نبرد ارزیابی خسارت بسیار مهم هستند. مواد هدف مرتبط با GEOINT شامل محصولات تصویربرداری استاندارد، مواد هدف هوایی، محصولات هدف گیری تخصصی، و مجموعه داده های ویژه ماموریت. علاوه بر این، GEOINT در فرآیندهای بررسی هدف در سطح ملی و نمایشی استفاده می شود. NSG تضمین کیفیت برای وزارت دفاع و IC برای هدف‌یابی از جمله اعتبارسنجی ابزار، گواهی اندازه گیری، و ارزیابی متریک برای خطای مکان هدف.
جزئیات
متراکم شدن:

محصولات رقومی GEOINT ممکن است برای برآورده کردن نیازهای ماموریت با افزودن لایه های بیشتری از اطلاعات اصلاح شوند. هر لایه می تواند داده ها، جزئیات، ویژگی ها و اطلاعات هوشمند به محصول داشته باشد. این فرآیند لایه بندی به عنوان متراکم شدن شناخته می شود. تراکم به تولیدکنندگان محصول و سایرین اجازه می دهد تا به طور مداوم آن را تغییر یا به روز کنند محصول برای رفع نیازهای در حال تحول و شرایط در حال تغییردهند.

دسترسی جهانی بر اساس تقاضا

تصویربرداری در زمان واقعی و ارتباطات داده با پهنای باند بالا به طور قابل توجهی GEOINT پاسخگویی بهبود یافته است. به دلیل سرعت و چشم انداز ارائه شده توسط ارتفاع بالا و مدار پرواز، حسگرهایی که داده‌های GEOINT را ارائه می‌کنند می‌توانند کل مناطق را در عرض چند روز پوشش دهند. سنسور جدید فن‌آوری‌ها به بهبود جمع‌آوری داده‌های مکانی و ارائه قابلیت تبدیل اطلاعات با سرعت بیشتری در اطراف ادامه می‌دهند. دسترسی جهانی بر اساس تقاضا به GEOINT از طریق استفاده از الکترونیک ابزارهایی مانند پورتال ها، کتابخانه های تصاویر و پایگاه های داده فعال می شود. این قابلیت زمان را افزایش می دهد و پاسخ سریعتر با ارزش افزوده به کاربر تاکتیکی اجازه می دهد.

مثال ها:

سیستم اطلاعات مکانی یکپارچه موبایل (MIGS):

پرسنل و سیستم های NSG در مواقع بحرانی برای کمک به ارتش و مشتریان در استفاده از محصولات و خدمات GEOINTاستفاده می کنند. تیم های NGA از MIGS جهت کاربرد، یک سیستم قوی و قابل استقرار که ارتباطات ارگانیک از جمله سیستم های کامپیوتری طبقه بندی شده، ویدئو کنفرانس و خدمات تلفنی را فراهم می کند. MIGSپهنای باند برای ارائه پوشش در سراسر اروپا،آفریقا،خاورمیانه،آسیا واسترالیا قرارداد دارد. این سیستم تلفن همراه درارتفاعی متحرک، چند منظوره،چرخ دار وسیله نقلیه معروف به هاموی و حاوی یک کاملاً خودپایدار است مجموعه تجهیزات، پشتیبانی زندگی، و حمل و نقل قرار دارد. MIGSمی تواند هوش جغرافیایی در دو ساعت بسته بندی و تولید شود. MIGSمی تواند در برابر سختی مقاومت کند شرایط محیطی و با جنگنده حرکت کند.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS)

سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، زیر نظر وزارت کشور ایالات متحده، اطلاعات علمی قابل اعتماد به توصیف و درک زمین؛ به حداقل رساندن تلفات جانی و اموال ناشی از بلایای طبیعی؛ مدیریت آب، بیولوژیکی، انرژی و منابع معدنی ارائه می دهد ؛ و کیفیت زندگی را افزایش و محافظت می کند. به عنوان بزرگترین آب، زمین و بیولوژیکی کشور آژانس نقشه برداری علمی و غیرنظامی، USGS جمع آوری، نظارت، درک علمی در مورد شرایط، مسائل و مشکلات منابع طبیعی تجزیه و تحلیل و ارائه می کند. USGSبا سازمان هایی از تمام سطوح دولتی و صنعتی مشارکت های تعاونی ایجاد می کند.

صنعت

NSG با شرکای بخش خصوصی خود برای بهبود عملیات NSG در حال حاضر و در آینده شراکت ایجاد کرده است. صنعت یکی از مهم‌ترین و سازنده‌ترین اعضای NSG است. صنعت به NSG و شرکای آن در تمام سطوح و در تمام نقاط چرخه عملیات GEOINT کمک می کند. NGAبرای استانداردهای داده، مدل‌های مدیریت اطلاعات، برنامه‌های کاربردی تجاری خارج از قفسه و شیوه‌های تجاری به صنعت نگاه می‌کند. بخش خصوصی، مانند NSG، همگرایی رشته های GEOINT را تجربه می کند. ایالات متحده آمریکا بنیاد اطلاعات جغرافیایی (USGIF) به اعضا این فرصت را می دهد تا با یکدیگر- خارج از منافع سازمانی و شرکتی خود – به سمت هدف متقابل بهبود ملی و امنیت داخلی همکاری کنند. هدف از USGIF ترویج تجارت GEOINT و به یک جامعه علاقه مند قوی (COI) ایجاد کنید. COI شامل دولت، صنعت، دانشگاه، سازمان های حرفه ای، و افرادی که یک ماموریت مشترک بر توسعه و استفاده از داده های GEOINT و منابع پردازش جغرافیایی برای رسیدگی به اهداف امنیت ملی دارند.

آکادمی

NSG کارشناسان بسیار آموزش دیده را در زمینه های تخصصی استخدام و حفظ می کند. NSGچندین ابتکارات برنامه و همکاری با دانشگاه های ایالات متحده دارد، دارای برنامه های آکادمیک با رشته های مطالعه ای به مطالعات زمین فضایی مربوط می شود. به عنوان مثال، دو برنامه ای که NGA حامیان NGA برنامه تحقیقاتی آکادمیک (NARP) و برنامه آموزشی بردار هستند.

NARP طراحی شده تا یک برنامه چند رشته ای تحقیقات پایه در موضوعات GEOINT از طریق کمک های مالی و کمک هزینه تحصیلی به محققین برجسته، دانشگاه های تحقیقاتی و کالج های ملی باشد. این تحقیق از تحقیقات کاربردی و پیشرفته برنامه ها پشتیبانی علمی می کند. موضوعاتی مانند علوم زمین فضایی، ژئودزی و ژئوفیزیک، حسگرها و علم تصویر و فناوری اطلاعات. برنامه مطالعه Vector به متخصصان GEOINT این فرصت را می دهد تا مهارت های حیاتی ماموریت خود را از طریق ادامه تحصیل به صورت تمام وقت یا نیمه وقت در حالی که حقوق و دستمزدو مزایای کامل دریافت می کنند توسعه دهند. این برنامه هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد، شهریه، کتاب، سفر و حقوق روزانه، حسب مورد را تامین می کند. شرکت کنندگان برای یک سال تحصیل در دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دو سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تایید می شوند.

واژه نامه، اختصارات و کلمات اختصاری

هوش مکانی پیشرفته (AGI)

اطلاعات فنی، مکانی و اطلاعاتی از طریق تفسیر یا تجزیه و تحلیل با استفاده از پردازش پیشرفته تمام داده های جمع آوری شده توسط تصاویر یا سیستم های مجموعه مرتبط با تصویر.

تقویت:

این تعریف از AGI که ​​با نام مشتق از تصاویر MASINT نیز شناخته می شود، شامل تمام انواع اطلاعاتی که از نظر فنی از پردازش، بهره برداری و تجزیه و تحلیل غیر تحت اللفظی (شامل ادغام یا ادغام) طیفی، مکانی، زمانی، داده های رادیومتری، تاریخچه فاز و پلاریمتری به دست می آیند. این نوع داده ها را می توان در دستگاه های ثابت و اهداف متحرک توسط برنامه های الکترواپتیکی، مادون قرمز، رادار و حسگرهای مرتبط (اعم از فعال و منفعل) جمع آوری کرد. AGIهمچنین شامل داده های جانبی مورد نیاز برای پردازش/ بهره برداری داده و امضای اطلاعات (شامل توسعه، اعتبارسنجی، شبیه سازی، آرشیو داده ها و انتشار) می باشد.

تصویر عملیاتی مشترک (COP)

یک نمایش یکسان از اطلاعات مرتبط توسط بیش از یک سرویس یا آژانس به اشتراک گذاشته شده است. یک تصویر عملیاتی مشترک، برنامه ریزی مشترک را تسهیل می کند به تمام سطوح برای دستیابی به آگاهی موقعیتی کمک می کند.

ضد جاسوسی (CI

اطلاعات جمع آوری شده و فعالیت های انجام شده برای محافظت در برابر جاسوسی، سایر فعالیت های اطلاعاتی، خرابکاری، یا ترورهایی که توسط یا از طرف خارجی انجام می شود دولت ها یا عناصر آن، سازمان های خارجی، یا افراد خارجی، یا تروریست های بین المللی فعالیت ها انجام می شود.

DNI

مدیر اطلاعات ملی.

هوش الکترونیک (ELINT)

اطلاعات فنی و موقعیت جغرافیایی مشتق شده از تشعشعات الکترومغناطیسی غیر ارتباطی خارجی ناشی از انفجارهای هسته ای یا منابع رادیواکتیو

داده های بنیادی

 اطلاعات خاص در مورد ویژگی های اساسی که به ندرت یا آهسته تغییر می کنند، مانند داده‌های موقعیت‌یابی نقطه، ویژگی‌های توپوگرافی، داده‌های ارتفاعی، اطلاعات ژئودزیکی و ایمنی داده های ناوبری.

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

جمع آوری منظم اطلاعات در مورد منطقه خاص جغرافیایی. شامل سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر مورد نیاز برای دسترسی، دستکاری، تجزیه و تحلیل، و مدیریت داده های تعریف شده مکانی مانند آنهایی که از نقشه ها یا سنجش از دور بدست می آیند.

تجزیه و تحلیل جغرافیایی

علم استخراج معنا از داده های مکانی با استفاده از جغرافیا سیستم های اطلاعاتی برای کشف و بررسی روابط و الگوها در همه اشکال فضایی داده ها برای پاسخ به مسائل اطلاعاتی یا نظامی NGA محل کارصنایع دستی.

داده های جغرافیایی

هر سطح یا نوع داده ای که از سنجش از راه دور، نقشه برداری و/یا فن آوری های نقشه برداری و ارجاع به یک موقعیت جغرافیایی به دست می آید.

اطلاعات جغرافیایی

اطلاعاتی که موقعیت جغرافیایی و ویژگی های آن خصوصیات و مرزهای طبیعی یا ساخته شده روی زمین، از جمله: داده های آماری؛ اطلاعات مشتق شده از، در میان چیزهای دیگر، سنجش از دور، نقشه برداری، و فن آوری های نقشه برداری و نقشه برداری، نمودار، داده های ژئودزی و محصولات مرتبط را مشخص می کند.

اطلاعات و خدمات مکانی(GI&S)

مفهوم جمع آوری، استخراج اطلاعات، ذخیره سازی، انتشار و بهره برداری از تصاویر ژئودتیک، ژئومغناطیسی (هم تجاری و هم منبع ملی)، وزن سنجی، هوانوردی، توپوگرافی، هیدروگرافی، ساحلی، فرهنگی و توپونیومیک داده ها به طور دقیق به یک مکان دقیق در سطح زمین اشاره می کنند. این داده ها برای برنامه ریزی نظامی، آموزش و عملیات شامل ناوبری، برنامه ریزی ماموریت، تمرین ماموریت، مدل سازی، شبیه سازی و هدف گذاری دقیق می باشد. اطلاعات مکانی چارچوب اولیه برای تجسم فضای نبرد این اطلاعاتی است که توسط منابع متعدد تولید می شود تا قابلیت همکاری مشترک استانداردهای داده را فراهم می کند. ممکن است در قالب نقشه های چاپی، نمودارها و نشریات ارائه شود. در شبیه سازی رقومی و مدل سازی پایگاه های داده؛ به صورت عکاسی؛ یا در قالب نقشه ها و نمودارهای رقومی شده یا داده های خط مرکزی نسبت داده می شود. خدمات جغرافیایی شامل ابزارهایی است که کاربران را قادر می سازد به  دستکاری داده ها، و همچنین شامل دستورالعمل، آموزش، پشتیبانی آزمایشگاهی، و راهنمایی برای استفاده از فضای مکانی داده ها دسترسی داشته باشند.

هوش مکانی (GEOINT)

«بهره‌برداری و تحلیل تصاویر و فضای مکانی اطلاعاتی برای توصیف، ارزیابی، و به تصویر کشیدن بصری ویژگی های فیزیکی و ارجاع جغرافیایی فعالیت های روی زمین هوش جغرافیایی شامل تصویرسازی، هوش تصویری و فضایی اطلاعات است».

اطلاعات مرجع جغرافیایی

داده هایی که با مکان (سه بعدی) (موقعیت در فضا) (علامت گذاری شده اند) و زمان برچسب گذاری شده اند.

هوش تصویری الکترواپتیکال (EO)

اطلاعات هوشمند به دست آمده از نظارت بر طیف الکترومغناطیسی نوری فرابنفش تا مادون قرمز.

مدیر عملیاتی

 یک مدیر عملکردی تفکر استراتژیک و راهنمایی ، هدایت کلی برای سازماندهی و بررسی و هماهنگی فعالیت های سرمایه گذاری مرتبط به GEOINT بیان می کند. فعالیت های مرتبط با GEOINT شامل تحقیق، توسعه، تست و ارزیابی و فعالیت های تدارکاتی در برنامه اطلاعات ملی، برنامه اطلاعات نظامی مشترک، و اطلاعات تاکتیکی و فعالیت های مرتبط ارائه می دهد. بررسی شامل مالی مربوط به GEOINT و منابع پرسنلی، تفاهم نامه های هدف برنامه و بودجه ارسالی برای تأثیر بر منابع تصمیمات تخصیص و اطمینان از انطباق با معماری، تجهیزات، و داده ها و مرتبط استانداردها و سیاست ها است.

آماده سازی محیط زیست فضایی(GPE)

سیستماتیک، ۴ جزئی، تحلیلی روش مورد استفاده برای توسعه پیش بینیGEOINT. بر اساس و برای حمایت از ارتش مشترک فرآیند آماده سازی اطلاعاتی میدان نبرد (JIPB) استفاده می شود.

هوش انسانی (HUMINT)

دسته ای از هوش که از اطلاعات جمع آوری شده و توسط منابع انسانی ارائه شده است.

تصاویر فراطیفی (HSI)

تصاویر حاصل از تقسیم طیف الکترومغناطیسی به پهنای باند بسیار باریک. این پهنای باند باریک ممکن است با هرکدام ترکیب شده یا از آنها دیگر به طرق مختلف برای تشکیل تصاویر مفید در تجزیه و تحلیل دقیق زمین یا هدف کم شود.

جامعه اطلاعاتی (IC)

جامعه اطلاعاتی؛ شامل بخش ODNI ،CIA، NSA، DIA، NRO، NGA.
امنیت داخلی/ اداره اطلاعات و تحلیل، عناصر اطلاعاتی از ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی، تفنگداران دریایی، و گارد بخش ساحلی. بخش دولت / اداره اطلاعات و تحقیقات (INR)، اداره فدرال تحقیقات / دفتر اطلاعات.
وزارت خزانه داری / دفتر بخش پشتیبانی اطلاعاتی. ازانرژی/دفتر اطلاعات، سازمان مبارزه با مواد مخدر/دفتر اطلاعات امنیت ملی، سایر دفاتر وزارت دفاع برای جمع آوری اطلاعات از طریق تخصصی برنامه های شناسایی، سایر عناصر هر بخش یا سازمان دیگری که ممکن است توسط رئیس جمهور، یا به طور مشترک توسط DNI و رئیس بخش یا آژانس مربوطه به عنوان یک عنصر از IC تعیین شود.

تصویرسازی 

تشبیه یا نمایش هر ویژگی طبیعی یا مصنوعی یا شیء یا فعالیت مرتبط و داده های موقعیتی به دست آمده در همان زمان شبیه یا نمایش به دست آمده، از جمله محصولات تولید شده توسط سیستم های شناسایی ملی مبتنی بر فضا، و مشابه یا ارائه های تولید شده توسط ماهواره ها، سکوهای هوابرد، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین یا سایر موارد مشابه به معنی (به جز این که این اصطلاح شامل عکاسی دستی یا مخفی که توسط یا روی آن گرفته شده است نمی شود به نمایندگی از سازمان های جمع آوری اطلاعات انسانی).

تجزیه و تحلیل تصاویر 

علم تبدیل اطلاعات استخراج شده از تصاویر به هوش در مورد فعالیت ها، مسائل، اشیاء، تأسیسات، و/یا حوزه های مورد علاقه.

هوش تصویری (IMINT)

اطلاعات فنی، جغرافیایی و اطلاعاتی به دست آمده از طریق تفسیر یا تجزیه و تحلیل تصاویر و مواد جانبی.

تصویر مادون قرمز 

تشبیه یا تأثیری که در نتیجه سنجش تشعشعات الکترومغناطیسی ایجاد می شود،

از یک سطح هدف معین در بخش مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی ساطع یا منعکس می شود.

رادار دیافراگم مصنوعی تداخل سنجی (IFSAR)

تکنیکی که برای ایجاد اختلاف ارتفاع اطلاعات سطح زمین با مشاهده یک مکان از دو موقعیت جداگانه با یک مصنوعی سنسور رادار دیافراگم (SAR) استفاده می شود. (ناسا)

آماده سازی اطلاعاتی مشترک فضای نبرد (JIPB)

فرآیند تحلیلی که توسط سازمان های اطلاعاتی مشترک برای تولید ارزیابی های اطلاعاتی، برآوردها و اطلاعات دیگر محصولات در حمایت از فرآیند تصمیم گیری فرمانده نیروی مشترک استفاده می شود. این یک فرآیند مستمرکه شامل تعریف کل محیط فضای نبرد است. توصیف اثرات فضای نبرد؛ ارزیابی کردن حریف؛ و تعیین و تشریح دوره های اقدامات بالقوه رقیب است.

فرآیند برای تجزیه و تحلیل ابعاد هوا، زمین، دریا، فضا، الکترومغناطیسی، محیط و تعیین توانایی های حریف برای عمل در هر فضای سایبری و انسانی استفاده می شود. هوش مشترک آماده سازی محصولات فضای نبرد توسط ستاد فرماندهی نیروی مشترک و جزء استفاده می شود در تهیه برآوردهای خود و همچنین در هنگام تجزیه و تحلیل و انتخاب مسیرهای اقدام دوستانه اعمال می شود.

تشخیص نور و محدوده(LIDAR)

ابزاری که می تواند فاصله و جهت به یک جسم با انتشار پالس های زمان بندی شده نور در جهت اندازه گیری شده و تبدیل به معادل فاصله زمانی اندازه گیری شده بین زمانی که یک پالس منتشر شد و زمانی که پژواک آن بود اخذ شده را اندازه گیری کند.

هوش اندازه گیری و امضا (MASINT)

هوش علمی و فنی به دست آمده با تجزیه و تحلیل کمی و کیفی داده ها(متریک، زاویه، فضایی، طول موج، وابستگی زمانی، مدولاسیون، پلاسما و هیدرو مغناطیسی) از حسگرهای فنی خاص برای این منظور مشتق شده شناسایی هر گونه ویژگی متمایز مرتبط با هدف، منبع، فرستنده یا ساطع کننده است.

تکلیف داده های خاص

داده‌های مأموریت خاص شامل داده‌های پایه تشدید جزئیات بیشتر یا ویژگی‌ها و/یا ویژگی‌های اضافی برای برآورده کردن الزامات مأموریت خاص شده است. همچنین ممکن است شامل «تنظیم» یا تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی موجود برای پشتیبانی از نیازهای اطلاعاتی یک تصمیم گیرنده باشد.

MTI (تعریف شماره ۱) 

تصویرگر حرارتی چندطیفی; ماهواره تصویربرداری تحقیقاتی DOE با ۵ متر و ۲۰ متر سنسورهای GSD MSI در مارس ۲۰۰۰ دارای ۱۵ باند راه اندازی شد.

MTI (تعریف شماره ۲)

نشانگر هدف متحرک؛ دسته بندی داده های به دست آمده از رادار پالس داپلر ارسال از حسگر به کاربر توسط ستارگان مشترک ، دور زدن پردازنده به عنوان واسطه. یک نمایش گرافیکی از بردارهای هدف متحرک که جهت و سرعت اهداف را برجسته می کنند.

تصاویر چند طیفی ( MSI)

تصویر یک جسم به طور همزمان در تعدادی گسسته باندهای طیفی به دست می آید.

Multi-INT

 فعالیت هایی که برای تولید اطلاعات با دقت مورد نیاز، سطح اطمینان، به موقع بودن و وضوح از طریق استفاده از روش های تک INT در دسترس نیست.

سیستم ملی اطلاعات مکانی (NSG)

ترکیبی از فناوری، سیاست ها، قابلیت ها، اصول، فعالیت ها، افراد، داده ها و جوامع لازم برای انجام فضای مکانی هوشمندی در یک محیط چندگانه و چند دامنه ای.

ODNI

دفتر مدیر اطلاعات ملی.

هوش منبع باز (OSINT

اطلاعات مرتبط به دست آمده از آشکار و غیر مزاحم جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل سیستمی اطلاعات در دسترس عموم.

نظارت مداوم

یک استراتژی جمع آوری که بر توانایی برخی از سیستم های جمع آوری برای در صورت تقاضا در یک منطقه برای شناسایی، مکان یابی، مشخص کردن، شناسایی، ردیابی، هدف قرار دادن و احتمالا ارائه ارزیابی آسیب نبرد و هدف گیری مجدد در زمان نزدیک یا واقعی. نظارت مداوم این امر را تدوین و اجرای فعالیت های پیشگیرانه برای بازدارندگی یا جلوگیری از اقدامات پیش بینی شده رقیب تسهیل می کند.

تفسیر عکس 

عمل بررسی تصاویر عکاسی به منظور شناسایی اشیا و قضاوت در مورد اهمیت آنها.

سنجش از راه دور 

به دست آوردن اطلاعات در مورد یک شی یا هدف با استفاده از یک دستگاه ضبط که در مجاورت فیزیکی با شی مورد مطالعه نیست.

رادار دیافراگم مصنوعی (رادار آنتن مصنوعی سابق) 

محدوده، آزیموت، فرکانس، و اندازه گیری فاز بازتاب رادار. پشتیبانی از استخراج ارتفاع از طریق همبستگی استریو، تداخل سنجی (IFSAR) یا تکنیک های فوکوس خودکار تک سنجی.

هوش سیگنال ها (SIGINT)

۱ دسته یا اطلاعاتی که به صورت جداگانه یا در ترکیبی از تمام اطلاعات ارتباطات، اطلاعات الکترونیکی و ابزار دقیق خارجی سیگنال های هوشمند، به هر حال منتقل می شود. ۲٫ هوش حاصل از ارتباطات، الکترونیک و سیگنال های ابزار خارجی.

داده های مکانی 

مترادف با داده های مکانی.

IR حرارتی 

به طور کلی، منطقه مادون قرمز (IR) از ۳ تا ۱۰۰۰ متر. به طور خاص به این دو بازه اشاره می کند. در سنجش از دور (۳-۵ و ۸-۱۴ متر) استفاده می شود. این ناحیه طیفی اوج قدرت تابشی زمین را در بر می گیرد.

فراطیفی

حسگر یا تصویر با پهنای باند بسیار باریک و هزاران باند در محدوده انتشار؛ امکان تشخیص و شناسایی جامدات، مایعات و گازها مقایسه/تضاد با تک رنگ، چند طیفی و فراطیفی را فراهم می کند.

کلید واژه:هوش مکانی، ونوس نصیرفام، تصویرسازی،تجزیه و تحلیل جغرافیایی،فراطیفی،سنجش از راه دور،سیستم اطلاعات جغرافیایی،هوش منبع باز،داده های جغرافیایی،کارتوگرافی،رادار،GPS،پلتفرم،Geoint.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما