پروژه نظارت و نقشه برداری جامعه کووید ۱۹ با استفاده از بستر وب GIS بلادرنگ در فیلیپین

پروژه نظارت و نقشه برداری جامعه کووید ۱۹ با استفاده از بستر وب GIS بلادرنگ در فیلیپین

کووید 19

کووید ۱۹ به سرعت در فیلیپین با سرعتی نگران کننده در حال گسترش است. در این مرحله، تلاش‌ها برای مهار ویروس به فناوری ردیابی تماس بستگی دارد. دانشگاه کوردیلراس – دفتر تحقیقات و نوآوری (UC-RIO) در شهر باگویو، سیستمی را توسعه داده است که توسط GIS ارائه می‌شود که گزارش‌دهی بی‌درنگ، اشتراک‌گذاری داده‌های بین سازمانی و تجسم جغرافیایی موارد COVID 19 در منطقه اداری کوردیلا (CAR) را امکان‌پذیر می‌سازد.

پس از پیشنهاد ما در آغاز همه‌گیری، مبنی بر اینکه GIS Cloud فناوری و پشتیبانی رایگان از پروژه‌های مبارزه با کرونا را ارائه می‌کند ، ایمیل‌های متعددی با پروژه‌های ارزشمند در سراسر جهان دریافت کردیم!

در این مقاله مطالعه موردی یکی از این پروژه ها را با همکاری Engr برای شما آورده ایم. Nathaniel Vincent A. Lubrica از یکی از دانشگاه های فیلیپین.

ما افراد و سازمان‌ها را تشویق می‌کنیم تا با ما تماس بگیرند و پروژه خود را به ما ارائه دهند، بنابراین می‌توانیم مجوزها و پشتیبانی رایگان را برای راه‌اندازی سیستم‌هایی مانند پورتال‌های نقشه عمومی، پروژه‌های جمع‌آوری داده‌ها و جمع‌سپاری به آنها ارائه دهیم. انگر ناتانیل وینسنت A. لوبریکا از UC-RIO در مورد پروژه خود برای ردیابی و نقشه برداری شیوع COVID 19 در فیلیپین با ما تماس گرفت.

در این مشارکت،  آنها پلتفرمی را برای نقشه‌برداری، گزارش‌دهی، جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل و نظارت بر موارد کووید ۱۹ در زمان واقعی اجرا کردند.

تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده در این پروژه به انواع مختلف نقشه‌ها تبدیل می‌شوند تا موارد را تجسم کرده و بینش عمیق‌تری در مورد موقعیت ارائه دهد تا امکان برنامه‌ریزی پاسخ مؤثر مانند ردیابی تماس و کمک به جامعه فراهم شود.

هدف این پروژه ایجاد یک چارچوب هماهنگ از همکاری داده ها برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه و مبتنی بر داده است.

انگر ناتانیل وینسنت A. لوبریکا از UC-RIO

انگر مفهوم اولیه لوبریکا این بود:

  • مکان هایی را که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از آنها بازدید کرده اند را نقشه برداری کنید
  • نقشه مناطقی که ضد عفونی شدند
  • نشان می دهد که آیا افراد در تماس آزمایش شده اند یا خیر

این تلاش به کشور کمک خواهد کرد تا برای گذار به سمت “عادی جدید” آماده شود. 

این به واحدهای دولت محلی (LGUs) کمک می کند تا اقدامات ارزیابی خطرات بلایا مانند شناسایی و وسعت مناطق آسیب دیده و ارزیابی خسارات ناشی از هر بلای طبیعی در آینده را ارتقا دهند.

انگر لوبریکا گزارش خود را در مورد مبارزه با کووید ۱۹ برای ما ارسال کرد، و ما این مطالعه موردی هیجان‌انگیز را برای شما ارائه می‌کنیم که مراحل گردش کار آنها را شرح می‌دهد.

طرح کلی گزارش پروژه

  • اهداف پروژه
  • مشکلات، اهداف و مزایای نقشه برداری شیوع ویروس
  • نقاط عطف پروژه / فعالیت ها و دستاوردها
    • نقطه شروع
    • استفاده از بستر ابری GIS، جمع آوری داده های میدانی و به اشتراک گذاری داده ها
    • کارگاه های آموزشی در مورد راه اندازی یک گردش کار با پشتیبانی از GIS
    • ادغام پروژه “دانشجویان سرگردان BLISTT”.
    •  آموزش ورود داده، به اشتراک گذاری داده و همکاری آنلاین

اطلاعات بلادرنگ در مورد موارد کووید ۱۹ در برنامه ریزی و تلاش های واکنش واحدهای دولتی ضروری است. اطلاعات قدرت در تصمیم گیری است. هیچ کس بدون نقشه به “جنگ” نمی رود!

انگر ناتانیل وینسنت A. لوبریکا از UC-RIO 

اهداف پروژه

هدف اصلی این پروژه همکاری چندجانبه و تصمیم گیری مبتنی بر داده بهینه سازی استفاده از یک پلت فرم وب GIS بلادرنگ و تجزیه و تحلیل داده ها است. 

به طور خاص، هدف این پروژه دستیابی به موارد زیر است:

  •  ایجاد دستورالعمل های هماهنگ در مورد مدیریت داده های COVID 19؛
  •  راه اندازی یک زنجیره ارزش داده برای COVID 19؛
  •  ایجاد چارچوبی برای مشارکت شهروندان از طریق GIS مشارکتی؛
  •  ارائه فعالیت های ظرفیت سازی در زمینه های GIS و تجزیه و تحلیل داده ها؛ و
  •  تصمیم گیری مبتنی بر داده را با استفاده از یک پلت فرم وب GIS در زمان واقعی چند سهامدار توسعه دهید.

 

مشکلات، اهداف و مزایای نقشه برداری شیوع ویروس

به گفته رهبر پروژه انگر. Nathaniel A. Lubrica، این پروژه یک رویکرد منحصر به فرد برای ارائه یک پلت فرم تکنولوژیکی سفارشی و بین سازمانی از طریق همکاری نقشه یکپارچه و مشارکت شهروندان دارد. این پروژه همچنین در مراحل مختلف، از طریق ایجاد ظرفیت پروژه از مدیریت داده تا شبیه سازی پیشرفته، گسترش یافت.
چندین برنامه نقشه برداری برای COVID 19 توسعه یافته است. با این حال، تنها تعداد کمی از آنها یک رویکرد واقعی به کمک GIS را در نظر می گیرند . تجزیه و تحلیل مکانی-زمانی COVID 19 در تصمیم گیری مفید است. انگر تیم Lubrica همچنین متوجه شد که یک رویکرد یکپارچه برای نظارت و گزارش کووید ۱۹ در حال حاضر وجود ندارد. به همین دلیل است که انگر. لوبریکا با GIS Cloud تماس گرفت و پروژه خود را به کار گرفت۱٫۳۵ میلیون کوردیلر می توانند از این مطالعه بهره مند شوند. 

وی گفت: این پروژه می‌تواند در سطح ملی اجرا شود. همکاری بین واحدهای دولت های محلی (LGUs)، سازمان های دولتی، سازمان های غیردولتی و مردم ضروری است و همه آنها می توانند دانش و تخصص خود را برای بهره مندی از آن سهیم کنند.

هیچ محدودیتی برای اطلاعاتی که در این نقشه ها ثبت و نمایش داده می شود وجود ندارد . از این رو، بررسی بیشتر نشان داد که عموم مردم از طریق پلتفرم GIS این پروژه به دلیل در دسترس بودن و تجسم داده‌ها در Map Portal – یک برنامه عمومی GIS که اطلاعات بلادرنگ را نمایش می‌دهد، احساس امنیت و مشارکت بیشتری می‌کنند. اخلاق داده ها و مقررات حفظ حریم خصوصی در طول این پروژه در نظر گرفته شده است.

انگر لوبریکا همچنین موافق است که پلت فرم اولیه این پروژه می تواند در آینده برای پیشگیری از بلایای دیگر مورد استفاده قرار گیرد .

ما شما را در جریان کار و دستاورد او راهنمایی خواهیم کرد تا ایده ای کلی و امکانات فوق العاده ای که این پروژه ارائه می دهد به شما ارائه دهیم. بیایید با هم بررسی کنیم و دریابیم که آنها چگونه از راه حل GIS Cloud در این مورد استفاده کردند.

نقاط عطف پروژه، فعالیت ها و دستاوردها 

 

نقطه شروع

نقطه شروع انگر. پروژه لوبریکا برای تیمش اشتراک GIS Cloud را برای برنامه های مختلف فراهم می کرد:

در این دوره اولیه، تیم او حساب‌های کاربری در GIS Cloud Manager ایجاد کرد و شروع به کاوش و یادگیری امکاناتی کرد که برنامه‌های ما ارائه می‌دهند.
برای نیازهای نقشه برداری دسکتاپ، Engr. لوبریکا و تیمش از نرم افزار QGIS استفاده کردند که به خوبی با پلاگین GIS Cloud برای انتشار نقشه ادغام می شود.
این تیم پروژه COVID 19 و استفاده از پلت فرم GIS Cloud را در جلسه ای با LGU Baguio city، وزارت بهداشت (DOH-CAR) و دفتر خدمات بهداشتی Baguio City (BCHSO) ارائه کرد.
انگر گفت: در طول جلسه آنها به ورودی ها و ایده های مختلفی در حمایت از توسعه و اجرای پروژه آینده دست یافتند. لوبریکا.

حساب‌های GIS Cloud اضافی برای شرکت‌کنندگان در این جلسه ایجاد شدمدیر منطقه ای دپارتمان علم و فناوری – CAR، نانسی ام. بانتوگ، حمایت کامل خود را اعلام کرد!
همچنین، آنها این پروژه را در DZRK-AM Radyo Pilipinas (ایستگاه رادیویی) در شهر تبوک تبلیغ کردند. انگر Lubrica در مورد فناوری GIS و برنامه های GIS Cloud که برای نظارت و نقشه برداری COVID19 استفاده می کنند صحبت کرد.

استفاده از بستر ابری GIS، جمع آوری داده های میدانی و به اشتراک گذاری داده ها

انگر تیم Lubrica بیشتر به اکتشاف پلت فرم GIS Cloud پرداختند. آن‌ها حساب‌های جمع‌آوری داده‌های تلفن همراه بیشتری را برای جمع‌آوری و تجسم داده‌های میدانی در زمان واقعی راه‌اندازی کردند و قابلیت‌های همکاری و اشتراک‌گذاری ویرایشگر نقشه را عمیق‌تر تحلیل کردند. انگر Lubrica با مدیر عامل ما، Dino Ravnić، که بسته جدیدی از اشتراک ها را برای حمایت از پروژه خود اعطا کرد، هماهنگ شد. با این مجوزهای اضافی، او به داوطلبان قدرت داد تا به جمع آوری داده های بیشتر در این زمینه کمک کنند. به این ترتیب مدیران پروژه می توانند بینش فوری در مورد محل ارسال کمک یا بستن مناطق، فقط با نگاه کردن به نقشه به دست آورند. نتیجه یک است

 

پرتال گزارش و نظارت و نقشه COVID 19 ساخته شده توسط Engr. لوبریکا و تیمش در این برنامه عمومی GIS، آنها شهرداری‌ها و استان‌های CAR را در رابطه با تمام سایت‌های سلامت CAR فعال روی نقشه تجسم کردند. به لطف آن، آنها توانستند نقاطی از عملیات امدادی را برای ردیابی و نظارت بر افراد مثبت COVID19 در منطقه ایجاد کنند.

در آینده، این اطلاعات به مکان یابی بیماران و مراجعه آنها به نزدیکترین مراکز بهداشتی در یک منطقه خاص کمک می کند!

همچنین با استفاده از این پرتال نقشه می‌توانند تدارکات لازم (دارو، غذا، سرپناه…) را که مردم در مبارزه با کووید۱۹ در نظر گرفته‌اند، ردیابی و نظارت کنند. آنها می توانند در مورد پیشرفت های بیشتر و اقداماتی که باید در مورد سرکوب ویروس در آینده در نظر بگیرند، به آنها توصیه کنند.

این تیم ارائه پروژه و جلسات برگزار شده در دفتر دفاع غیرنظامی (OCD) و وزارت علوم و فناوری را آغاز کرد. مدیر دفتر دفاع مدنی ، آلبرت آ. موگول، و همچنین سایر شرکت کنندگان، پروژه را تایید کردند و با هم چارچوب اولیه و برنامه های استقرار را تدوین کردند.

انگر لوبریکا همچنین در جلسه “ردیابی تماس” با LGU شهر Baguio شرکت کرد. او پلتفرم GIS Cloud و پروژه COVID 19 خود را معرفی کرد و یک کارگاه نمایشی با روسای گروه های بهداشتی Baguio برگزار کرد. همه آنها موافق بودند که قابلیت استفاده از پلتفرم دوستانه و سودمند است و برای شهر آنها ارزش بالایی خواهد داشت.

در یک جلسه بهره برداری با دفتر دفاع مدنی و Baguio City LGU، آنها به مزایای پلت فرم GIS Cloud با تمرکز بر مزیت اصلی پرداختند:

  • کاربرد کاربر پسند 
  • قابلیت استقرار آسان

این تأییدی است که برنامه ها بصری و آسان برای استفاده هستند. مدیران پروژه می توانند متکی باشند که داوطلبان و پرسنلی که از برنامه ها استفاده می کنند وظایف خود را به درستی انجام خواهند داد. همه واحدهای محلی یا آژانس‌ها پرسنلی ندارند که سواد فناوری اطلاعات بالایی دارند، بنابراین ویژگی‌های جمع‌سپاری و داشبورد پلت فرم GIS Cloud در مورد آنها بسیار راحت است.

انگر Lubrica جلسات اضافی، جهت‌گیری‌ها، نیازسنجی‌ها و کارگاه‌های آموزشی را با تیم‌های محلی LaTrinidad LGU ترتیب داد. تیم هایی که در این مرحله به آرمان پیوستند عبارتند از:

  • کاهش خطر بلایا و مدیریت، 
  • خدمات بهداشتی
  • خدمات اجتماعی
  • برنامه ریزی و توسعه

این پروژه به La Trinidad COVID 19 EXECOM (کمیته اجرایی) متشکل از شهردار، معاون شهردار، شوراها و همه روسای بخش شهرداری ارائه شد. کمیته اجرایی از طریق شهردار رومئو سالدا اجرای انگر را تایید کرد. پروژه کووید ۱۹ لوبریکا برای لاترینیداد، که تأییدی بر راه اندازی پروژه موفق بود.

کارگاه های آموزشی در مورد راه اندازی یک گردش کار با پشتیبانی از GIS

یک کارگاه آموزشی و جهت یابی با بارنگی ها (کوچکترین واحدهای سیاسی) لاترینیداد برگزار شد و اهمیت و گردش کار پروژه را توضیح داد.

تنها در عرض چند ساعت ، همه شرکت کنندگان توانستند گردش کار را بپذیرند و با موفقیت موارد خود را با استفاده از پلت فرم GIS Cloud گزارش دهند!

این دوباره ثابت می‌کند که برنامه‌های GIS Cloud کاربرپسند هستند و برای افرادی که دانش کمتری در صنعت IT دارند مناسب هستند.»

انگر ناتانیل وینسنت A. لوبریکا از UC-RIO 

در این دوره انگر. لوبریکا و اعضای PROJECT CARES (ارزیابی Cordillera و تولید منابع) در مورد اهمیت نقشه برداری مناطق COVID 19 بحث کردند. همچنین، مجموعه بزرگی از شهر Baguio و شهرداری‌های Benguet، La Trinidad، Itogon Sablan، Tuba و Tublay (BLISTT) به نظارت و انجمن CAR COVID 19 و Engr پیوستند. لوبریکا توانست این پروژه را به آنها ارائه دهد. شورای BLISTT از این ابتکار استقبال کرد و او و تیمش به دلیل پشتکار و حسن نیت خود بازخورد مثبتی دریافت کردند.

پیشنهاد شد که پروژه با سیستم ردیابی تماس شهر باگویو ادغام شود.

 ادغام پروژه “دانشجویان سرگردان BLISTT”.

پروژه “دانشجویان سرگردان BLISTT” به ۲۴۹ دانش آموز بدون دسترسی به اینترنت و مراقبت های بهداشتی کمک کرد تا با کمک و کمک شهروندان در این منطقه شناسایی و به موسسات بهداشتی هدایت شوند.

این پروژه با حضور همه روسای بخش و کارکنان فنی به وزارت بهداشت (DOH) و وزارت داخله و دولت محلی (DILG) CAR ارائه شد. هر دوی مدیران منطقه ای DOH و DILG کمک کامل را برای پتانسیل و گزارش میدانی پروژه ابراز کردند. داده‌های جمع‌آوری‌شده برای مکان‌یابی دانش‌آموزان سرگردان، ارزیابی وضعیت آن‌ها و راه‌اندازی عملیات‌های امدادی هماهنگ و استراتژیک با کمک برنامه‌ها و پشتیبانی GIS Cloud استفاده خواهد شد.

قرار شد که دو سازمان نمایندگان خود را در مورد نظارت و نیازهای جامعه CAR COVID 19 بفرستند.

آموزش ورود داده، به اشتراک گذاری داده و همکاری آنلاین 

فعالیت‌های این آموزش شامل ثبت نام در حساب‌های GIS Cloud، کارگاه  هماهنگ‌سازی چارچوب COVID 19، جهت‌گیری و سخنرانی‌های GIS،  آموزش عملی QGIS و GIS Cloud و کارگاه آموزشی ایجاد نقشه‌ها بود. انگر تیم Lubricas در حال ایجاد نقشه هایی در QGIS برای تهیه و تجزیه و تحلیل نقشه ها است. با تشکر از GIS Cloud Publisher برای QGIS ، Engr. تیم Lubrica این فرصت را دارد که نقشه های QGIS را به صورت آنلاین منتشر و به روز کند، نماد آنها را حفظ کرده و داده ها را از میدان به طور مستقیم در نقشه های QGIS منتشر شده جمع آوری می کند.

موفقیت آموزش ثابت می کند که پروژه و گردش کار آن بسیار خوب و دقیق است.

نتایج آموزش این نقشه های تعاملی است:

خروجی های مورد انتظار از فعالیت ۲ روزه به شرح زیر است:

  • ایجاد دستورالعمل هایی برای ورود و اشتراک گذاری داده ها
  • دانش کاری GIS و GIS Cloud
  • پیاده سازی سیستم در هر LGU/NGA

در مجموع ۱۸ شرکت‌کننده از سازمان‌های زیر شرکت کردند و آموزش را با موفقیت به پایان رساندند: LGUs La Trinidad، Itogon، و Sablan. و آژانس های دولتی منطقه ای که شامل DOST، NEDA، OCD، DOH، DSWD و DILG می شوند.

این فقط مرحله ۱ آموزش بود.

  • مرحله ۲ با ایجاد مهندسی اطلاعات و داده ها در آینده سر و کار خواهد داشت
  • مرحله ۳ شامل تجزیه و تحلیل پیش بینی می شود
  • مرحله ۴ شامل بهینه سازی خواهد بود

بعد از این مرحله ۱، انگر. لوبریکا و تیمش پورتال نقشه را با تمام شهرداری ها و مراکز بهداشتی منطقه ایجاد کردند تا بتوانند به مردم محلی در مبارزه با کووید ۱۹ کمک کنند. در آینده آنها قصد دارند پروژه خود را به یک  ابزار ارزیابی ریسک ارتقا دهند. می تواند مناطق آسیب دیده را شناسایی و خسارات ناشی از هر بلای طبیعی را ارزیابی کند. ما در GIS Cloud احساس کردیم که باید با ارائه فناوری و پشتیبانی به همه کسانی که مایل به ایجاد تغییر هستند،

در مبارزه با همه‌گیری کووید ۱۹ شرکت کنیم. ما به انگر تبریک می گوییم. لوبریکا و تیمش در تلاش‌های عظیم و دستاوردهای بزرگ خود در مبارزه با کووید ۱۹ هستند. ما به همکاری با او و دانشگاه برای کمک به سرکوب ویروس‌های گسترده‌تر در فیلیپین ادامه خواهیم داد. 

لطفاً اگر می‌خواهید بدانید که چگونه از پلتفرم GIS Cloud برای مبارزه با کووید ۱۹ و سایر خطرات بالقوه سلامتی استفاده کنید، با ما تماس بگیرید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما