ایجاد TIN از ویژگی های بردار

کادر ۷-۲  ایجاد TIN از ویژگی های بردار در ArcGIS

کاربردی

برای پیروی از این مثال، ArcMap  را شروع کنید و کلاس‌های مرز، خطوط، نقطه، ارتفاع، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها را از  مسیر C:\Databases\GIS4EnvSci\VirtualCatchment\Geodata.gdb بارگیری کنید. پسوند ۳D Analyst را فعال کنید.
۱) ArcToolBox را باز کنید. در پنجره ArcToolBox ، به  ۳D Analyst Tools > Data Management > TIN بروید و روی Create TIN دوبار کلیک کنید.
۲) در گفتگوی Create TIN:
الف)  TIN خروجی را نامگذاری کنید C:\Databases\GIS4EnvSci\VirtualCatchment\Results\tin2
ب) سیستم مختصات TIN خروجی را به عنوان مرز تنظیم کنید.
ج) روی فلش کشویی کلاس ویژگی ورودی کلیک کنید، سپس contours را انتخاب کنید. فیلد ارتفاع را به عنوان Contour، نوع SF  ( نوع ویژگی سطح) را به عنوان Mass_Points و فیلد برچسب را به عنوان <None> تنظیم کنید. در اینجا، فیلد ارتفاع شامل مقادیر ارتفاع برای هر خط کانتور است، و رئوس در خطوط کانتور به عنوان نقاط جرم برای مثلث بندی استفاده می شود. فیلد برچسب زمانی استفاده می‌شود که مرزهای ناحیه یا ویژگی‌های چندضلعی در مثلث‌سازی به‌عنوان خطوط شکست اعمال شود. مثلث‌های داخل این چند ضلعی‌ها با مقادیر برچسب (مثلاً کدهای کاربری زمین) نسبت داده می‌شوند که می‌توان از آنها برای نمادسازی مثلث‌ها هنگام رندر TIN استفاده کرد. هیچ فیلد برچسبی برای کانتورها تعریف نشده است.
د) مانند مرحله قبل، spot_heights  را به عنوان کلاس ویژگی ورودی اضافه کنید، سپس فیلد ارتفاع آن را به عنوان elevation، نوع SF آن را Mass_Points و فیلد برچسب آن را به عنوان <None> تنظیم کنید.
ه) دریاچه ها را به عنوان کلاس ویژگی ورودی اضافه کنید، سپس فیلد ارتفاع آن را ارتفاع، نوع SF آن را Hard_Replace و فیلد برچسب آن را به عنوان <None> تنظیم کنید. جایگزینی سخت یا جایگزینی نرم، مرز و تمام ارتفاعات داخلی یک ویژگی چند ضلعی را روی یک مقدار ارتفاع تعیین می کند. تعیین کننده های سخت و نرم نشان می دهد که آیا یک شکست مشخص در شیب روی سطح در محل یک ویژگی رخ می دهد یا خیر. مشخصه سخت نشان دهنده شکست مشخص در شیب است، در حالی که معیار نرم نشان دهنده تغییر تدریجی در شیب است.
و) Rivers را به عنوان یک کلاس ویژگی ورودی اضافه کنید، سپس فیلد ارتفاع آن را به عنوان <None> (در لایه هیچ فیلد ارتفاعی وجود ندارد)، نوع SF آن را Hard_Line و فیلد برچسب آن را به عنوان <None> تنظیم کنید. در اینجا از رودخانه ها به عنوان خطوط شکست سخت استفاده می شود.
ز) مرز را به عنوان یک کلاس ویژگی ورودی اضافه کنید، سپس فیلد ارتفاع آن را به عنوان <None>، نوع SF آن را به عنوان Soft_Clip، و فیلد برچسب آن را به عنوان <None> تنظیم کنید. این کلاس ویژگی ورودی به عنوان یک چند ضلعی کلیپ استفاده می شود که مرز سطح TIN را مشخص می کند.
ح) روی OK کلیک کنید TIN ایجاد شده و به نمای اضافه می شود. با نماد شناسی پیش فرض نمایش داده می شود.
۳) TIN را با بزرگنمایی و پیمایش در سطح بررسی کنید. توجه کنید که سطوح دریاچه صاف هستند و نواحی با ارتفاع ثابت را مشخص می کنند.
۴) روی tin2  در فهرست مطالب دوبار کلیک کنید و روی Properties کلیک کنید. در گفتگوی Properties  :
الف) روی تب Symbology کلیک کنید.
ب) در کادر Show تیک Elevation را بردارید و Edge types را بزنید.
ج) روی دکمه Add All Values ​​کلیک کنید.
د) روی OK کلیک کنید. فقط لبه های TIN نشان داده شده است.
۵) خطوط کانتور و ارتفاع نقطه را روشن کنید. بزرگنمایی کنید و در سطح حرکت کنید تا بفهمید که TIN چگونه از مقادیر ارتفاع در راس هر خط کانتور و ارتفاع نقطه ساخته شده است و چگونه خطوط شکست برای ساخت شبکه مثلثی استفاده شد.
اکثر DEM های موجود با روش درون یابی هیدرولوژیکی درست تولید نشده اند و حاوی سینک های جعلی هستند. برداشتن سینک ها اولین گام مهم در استفاده از این DEM ها برای استخراج ویژگی های زمین برای کاربردهای هیدرولوژیکی است. اما باید مراقب بود که سینک های واقعی حذف نشود یا DEM آنقدر تغییر نکند که خطاهای بیشتری در تحلیل های هیدرولوژیکی ایجاد شود.

برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما