مقدمه‌ای بر اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه گرافیک (VGI) و محاسبات فضایی

مقدمه‌ای بر اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه گرافیک (VGI) و محاسبات فضایی

اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه گرافیک (VGI) یک توسعه جدید در محاسبات فضایی است که به درک و استفاده از دانش محاسبات فضایی بسیار مهم شده است. این ماژول شامل اهداف آموزشی زیر است:

تعریف و مفهوم تاریخی VGI
نحوه سهیم شدن در  پایگاه داده‌های VGI
سیستم‌های اجتماعی و فنی تولید VGI
مزایا و معایب VGI برای مسائل مختلف
مبانی استفاده از VGI در برنامه یا وب سایت

در اوایل دهه هزاره، افراد به نهادهای دولتی برای اطلاعات جغرافیایی مراجعه می‌کردند، اما در اواسط دهه ۲۰۰۰، افراد عادی بدون صلاحیت یا رعایت استانداردها، شروع به ایجاد اطلاعات جغرافیایی خود کردند. این امر منجر به ایجاد VGI شد که شامل داده‌های نقشه باز، مقالات ویکی‌پدیا با برچسب جغرافیایی، عکس‌های با برچسب جغرافیایی و توییت‌های با برچسب جغرافیایی می‌شود.

VGI به عنوان یک منبع حیاتی از داده‌ها برای محاسبات فضایی در نظر گرفته شده و بر جغرافیا و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی تأثیر عمیقی داشته است. این ماژول به تعریف و تاریخچه VGI، نحوه سهیم شدن در انباره‌ها و پایگاه داده‌های VGI، سیستم‌های اجتماعی و فنی تولید VGI، مزایا و معایب VGI برای مسائل مختلف و مبانی استفاده از VGI در برنامه یا وب سایت می‌پردازد.

فناوری‌های پشتیبان VGI
بسیاری از پژوهشگران توسعه VGI را به چند فناوری پشتیبان برمی‌گردانند. اولین آنها قابلیت در دسترس بودن اطلاعات دقیق GPS است که به افراد عادی اجازه می‌دهد عکس‌ها را با برچسب جغرافیایی دقیق برای VGI ارائه دهند. وب ۲.۰ که اینترنت را از یک تجربه خواندنی به یک تجربه قابلیت مشارکت کاربران در ارائه و مصرف اطلاعات تبدیل کرد، یکی از اساسی‌ترین پیش‌نیازهای VGI بود. دیگر پیشنیازهای فنی مهم VGI شامل تلفن‌های هوشمند، دسترسی به اینترنت پهن‌باند و گرافیک کامپیوتری پیشرفته بودند.

فهم ویژگی‌های VGI
VGI توسط افراد بدون صلاحیت رسمی و خارج از نهادهای رسمی تولید می‌شود کهموجب تولید ویژگی‌هایی متفاوت از اطلاعات جغرافیایی سنتی می‌شود. بنابراین، در استفاده از VGI در سیستم‌های محاسبات فضایی باید به این تفاوت‌ها توجه شود.

هدف ماژول‌های بعدی
ماژول‌های بعدی به تولید VGI، ویژگی‌های نتیجه‌گر VGI و نحوه کنترل و بهره‌برداری از این ویژگی‌ها در فناوری‌های محاسبات فضایی برمی‌گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما