ده دلیل برای اینکه کیفیت داده های مکانی اکنون بیش از همیشه اهمیت دارد


ده دلیل برای اینکه کیفیت داده های مکانی اکنون بیش از همیشه اهمیت دارد

 

آیا در دنیایی زندگی می‌کنیم که با دسترسی به کتابخانه‌های فراوانی از داده‌های مکانی، ابزارهای قوی و راه‌های ارتباطی با نقشه‌های چندرسانه‌ای، در دستانمان هستند؟ به هرحال، آیا کیفیت داده‌ها برای ما همچنان مهم است؟ من با وجود این پیشرفت‌های شگفت‌انگیز، باور دارم که کیفیت داده‌ها همچنان بسیار حیاتی است. بنابراین می‌گویم که به دلیل این قابلیت‌ها، کیفیت داده‌ها حالا بیشتر از همیشه مهم است. پایداری کیفیت داده تأثیر بالایی بر نقشه‌برداری، تجزیه و تحلیل توانایی، رسیدن به نتایج مطلوب توسط مخاطبین و تصمیمگیری‌های حاصلی دارد.

من معتقدم ۱۰ دلیل کلیدی برای اهمیت کیفیت داده های مکانی وجود دارد.

۱٫ نقشه ها به راحتی قابل اعتماد هستند

نقشه‌ها به نسبت قابل اطمینان هستند. از روزهای اولیه، نقشه‌ها بر روی لوح‌هایی از جنس گل، نقره، ابریشم و چوب، بسیار دقیق بودند و سازندگان آنها با دانش کار میدانی گسترده خود یا با احتکار تجربیات دیگران، آنها را تبدیل به مأموریت خود کردند. این سه ویژگی به نقشه‌ها هوای اصالت بخشید.

حتی در دنیای مدرن ما، که نقشه‌ها در قالب‌های خارق‌العاده جاسازی شده و باز ساخته شده اند، بسیاری از آنها هنوز هم مانند منابع فوق پایین به نظر می‌رسند، حتی اگر همیشه اینگونه نباشند.

نویسندگان در مقاله خود در The Map Room اشاره کرده‌اند که نقشه‌های بی‌ارزش در دنیای مدرن ما به وفور یافت می‌شوند، مانند “غذای پرطرفدار هر ایالت” یا “آنچه هر ایالت مردم از آن نفرت دارند”. این نقشه‌ها، با توجه به ترافیک وب، که دلیل اصلی برای ایجاد بسیاری از آنهاست، محبوب شده‌اند. با این حال، نویسندگان با درستی سوالاتی مانند “واقعا؟ چه کسی می‌گوید که اینها غذاهای پرطرفدار هستند؟” مطرح می‌کنند.

قالب‌های نقشه بد کلیشه‌ای که معمولاً ویروسی می‌شوند، نقشه‌هایی هستند که بر اساس نتایج جستجوی Google بر اساس کشور یا ایالت ایالات متحده هستند. در این اسکرین شات از Reddit: "جهان طبق داده های جستجوی گوگل به کجا می خواهد حرکت کند." اسکرین شات در 10 فوریه 2021 گرفته شده است.
نقشه‌های بد، قالب‌های کلیشه‌ای هستند که به طور معمول دچار ویروس می‌شوند و براساس نتایج جستجوهای گوگل براساس کشور یا ایالت‌های آمریکا ساخته می‌شوند. اسکرین‌شات منتشر شده در سایت Reddit، نمایش‌دهنده جمع‌بندی تصویری با عنوان «جهان به دنبال هدایت جستجوی داده‌های گوگل است» می‌باشد و در تاریخ دهم فوریه سال ۲۰۲۱ ثبت شده است.در یک موضوع مشابه، انواع نقشه‌های بد را در این ارائه به صورت مرتب و شاید قابل فهم‌تری برای مخاطبین ارائه می‌دهیم. امید است که این نشان‌ها به مردم الهام‌بخش باشد که به شدت به منابع‌اشتباه اعتماد نکنند و نقشه‌ها را به عنوان ابزاری قدرتمند مشاهده کنند که می‌توانند آن‌ها را یا هدایت کنند یا در گمراهی گذاشته و آسیب بزنند. برای مثال، توصیف عجیبی از دانشگاه جورج میسون و مکان اشتباه آکادمی ملی علوم و حتی فید اینترنت اشیا با دمایی بیش از ۳۰۰۰ درجه و حتی یک لیست پخش «بیتلز» پر از خطا، این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

۲٫ ساختن نقشه ها آسان است

ساخت انواع مختلف نقشه‌ها بسیار آسان است. من در آژانس های فدرال، اصلی ترین کارم را، جمع آوری اطلاعات جغرافیایی و تهیه نقشه‌ها، انجام می‌دادم. درحالی که آژانس‌های ملی نقشه‌برداری و علوم، همچنان در زمینه داده و نقشه‌های مکانی، فعالیت‌های بسیاری را انجام می‌دهند، از مجموع نقشه‌ها و لایه‌های داده‌ای که توسط آنها تهیه شده است، در سیل صدها هزار نقشه وب که روزانه ساخته می‌شود، درصد قابل توجهی کاهش یافته است.

اسکرین شات از مستند ساختن نقشه برای ArcGIS Online.
استفاده از ابزارهایی مانند ArcGIS Online باعث آسان‌تر شدن فرآیند ایجاد نقشه‌ها می‌شود. در این روزها، افراد با داشتن دسترسی به ابزارهای آنلاین مانند ArcGIS Online می‌توانند به راحتی نقشه‌های خود را ایجاد کرده، لایه‌های داده‌های مکانی را به اشتراک بگذارند و همچنین نقشه‌ها و داشبوردهای چندرسانه‌ای ساخته و به اشتراک بگذارند. افراد می‌توانند با دسترسی به صدها ابزار جمع سپاری مانند Survey123 و iNaturalist از داده‌هایی قابل نقشه برای ایجاد استفاده کنند.در گذشته، در دهه ۱۹۸۰، هنگامی که در تیم اداره سرشماری ایالات متحده به کار بسته بودم و برای ایجاد TIGER فعالیت می‌کردم و همچنین در دهه ۱۹۹۰ برای USGS داده‌های DEM و NHD را ایجاد می‌کردم، چنین روزهایی برای GIS چالش برانگیز بود. اما با وجود روش‌های آسان‌تر برای ایجاد و ارائه نقشه‌ها و داده‌های مکانی، می‌توان به سرعت مسیری را پیش برد، ابرداده را حذف کرد و داده‌ها را بدون تأیید نمایش داد.باید به خوبی توانایی‌های GIS مدرن را متوجه شوید و به همین منظور، محدودیت‌های داده‌های خود را نیز متوجه شوید. از داده‌ها، روش‌ها و ابزارهای خود با دقت استفاده کنید و سؤالات مهمی در این زمینه مطرح کنید.

۳٫ نقشه ها می توانند پست های “سرگرم کننده” را باورپذیرتر کنند

نقشه‌ها بعضاً به پست‌های “سرگرمی” پیوست می‌شوند. می‌خواهم در اینجا آقای Grumpy Pants نباشم، زیرا برخی از این پست‌ها بسیار جالب و خنده‌دار هستند. با این حال، خطر اینگونه پست‌ها در این است که ممکن است فقط به دلیل داشتن نقشه و گرافیک، ایده و داستان را تقویت کنند. به همین دلیل باید با دقت و نهایت سوادمندی، نقشه‌ها را بررسی کرد و درک کاملی از داستان داشت.

۴٫ نقشه ها مدل واقعیت

نقشه‌ها هیچوقت واقعیت را نمایش نمی‌دهند، بلکه تنها بازنمایی آن هستند. این بازنمودها با وجود استفاده‌های مفید، همچنان تنها بازنمایی‌هایی هستند. به‌عنوان مثال، برای درختان راسته‌ای که دور آن‌ها خط کشیده‌ایم و یا مخروط کامل مورد نظر من، می‌توان این سؤال‌ها را پرسید: آیا این واقعا یک خط هست؟ آیا واقعا یک منطقه را نشان می‌دهد؟ چگونه احتمالات و ملاحظات مقیاس برای داده‌های نقشه‌برداری را نشان دهیم؟ همچنین باید به تصویرهای موجود انتقاد داشته باشیم – گاها برای یک قطعۀ سطحی از زمین، نمایش واقعی به‌نظر می‌رسد امّا آنچه باید بدانیم این است که تصویرها به دلایل مختلفی ویرایش‌پذیر هستند. با این حال، همانند سایر داده‌های مکان‌یابی، تصاویر از طرفی که ویرایش شده‌اند باید موردانتقاد قرار گیرند.

۵٫ همه ما نقشه سازان بالقوه هستیم

در زمان حاضر، ما نه تنها به عنوان مصرف‌کنندگان نقشه‌ها، بلکه به عنوان نقشه‌سازان بالقوه شناخته می‌شویم. با در دست داشتن روش‌های بسیاری برای ساخت داده‌های نقشه‌برداری‌شده، باید به داده‌های خود انتقاد داشته باشیم؛ حتی اگر آن‌ها مربوط به ما باشند. همه ما به سرعت علاقه‌ای به داده‌های خود داریم و به آن‌ها وابسته می‌شویم، اما همانطور که از مثال یک مسیر GPS که من جمع‌آوری و نقشه‌برداری کردم، توضیح دادم، حتی داده‌های شما نیز باید با دقت بررسی شوند.

۶٫ منابع داده خود را به طور کامل بررسی کنید

قبل از خواندن متن داده، به بررسی کامل منابع خود بروید؛ زیرا این ممکن است نیاز به تکالیف اضافی داشته باشد. برخی از روش‌های قدیمی برای ارتباط مستقیم با خالق داده، مانند تماس تلفنی، وجود دارد. به عنوان مثال، مطالعه‌ی نقشه برداری بیماری لایم در رود آیلند، اگر با سازندگان داده تماس نگیرید، شما به نتیجه‌گیری اشتباه درباره روند بیماری لایم در این منطقه خواهید رسید.

۷٫ مقیاس نقشه اهمیت دارد

مقیاس هنوز نقش مهمی در تحلیل داده‌های GIS ایفا می‌کند. هنگامی که با استفاده از ابزارهای GIS بر روی داده‌های خود زوم می‌کنید، دقت داده‌ها با این کار افزایش نمی‌یابد. این مسئله بسیار بدیهی به نظر می‌رسد، اما من اغلب مشاهده می‌کنم که افرادی که از GIS استفاده می‌کنند، فکر می‌کنند به دلیل قابل مشاهده بودن داده‌ها در مقیاس ۱:۱۰۰۰، داده‌ها از نظر مکانی دقیق هستند. باید توجه داشت که داده‌ها در مقیاس‌های خاصی جمع‌آوری می‌شوند و حتی اگر به طور فزاینده‌ای رندر و فیلتر شوند تا جزئیات فزاینده‌ای را در مقیاس‌های بزرگ‌تر نشان دهند، دقت آنها در مقیاس‌های بزرگ‌تر کاهش خواهد یافت. برای نمونه می توانید اسکله‌ای را در دریاچه میشیگان روی آب فعالیت دیده و دقت یافته های در مسیر آن را محاسبه کنید.

کوه رینیر در واشنگتن بر روی نقشه‌های سطحی مختلف USGS نشان داده شده است. منبع: USGS، مالکیت عمومی.
کوه رینیر در واشنگتن بر روی نقشه‌های سطحی مختلف USGS نشان داده شده است. منبع: USGS ، مالکیت عمومی.

۸٫ حقیقت در برچسب زدن

در برچسب‌گذاری و تناسب، عبارات حقیقت همچنان به کار می‌روند. در برچسب‌گذاری، حقیقت به مسئولیت تولیدکننده داده در ارائه اطلاعات کافی اشاره دارد تا به کاربر نهایی امکان تشخیص بدهد که آیا داده مناسب است یا خیر. در عصری در پیش رو که هر فرد نه تنها مصرف‌کننده است بلکه تولیدکننده نیز، توجه به حقیقت در برچسب‌گذاری از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است.

برای مثال، هر بار که ابزار تجزیه و تحلیلی را در ArcGIS Online استفاده می‌کنید، یک لایه جدید ایجاد می‌شود که شامل داده‌های نقشه‌برداری شده است. به عنوان یک کاربر داده، نباید فقط بپرسید که آیا این نقشه یا مجموعه داده «خوب» است، بلکه باید بپرسید که آیا برای من و کاربرد من مناسب است؟ آیا ویژگی‌ها، مقیاس، کامل بودن، تاریخ تنظیم، روابط توپولوژیکی و هرگونه محدودیت حق چاپ برای تصمیم‌گیری در مورد استفاده در پروژه من کافی هستند؟

۹٫ منابع داده خود را تأیید کنید

هنگامی که قصد توضیح نتایج خود را دارید، متن خود را با عبارت “بر اساس این داده ها” آغاز کنید. این عبارت به شما یادآوری می‌کند که نتایج شما بر اساس داده‌های مورد استفاده شماست و باید منابع خود را تأیید کنید.

چگونگی ارزیابی کیفیت داده ­ها امری بسیار مهم است. مجموعه ای از معیارها برای ارزیابی کیفیت داده­ ها، تحت عنوان CRAAP در ویدیو آموزشی من شرح داده شده است. این عبارت شامل اجزای واحد پول، ارتباط، اعتبار، دقت و هدف می­‌شود. برای اطلاعات بیشتر، می توانید در ارائه من از ۴ C تجزیه و تحلیل کیفیت داده، استانداردهای FGDC و منابع خطا به مرور بپردازید.

۱۰٫ به کیفیت داده ها توجه کنید

با توجه به اینکه شما مسئول تصمیم‌گیری اخلاقی و عاقلانه هستید، کیفیت داده‌ها بر تصمیمات شما و در نتیجه تصمیمات اطرافیان شما تأثیر می‌گذارد. فناوری‌های فضایی معمولاً به درستی به عنوان «قدرتمند» شناخته می‌شوند. همانطور که در این مقاله درباره اخلاق توضیح داده شده است، «با قدرت، توانایی ایجاد آسیب – عمدی یا ناخواسته – و همچنین ایجاد تأثیر مثبت وجود می‌آید.» توجه به کیفیت داده‌ها کاملاً با ساخت جهانی هوشمندتر، سالم‌تر، پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر مطابقت دارد.

نمونه های منتخب فهرست شده در این مقاله نشان می دهد که چرا کیفیت داده های مکانی اهمیت دارد. تصویر: جوزف کرسکی
نمونه های منتخب فهرست شده در این مقاله نشان می دهد که چرا کیفیت داده های مکانی اهمیت دارد. 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما