دوره آموزش کاربردی نرم افزار Arc GIS10.8(آموزش در مورد فرمت های داده برداری)

دوره آموزش کاربردی نرم افزار Arc GIS10.8(آموزش در مورد فرمت های داده برداری)

آموزش در مورد فرمت های داده برداری

این آموزش چندین فرمت فایل را که معمولاً برای داده‌های فضایی برداری یافت می‌شود، بررسی می‌کند. شکل فایل‌ها و پوشش‌های Esri و همچنین فایل‌های طراحی به کمک رایانه (CAD) و فایل‌های رویداد XY شامل می‌شود.

یک شیپ فایل را بررسی کنید

بسیاری از تامین کنندگان داده های فضایی از قالب داده shapefile برای لایه های نقشه برداری استفاده می کنند زیرا بسیار ساده است. Shapefiles تقریباً همزمان با محبوبیت رایانه های شخصی ظاهر شد. یک شکل فایل حداقل از سه فایل تشکیل شده است: یک فایل SHP، یک فایل DBF و یک فایل SHX. هر یک از این فایل‌ها از نام shapefile استفاده می‌کنند اما با پسوندهای نوع فایل متفاوت. فایل SHP هندسه ویژگی ها را ذخیره می کند، فایل DBF جدول عوارض را ذخیره می کند و فایل SHX شاخصی از هندسه فضایی را برای سرعت بخشیدن به پردازش ذخیره می کند. در مرحله بعد، AlleghenyCountyBlockGroups.shp را با جزئیات بیشتری بررسی می کنید.

  1. shp را در catalog بررسی کنید.

به عنوان یک ورودی در یک خط با نمادی که نمایانگر لایه نقشه چند ضلعی است ظاهر می شود. ArcCatalog چندین فایل را به عنوان یک واحد در نظر می گیرد و ابزارهایی مانند تغییر نام فایل شکل را در یک مکان ارائه می دهد.

  1. File Explorer را باز کنید و به پوشه Data > DataFiles بروید.

اکنون می توانید ببینید که پنج فایل برای shapefile وجود دارد، از جمله فایل projection (.prj) که در آموزش ۵-۴ زمانی که یک مرجع فضایی برای سیستم مختصات لایه اضافه کردید ایجاد کردید. Shapefiles سه تا هفت فایل مرتبط دارند.

  1. فایل exploler را ببندید.

یک پوشش به ArcMap اضافه کنید

پوشش یک قالب داده مکانی میراث Esri از زمان هایی است که رایانه های شخصی حتی وجود نداشتند. پوشش‌ها معمولاً یک یا چند کلاس عارضه مرتبط را در پوشه‌ای به نام پوشش ذخیره می‌کنند. به عنوان مثال، در یک مجموعه داده کاداستری (مالکیت زمین)، معمول است که یک پوشش، مرزهای بسته را به صورت چند ضلعی و خطوط قطعه ای که چند ضلعی ها را تشکیل می دهند به عنوان قوس (خطوط) ذخیره می کند. شما می توانید داده های پوشش را به ArcMap اضافه کنید و از آن برای تجزیه و تحلیل و ارائه استفاده کنید، اما نمی توانید داده های پوشش را با ArcMap ویرایش کنید. هنگام مرور داده ها در فایل اکسپلورر، پوشش ها به صورت پوشه های حاوی چندین فایل ظاهر می شوند. در تصویر، چهار پوشش در پوشه EastLiberty را می بینید که محتوای پوشش ساختمان در سمت راست File Explorer ظاهر می شود. پوشش ساختمان دارای ۱۸ فایل می باشد.

  1. در یک نقشه خالی جدید، روی دکمه افزودن داده کلیک کنید، پوشه Data > Pittsburgh > EastLiberty را مرور کنید و روی Building دوبار کلیک کنید.
  2. روی نماد لایه Polygon کلیک کنید، روی Add کلیک کنید و OK کنید.

یک پوشش مانند هر لایه برداری دیگری در ArcMap عمل می کند. ظاهر یکسانی دارد و جدول ویژگی دارد.

  1. فایل نقشه را به عنوان آموزش ۵-۵٫mxdبه پوشه Chapter5ذخیره کنید.

پوشش‌های Curbs Arc و Parcel Polygon را برای محله شرق لیبرتی به نقشه خود اضافه کنید. نمادها را به دلخواه تغییر دهید و جدول ویژگی لایه Parcel را بررسی کنید.

 

یک پوشش را به کلاس عارضه تبدیل کنید

اگر نیاز به ویرایش جداول عوارض یا هندسه یک پوشش دارید، ابتدا باید آن را به عنوان یک کلاس ویژگی شیپ فایل یا پایگاه داده جغرافیایی استخراج کنید.

  1. در فهرست مطالب، روی لایه Building Polygon راست کلیک کرده و روی Data > Export Data کلیک کنید.
  2. به Chapter5.gdb در پوشه Chapter5 MyExercises بروید و کلاس ویژگی خروجی را به عنوان ساختمان ذخیره کنید.
  3. روی OK > Yes کلیک کنید تا داده های صادر شده را به صورت یک لایه به نقشه اضافه کنید.

اکنون می توانید چند ضلعی ها را در کلاس عارضه Building ویرایش کنید و مرجع فضایی گم شده را برای لایه اضافه کنید. در پست های بعدی با ویژگی های ویرایش آشنا می شوید.

  1. فایل نقشه را ذخیره کنید.

یک فایل طراحی CAD اضافه کنید

بسیاری از سازمان ها نقشه های CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) دارند که می توانید آنها را در ArcMap در قالب اصلی خود نمایش دهید. ArcMap می‌تواند فایل‌های CAD را در یکی از دو فرمت اضافه کند: به‌عنوان AutoCAD بومی (dwg.) یا به عنوان Drawing Exchange Files (dxf.) که اکثر نرم‌افزارهای CAD می‌توانند ایجاد کنند. هنگامی که در catalog مشاهده می شود، یک مجموعه داده CAD با یک نماد آبی روشن ظاهر می شود. یک فایل اتوکد بسیار شبیه به یک پوشش است زیرا دارای انواع مختلفی از ویژگی های برداری در یک فایل است. می توانید CampusMap.dwg را در ArcCatalog در شکل ببینید.

  1. در یک نقشه خالی جدید، روی دکمه افزودن داده کلیک کنید، پوشه Data > CMUCampus را مرور کنید، روی نماد CampusMap.dwg کلیک کنید، روی افزودن کلیک کنید و برای پیام هشدار فضایی OK را کلیک کنید.

نقشه محوطه دانشگاه کارنگی ملون در ArcMap به‌عنوان یک گروه لایه ظاهر می‌شود که شامل انواع ویژگی‌ها، از جمله خطوط، چند ضلعی و نقطه است. این نقشه مربوط به بخش مدیریت تأسیسات است و دارای داده های مرجع مکانی است.

  1. در فهرست مطالب، اگر قبلاً باز نشده است، لایه گروه CampusMap.dwg را گسترش دهید و همه لایه ها را غیر از CampusMap.dwg Polygon خاموش کنید.

این نشان می دهد که ساختمان های دانشگاهی و مسکونی در محوطه دانشگاه CMU.

  1. روی لایه CampusMap.dwg Polygon راست کلیک کنید و روی برگه Properties > Drawing Layers کلیک کنید.

توجه داشته باشید که می توانید لایه ها را روشن و خاموش کنید. همچنین می توانید لایه ها را با استفاده از تب نمادشناسی نمادین کنید.

  1. پنجره Layer Properties را ببندید و CampusMap.dwg Group Layer را از فهرست مطالب حذف کنید.

صادرات ویژگی های GIS به CAD

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد ویژگی های GIS را به شخصی که با نرم افزار CAD کار می کند، تحویل دهید. می‌توانید ویژگی‌ها را به فرمت‌های AutoCAD (.dwg) یا Drawing Exchange Files (dxf.) استخراج کنید، که سپس توسط اکثر برنامه‌های تجاری CAD باز می‌شوند.

  1. روی دکمه Add Data کلیک کنید، از طریق پوشه Data به ۳DAnalyst.gdb بروید، روی Topo کلیک کنید و روی Add کلیک کنید.

این توپوگرافی دو بعدی است.

  1. در فهرست مطالب، روی لایه Topo کلیک راست کرده و روی Data > Export to CAD کلیک کنید.
  2. همانطور که نشان داده شده است تایپ یا انتخاب کنید، با علامت Topo برای ویژگی های ورودی، DWG_R2010 برای نوع خروجی، Topo.dwg برای فایل خروجی و افزودن به فایل های موجود (اختیاری). روی OK کلیک کنید.

نقشه CAD به طور خودکار به فهرست مطالب اضافه می شود. همچنین می توانید Topo.dwg را در هر برنامه رایانه ای که از فرمت CAD .dwg پشتیبانی می کند باز کنید.

  1. لایه های طراحی Topo و CAD را از فهرست مطالب حذف کنید.
  2. فایل نقشه خود را به عنوان آموزش ۵-۵٫mxdبه پوشه Chapter5ذخیره کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما