هوش مکانی

عنوان پستی است که قراراست با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم که این پست جذاب مورد پسند شما قرار بگیرد. این پست توسط ونوس نصیرفام تهیه و تقدیم می گردد.

در ایالات متحده، اطلاعات مکانی GEOINT  (GEOST) اطلاعاتی درباره فعالیت‌های انسانی روی زمین است که از بهره‌برداری و تجزیه و تحلیل تصاویر، سیگنال‌ها یا امضاها با اطلاعات مکانی به دست می‌آید . GEOINT، ویژگی‌های فیزیکی و فعالیت‌های ارجاع‌شده جغرافیایی روی زمین را توصیف، ارزیابی و به صورت بصری به تصویر می‌کشد. همانطور که در کد ایالات متحده تعریف شده است، شامل تصاویر، هوش تصویری(IMINT) و اطلاعات مکانی است.

تصویر گرافیکی از تعریف هوش مکانی( GEOINT)

 

دانش GEOINT و صنایع مرتبط دیگر محدود به دولت ایالات متحده یا حتی قدرت های نظامی پیشرو جهان نیست. علاوه بر این، کشورهایی مانند هند کنفرانس های خاص GEOINT را برگزار می کنند. در حالی که سایر کشورها ممکن است هوش مکانی را تا حدودی متفاوت از ایالات متحده تعریف کنند، استفاده از داده ها و خدمات GEOINT یکسان است.

اطلاعات مکانی را می‌توان به عنوان «هوش مکانی» نیز نامید. GEOINT اگرچه فراگیر است، Hydrospatial ترجیحاً برای اشاره و تمرکز بر عناصر فضایی مناطق آبی و ساحلی استفاده می‌شود.

تعریف جامع

GEOINT شامل تمام جنبه‌های تصویربرداری می‌شود (از جمله قابلیت‌هایی که قبلاً به عنوان هوش مکانی پیشرفته و اطلاعات اندازه‌گیری و امضای مبتنی بر تصاویر (MASINT) و اطلاعات و خدمات مکانی (GIS) شناخته می‌شد؛ که قبلاً به عنوان نقشه‌برداری، ترسیم نمودار و ژئودزی نامیده می‌شد. این شامل داده‌هایی از اشعه ماوراء بنفش تا بخش‌های مایکروویو طیف الکترومغناطیسی و همچنین اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل تصاویر واقعی است. داده های جغرافیایی؛ رسانه های اجتماعی جغرافیایی و اطلاعاتی که از لحاظ فنی حاصل پردازش، بهره برداری، تحلیل تحت اللفظی و غیر تحت اللفظی طیفی، مکانی، زمانی، رادیومتری، تاریخچه فازی، داده های پلاریمتری، محصولات ذوب شده (محصولات ایجاد شده از دو یا چند منبع داده) به و داده‌های جانبی مورد نیاز برای پردازش و بهره‌برداری داده‌ها و اطلاعات امضا (شامل توسعه، اعتبارسنجی، شبیه‌سازی، آرشیو داده‌ها و انتشار) دست می آید. این نوع داده ها را می توان بر روی اهداف ثابت و متحرک توسط الکترواپتیکی شامل IR، MWIR، SWIR TIR، Spectral، MSI، HSI،( HD) SAR شامل MTI، برنامه های حسگر مرتبط (اعم از فعال و غیرفعال) جمع آوری کرد و ابزارهای غیر فنی (برای گنجاندن اطلاعات مکانی که توسط پرسنل در این زمینه به دست می آید.

در اینجا هوش مکانی، یا اصطلاح پرکاربرد GEOINT ، یک رشته اطلاعاتی است که شامل بهره‌برداری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات مکانی برای توصیف، ارزیابی و به تصویر کشیدن بصری ویژگی‌های فیزیکی (طبیعی و ساخته‌شده) و فعالیت‌های مرجع جغرافیایی بر روی زمین است. منابع داده‌های اطلاعات مکانی شامل تصاویر و داده‌های نقشه‌برداری، چه توسط ماهواره‌های تجاری، ماهواره دولتی، هواپیماها (مانند وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین [پهپاد] یا هواپیماهای شناسایی) و یا با وسایل دیگر، مانند نقشه‌ها و پایگاه‌های داده تجاری، اطلاعات سرشماری، GPS جمع‌آوری شده باشند. نقاط راه، شماتیک های ابزار یا هر داده گسسته ای که دارای مکان هایی روی زمین است.شناخت روزافزونی وجود دارد که جغرافیای انسانی، هوش اجتماعی فرهنگی و سایر جنبه های حوزه انسانی یک حوزه حیاتی از داده های GEOINT به دلیل ارجاع جغرافیایی فراگیر در حال حاضر جمعیت شناختی، قوم نگاری و داده های ثبات سیاسی یک تشخیص در حال ظهور وجود دارد که “این تعریف قانونی با یک قلم موی وسیع ایده ای از عرض و عمق GEOINT را ترسیم می کند و “GEOINT ” باید حتی بیشتر تکامل یابد تا اشکال اطلاعات و اطلاعات فراتر از منابع سنتی اطلاعات مکانی و مکانی را ادغام کند. تصویرسازی و باید از تاکید بر داده ها و تجزیه و تحلیل به تاکید بر دانش حرکت کند.

اصول

اصطلاحات کلیدی، مانند GEOINT و NGA، برای اهداف سیاست عمومی توسعه داده شدند. قانون نیما در سال ۱۹۹۶ مبنی بر تأسیس آژانس ملی تصویربرداری و نقشه برداری. این قانون منجر به ادغام چندین منبع اطلاعاتی، اطلاعاتی و صنایع دستی تجاری در NIMA شد که متعاقباً به NGA تبدیل شد. سپس کارگردان جیمز کلاپر (۲۰۰۱-۲۰۰۶) این رشته را به عنوان GEOINT، شبیه به IMINT، SIGINT، MASINT،HUMINT نامید.

گاهی اوقات این سؤال مطرح می شود که GEOINT چگونه با سایر فعالیت های تحلیلی مکانی متفاوت است. اولین اصول زیر را به عنوان نشانگرهایی پیشنهاد کرد که دامنه حرفه ای را از نظر منحصر به فرد بودن و ارزش تعریف می کند اینها هستند:

  • GEOINT، ریشه در علوم زمین فضایی ، فناوری های زمین فضایی و یک صنعت تجاری دارد که به دنبال دانش برای دستیابی به مزیت تصمیم گیری است. دستیابی به یک مزیت تصمیم گیری نامناسب ممکن است منجر به انکار و فریب اطلاعات(D&D) یا نیازمند آن می باشدشود.
  • تجزیه و تحلیل به عنوان یک تیم انسان و ماشین رخ می دهد.
  • GEOINT نشان می دهد که چگونه عمل انسان توسط چشم انداز فیزیکی و درک انسان از زمین محدود می شود.
  • GEOINT به دنبال پیش بینی الگوهای زندگی در طول زمان است.
  • داده ها و سیستم های فنی منعکس کننده تعصبات انسانی هستند.

داده ها، اطلاعات و دانش جغرافیایی

تعاریف و استفاده از واژه‌های داده‌های مکانی، اطلاعات مکانی و دانش مکانی یکسان یا بدون ابهام نیستند و این وضعیت را بیشتر تشدید می‌کند. داده‌های مکانی می‌توانند (معمولاً) قبل از پردازش، به خروجی یک جمع‌آورنده یا سیستم جمع‌آوری، یعنی داده‌هایی که حس شده‌اند، اعمال شوند. اطلاعات داده‌های مکانی است که توسط یک فرآیند انسانی یا ماشینی پردازش شده یا ارزش افزوده به آن‌ها داشته است. دانش جغرافیایی ساختاری از اطلاعات مکانی است که با تفسیر یا تحلیل همراه است. تعریف اصطلاحات داده، اطلاعات، دانش و خرد هرم (DIKW) دشوار است، اما نمی توان آنها را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد.

به طور کلی، هوش مکانی را می‌توان به آسانی به صورت داده‌ها، اطلاعات و دانش جمع‌آوری‌شده درباره موجودیت‌هایی که می‌توان به یک مکان خاص در بالا یا زیر سطح زمین ارجاع داد، تعریف کرد. روش جمع‌آوری اطلاعات می‌تواند شامل تصاویر، سیگنال‌ها، اندازه‌گیری‌ها و امضاها و منابع انسانی، یعنی IMINT، SIGINT،MASINT  و HUMINT باشد، تا زمانی که یک موقعیت جغرافیایی بتواند با اطلاعات مرتبط باشد.

ارتباط با دیگرINT

بنابراین، به‌جای همتا بودن با «INT» دیگر، هوش مکانی بهتر است به‌عنوان ساختار یکپارچه‌ کننده ویژگی‌های طبیعی و ساخته‌شده زمین (از جمله ارتفاعات و اعماق) چه به صورت لایه‌های جداگانه در یک GIS یا به صورت ترکیب شده در یک  GISدر نظر گرفته شود. نقشه یا نمودار، نمایش تصویری از زمین، AND، ارائه وجود داده ها، اطلاعات و دانش حاصل از تجزیه و تحلیل IMINT ، SIGINT ، MASINT ، HUMINT و دیگر منابع و رشته های اطلاعاتی.

عوامل دیگر

پیشنهاد می شود که GEOINT فقط یک اصطلاح جدید برای شناسایی طیف وسیعی از خروجی‌های سازمان‌های اطلاعاتی استفاده ‌شود که از انواع مهارت‌ها و رشته‌های فضایی موجود از جمله فتوگرامتری ، نقشه‌برداری ، تحلیل تصاویر ، سنجش از دور و تجزیه و تحلیل زمین استفاده می‌کنند. با این حال،GEOINT  بیشتر حاصل  مجموعه ای از این قطعات است. تفکر فضایی همانطور که در هوش مکانی به کار می رود می تواند هر گونه اطلاعات یا داده های دیگری را که می تواند در یک زمینه مکانی جغرافیایی مفهوم سازی شود ترکیب کند.هوش جغرافیایی می تواند کاملا مستقل از هر تصویر ماهواره ای یا هوایی مشتق شود و به وضوح از IMINT متمایز شود. هوش تصویری شامل سردرگمی و اختلاف نظر ناشی از تفکیک «تصویر» یا «اطلاعات ماهواره‌ای» از «اطلاعات جغرافیایی» در کد ۱۰ کد ایالات متحده §۴۶۷ است، زیرا عموماً تصاویر تنها یکی از اشکالی است که اطلاعات جغرافیایی ممکن است گرفته شود یا از آن مشتق شود.

همچنین پیشنهاد شده است که هوش مکانی را می توان به عنوان محصولی توصیف کرد که در نقطه تحویل ، یعنی با میزان تجزیه و تحلیلی که برای حل مشکلات خاص رخ می دهد، نه بر اساس نوع داده های مورد استفاده اتفاق می افتد. به عنوان مثال، یک پایگاه داده حاوی فهرستی از اندازه‌گیری‌های پل‌های به‌دست‌آمده از تصاویر، «اطلاعات» است، در حالی که توسعه خروجی با استفاده از تجزیه و تحلیل برای تعیین آن پل‌هایی که می‌توانند برای اهداف خاص مورد استفاده قرار گیرند، می‌تواند «هوش» نامیده شود. به طور مشابه، اندازه‌گیری ساده پروفایل‌های ساحل یک فعالیت جمع‌آوری اطلاعات جغرافیایی کلاسیک است، در حالی که فرآیند انتخاب ساحلی که با مشخصات خاصی برای یک هدف خاص مطابقت دارد، یک فعالیت تحلیلی است و خروجی را می‌توان یک محصول استراتژی بازاریابی هوشمند نامید.

تجزیه و تحلیل هوش مکانی به طور ساده به عنوان “دیدن آنچه که همه دیده اند و فکر کردن به آنچه که هیچ کس فکر نکرده است” یا “پیش بینی نقشه ذهنی یک هدف” تعریف شده است. با این حال، این دیدگاه ها تأیید می کند که ایجاد دانش مکانی یک فرآیند شناختی پر تلاش است که تحلیلگر انجام می دهد. این یک تلاش فکری است که از طریق استدلال به نتیجه می رسد. استدلال جغرافیایی ارتباط عینی بین نمایش مشکل جغرافیایی و شواهد جغرافیایی ایجاد می کند. در اینجا مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، جستجوی اطلاعات، بر یافتن اطلاعات تمرکز می‌کند در حالی که مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، حس‌سازی، بر معنا بخشیدن به اطلاعات تمرکز می کند فعالیت های جستجوی اهداف و معنایابی در تجزیه و تحلیل جغرافیایی در روش تحلیل مکانی ساختاریافته گنجانده شده است.

تعریف عملی

تعریف واقعی از هوش مکانی، که بیشتر منعکس کننده ماهیت بین المللی گسترده این رشته است، با تعریف قانونی بیان شده در کد ایالات متحده بسیار متفاوت است. این تعریف بالفعل این است:

هوش مکانی یک حوزه دانش، یک فرآیند و یک حرفه است. به عنوان دانش، اطلاعاتی است که در یک زمینه فضا-زمان منسجم یکپارچه شده است که از توصیف، توضیح یا پیش‌بینی فعالیت‌های انسانی پشتیبانی می‌کند که تصمیم‌گیرندگان با آن اقدام می‌کنند. به عنوان یک فرآیند، ابزاری است که از طریق آن داده ها و اطلاعات جمع آوری، دستکاری، استدلال جغرافیایی و انتشار به تصمیم گیرندگان می شود.حرفه اطلاعات مکانی محدوده فعالیت ها، انجمن های بین رشته ای، شایستگی ها و استانداردها را در بخش های دانشگاهی، دولتی و خصوصی ایجاد می کند.

این به عنوان یک تعریف عملیاتی از هوش مکانی پیشنهاد شده است که ممکن است از نام GeoIntel استفاده کند تا آن را از تعریف محدودتر ارائه شده در کد کد ایالات متحده، §۴۶۷، عنوان ۱۰ متمایز کند.

 

 

 

آژانس های GEOINT

ساختمان آژانس اطلاعات مکانی ملی در فورت بلوار (منطقه شمالی) در اسپرینگفیلد، ویرجینیا

  • استرالیا: سازمان اطلاعات جغرافیایی استرالیا (AGO) که قبلاً به عنوان سازمان تصاویر دفاعی و مکانی(DIGO) شناخته می شد.
  • کانادا: مرکز تصویربرداری مشترک نیروهای کانادایی ، یکی از عناصر فرماندهی اطلاعات نیروهای کانادایی (CFINTCOM)
  • اتحادیه اروپا: مرکز ماهواره اتحادیه اروپا(EUSC)
  • نیوزلند: GEOINT نیوزلند (GNZ)که قبلاً به عنوان تسهیلات پشتیبانی زمینی مشترک   (JGSF) شناخته می شد.
  • پرتغال: مرکز اطلاعات مکانی ارتش(CIGeoE)
  • بریتانیا: مرکز جغرافیایی دفاعی(DGC) و مرکز همجوشی اطلاعات جغرافیایی دفاعی  (DGIFC)
  • ایالات متحده: آژانس ملی اطلاعات مکانی (NGA)

مراکز خدمات ایالات متحده فیوژنGEOINT

  • ایالات متحده آمریکا: مرکز زمین فضایی ارتش (AGC)
  • ایالات متحده آمریکا: مرکز ملی اطلاعات هوایی و فضایی (NASIC)
  • ایالات متحده آمریکا:مرکز اطلاعات زمینی ملی (NGIC)
  • ایالات متحده آمریکا: دفتر ملی اطلاعات دریایی-ادغام (NMIO)

واحدهای GEOINT

  • ارتش استرالیا : اسکادران بررسی توپوگرافی(TOPO SVY SQN)
  • امنیت داخلی: قابلیت های اطلاعات مکانی ارتش
  • ارتش ایالات متحده : فرماندهی فضایی و دفاع موشکی ارتش ایالات متحده – فرماندهی استراتژیک نیروهای ارتش – گره اطلاعات مکانی پیشرفته (AGI)
  • سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده : لشکر ۱ توپوگرافی (۱st TOPO) نیروی اعزامی دریایی ۱ – گروه ستاد تفنگداران دریایی – گردان ۱ اطلاعات – شرکت تولید و تحلیل
  • سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده : دسته دوم توپوگرافی توپو (۲) نیروی اعزامی دوم دریایی _ گروه ستاد تفنگداران دریایی _ گردان دوم اطلاعات _ شرکت تولید و تحلیل
  • تفنگداران دریایی ایالات متحده : دسته سوم توپوگرافی (توپو۳ ) نیروی اعزامی سوم دریایی _ گروه ستاد تفنگداران دریایی _ گردان سوم اطلاعات _ شرکت تولید و تحلیل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما