افزایش کیفیت عکس


افزایش کیفیت عکس

بهبود تصویر فرایندی برای بهبود تفسیرپذیری یا درک انسان از اطلاعات در تصاویر برای کاربردهای خاص می‌باشد. این شامل تکنیک‌هایی برای افزایش تمایز بصری بین ویژگی‌های تصاویر است. معمولا افزایش تصویر از طریق ترکیب باند‌های مختلف (برای افزایش مقدار اطلاعات قابل تفسیر بصری از یک تصویر)، وضوح کامل (برای افزایش وضوح مکانی یک تصویر چند طیفی با یک تصویر پانکروماتیک با وضوح بالاتر) ، کنتراست و کشش (برای بزرگ کردن تمایز تونال بین ویژگی‌های مختلف در یک تصویر) و فیلتر مکانی (برای تقویت یا سرکوب جزئیات مکانی خاص در یک تصویر) حاصل می‌شود.

ترکیب باند

داده‌های تصویر چند طیفی به عنوان مجموعه ای از تصاویر تک باند در مقیاس خاکستری به دست می‌آیند ، همانطور که در تصویر شکل ۶-۴ نشان داده شده است. برای تسهیل تفسیر و تجزیه و تحلیل این داده ها، اغلب تصاویر تک باند را در ترکیبات رنگی ترکیب می‌کنیم. کامپوزیت رنگی را می‌توان با ترکیب سه باند در زمان ساخت که یک نوار به رنگ آبی، یک نوار به رنگ سبز و یک نوار به رنگ قرمز نمایش داده می‌شود. بنابراین به آن کامپوزیت رنگی RGB (قرمز – سبز – آبی) نیز گفته می‌شود. ترکیب رنگ واقعی یا طبیعی با اختصاص رنگ آبی به تصویر نوار آبی، رنگ سبز به تصویر نوار سبز و رنگ قرمز به تصویر نوار قرمز ایجاد می‌شود. تصاویر رنگی کاذب بازنمایی تصویر چند طیفی هستند که با استفاده از نوارهایی غیر از قرمز ، سبز و آبی قابل مشاهده به عنوان اجزای قرمز، سبز و آبی تصویر نمایش داده می‌شوند. تصویر با رنگ کاذب ایجاد شده با اختصاص رنگ‌های آبی، سبز و قرمز به سبز، تصاویر قرمز و نزدیک باند IR نیز به ترتیب تصویر مادون قرمز رنگی نامیده می‌شوند. استفاده از نوارهایی مانند IR نزدیک جدایی طیفی و اغلب تفسیرپذیری داده‌های سنجش از دور را افزایش می‌دهد.

کامپوزیت‌های مختلف رنگ کاذب ممکن است برای شناسایی انواع مختلف اشیاء مناسب باشند. به عنوان مثال، کامپوزیت مادون قرمز رنگی یک طرح ترکیبی رنگ نادرست بسیار رایج برای نمایش تصاویر چند طیفی است که امکان شناسایی آسان پوشش گیاهی را فراهم می‌کند. کامپوزیت رنگ کاذب ساخته شده از نوارهای مادون قرمز میانی ، نزدیک مادون قرمز و سبز ممکن است به تمایز انواع مختلف جنگل و تشخیص تفاوت رطوبت خاک کمک کند.جعبه ۶٫۵ نحوه ایجاد کامپوزیت‌های رنگی در ArcGIS را نشان می‌دهد.

کادر ۶-۵ ایجاد ترکیبات رنگی در ArcGIS

کاربردی

برای دنبال کردن این مثال ، ArcMap را راه اندازی کرده و lc012014n.tif ایجاد شده در کادر ۶-۲ به بارگذاری کنید.

ایجاد ترکیب رنگ طبیعی

۱) در فهرست مطالب، روی lc012014n.tif کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
۲) در گفتگوی Layer Properties
الف) روی تب نمادشناسی کلیک کنید. RGB Composite ترکیب رنگ قرمز-سبز-آبی) در پانل سمت چپ برجسته شده است. همانطور که در پانل سمت راست نشان داده شده است، به طور پیش فرض، قرمز به باند ۱، سبز به باند ۲ و آبی به باند ۳ اختصاص داده می‌شود. در این مورد، باند ۱ از تصاویر OLI یک نوار آبی تیره، باند ۲ یک نوار آبی و باند ۳ یک نوار سبز است. بنابراین، هنگامی که lc012014n.tif  بارگذاری می‌شود، به عنوان یک ترکیب رنگ کاذب نمایش داده می‌شود.
ب) روی فلش کشویی Band در کنار کانال رنگ قرمز کلیک کنید و روی Band 4  (باند قرمز) کلیک کنید تا رنگ قرمز نمایش داده شود.
ج) روی فلش کشویی Band در کنار کانال رنگ سبز کلیک کنید و روی Band 3 ( باند سبز) کلیک کنید.
د) روی فلش کشویی Band در کنار کانال رنگ آبی کلیک کنید و روی Band 2( باند آبی) کلیک کنید.
ه) روی OK کلیک کنید. یک ترکیب رنگ طبیعی در نمای داده نمایش داده می‌شود، که نزدیک به چیزی است که ما انتظار داریم در یک عکس رنگی معمولی ببینیم. کامپوزیت‌های رنگ طبیعی کنتراست پایینی دارند و ظاهر کمی تیره دارند. این عمدتاً به این دلیل است که نور آبی نسبت به طول موج‌های بلندتر مستعد پراکندگی جوی است. کامپوزیت‌های رنگ طبیعی برای برخی کاربردها مفید هستند، زیرا پوشش زمین با رنگ‌های آشنا مرتبط است – به عنوان مثال، جنگل‌ها با رنگ سبز و جاده‌ها با رنگ  خاکستری.

ایجاد تصویر مادون قرمز رنگی

۳) در فهرست مطالب، روی lc012014n.tif راست کلیک کرده و کادر گفتگوی Layer Properties را باز کنید.
۴) در گفتگوی Layer Properties  :
الف) روی تب Symbology کلیک کنید.
ب) روی فلش کشویی Band در کنار کانال قرمز کلیک کنید و روی Band 5  (باند IR نزدیک) کلیک کنید.
ج) روی فلش کشویی Band در کنار کانال سبز کلیک کنید و روی Band 4 کلیک کنید.
د) روی فلش کشویی Band در کنار کانال آبی کلیک کنید و روی Band 3 کلیک کنید.
ه) روی OK کلیک کنید. تصویر به صورت کامپوزیت مادون قرمز رنگی نمایش داده می‌شود. این ترکیب نواری باعث می‌شود که پوشش گیاهی بسته به نوع و شرایط پوشش گیاهی در سایه‌های مختلف قرمز ظاهر شود، با قرمزهای روشن‌تر که نشان‌دهنده رشد قوی‌تر پوشش گیاهی است (بازتاب نزدیک به IR بالاتر). خاک برهنه، جاده‌ها و ساختمان‌ها ممکن است در سایه‌های مختلف آبی، زرد یا خاکستری بسته به ترکیب آنها ظاهر شوند، اجسام آب آبی به نظر می‌رسند. آب عمیق و شفاف مایل به آبی تیره (بازتاب سبز بیشتر) به نظر می‌رسد، در حالی که آب کدر فیروزه ای به نظر می‌رسد (بازتاب قرمز بالاتر به دلیل رسوبات). ابرها و برف سفید روشن به نظر می‌رسند. ترکیب رنگ کاذب از سبز، نزدیک نوارهای IR و میانی مادون قرمز ایجاد کنید.
۵) در فهرست مطالب، روی  lc012014n.tif کلیک راست کرده و کادر گفتگوی Layer Properties را باز کنید.
۶) در گفتگوی  Layer Properties :
الف) روی Symbology کلیک کنید.
ب) روی فلش کشویی Band در کنار کانال قرمز کلیک کنید و روی Band 7(  باند میانی IR ) کلیک کنید.
ج) روی فلش کشویی Band در کنار کانال سبز کلیک کنید و روی Band 5 کلیک کنید.
د) روی فلش کشویی Band در کنار کانال آبی کلیک کنید و روی Band 3 کلیک کنید.
ه) روی OK کلیک کنید. در این ترکیب رنگ کاذب، پوشش گیاهی سالم سبز روشن و علفزارها سبز روشن به نظر می‌رسند، مناطق مخروطی جنگلی به رنگ سبز تیره‌تر از برگ‌ریزان هستند، خاک‌های خشک به رنگ صورتی و خاک‌های مرطوب آبی، مناطق شهری در سایه‌های مختلف سرخابی و آب در آبی تیره این ترکیب همچنین به ذرات اتمسفر و دود نفوذ می‌کند و بنابراین می‌تواند آتش سوزی را که قرمز به نظر می‌رسد را تشخیص دهد. برای تجزیه و تحلیل مناطق جنگلی سوخته و نسوخته پس از آتش سوزی مفید است.

برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما