دقت

دقت به سطح ثبت شده جزئیات یا سطح اندازه گیری و دقت توصیف در داده‌های مکانی اشاره دارد. دقت موقعیتی تعداد ارقام قابل توجهی است که برای ثبت مختصات استفاده می‌شود. برای مثال، مختصاتی که بر حسب متر به نزدیکترین رقم اعشار مشخص شده است (مثلاً ۲۳۴۰٫۳۸۲۲۴۷۴۰۸۷) دقیقتر از مختصاتی است که با نزدیکترین سه رقم اعشار (مثلاً ۲۳۴۰٫۳۸۲) ثبت شده است. دقت ویژگی، سطح جزئیات داده‌ها است که بر حسب تعداد ارقام مهم برای ویژگی‌های عددی، یا تعداد یا ظرافت دسته‌ها در یک طبقه‌بندی برای ویژگی‌های دسته‌بندی اندازه‌گیری می‌شود. داده‌های مشخصه دقیق ممکن است ویژگی‌های ویژگی‌های جغرافیایی را با جزئیات زیاد مشخص کند. به عنوان مثال، توصیف دقیق فردی که در یک آدرس خاص زندگی می‌کند ممکن است شامل جنسیت، سن، درآمد، شغل، سطح تحصیلات و بسیاری از ویژگی‌های دیگر باشد. توصیف نادرست ممکن است فقط شامل درآمد یا جنسیت باشد. طبقات کاربری عمومی/پوشش زمین مانند شهری نسبت به طبقات خاص مانند مسکونی و تجاری دقت کمتری دارند. دقت داده‌های مکانی باید با سطح جزئیات مورد نیاز برای برنامه مطابقت داشته باشد.

با این حال توجه به این نکته مهم است که دقت بالا نشان دهنده صحت بالا نیست و یا برعکس. داده‌های دقیق، مهم نیست که چقدر با دقت اندازه گیری شده اند، ممکن است نادرست باشند. به عنوان مثال قرائت اشتباه در اندازه گیری فاصله تا ۰۱/۰ متر بسیار دقیق است، اما نادرست است. سطح دقت مورد نیاز برای کاربردهای مختلف بسیار متفاوت است. پروژه‌های مهندسی مانند ساخت و ساز جاده و تاسیسات نیازمند اطلاعات دقیق اندازه گیری شده تا ۰۱/۰ متر هستند. ایجاد پایگاه داده جهانی با دقت کمتر از ۱ متر امکان پذیر است. با این حال چنین دقتی غیر ضروری است و بسیار فراتر از نیاز برای هر تحلیل معمولی در مقیاس جهانی است. علاوه بر این جمع آوری داده‌های با دقت و دقت بالا هم زمان بر و هم هزینه بر است. هر برنامه GIS به داده‌های بسیار دقیق و دقیق نیاز ندارد. دقت و دقت بیش از حد نه تنها هزینه بر است، بلکه می‌تواند منجر به جزئیات قابل توجهی شود که مفید و مفید نیستند.

ثبات

جدول ۳-۴ مقیاس کاپا قدرت نسبی توافق

سازگاری به عدم وجود تناقضات آشکار بین مجموعه داده‌ها یا درون یک مجموعه داده اشاره دارد. این معیار اعتبار داخلی پایگاه داده است. سازگاری موقعیت عمدتاً انطباق داده‌های مکانی را با قوانین توپولوژی خاص، مانند موارد ذکر شده در جدول ۳-۲ مشخص می‌کند. توابع ویرایش توپولوژیکی در GIS برای شناسایی ناسازگاری‌های توپولوژیکی و حذف این خطاها، همانطور که در بخش ۳-۴ توضیح داده شده است، استفاده می‌شود. سازگاری صفت به عدم وجود تضاد در مقادیر ویژگی موضوعی اشاره دارد. برای مثال مقادیر مشخصه برای جمعیت پرنده، تراکم و اندازه منطقه باید برای واحدهای منطقه مطابقت داشته باشد. اگر جمعیت پرنده مشاهده شده در منطقه چهل و اندازه منطقه ۱۰۰۰ متر مربع باشد، اما تراکم پرنده ثبت شده برای منطقه در مجموعه داده ۴/۰ پرنده در هر متر مربع باشد، این متناقض است، زیرا تراکم پرندگان در منطقه باید ۰۴/۰ پرنده در متر مربع باشد. عدم وجود ناسازگاری لزوماً به معنای دقیق بودن داده‌ها نیست.

کامل بودن

کامل بودن ارزیابی گستره و دامنه یک مجموعه داده با توجه به کامل بودن پوشش، طبقه بندی و تأیید است. کامل بودن پوشش به نسبت مجموعه داده موجود به طور کامل (شامل اجزای مکان و ویژگی آن) اشاره دارد. به عنوان مثال، آیا پوشش داده‌های مکانی برای کل مجموعه داده کامل است؟ اگر نه، چه مقدار از داده‌های مکانی ناقص است؟ آیا داده‌های ویژگی برای کل مجموعه داده در دسترس هستند؟ اگر نه، چه مقدار از داده‌های ویژگی ناقص است؟

مجموعه داده ای از ساختمان‌ها در ملبورن را در نظر بگیرید. اگر فقط شامل ساختمان‌های کلیتون باشد (یک حومه در ملبورن، نه همه حومه‌های ملبورن)، از نظر مکانی ناقص در نظر گرفته می‌شود. اگر مجموعه داده فقط شامل ساختمان‌های مسکونی باشد، بدون ساختمان‌های تجاری، سازمانی یا سایر ساختمان‌های خصوصی و عمومی، از نظر موضوعی ناقص است.

کامل بودن طبقه بندی ارزیابی می‌کند که چگونه روش طبقه بندی انتخاب شده قادر به نمایش ویژگی‌های دنیای واقعی است. به عنوان مثال، آیا روش طبقه بندی اتخاذ شده جامع است؟ آیا قوانین حداقل مساحت یا حداقل عرض (به عنوان مثال جاده‌هایی با عرض کمتر از ۳۰ متر که باید به صورت یک خط نشان داده شوند، دریاچه‌های کوچکتر از ۲۵/۰ کیلومتر مربع باید حذف شوند) برای نشان دادن ویژگی‌ها استفاده می‌شود؟

کامل بودن راستی‌آزمایی، ارزیابی میزان کار (کار میدانی یا روش‌های دیگر) انجام شده برای تأیید نمایش صحیح ویژگی‌های دنیای واقعی موجود در مجموعه داده است. به عنوان مثال، میزان و روش راستی‌آزمایی میدانی برای اعتبارسنجی داده‌های مکان و ویژگی چیست؟ آیا موقعیت هر یک از ویژگی‌های جغرافیایی در مجموعه داده استنباط شده است؟ اگر چنین است، روش استنباط چیست؟ کامل بودن وابسته به برنامه است. پایگاه داده مکانی بسیار تعمیم یافته در صورتی می‌تواند کامل باشد که شامل تمام داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز برای برنامه‌های خاص باشد.

برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما