سیستم Universal Transverse Mercator (UTM)


استفاده از ابزار پروژه در حال پرواز

بسیاری از بسته‌های نرم‌افزاری GIS یک ابزار پروژه در حال پرواز را برای پروژه‌سازی لایه‌های داده در سیستم‌های مختصات مختلف در پرواز و نمایش آنها با یک سیستم مختصات مشترک ارائه می‌دهند. در ArcGIS، هر فریم داده از یک سیستم مختصات برای نمایش صحیح داده‌ها استفاده می‌کند. هنگامی که ArcMap با یک نقشه خالی جدید شروع می‌شود ، سیستم مختصات برای قاب داده پیش فرض تنظیم نمی‌شود. اولین لایه داده ای که به یک قاب داده خالی اضافه می‌شود، سیستم مختصات آن را تعریف می‌کند اگر سیستم مختصات لایه داده به درستی در فایل طرح ریزی مرتبط با آن تعریف شده باشد. هنگامی که لایه‌های داده بعدی که سیستم مختصات آنها نیز به درستی تعریف شده است به چارچوب داده اضافه می‌شوند به طور خودکار بر روی سیستم مختصات فعلی قاب داده نمایش داده می‌شوند و با استفاده از سیستم مختصات قاب داده نمایش داده می‌شوند.

ابزار پروژه در حال پرواز در GIS مرور سریع نقشه و تهیه نقشه با داده‌ها در سیستم‌های مختصات مختلف را تسهیل می‌کند. با این حال مشخصات سیستم مختصات یک لایه داده را تغییر نمی‌دهد. به عبارت دیگر مختصات رمزگذاری شده در لایه داده در واقع تغییر نکرده اند. اگر لایه‌های داده مورد استفاده در تجزیه و تحلیل GIS در سیستم‌های مختصات مختلف باشند، همه آنها باید به یک سیستم مختصات یکسان تبدیل شوند. تبدیل بین GCS و سیستم مختصات پیش بینی شده یا بین سیستم‌های مختصات پیش بینی شده می‌تواند با استفاده از پروژه ابزاری در ArcToolbox برای توضیح سیستم مختصات جغرافیایی در کادر ۲-۱ باشد. ArcGIS گزینه‌هایی از سیستم‌های مختصات پیش بینی شده را ارائه می‌دهد که در شبکه‌های جهانی، قاره ای، قطبی، ملی، Gauss-Krüger،  UTM و برخی از سیستم‌های ایالتی و ایالتی خاص گروه بندی شده اند. سیستم‌های مختصات پیش بینی شده در سیستم‌های مختصات پیش بینی شده پوشه در ویژگیهای مرجع مکانی کادر محاوره ای، همانطور که در تصویر شکل ۲-۷ نشان داده شده است اگر یک لایه داده دارای سیستم مختصات پیش بینی شده باشد اما تعریف نشده باشد باید با استفاده از پروجکشن را تعریف کنید ابزار موجود در ArcToolbox به همان روشی که GCS تعریف شده است ( کادر ۲-۱ را ببینید) این برای کار با لایه داده در ArcGIS مورد نیاز است.

تغییر سیستم مختصات قاب داده

هنگامی که اولین لایه داده با سیستم مختصات معتبر به یک قاب داده خالی در ArcGIS اضافه می‌شود، سیستم مختصات به عنوان یکی از فریم داده‌ها تنظیم می‌شود. اما با انجام مراحل زیر می‌توان آن را تغییر داد:

  1. روی نام قاب داده در فهرست مطالب راست کلیک کرده و خواص از منوی پاپ آپ این ویژگی‌های قاب داده کادر محاوره ای ظاهر می‌شود را انتخاب کنید (شکل ۲-۱۶).
  2. بر روی دستگاه مختصات برای نمایش نقشه در کادر داده کلیک کرده و به سیستم مختصات مورد نظر بروید.

الف) برای تنظیم سیستم مختصات قاب داده به عنوان یک لایه داده خاص در قاب داده، پوشه لایه‌ها را باز کنید، روی سیستم مختصات مورد نظر کلیک کنید و لایه داده ای را انتخاب کنید که به آن ارجاع می‌دهد.

ب) برای تنظیم سیستم مختصات قاب داده مانند لایه داده ای که در قاب داده نیست، روی منوی کشویی Add Coordinate System کلیک کنید، Import را انتخاب کنید و به منبع داده ای که با سیستم مختصات مورد نظر تعریف شده است بروید. . همچنین می‌توان از Import برای خواندن یک فایل .prj ذخیره‌شده قبلی برای مشخصات سیستم مختصات استفاده کرد.

ج) برای ایجاد یک سیستم مختصات جدید برای قاب داده، روی منوی کشویی Add Coordinate System کلیک کرده و New را انتخاب کنید. شما می‌توانید یکی از سیستم‌های مختصات جغرافیایی یا پیش بینی شده از پیش تعریف شده موجود را انتخاب کنید و پارامترهای آن را برای ایجاد یک سیستم مختصات سفارشی مطابق شکل زیر تغییر دهید.

سفارشی سازی سیستم مختصات

هر دو سیستم مختصات جغرافیایی و سیستم‌های مختصات پیش بینی شده را می‌توان با تغییر پارامترهای خود در ArcGIS سفارشی کرد. برای سفارشی کردن سیستم مختصات قاب داده :

  1. در کادر محاوره ای Data Frame Properties، روی زبانه Coordinate System کلیک کنید.
  2. روی منوی کشویی Add Coordinate System کلیک کرده و New را انتخاب کنید.
  3. Projected Coordinate Systems را انتخاب کنید. برای نمایش کادر محاوره‌ای سیستم مختصات پیش‌بینی‌شده جدید (یا می‌توانید سیستم‌های مختصات جغرافیایی را برای سفارشی‌سازی یک GCS انتخاب کنید).
  4. در کادر محاوره ای New Projected Coordinate System:

الف) از منوی کشویی Projection Name، یک سیستم مختصات پیش بینی شده موجود را انتخاب کنید. مقادیر پارامتر پیش فرض برای سیستم مختصات انتخاب شده در جدول زیر نام طرح نمایش داده شده است.

شکل ۲-۱۶نمونه ای از کادر محاوره ای قاب داده

ب) مقادیر پارامتر را برای اصلاح سیستم مختصات تغییر دهید.

ج) در صورت لزوم با کلیک بر رو Change، ویژگی‌های سیستم مختصات جغرافیایی را تغییر دهید.

د) روی OK کلیک کنید.

ه) برای اتمام روی OK کلیک کنید. شکل ۲-۱۷ مثال را نشان می‌دهد.

در این مثال طرح مخروطی شکل لامبرت با تغییر نصف النهار مرکزی از ۰ درجه به ۱۳۴ درجه شرقی (از نصف النهار اصلی به مرکز استرالیا) و دو موازی استاندارد از ۶۰ درجه شمالی تا ۱۸ درجه غربی و  ۳۶ درجه شرقی تغییر می‌یابد ( از طرح مماس به یک برش). این طرح به Australia_Conformal_Conic تغییر نام داده است.

برای سفارشی کردن سیستم مختصات یک لایه داده :

  1. روی دکمه ArcToolbox کلیک کنید تا پنجره ArcToolbox باز شود.
  2. در پنجره ArcToolbox مسیر Data Management Tools- Projections and Transformations Feature را گسترش دهید، سپس روی Project دوبار کلیک کنید.
  3. در پنجره Project :

الف) نام لایه داده ورودی را وارد کنید.

ب) روی دکمه سیستم مختصات خروجی کلیک کنید. کادر محاوره‌ای Spatial Reference Properties ظاهر می‌شود (شکل ۲٫۷).

ج) در کادر محاوره‌ای Spatial Reference Properties، روی منوی کشویی Add Coordinate System کلیک کرده و New را انتخاب کنید.

د) مراحل اولیه ب و  ج  را در سفارشی کردن سیستم مختصات قاب داده همانطور که در بالا توضیح داده شد دنبال کنید.

شکل ۲-۱۷ نمونه ای از سفارشی سازی یک سیستم مختصات

برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما