روند ARCGIS  دسکتاپ


روند ARCGIS  دسکتاپ

ArcGIS for Desktop شامل مجموعه ای از ماژولهای نرم افزاری یکپارچه است که اصلی ترین آنها ArcMap، ArcCatalog و ArcToolBox هستند. ArcMap ابزارهای اساسی نقشه برداری و تجزیه و تحلیل را ارائه می‌دهد و معمولاً برای راه اندازی ماژولهای دیگر و دسترسی به برنامه‌های افزودنی ArcGIS for Desktop استفاده می‌شود. ArcCatalog شبیه مایکروسافت ویندوز اکسپلورر است اما برای مدیریت فایلها و پوشه‌های حاوی داده‌های مکانی و مرور، پیش نمایش و مستندسازی داده‌های مکانی و فراداده آنها (داده‌های مربوط به داده) طراحی شده است. این ماژول سازماندهی، دسترسی و اصلاح فایلهای داده مکانی را ساده می‌کند. هر دو ArcMap و ArcCatalog از طریق ویندوز قابل دسترسی هستند.

ArcToolbox شامل مجموعه وسیعی از ابزارها برای ویراش و تجزیه و تحلیل داده‌های فضایی، از جمله تبدیل داده ها، نمایش و تبدیل نقشه، تجزیه و تحلیل همپوشانی، تجزیه و تحلیل مجاورت، تجزیه و تحلیل شبکه، آمار مکانی و بسیاری دیگر است. ArcToolbox را می‌توان از ArcMap یا ArcCatalog راه اندازی کرد.

این بخش شما را با راهنمای ArcGIS for Desktop با استفاده از پایگاه داده نمونه یک حوزه فرضی مفروض موجود در وب سایت همراه با این کتاب همراهی می‌کند.  داده‌ها را از وب سایت دانلود کرده و روی درایو محلی نصب کنید.

آغاز ArcMap

 

شکل ۱-۱۶ صفحه بازکننده و عناصر صفحه ArcMap

ArcMap را می‌توان با دوبار کلیک کردن با دکمه سمت چپ ماوس بر روی نماد ArcMap در دسکتاپ یا با کلیک کردن بر روی پنجره‌ها شروع کرد. از منوی شروع برناه‌ها را به ترتیب انتخاب کنید All Programs > ArcGIS > ArcMap. نماد> به این معنی است که مورد یا دستور منو سمت راست یکی از موارد یا دستورات منو در زیر آیتم یا فرمان منو در سمت چپ است. به طور پیش فرض پس از دانلود ArcMap یک کادر محاوره ای برای شروع ظاهر می‌شود. این کادر محاوره ای به کاربر اجازه می‌دهد تا یک نقشه موجود برای باز شدن یا یک الگو برای ایجاد یک نقشه جدید انتخاب کند. با کلیک روی دکمه لغو ، نقشه خالی باز می‌شود و بارگذاری می‌شود ، همانطور که در شکل ۱-۱۶ نشان داده شده است.

عناصر صفحه ArcMap

ArcMap از رابط کاربری گرافیکی، با منوها، دکمه ها، نمادها و اشاره گرهای مختلف ماوس استفاده گسترده ای می‌کند. همانطور که در شکل ۱-۱۶ نمایش داده شده است. عناصر اصلی صفحه ArcMap شامل نوار منوی اصلی، نوار ابزار استاندارد، نوار ابزار، فهرست مطالب و نمای داده است. نوار منوی اصلی شامل آرایه‌ای از انتخاب‌های منو است که هر کدام تعدادی آیتم از منوی مربوط به دستورات یا توابع یا ابزارهای خاص دارند. به عنوان مثال کلیک بر روی فایل منو دستوراتی را نشان می‌دهد که با پرونده‌های سند نقشه سروکار دارند.

نوار ابزارها ردیف دکمه‌هایی با آیکون‌های کوچک هستند. هر نماد عملکرد خاصی را نشان می‌دهد. نوار ابزار استاندارد شامل توابع ایجاد، بازکردن و ذخیره اسناد نقشه و افزودن داده و راه اندازی سایر ماژولهای نرم افزاری است. نوار ابزارهای مرور نقشه و عملکردها مانند زوم و پن را ارائه می‌دهد. به سادگی کلیک بر روی دکمه عملکردی را که نشان می‌دهد پیاده سازی می‌کند. با کلیک روی Customize – Toolbars در منوی اصلی و انتخاب مواردی که وظایف مورد نظر خود را انجام می‌دهند نوار ابزار اضافی اضافه می‌شود. نوار ابزاره را می‌توان در بالا یا پایین یا سمت چپ یا راست پنجره ArcMap متصل کرد. آنها همچنین می‌توانند بر روی دسکتاپ ویندوز شناور شوند. تسلط بر استفاده از نوار ابزار می‌تواند سرعت کار با ArcMap را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

نمای داده یک پنجره نقشه برای نمایش محتویات نقشه است. نقشه از تعدادی لایه داده تشکیل شده است. یک لایه داده یک مجموعه داده مکانی از یک موضوع خاص مانند رودخانه ها، جاده ها، قطعات زمین یا زمین است (در بخش ۲-۳ بیشتر مورد بحث قرار گرفته است). در ArcMap  نقشه یک چارچوب داده است که مجموعه ای از لایه‌های نمادین ترسیم شده را در یک ترتیب خاص برای محدوده نقشه مشخص و نقشه یا سیستم مختصات نقشه نشان می‌دهد، همانطور که در تصویر ۱-۱۷ نشان داده شده است. در یک جلسه ArcMap ، چندین فریم داده می‌تواند گنجانده شود، اما نمای داده فقط می‌تواند قاب داده فعال را نشان دهد. نمای داده داده‌های مکانی را بدون تمام عناصر نقشه مانند عناوین، نوارهای مقیاس و فلش‌های شمالی ارائه می‌دهد.  با نمای داده برای ویراش و تجزیه و تحلیل داده‌های مکانی کار می‌شود.

ArcMap همچنین نمای طرح بندی برای ترکیب نقشه‌ها را ارائه می‌دهد. طرح بندی مجموعه ای از عناصر نقشه یا نقشه نگاری، مانند قاب داده (بدنه نقشه)، عنوان نقشه، نوار مقیاس، پیکان شمالی و افسانه است که در یک صفحه (شکل ۱-۱۸). همانطور که در شکل ۱-۱۸ نشان داده شده است می‌توانید از دکمه‌های جابجایی برای جابجایی بین نمای طرح بندی و نمای داده استفاده کرد.

فهرست مطالب کلیه فریم‌های داده و لایه‌های داده در هر فریم داده در پروژه را فهرست می‌کند. همانطور که در شکل ۱-۱۷ نشان داده شده پنج لایه داده در قاب داده “لایه ها” و دو لایه داده در قاب داده “جهان” در فهرست مطالب فهرست شده است. نمادهای نشان دهنده ویژگیهای جغرافیایی در هر لایه نیز نمایش داده می‌شوند. چک باکس کنار هر لایه نشان می‌دهد که آیا صفحه نمایش آن در حال حاضر روشن یا خاموش است. ترتیب لایه‌ها ترتیب ترسیم آنها را در قاب داده مشخص می‌کند. به عنوان یک قاعده کلی لایه‌های ویژگی نقطه‌ای و خطی باید بالای لایه‌های مشخصه سطح یا ناحیه قرار گیرند.

شکل ۱-۱۷ نمای داده ArcMap

شکل ۱-۱۸  نمای چیدمان ArcMap

برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما