آموزش ArcGIS 10.8 :گام به گام (از مقدماتی تا پیشرفته ) قسمت ۱


استفاده و ساخت نقشه در نرم افزار ArcGIS 10.8

مقدمه

این فصل اول شما را با برخی از اصول اولیه نرم افزار ArcGIS for Desktop و همچنین حوزه عمومی GIS آشنا می کند. شما با لایه‌های نقشه و جداول داده‌های ویژگی پایه برای ایالت‌ها، شهرها، شهرستان‌ها و خیابان‌های ایالات متحده کار خواهید کرد. این لایه ها از ویژگی های برداری فضایی متشکل از نقاط، خطوط و چندضلعی ها تشکیل شده اند. هر ویژگی جغرافیایی یک رکورد داده مربوطه دارد و شما با هر دو ویژگی و رکوردهای داده آنها کار خواهید کرد. لایه های نقشه برداری و تصاویر رستری به طور فزاینده ای در ArcGIS Online ArcGIS.com و در سایر وب سایت های انبوه یافت می شوند. درباره ArcGIS Online در فصل ۳ و سایر منابع برای لایه های GIS در فصل ۵ بیشتر خواهید آموخت.

اهداف یادگیری

  • یک پوشه نقشه را باز و ذخیره کنید
  • با لایه های نقشه کار کنید
  • در پوشه نقشه ها پیمایش کنید
  • فاصله ها را اندازه گیری کنید
  • با ویژگی های اطلاعات کار کنید
  • ویژگی ها را انتخاب کنید
  • تغییر ویژگی های انتخاب
  • با جداول ویژگی کار کنید
  • ویژگی های برچسب

آموزش ۱-۱

باز کردن و ذخیره یک فایل نقشه

Esri سه سطح مجوزی از ArcGIS را برای دسکتاپ ارائه می دهد ک

 

ه هر کدام دارای قابلیت های افزایشی هستند: Basic، Standard و Advanced. ArcMap، ArcCatalog، ArcScene و ArcGlobe – که همه آنها در این کتاب به کارخواهیدبرد – همه بخشی از ArcGIS برای دسکتاپ هستند.

ArcMap را اجرا کنید

 

  1. در نوار وظیفه ویندوز، روی۸٫ Start > ArcGIS > ArcMap x کلیک کنید.

بسته به سیستم عامل شما و نحوه نصب ArcGIS و ArcMap، ممکن است منوی جهت یابی متفاوتی داشته باشید.

  1. در پنجره ArcMap – Getting Started، روی Existing Maps > Browse for more کلیک کنید.

 

 

 

 

یک فایل نقشه موجود را باز کنید

  1. در کادر محاوره‌ای Open ArcMap Document، به بخشی که داده‌های تمرین را در آن نصب کرده‌اید (به عنوان مثال، C:\EsriPress\GIST1\Maps\) مراجعه کنید.

 

 

 

۲٫روی نماد Tutorial1-1.mxd (یا۱-۱ Tutorial) کلیک کنید.

۳٫روی Open کلیک کنید

فایل نقشه mxd. 1-1 Tutorial در ArcMap باز می شود و نقشه ای متشکل از لایه ایالات ایالات متحده (بزرگنمایی شده به ۴۸ ایالت به هم پیوسته) را نشان می دهد. لایه شهرهای ایالات متحده (هنوز روشن نشده است) زیرمجموعه شهرهایی با جمعیت بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر است. حاشیه سمت چپ پنجره ArcMap پنجره Table Of Contents است. این به عنوان یک راهنما برای نقشه و همچنین چندین کاربرد دیگر است که در مورد آنها یاد خواهید گرفت. توجه داشته باشید که نوار ابزار Tools که در شکل بعدی در پایین صفحه قرارگرفته است، ممکن است در جایی از رابط متصل باشد. در صورت تمایل، می‌توانید با کلیک کردن در ناحیه بالای آن، آن را به سمتی یا بالای پنجره نمایش نقشه بکشید و زمانی که مستطیل نازکی ظاهر می‌شود، آن را رها کنید. اگر اصلاً نوار ابزار Tools را نمی بینید، روی Customize > Toolbars > Tools کلیک کنید تا قابل مشاهده باشد.

 

فایل نقشه را در یک مکان جدید ذخیره کنید

شما تمام فایل‌هایی را که هنگام کار با آموزش‌های این کتاب تغییر یا ایجاد می‌کنید، در پوشه‌های فصل \EsriPress\GIST1\MyExercises ذخیره می‌کنید.

  1. در نوار منو، روی File > Save As کلیک کنید.
  2. پوشه نقشه خود را به عنوان Tutorial1-1.mxd در پوشه Chapter1 MyExercises ذخیره کنید.

آموزش ۱-۲

کار با لایه های نقشه

لایه های نقشه ارجاعاتی به منابع داده برداری مانند نقاط، خطوط و چندضلعی ها هستند. تصاویر رستری و غیره، نشان دهنده ویژگی های فضایی است که می تواند بر روی نقشه نمایش داده شود. ArcMap لایه های نقشه را از یک فایل نقشه مانندmxd 1-1. Tutorial نمایش می دهد، اما فایل نقشه حاوی کپی از لایه های نقشه نیست. فایل‌های لایه نقشه در هر جایی که در رسانه ذخیره‌سازی رایانه وجود دارند، چه در سیستم شما، چه در یک شبکه محلی یا یک سرور اینترنتی، خارج از فایل نقشه باقی می‌مانند. در مرحله بعد، از پنجره Table Of Contents پوشه نقشه برای نمایش لایه های نقشه در پوشه استفاده خواهید کرد.

یک لایه را روشن و خاموش کنید

قبل از اینکه GIS وجود داشته باشد، نقشه‌برداران لایه‌های جداگانه‌ای را بر روی ورق‌های کاغذی شفاف می‌کشیدند و سپس ورق‌ها را با دقت روی هم قرار می دادند تا نقشه ترکیبی را بسازند. اکنون با GIS، کار با لایه ها بسیار ساده تر است.

  1. فایل نقشه خود را به عنوان ۱-۲Tutorial در پوشه ۱ Chapter ذخیره کنید.
  2. در پنجره Table Of Contents، کادر کوچک سمت چپ لایه US Cities را انتخاب کنید.

اگر لایه روشن باشد علامت چک ظاهر می شود. توجه داشته باشید که اگر فهرست مطالب به‌طور تصادفی بسته شد، می‌توانید روی Windows > Table Of Contents کلیک کنید تا دوباره باز شود.

  1. در پنجره Table Of Contents، کادر سمت چپ لایه US Cities را حذف کنید تا لایه خاموش شود.

لایه های نقشه را اضافه و حذف کنید

می توانید لایه های نقشه را از مکان های ذخیره سازی آنها به فهرست مطالب اضافه کنید.

  1. روی دکمه Add Data کلیک کنید .
  2. در کادر محاوره ای افزودن داده، روی دکمه اتصال به پوشه کلیک کنید .
  3. در کادر محاوره‌ای Connect To Folder، به رایانه بروید، روی درایوی که داده‌های ۱GIST را در آن نصب کرده‌اید (مثلاً C:\) کلیک کنید و روی OK کلیک کنید.

شما باید فقط به حافظه داخلی بروید و نه قستهای دیگر کامپیوتر. هنگامی که این اتصال برقرار شد، می توانید به راحتی هر پوشه ای را در این حافظه رایانه مرور کنید. اگر اطلاعات شما در یک درایو خارجی مانند درایو جامپ ذخیره شده است، باید به آن درایو متصل شوید (به عنوان مثال E:\).

  1. در کادر محاوره‌ای Add Data، به \EsriPress\ GIST 1\Data\UnitedStates.gdb بروید و روی لایه COCounties > Add کلیک کنید.

ArcMap به طور تصادفی رنگی را برای لایه شهرستان های کلرادو انتخاب می کند. بعداً نحوه تغییر رنگ و سایر نمادهای لایه را خواهید آموخت. ممکن است هشداری در مورد سیستم مختصات جغرافیایی نقشه دریافت کنید.

  1. پنجره هشدار سیستم های مختصات جغرافیایی را ببندید.

ArcMap لایه جدید را با شهرستان های کلرادو به درستی بر روی ایالت کلرادو قرار می دهد زیرا همه لایه های نقشه دارای مختصاتی هستند که به سطح زمین گره خورده اند. توجه: اگر در مرحله ۴ اخطاری دریافت نکردید، مرحله ۵ را نادیده بگیرید.

  1. در پنجره Table Of Contents، روی COCounties کلیک راست کرده و روی Remove کلیک کنید.

این عمل لایه نقشه را از فایل نقشه حذف می کند اما آن را از محل ذخیره اصلی آن، UnitedStates.gdb حذف نمی کند.

از مسیرهای نسبی استفاده کنید

وقتی یک لایه به نقشه اضافه می کنید، ArcMap مسیر آن را در فایل نقشه ذخیره می کند. وقتی نقشه ای را باز می کنید، ArcMap داده های لایه مورد نیاز خود را با استفاده از این مسیرهای ذخیره شده مکان یابی می کند. اگر ArcMap نتواند داده های یک لایه را پیدا کند، لایه همچنان در فهرست محتویات ArcMap ظاهر می شود، اما البته روی نقشه ظاهر نمی شود. در عوض، ArcMap یک علامت تعجب قرمز رنگ (!) در کنار نام لایه قرار می دهد تا نشان دهد که مسیر آن نیاز به ویرایش دارد. می توانید اطلاعات مربوط به منبع داده یک لایه را مشاهده کرده و با کلیک بر روی برگه Source در پنجره ویژگی لایه، آن را تعمیر کنید.

مسیرها می توانند مطلق یا نسبی باشند. یک مثال از یک مسیر مطلق C:\EsriPress\GIST1\Data\UnitedStates.gdb\USCities است. برای به اشتراک گذاشتن پوشه نقشه ذخیره شده با مسیرهای مطلق، همه افرادی که از پوشه نقشه استفاده می کنند باید مسیرهای مشابهی برای نقشه برداری از لایه ها در رایانه خود داشته باشند. در عوض، گزینه مسیر نسبی مورد علاقه است.

مسیرهای نسبی در یک نقشه مکان لایه ها را نسبت به مکان فعلی فایل نقشه روی دیسک (فایل mxd.) مشخص می کند. از آنجایی که مسیرهای نسبی حاوی نام حروف درایو نیستند، نقشه و داده‌های برگه مرتب سازی شدهط با آن را قادر می‌سازند تا بدون توجه به درایو یا پوشه‌ای که نقشه در آن قرار دارد، به همان ساختار دایرکتوری اشاره کنند. اگر پوشه نقشه و پوشه‌های برگه مرتب سازی شدهط به درایو جدیدی منتقل شوند، ArcMap همچنان می‌تواند نقشه‌ها و داده‌های آنها را با پیمودن مسیرهای نسبی پیدا کند.

  1. در نوار منو، روی File > Map Document Properties کلیک کنید.

توجه داشته باشید که گزینه Store relative pathnames to data sources تیک خورده است. این گزینه فقط برای فایل نقشه فعلی است.

  1. روی OK کلیک کنید.

در مرحله بعد، مشاهده خواهید کرد که تمام پوشه های نقشه از مسیرهای نسبی استفاده خواهند کرد.

  1. در نوار منو، روی Customize > ArcMap Options > Tab General کلیک کنید.
  2. در کادر محاوره‌ای ArcMap Options، در بخش General، بررسی کنید که گزینه Make relative paths پیش‌فرض برای اسناد نقشه جدید تیک خورده باشد. روی OK کلیک کنید.

 

یک لایه را از پنجره کاتالوگ بازکنید

پنجره کاتالوگ، با توابع بسیار مفید، به شما امکان می دهد داده های GIS را بررسی، نگهداری و استفاده کنید. از کاتالوگ، یک لایه نقشه را به عنوان یک روش جایگزین برای افزودن داده به فهرست محتویات می‌کشید.

  1. در نوار منو، روی Windows > Catalog کلیک کنید.
  2. در پنجره کاتالوگ، به gdb در پوشه Data مراجعه کنید.

توجه داشته باشید:هنگام انجام مرحله بعدی شکل زیر را ببینید.

  1. COCounties را از کاتالوگ به بالای پنجره فهرست مطالب بکشید.

لایه‌های نقشه در فهرست محتویات به ترتیب از پایین به بالا ترسیم می‌شوند، بنابراین اگر COCounties را پایین‌تر از ایالات ایالات متحده قرار دهید، ایالات متحده CoCounties را پوشش می‌دهد. اگر COCounties تحت پوشش است، آن را بردارید و دوباره در قسمت کاتالوگ ، این بار بالای ایالات متحده کلیک کنید.

از Auto Hide برای پنجره کاتالوگ استفاده کنید

توجه داشته باشید که وقتی پنجره کاتالوگ را باز کردید، ممکن است در حالت باز کردن سنجاق باز شده باشد، که پنجره را باز نگه می دارد و برای استفاده مفید

است اما بخشی از نقشه شما را پوشش می دهد. ویژگی پنهان کردن خودکار این پنجره برنامه و سایر پنجره های برنامه (مانند فهرست مطالب و جستجو) پنجره ها را برای استفاده فوری در دسترس نگه می دارد، اما آنها را در بین استفاده ها پنهان می کند، بنابراین فضای بیشتری برای نقشه خود دارید.

  1. روی دکمه Auto Hide کلیک کنید در بالای پنجره کاتالوگ

پنجره بسته می شود اما یک برگه کاتالوگ در سمت راست پنجره ArcMap باقی می ماند.

  1. روی دکمه کاتالوگ کلیک کنید .

پنجره کاتالوگ باز می شود.

سپس، با کلیک بر روی فایل نقشه، انجام یک کار کاتالوگ را شبیه سازی می کنید. پنجره به طور خودکار پنهان می شود.

  1. روی هر مکانی روی نقشه یا فهرست مطالب کلیک کنید.

می‌توانید پنجره باز را دوباره پین ​​کنید، که در مرحله بعد انجام می‌دهید.

  1. روی دکمه کاتالوگ کلیک کنید و روی دکمه Unpinned Auto Hide کلیک کنید .

با این کار پنجره کاتالوگ باز می شود تا زمانی که دوباره روی پین کلیک کنید تا به طور خودکار پنجره پنهان یا بسته شود. سعی کنید روی نقشه یا فهرست مطالب کلیک کنید تا ببینید که پنجره کاتالوگ باز می ماند.

  1. پنجره کاتالوگ را ببندید.

نوبت شماست

از دکمه افزودن داده یا کاتالوگ برای افزودن COStreets استفاده کنید که در UnitedStates.gdb نیز یافت می شود. اینها خطوط مرکزی خیابان جفرسون شهرستان، کلرادو هستند. درصورتیکه در مشاهده خیابان ها مشکل داشته باشید، زیرا آنها فقط یک منطقه کوچک از نقشه را اشغال می کنند (به مرکز کلرادو با دقت نگاه کنید). بعداً، در آموزش ۱-۳، نحوه زوم کردن را برای مشاهده دقیق تر یاد خواهید گرفت.

ترتیب نمایش یک لایه را تغییر دهید

بعد، ترتیب ترسیم لایه ها را تغییر می دهید. برای این کار باید دکمه List By Drawing Order را انتخاب کنید.

  1. در پنجره Table Of Contents، روی دکمه List By Drawing Order کلیک کنید و لایه US Cities را روشن کنید.
  2. لایه US Cities را به پایین فهرست مطالب بکشید.

از آنجایی که ArcMap اکنون ابتدا لایه شهرهای ایالات متحده را ترسیم می کند، لایه های ایالات و نشانگرهای نقاط ایالات متحده را پوشش می دهند.

  1. لایه US Cities را به بالای لایه ها ببرید.

ArcMap اکنون آخرین لایه US Cities را ترسیم می کند، بنابراین می توانید دوباره آن نقاط را ببینید.

رنگ یک لایه را تغییر دهید

یکی از مفیدترین قابلیت های ArcGIS تغییر رنگ و سایر نمادهای لایه ها آسان است. ابتدا رنگ پر شده چند ضلعی های یک لایه را تغییر می دهید.

  1. در پنجره Table Of Contents، روی نماد راهنما لایه COCounties کلیک کنید.

نماد راهنما مستطیل زیر نام لایه در فهرست مطالب است.

  1. در کادر محاوره ای انتخاب نماد، روی دکمه پر کردن رنگ کلیک کنید .
  2. در پالت رنگ، روی کاشی سبز ترخون (ستون ۶، ردیف ۵) کلیک کنید.

۴٫روی OK کلیک کنید.

رنگ طرح کلی یک لایه را تغییر دهید

  1. در پنجره Table Of Contents، روی نماد راهنما لایه COCounties کلیک کنید.
  2. در کادر محاوره ای Symbol Selector، روی دکمه Outline Color کلیک کنید .
  3. در پالت رنگ، روی کاشی سیاه کلیک کنید و OK را بزنید.

نوبت شماست

رنگ لایه COStreets را تغییر دهید و یک سایه روشن خاکستری (۲۰ درصد) انتخاب کنید. نتایج را بعداً خواهید دید. فایل نقشه خود را ذخیره کنید.

آموزش ۱-۳

پیمایش در پوشه نقشه

اگر در یک فایل نقشه تا جایی که ممکن است کوچک‌نمایی شده باشید و کل نقشه را ببینید، این به عنوان وسعت کامل شناخته می‌شود. شما می توانید در هر منطقه از نقشه بزرگنمایی کنید، در نتیجه آن منطقه پنجره نقشه را پر می کند و نمای نزدیک به شما ارائه می دهد. نمای فعلی نقشه وسعت فعلی آن است. می توانید بزرگنمایی کنید، حرکت دهید، و از چندین وسیله اضافی برای حرکت در فایل نقشه خود استفاده کنید. در زیر منوی ویندوز، این موارد شامل پنجره ذره بین برای نماهای نزدیک بدون بزرگنمایی، پنجره نمای کلی که مکان شما را در نقشه کامل هنگام بزرگنمایی نشان می دهد و نشانک های فضایی برای ذخیره وسعت نقشه برای استفاده در آینده است.

بزرگنمایی

  1. فایل نقشه خود را به عنوان Tutorial1-3.mxd در پوشه Chapter1 ذخیره کنید.
  2. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Zoom In کلیک کنید .
  3. روی یک نقطه بالا و سمت چپ ایالت فلوریدا روی دکمه ماوس کلیک کنید و نگه دارید.
  4. نشانگر را به سمت پایین و سمت راست ایالت فلوریدا بکشید و دکمه ماوس را رها کنید.

فرآیندی که در مراحل ۲ و ۳ انجام دادید ترسیم یک مستطیل نامیده می شود.

 

بزرگنمایی و کوچک نمایی ثابت

این ابزارها جایگزینی برای بزرگنمایی با مقادیر ثابت هستند.

  1. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Fixed Zoom In کلیک کنید .

این در یک فاصله ثابت در مرکز نمایشگر فعلی زوم می کند.

  1. روی نقشه کلیک کنید تا در مرکز نقطه ای که انتخاب می کنید، بزرگنمایی کنید.
  2. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Fixed Zoom Out کلیک کنید .

این یک فاصله ثابت از مرکز نمایشگر بزرگنمایی شده فعلی را کوچک می کند.

استخراج

استخراج صفحه نمایش فعلی را در هر جهتی بدون تغییر مقیاس فعلی تغییر می دهد.

  1. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Pan کلیک کنید .
  2. نشانگر را به هر جایی در نمای نقشه حرکت دهید.
  3. با کلیک بر روی دکمه سمت چپ ماوس، نشانگر را به هر جهتی بکشید.
  4. دکمه ماوس را رها کنید.

وسعت کامل، قبلی و بعدی

مراحل زیر ابزارهایی را معرفی می‌کنند که در میان نماهایی که قبلا ایجاد کرده‌اید پیمایش می‌کنند:

  1. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Full Extent کلیک کنید .

این به نمایش کامل همه لایه‌ها بزرگنمایی می‌کند، صرف نظر از اینکه آنها روشن یا خاموش هستند. توجه داشته باشید که این به تمام ایالت ها و مناطق ایالات متحده بزرگنمایی می کند.

  1. در نوار ابزار Tools، روی دکمه بازگشت به میزان قبلی کلیک کنید .

این نمایش نقشه را به وسعت قبلی بازمی گرداند.

  1. به کلیک بر روی این دکمه ادامه دهید تا در تمام نماها به عقب برگردید.
  2. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Go to Next Extent کلیک کنید .

این از طریق دنباله ای از بزرگنمایی هایی که مشاهده کرده اید به جلو حرکت می کند.

  1. به کلیک روی این دکمه ادامه دهید تا به ۴۸ حالت پیوسته برسید.

نوبت شماست

در نوار منو، روی Customize > ArcMap Options کلیک کنید و نحوه کنترل گزینه‌های بزرگنمایی و جابجایی با چرخ ماوس را بررسی کنید.

بزرگنمایی به لایه

لایه های نقشه وسعت های مخصوص به خود را دارند و می توانید به وسعت هر لایه زوم کنید.

  1. در پنجره Table Of Contents، روی لایه COCounties کلیک راست کرده و روی Zoom To Layer کلیک کنید.

این به وسعت شهرستان‌های کلرادو بزرگ‌نمایی می‌کند.

نوبت شماست

بزرگنمایی به وسعت لایه COStreets (خیابان های شهرستان جفرسون، کلرادو). نقشه خود را با بزرگنمایی در خیابان ها بگذارید.

پنجره ذره بین را باز کنید

پنجره ذره بین مانند یک ذره بین عمل می کند. هنگامی که پنجره را از روی صفحه نمایش نقشه عبور می کنید، نمای بزرگنمایی شده از مکان زیر پنجره را مشاهده می کنید.

  1. در نوار منو، روی Windows > Magnifier کلیک کنید.
  2. ذره بین را روی یک منطقه از نقشه بکشید تا خطوط متقاطع را برای انتخاب منطقه ببینید و سپس رها کنید تا جزئیات زوم شده را ببینید.

 

۳٫پنجره ذره بین را به یک منطقه جدید بکشید تا جزئیات دیگری را روی نقشه ببینید.

ویژگی های ذره بین را تغییر دهید

  1. روی نوار عنوان پنجره Magnifier کلیک راست کرده و روی Properties کلیک کنید.

۲٫اگر در حال حاضر در آن قدرت نیست، درصد بزرگنمایی را به ۸۰۰٪ تغییر دهید و روی OK کلیک کنید.

۳٫پنجره ذره بین را به مکان دیگری بکشید و نمای حاصل را ببینید.

۴٫پنجره ذره بین را ببندید.

از پنجره Layers Overview استفاده کنید

پنجره نمای کلی لایه ها، وسعت کامل لایه ها را در یک نقشه نشان می دهد. کادری در پنجره نمای کلی لایه ها ناحیه بزرگنمایی شده فعلی را نشان می دهد. می توانید کادر را حرکت دهید تا صفحه نمایش نقشه را حرکت دهید. همچنین می‌توانید جعبه را کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کنید تا نمایش نقشه را بزرگ یا کوچک کنید.

  1. تا زمانی که ۴۸ حالت به هم پیوسته را مشاهده کنید، به میزان قبلی زوم کنید.
  2. روی یک منطقه کوچک از نقشه در گوشه شمال غربی ایالات متحده (دو یا سه ایالت کامل) بزرگنمایی کنید.

 

۳٫در نوار منو، روی Windows > Overview کلیک کنید.

پنجره نمای کلی وسعت فعلی نقشه را که با یک مستطیل قرمز برجسته شده است را نشان می دهد.

  1. نشانگر را به مرکز کادر قرمز ببرید و بکشید تا به گوشه شمال شرقی ایالات متحده منتقل شود.

میزان به روز رسانی های نمایش نقشه برای منعکس کردن تغییرات ایجاد شده در پنجره نمای کلی لایه ها. توجه داشته باشید که اگر بالای پنجره نمای کلی لایه ها راست کلیک کنید و روی Properties کلیک کنید، می توانید نمایشگر را تغییر دهید، از جمله لایه مرجع برای وسعت نقشه.

  1. پنجره Layers Overview را ببندید.

نوبت شماست

با استفاده از لایه های Colorado Counties و Colorado Streets از پنجره Overview استفاده کنید. در پنجره Overview Properties، لایه مرجع را روی COCounties قرار دهید. پنجره Layers Overview را ببندید.

از نشانک های فضایی استفاده کنید

نشانک‌های فضایی میزان نمایش نقشه را ذخیره می‌کنند تا بتوانید بعداً بدون نیاز به استفاده از ابزارهای حرکت و بزرگنمایی به آن بازگردید.

  1. در پنجره Table Of Contents، لایه های COCounties و COStreets را خاموش کنید.

ابتدا از نشانکی که قبلا ایجاد شده است استفاده کنید.

  1. در نوار منو، روی نشانک‌ها > 48 حالت پیوسته کلیک کنید.
  2. به ایالت فلوریدا زوم کنید.

بعد، یک نشانک جدید ایجاد کنید.

  1. روی نشانک‌ها > ایجاد نشانک کلیک کنید و Florida را در قسمت نام نشانک تایپ کنید.
  2. روی OK کلیک کنید.
  3. روی نشانک‌ها > 48 ایالات پیوسته کلیک کنید.
  4. روی نشانک‌ها > فلوریدا کلیک کنید.

نوبت شماست

نشانک های فضایی برای ایالت های کالیفرنیا، نیویورک و تگزاس ایجاد کنید. نشانک های خود را امتحان کنید. فایل نقشه خود را ذخیره کنید

آموزش ۱-۴

اندازه گیری فواصل

نقشه ها دارای مختصاتی هستند که به شما امکان می دهد فواصل را در مسیرهایی که با ماوس و اشاره گر انتخاب می کنید اندازه گیری کنید.

تغییر واحدهای اندازه گیری

در حالی که مختصات نقشه در واحدهای خاصی مانند فوت یا متر است، می‌توانید ابزار اندازه‌گیری را برای اندازه‌گیری فواصل در هر واحد مربوطه تنظیم کنید.

  1. فایل نقشه خود را به عنوان Tutorial1-4.mxd در پوشه Chapter1 ذخیره کنید.
  2. روی Bookmarks > 48 Contiguous State کلیک کنید و سپس به ایالت واشنگتن بزرگنمایی کنید.

واشنگتن بالاترین ایالت غربی از ۴۸ ایالت مجاور است.

  1. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Measure کلیک کنید .

پنجره Measure با فعال بودن ابزار Measure Line ظاهر می شود. واحدهای نقشه فعلی متر هستند، اما مایل ها در ایالات متحده بیشتر آشنا هستند، بنابراین واحدها را به مایل تغییر دهید.

  1. در پنجره Measure روی دکمه Units کلیک کنید.
  2. روی Distance > Miles کلیک کنید و پنجره Measure را باز بگذارید.

عرض ایالت واشنگتن را اندازه گیری کنید

  1. روی غربی ترین مرز ایالت واشنگتن کلیک کنید.

شما نیازی به مطابقت دقیق انتخاب های انجام شده در تصویر نشان داده شده ندارید. هر اندازه گیری این روش را نشان می دهد.

  1. ماوس را در یک خط مستقیم به سمت مرز شرقی واشنگتن حرکت دهید و سپس روی لبه کلیک کنید.

فاصله باید حدود ۳۳۵ مایل باشد.

  1. پنجره Measure را ببندید.

نوبت شماست

روی ۴۸ ایالت به هم پیوسته بزرگنمایی کنید و فاصله شمال-جنوب قاره ایالات متحده از نوک جنوبی تگزاس تا لبه شمالی داکوتای شمالی را اندازه گیری کنید. این مسافت تقریباً ۱۶۰۰ مایل است. فاصله شرق به غرب قاره ایالات متحده از واشنگتن تا مین را اندازه گیری کنید. این فاصله باید تقریباً ۲۵۰۰ مایل باشد. فاصله شمال به جنوب (بالا به پایین) ایالت واشنگتن را بزرگنمایی و اندازه گیری کنید. فاصله باید تقریباً ۲۵۰ مایل باشد. پس از اتمام پنجره اندازه گیری را ببندید. فایل نقشه خود را ذخیره کنید.

آموزش ۱-۵

کار با ویژگی های اطلاعات

ویژگی‌های گرافیکی لایه‌های نقشه و رکوردهای داده آن‌ها به هم متصل هستند، بنابراین می‌توانید با یک ویژگی شروع کنید و رکورد آن را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های اطلاعات، اطلاعات را روی نقشه پیدا کنید.

از ابزار Identify استفاده کنید

برای نمایش ویژگی های داده یک ویژگی نقشه، می توانید با ابزار Identify روی ویژگی کلیک کنید. این ابزار ساده ترین راه برای یادگیری چیزی در مورد یک مکان روی نقشه است.

  1. فایل نقشه خود را به عنوان Tutorial1-5.mxd در پوشه Chapter1 ذخیره کنید.
  2. روی نشانک‌ها > 48 ایالات پیوسته کلیک کنید.
  3. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Identify کلیک کنید . در هر نقطه از نقشه کلیک کنید.
  4. در پنجره شناسایی، روی Identify from list > ایالات متحده کلیک کنید.
  5. در داخل ایالت تگزاس کلیک کنید.

حالت به طور موقت چشمک می زند و ویژگی های آن در پنجره Identify ظاهر می شود. به یکی از مقادیر فیلد برای ایالت، مانند جمعیت اسپانیایی برگهار، از سرشماری ۲۰۱۰ ایالات متحده توجه کنید.

در مرحله بعد، از گزینه های Identify tools برای کنترل ویژگی هایی که پردازش می کند استفاده می کنید.

  1. در پنجره Identify، روی Identify from drop-down list > US Cities کلیک کنید.
  2. روی نشانگر نقطه دایره ای قرمز رنگ برای هیوستون (در سمت جنوب شرقی تگزاس) کلیک کنید.

وقتی روی دکمه ماوس کلیک می کنید، مطمئن شوید که نقطه فلش داخل دایره باشد. توجه داشته باشید که کدام ویژگی چشمک می زند—این ویژگی است که شما اطلاعات مربوط به آن را دریافت می کنید. این جدول فقط شامل داده های اولیه جمعیت برای سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ است.

  1. برای مشاهده نتایج Identify روی چند شهر دیگر کلیک کنید. برای حفظ اطلاعات برای بیش از یک شهر، کلید Shift را فشار داده و نگه دارید.

سپس روی نام یک شهر در پانل بالای پنجره Identify کلیک کنید تا اطلاعات آن شهر را مشاهده کنید.

از قابلیت های ابزار پیشرفته Identify استفاده کنید

می توانید از ابزار Identify برای پیمایش و ایجاد نشانک های فضایی استفاده کنید.

  1. بدون فشار دادن کلید Shift، با ابزار Identify روی Houston کلیک کنید.
  2. روی نام Houston در پنجره Identify کلیک راست کرده و روی Flash کلیک کنید.

این نشانگر نقطه Houston را چشمک می زند.

  1. دوباره روی نام Houston کلیک راست کرده و روی Zoom To کلیک کنید.

نمایش نقشه به هیوستون، تگزاس بزرگنمایی می کند. ArcMap فقط شهرهای ایالات متحده را شناسایی می کند زیرا لایه آن در پنجره تنظیم شده است.

  1. دوباره روی نام هیوستون راست کلیک کنید و روی Create Bookmark کلیک کنید.

یک نشانک از این ناحیه بزرگنمایی شده، به نام هیوستون، به طور خودکار ایجاد می شود.

  1. پنجره Identify را ببندید.
  2. روی نشانک‌ها > 48 ایالات پیوسته کلیک کنید.
  3. روی نشانک‌ها > Houston کلیک کنید.

 

نوبت شماست

لایه‌ها را برای COCounties و COStreets روشن کنید. نتایج Identify را به لایه COCounties محدود کنید و شهرستان های کلرادو را شناسایی کنید. با استفاده از ابزار Identify ساختن نشانک برای شهرستان های مختلف کلرادو را تمرین کنید. پنجره Identify را ببندید.

ویژگی ها را پیدا کنید

از ابزار Find برای مکان یابی ویژگی ها در یک لایه یا لایه ها بر اساس مقادیر ویژگی آنها استفاده کنید. همچنین می توانید از این ابزار برای انتخاب، فلش، زوم، نشانک، شناسایی یا لغو انتخاب ویژگی مورد نظر استفاده کنید.

  1. روی نشانک‌ها > 48 ایالات پیوسته کلیک کنید.
  2. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Find کلیک کنید .
  3. روی برگه Features کلیک کنید.
  4. Boston را به عنوان ویژگی تایپ کنید و روی Find کلیک کنید.

نتایج در بخش پایین پنجره Find ظاهر می شود.

  1. روی نام شهر بوستون کلیک راست کنید.

۶٫روی Zoom To کلیک کنید.

وسعت به شهر بوستون، ماساچوست بزرگ می شود.

نوبت شماست

شهرهای دیگر ایالات متحده را پیدا کنید و نمایش آنها را با استفاده از گزینه‌های دیگر مانند ویژگی‌های فلش، شناسایی ویژگی(ها) و تنظیم نشانک تمرین کنید. پس از اتمام، ویژگی‌های انتخاب شده را پاک کنید و روی نشانک ۴۸ حالت پیوسته زوم کنید. فایل نقشه خود را ذخیره کنید.

آموزش ۱-۶

انتخاب ویژگی ها

می توانید با انتخاب زیر مجموعه ای از یک یا چند ویژگی در لایه نقشه کار کنید. به عنوان مثال، قبل از انتقال، حذف یا کپی کردن یک ویژگی (همانطور که در فصل های آینده با آن آشنا خواهید شد)، باید آن را انتخاب کنید. ویژگی های انتخاب شده در جدول ویژگی های لایه و روی نقشه برجسته می شوند.

از ابزار Select Features استفاده کنید

  1. فایل نقشه خود را به عنوان Tutorial1-6.mxd در پوشه Chapter1 ذخیره کنید.
  2. روی نشانک‌ها > 48 ایالات پیوسته کلیک کنید.
  3. لایه های COStreets و COCounties را خاموش کنید.
  4. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Select Features کلیک کنید .
  5. داخل تگزاس کلیک کنید.

این عمل تگزاس را انتخاب می کند و آن را با یک طرح کلی آبی برجسته می کند.

  1. کلید Shift را فشار داده و نگه دارید و در چهار ایالت مجاور تگزاس کلیک کنید.
  2. فایل نقشه خود را ذخیره کنید

آموزش ۱-۷

در حال تغییر گزینه های انتخاب

گاهی اوقات می خواهید نقشه ای با ویژگی های خاص انتخاب شده تولید کنید. پس بهتر است که بتوانیم رنگ انتخابی را برای هدف مورد نظر تغییر دهیم.

  1. فایل نقشه خود را به عنوان Tutorial1-7.mxd در پوشه Chapter1 ذخیره کنید.
  2. در نوار منو، روی Selection > Selection Options کلیک کنید.
  3. در کادر Selection Tools Settings، روی کادر رنگ کلیک کنید.

۴٫Amethyst (ستون دوم از سمت راست، ردیف ۳) را به عنوان رنگ انتخابی جدید کلیک کنید و روی OK کلیک کنید.

۵٫در نوار منو، روی Selection > Zoom to Selected Features کلیک کنید.

نقشه روی ویژگی های انتخاب شده زوم می کند و رنگ انتخابی برای ویژگی های نقشه اکنون رنگ ارغوانی خواهد بود.

  1. در نوار منو، روی Selection > Clear Selected Features کلیک کنید.

ویژگی های انتخاب را بر اساس لایه تغییر دهید

علاوه بر تغییر رنگ ویژگی های انتخاب شده، می توانید نماد انتخاب را برای کل نقشه یا برای لایه های جداگانه تغییر دهید.

  1. در پنجره Table Of Contents، روی US Cities کلیک راست کرده و روی Properties کلیک کنید.

پنجره ویژگی های لایه به دست آمده یکی از مواردی است که اغلب از آن استفاده خواهید کرد. این اجازه می دهد تا بسیاری از ویژگی های یک لایه نقشه را تغییر دهید.

  1. روی برگه Selection و دکمه نماد کلیک کنید.

۳٫مربع، رنگ ارغوانی و اندازه ۱۲ را کلیک کنید و روی OK > OK کلیک کنید.

۴٫برای مشاهده نماد انتخاب جدید، رنگ و اندازه، روی یک ویژگی شهر کلیک کنید.

۵٫ویژگی های انتخاب شده را پاک کنید.

نوبت شماست

لایه های COCounties و COStreets را روشن کرده و بزرگنمایی کنید. انتخاب شهرستان های کلرادو (COCounties) را به رنگ پر ارغوانی بدون طرح کلی تغییر دهید. برخی از شهرستان ها را برای آزمایش ویژگی های انتخاب انتخاب کنید. پس از اتمام، لایه COCounties را خاموش کنید. رنگ انتخاب لایه COStreets را به Amethyst تغییر دهید و چند خیابان را انتخاب کنید.

لایه های قابل انتخاب را تنظیم کنید

هنگامی که در یک فایل نقشه لایه های زیادی وجود دارد، ممکن است بخواهید آن ها را محدود کنید که قابل انتخاب هستند. این فرآیند انتخاب را ساده می کند و از انتخاب چندین ویژگی از لایه های مختلف جلوگیری می کند.

  1. ویژگی‌های انتخابی را پاک کنید و روی نشانک‌ها > 48 حالت پیوسته کلیک کنید.
  2. در پنجره Table Of Contents، لایه های COCounties و COStreets را خاموش کنید.
  3. در بالای پنجره Table Of Contents، روی دکمه List By Selection کلیک کنید.

۴٫کادرهای انتخاب COStreets، COCounties و ایالات ایالات متحده را پاک کنید.

اکنون فقط شهرهای ایالات متحده قابل انتخاب خواهند بود.

  1. روی دکمه Select Features کلیک کنید و روی یک شهر کلیک کنید.

شهر انتخاب شده نماد انتخاب و رنگی را که قبلاً انتخاب کرده اید دریافت می کند و در فهرست مطالب فهرست شده است.

  1. ویژگی های انتخاب شده را حذف کنید.

بر اساس گرافیک انتخاب کنید

انتخاب ویژگی ها با استفاده از گرافیک، میانبری برای انتخاب چندین ویژگی است.

  1. روی نشانک‌ها > فلوریدا کلیک کنید.
  2. روی فلش کشویی Select Features کلیک کنید و روی Select by Circle کلیک کنید.

۳٫در داخل ایالت فلوریدا کلیک کنید و بکشید تا دایره ای بکشید که شامل سه شهر فلوریدا می شود.

۴٫روی نشانک‌ها > 48 ایالات پیوسته کلیک کنید.

نقشه به دست آمده چندین شهر انتخاب شده و اسامی حاصل را در فهرست مطالب نشان می دهد.

  1. فایل نقشه خود را ذخیره کنید

 

آموزش ۱-۸

کار با جداول ویژگی

می‌توانید داده‌های مربوط به ویژگی‌های نقشه را در جدول ویژگی لایه مشاهده کنید و با آنها کار کنید.

جدول ویژگی لایه US Cities را باز کنید و یک رکورد را انتخاب کنید

برای بررسی ویژگی های یک لایه روی نقشه، جدول ویژگی های آن را باز کرده و یک ویژگی را انتخاب کنید.

  1. فایل نقشه خود را به عنوان Tutorial1-8.mxd در پوشه Chapter1 ذخیره کنید.
  2. در پنجره Table Of Contents، روی US Cities کلیک راست کرده و Open Attribute Table را کلیک کنید.

جدول باز شده که حاوی یک رکورد برای هر ویژگی نقطه شهر ایالات متحده است. هر لایه دارای یک جدول ویژگی با یک رکورد در هر ویژگی است.

  1. در جدول به پایین بروید تا شیکاگو را پیدا کنید و روی انتخابگر رکورد (سلول خاکستری در سمت چپ ردیف) کلیک کنید تا شیکاگو آن رکورد را انتخاب کند.

اگر یک ویژگی در جدول ویژگی انتخاب شده باشد، روی نقشه نیز انتخاب می شود.

  1. برای دیدن نقشه و جدول روی صفحه، اندازه جدول شهرهای ایالات متحده را تغییر دهید.

شما باید شهر شیکاگو را روی نقشه ببینید.

  1. در جدول روی دکمه Clear Selection کلیک کنید .

ویژگی های روی نقشه را انتخاب کنید و رکوردهای انتخاب شده را ببینید

  1. تمام شهرهای فلوریدا را روی نقشه انتخاب کنید.
  2. در جدول شهرهای ایالات متحده، روی دکمه Show Selected Records کلیک کنید.

این سوابق را فقط برای ویژگی های انتخاب شده روی نقشه نشان می دهد: شهرهای فلوریدا.

  1. روی دکمه Show All Records کلیک کنید برای نمایش دوباره همه رکوردها

شهرهای فلوریدا همچنان انتخاب خواهند شد.

انتخاب ها را تغییر دهید

می توانید رکوردها را در یک لایه انتخاب کنید و انتخاب را معکوس کنید.

  1. در جدول شهرهای ایالات متحده، روی پیکان کشویی گزینه های جدول کلیک کنید .
  2. روی Switch Selection کلیک کنید.

این انتخاب را معکوس می‌کند و تمام رکوردهایی را که انتخاب نشده‌اند (شهرهای خارج از فلوریدا) انتخاب می‌کند و موارد انتخاب شده (شهرهای فلوریدا) را از حالت انتخاب خارج می‌کند.

  1. ویژگی های انتخاب شده را پاک کنید.

یک میدان را جابجا کنید

  1. در جدول شهرهای ایالات متحده، روی عنوان خاکستری فیلد POP2000 کلیک کنید.
  2. فیلد POP2000 را به سمت راست فیلد NAME بکشید.

یک فیلد را برگه مرتب سازی شده کنید

  1. در جدول شهرهای ایالات متحده، روی نام فیلد NAME کلیک راست کرده و بر روی Sort Ascending کلیک کنید.

این جدول را از A تا Z بر اساس نام هر شهر ایالات متحده با جمعیت بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۰۰ برگه مرتب سازی شده می کند.

  1. روی فیلد POP2000 کلیک راست کرده و Sort Descending را کلیک کنید.

این میدان را از پرجمعیت ترین شهر به کم جمعیت ترین شهر در سال ۲۰۰۰ برگه مرتب سازی شده می کند.

نوبت شماست

فیلد POP2007 را به سمت راست POP2000 منتقل کنید. این فیلد را به ترتیب نزولی برگه مرتب سازی شده کنید.

از برگه مرتب سازی پیشرفته استفاده کنید

  1. در جدول شهرهای ایالات متحده، فیلد ST (ایالت) را به سمت چپ فیلد POP2000 منتقل کنید.
  2. روی فیلد ST کلیک راست کرده و روی Advanced Sorting کلیک کنید.
  3. انتخاب ها را به صورت زیر انجام دهید.

توجه: با طبقه‌بندی شهرها بر اساس ایالت (ST)، ممکن است بیش از یک شهر در هر ایالت وجود داشته باشد، بنابراین برگه مرتب سازی شده‌سازی ثانویه بر اساس POP2000 در داخل ایالت منطقی است. با این حال، برگه مرتب سازی شده‌سازی سوم با POP2007 از رکوردهایی که قبلاً بر اساس ایالت برگه مرتب سازی شده شده‌اند و سپس POP2000 هیچ تغییری در رکوردبرگه های مرتب‌سازی شده ایجاد نمی‌کند، زیرا بعید است که دو شهر در یک ایالت مقادیر داده‌های POP2000 یکسانی داشته باشند.

  1. روی OK کلیک کنید.

این جدول ابتدا بر اساس ایالت و سپس بر اساس جمعیت هر شهر ایالات متحده برای سال ۲۰۰۰ برای آن ایالت برگه مرتب سازی شده استفاده می شود.

 

نوبت شماست

حرکت و برگه مرتب سازی شده سازی بر اساس نام فیلدهای دیگر. برگه مرتب سازی شده سازی بر اساس چندین فیلد دیگر را امتحان کنید. به عنوان مثال، می توانید شهرهای ایالات متحده را بر اساس حروف الفبا یا بر اساس پایتخت ایالت ها برگه مرتب سازی شده کنید.

آمار بگیرید

با باز کردن جدول ویژگی لایه نقشه با استفاده از تابع Statistics می توانید آمار توصیفی، مانند میانگین و حداکثر مقدار یک ویژگی را در ArcMap دریافت کنید.

  1. جدول را ببندید و روی نشانک‌ها > 48 حالت پیوسته کلیک کنید.
  2. در پنجره Table Of Contents، روی ایالات متحده آمریکا کلیک راست کنید، روی Selection کلیک کنید و روی Make This The Only Selectable Layer کلیک کنید.
  3. کلید Shift را فشار داده و نگه دارید و از ابزار Select Features برای انتخاب ایالت تگزاس و چهار ایالت مجاور آن استفاده کنید.
  4. در پنجره Table Of Contents، روی ایالات متحده آمریکا کلیک راست کرده و Open Attribute Table را کلیک کنید.
  5. به سمت راست بروید، روی عنوان ستون برای فیلد POP_2010 کلیک راست کرده و روی Statistics کلیک کنید.

پنجره به دست آمده دارای آماری برای پنج حالت انتخاب شده است. برای مثال، میانگین جمعیت در سال ۲۰۱۰، ۷،۶۸۱،۰۷۶ است.

نوبت شماست

آمار مربوط به ایالت های مشابه در سال ۲۰۰۰ را دریافت کنید. میانگین جمعیت باید ۶,۶۵۲,۷۷۹ باشد. آمار جمعیت را برای انتخاب جدیدی از ایالت ها یا رشته دیگری به انتخاب خود دریافت کنید. فیلدهای این جدول مربوط به سرشماری سال ۲۰۱۰ است. پس از اتمام، تمام انتخاب ها را پاک کنید.

فیلدها را خاموش کنید

برخی از جداول ویژگی ها دارای فیلدهای زیادی هستند و جدول ویژگی ها می تواندخسته کننده باشد. به راحتی می توانید فیلدها را روشن یا خاموش کنید. اگر جدولی را با یک فیلد خاموش صادر کنید، از جدول ذخیره شده خارج می شود. در این تمرین شما فقط زمینه های مربوط به جمعیت و نژاد را روشن خواهید کرد.

  1. در پنجره Table Of Contents، روی ایالات متحده آمریکا کلیک راست کرده و روی Properties کلیک کنید.
  2. روی برگه فیلدها و دکمه Turn all fields off کلیک کنید .
  3. فیلدهای STATE_NAME، WHITE، BLACK، AMERI_ES، ASIAN، OTHER، HISPANIC، و POP_2010 را روشن کنید و روی تأیید کلیک کنید.

۴٫در پنجره Table Of Contents، روی ایالات متحده آمریکا کلیک راست کرده و Open Attribute Table را کلیک کنید.

جدول باید اطلاعات جمعیت و نژاد را فقط برای سال ۲۰۱۰ نشان دهد.

  1. جدول ویژگی را ببندید.

نوبت شماست

همه فیلدها به جز جمعیت ۲۰۱۰ را خاموش کنید و برای COCounties تلاش کنید. فایل نقشه خود را ذخیره کنید.

آموزش ۱-۹

ویژگی های برچسب گذاری

برچسب ها آیتم های متنی روی نقشه هستند که از یک یا چند ویژگی ویژگی مشتق شده اند. ArcMap برچسب ها را به صورت پویا بسته به مقیاس نقشه قرار می دهد.

ویژگی های برچسب و ویژگی های برچسب را تنظیم کنید

ویژگی های برچسب زیادی وجود دارد که می توانید آنها را تنظیم کنید. در اینجا با تنظیم منبع ارزش داده شروع می کنید.

  1. فایل نقشه خود را به عنوان Tutorial1-9.mxd در پوشه Chapter1 ذخیره کنید.
  2. همه جداول را ببندید و ویژگی های انتخاب شده را پاک کنید.
  3. روی نشانک‌ها > فلوریدا کلیک کنید.
  4. در پنجره Table Of Contents، روی US Cities کلیک راست کرده و روی Properties > Tab Labels کلیک کنید.
  5. روی فلش Label Field کلیک کنید و اگر قبلاً انتخاب نشده است روی NAME کلیک کنید.
  6. روی دکمه Symbol > Edit Symbol کلیک کنید و روی برگه Mask > Halo کلیک کنید.

۷٫روی OK > OK کلیک کنید.

۸٫تیک گزینه Label features in this layer را بزنید و فونت را به Bold تغییر دهید.

۹٫روی OK کلیک کنید.

۱۰٫بزرگنمایی کنید تا حالت های اضافی را ببینید.

برچسب ها را خاموش کنید

  1. در پنجره Table Of Contents، روی US Cities کلیک راست کرده و روی Label Features کلیک کنید.
  2. دوباره روی Label Features کلیک کنید تا دوباره فعال شوند.

برچسب ها را به حاشیه نویسی برگه تبدیل کنید

شما می توانید برچسب ها را به گرافیک برگه تبدیل کنید تا آنها را به صورت جداگانه ویرایش کنید. می‌توانید همه برچسب‌ها، فقط برچسب‌ها را در یک پنجره بزرگ‌نمایی شده یا برچسب‌ها را فقط از ویژگی‌های انتخاب شده برگه تبدیل کنید.

  1. روی نشانک‌ها > فلوریدا کلیک کنید.
  2. در پنجره Table Of Contents، روی US Cities کلیک راست کرده و روی Convert Labels to Annotation کلیک کنید.
  3. همانطور که در شکل نشان داده شده است، برای برچسب زدن ویژگی ها فقط در ایالت فلوریدا، در نقشه و ویژگی ها در وسعت فعلی، انتخاب کنید.
  4. روی Convert کلیک کنید.

گرافیک برچسب را ویرایش کنید

هنگامی که برچسب ها به صورت گرافیکی در آمدند، می توانید آنها را به صورت جداگانه تغییر دهید، تغییر دهید.

  1. در نوار ابزار Tools، روی دکمه Select Elements کلیک کنید .
  2. روی برچسب متن میامی کلیک کنید و آن را به ایالت فلوریدا منتقل کنید.
  3. به طور مشابه، برچسب را برای جکسونویل جابجا کنید.
  4. فایل نقشه خود را ذخیره کنید و ArcMap را ببندید.

 

تکلیف ۱-۱

تجزیه و تحلیل جمعیت بر اساس نژاد در ۱۰ ایالت برتر ایالات متحده

در این تکلیف، شما آمار میدان‌های مسابقه انتخابی را برای ۱۰ ایالت و منطقه پرجمعیت ایالات متحده ایجاد می‌کنید تا گزارشی با نمودار نقشه و جدول تولید شده از جدول ویژگی GIS و Microsoft Excel ایجاد کنید. در فصل ۴، نحوه محاسبه مستقیم داده ها در جدول ArcGIS را خواهید آموخت. در فصل ۵، نحوه بارگیری داده های سرشماری را همانطور که در این تکلیف استفاده می شود، خواهید آموخت.

راه اندازی شود

ابتدا نام پوشه موردنظرخود را تغییر دهید و یک فایل نقشه ایجاد کنید.

نام پوشه \EsriPress\GIST1\MyAssignments\Chapter1\Assignment1-1YourName\ را به نام یا شناسه دانشجویی خود تغییر دهید. تمام فایل هایی که برای این تکلیف تولید می کنید در این پوشه ذخیره کنید.

  • یک فایل نقشه جدید به نام Assignment1-1mxd با مسیرهای نسبی ایجاد کنید.

در فصل ۵ با پیش‌بینی‌های نقشه آشنا می‌شوید. در اینجا، از مراحل زیر برای نمایش لایه فهرست مطالب به یک طرح مشترک برای ۴۸ حالت پیوسته استفاده کنید:

  • روی Layers در فهرست مطالب کلیک راست کرده و روی Properties > زبانه Coordinate System کلیک کنید.
  • Projected Coordinate Systems > Continental > North America را باز کنید و روی مخروطی منطقه مساوی آمریکای شمالی Albers > OK کلیک کنید.

نقشه را بسازید

موارد زیر را به فایل نقشه خود اضافه کنید:

  • \EsriPress\GIST1\Data\UnitedStates.gdb\USStates—ویژگی های چند ضلعی ایالت ها و مناطق ایالات متحده با داده های سرشماری ۲۰۱۰٫ یک ویژگی STATE_ABBR = مخفف حالت دو حرفی است.

الزامات

  • نماد لایه را با پر کردن توخالی و طرح کلی خاکستری متوسط ​​(۳۰ درصد).
  • روی ۴۸ حالت به هم پیوسته زوم کنید و یک نشانک فضایی ایجاد کنید.
  • با استفاده از برچسب ماسک هاله زرد رنگ، حالت های برچسب را با مخفف دو حرفی خود نشان دهید. نکته: برای ایجاد یک برچسب halo، روی لایه در فهرست مطالب کلیک راست کرده و روی Properties > Labels کلیک کنید. روی دکمه Symbol > Edit Symbol کلیک کنید و روی برگه Mask کلیک کنید. روی Halo کلیک کنید، روی دکمه Symbol کلیک کنید و رنگ زرد را به عنوان رنگ نماد انتخاب کنید.
  • رنگ انتخاب را به مریخ قرمز تغییر دهید و از جدول مشخصه USStates برای انتخاب ۱۰ ایالت و منطقه ایالات متحده با بیشترین جمعیت در سال ۲۰۱۰ استفاده کنید.
  • روی File > Export Map کلیک کنید و نقشه خود را به عنوان Assignment1-jpg با وضوح ۱۵۰ dpi ذخیره کنید.

آمار بگیرید

با استفاده از جدول مشخصه USStates، ۱۰ ایالت و منطقه برتر در سال ۲۰۱۰ را بر اساس جمعیت انتخاب کنید تا اولین ستون داده (جمعیت بر اساس نژاد: ۱۰ ایالت و قلمرو پرجمعیت ترین) در صفحه گسترده مایکروسافت اکسل مشابه جدول زیر ایجاد شود. برای ایجاد ستون داده دوم (جمعیت کل بر اساس نژاد: همه ایالت ها و قلمروها) از همان جدول مشخصه بدون انتخاب استفاده کنید. در نهایت، از یک عبارت Excel برای ایجاد ستون داده سوم (درصد جمعیت بر اساس نژاد: ۱۰ ایالت و منطقه پرجمعیت ترین) استفاده کنید. اگر در استفاده از اکسل مشکل دارید، می توانید یک جدول در مایکروسافت ورد ایجاد کنید، داده های مسابقه را به صورت دستی وارد کنید و از یک ماشین حساب برای درصد داده ها استفاده کنید.

آمار را از فایل ArcMap دریافت کنید. در جدول مشخصه، یک آمار را در جدول خروجی Statistics انتخاب کنید، Ctrl+C را فشار دهید تا آمار کپی شود، در سلول مناسب جدول Excel یا Word خود کلیک کنید و Ctrl+V را فشار دهید تا آن را جایگذاری کنید.

در اکسل، سلول‌ها را برای دو ستون داده اول فرمت کنید تا از جداکننده هزاران (،) و صفر (۰) اعشار استفاده کنید. از عبارت = ستون داده اول/ ستون داده دوم *۱۰۰ استفاده کنید تا ستون درصد سوم را به دست آورید که در آن آدرس سلولی مناسب را برای ستون اول و دوم جایگزین می کنید.

جمعیت بر اساس نژاد: ۱۰ ایالت و منطقه پرجمعیت ترین جمعیت بر اساس نژاد: همه ایالت ها و قلمروها درصد جمعیت بر اساس نژاد: ۱۰ ایالت و قلمرو پرجمعیت ترین
سفید
سیاه
سرخپوستان آمریکایی/اینویت
آسیایی
ساکن جزیره هاوایی/اقیانوس آرام
دیگر
جمع:

یک فایل Word ایجاد کنید

یک فایل مایکروسافت ورد به نام Assignment1-1YourName.docx ایجاد کنید و موارد زیر را شامل شود:

  • عنوان

  • اسم شما
  • پاراگراف با ذکر هر نمایشگاهی که دنبال می‌شود و الگوهایی که مشاهده می‌کنید
  • نقشه صادر شده درج شد – یک عنوان در بالا اضافه کنید، مانندنمایش ۱٫ ۱۰ ایالت و قلمرو پرجمعیت برتر، سال ۲۰۱۰٫
  • جدول اکسل یا ورد چسبانده شده است – شامل یک عنوان در بالا مانند شکل ۲ است. آمار جمعیت ها بر اساس نژاد.

تکلیف ۱-۲

تهیه نقشه جرم و جنایت

پیشگیری از جرم تا حد زیادی به سرپرستی غیررسمی بستگی دارد، به این معنی که ساکنان محله رفتارهای مشکوک را زیر نظر دارند و در صورت لزوم به نوعی مداخله می کنند، مانند تماس با پلیس. گروه‌های نظارت بر جنایات محله، سرپرستی خود را تقویت می‌کنند، بنابراین ادارات پلیس فعالانه از آنها حمایت می‌کنند و آنها را در جریان روند جرم و جنایت قرار می‌دهند. فرض کنید که یک افسر پلیس یک حوزه یک کامپیوتر نوت بوک و پروژکتور برای استفاده در جلسات نظارت بر جنایت دارد. وظیفه شما این است که افسر را برای ملاقات با گروه دیده بان جنایی خیابان ارین ۱۰۰ در محله میدل هیل در پیتسبورگ، پنسیلوانیا آماده کنید.

راه اندازی شود

  • نام پوشه \EsriPress\GIST1\MyAssignments\Chapter1\Assignment1-2YourName\ را به نام یا شناسه دانشجویی خود تغییر دهید. تمام فایل هایی که برای این تکلیف تولید می کنید در این پوشه ذخیره کنید. یک فایل نقشه جدید با نام Assignment1-2mxd با استفاده از مسیرهای نسبی ایجاد کنید.

نقشه را بسازید

موارد زیر را به فایل نقشه خود اضافه کنید:

  • \EsriPress\GIST1\Data\Pittsburgh\Midhill.gdb\Bldgs—ویژگی‌های چند ضلعی برای ساختمان‌ها در محله Middle Hill در پیتسبورگ.
  • \EsriPress\GIST1\Data\Pittsburgh\Midhill.gdb\CADCalls—ویژگی‌های نقطه‌ای برای تماس‌های پلیس اعزامی به کمک رایانه ۹۱۱ در محله میدل هیل پیتسبورگ. ویژگی ها عبارتند از NATURE_COD = نوع تماس، CALLDATE = تاریخ حادثه، و ADDRESS = آدرس محل حادثه.
  • \EsriPress\GIST1\Data\Pittsburgh\Midhill.gdb\Curbs—ویژگی‌های خطی برای محدودیت‌ها در محله میدل هیل در پیتسبورگ.
  • \EsriPress\GIST1\Data\Pittsburgh\Midhill.gdb\Streets—ویژگی‌های خطی برای خطوط مرکزی خیابان در محله میدل هیل در پیتسبورگ. ویژگی ها عبارتند از FNAME = نام خیابان، LEFTADD1 = شماره خانه ابتدایی در سمت چپ خیابان، LEFTADD2 = شماره خانه انتهایی در سمت چپ خیابان، RGTADD1 = شماره خانه ابتدایی در سمت راست خیابان و RGTADD2 = در نهایت شماره خانه در سمت راست خیابان

الزامات

  • ساختمان‌ها و حاشیه‌ها را به‌صورت خاکستری روشن (۲۰ درصد)، CADCall‌ها را به صورت دایره‌های قرمز روشن و خیابان‌ها را بدون رنگ نشان دهید (این میانبری برای استفاده از نام خیابان‌ها از این لایه برای برچسب‌های حاشیه است). با استفاده از فیلد FNAME نام خیابان ها را برچسب گذاری کنید. یک نشانک فضایی از منطقه بزرگنمایی شده ۱۰۰ خیابان ارین ایجاد کنید. بلوک ۱۰۰ خیابان ارین بخشی از خیابان ارین است که آدرس‌های آن از ۱۰۰ تا ۱۹۹ است و عمود بر خیابان‌های وبستر و ویلی است.
  • CADCalls را به عنوان تنها لایه قابل انتخاب تنظیم کنید و جنایات را در بلوک های دو طرف خیابان ارین بین Webster، Wiley، Davenport و Trent انتخاب کنید. اگرچه به نظر می رسد که تنها ۶ نقطه حادثه وجود دارد، در واقع ۱۳ مورد وجود دارد زیرا چندین حادثه در یک مکان هستند. یک لایه جدید از این جنایات به نام جرایم خیابانی Erin با استفاده از مربع آبی ایجاد کنید. ویژگی های انتخاب شده خود را پاک کنید.
  • روی File > Export Map کلیک کنید و نقشه زوم شده خود را در خیابان Erin به عنوان Assignment1-2YourName.jpg با وضوح ۱۵۰ dpi ذخیره کنید.
  • برای ویژگی‌های لایه Erin Street Crimes، فقط فیلدهای NATURE_COD، ADDRESS و CALLDATE را روشن کنید. در جدول Attributes of Erin Street Crimes، روی دکمه Table Options کلیک کنید و رکوردهای انتخاب شده را در یک فایل dBASE (.dbf) با نام Assignment1-2YourName.dbf صادر و ذخیره کنید. فایل dBASE را در مایکروسافت اکسل باز کنید. هنگام باز کردن فایل dBASE در اکسل، از منوی Files of Type، گزینه All Files (*.*) را انتخاب کنید. این به شما امکان می دهد فایل dBASE را انتخاب کنید. عنوان ستون ها را به CRIME TYPE، ADDRESS و DATE تغییر دهید. صفحه گسترده جدید خود را به عنوان Assignment1-2.xlsx ذخیره کنید.

یک فایل Microsoft PowerPoint ایجاد کنید

یک ارائه پاورپوینت با نام Assignment1-2YourName.pptx ایجاد کنید که شامل موارد زیر است:

  • اسلاید عنوان شامل نام شما
  • اسلاید با نقشه دیده بان بلوک جنایی خیابان ارین شامل نقشه صادراتی بزرگنمایی شده به خیابان ارین
  • جدول اکسل که نوع جرم، آدرس و تاریخ را فهرست می کند

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما