سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی برای تصمیم‌گیری گروهی (به سمت GIS مشارکتی) قسمت۴۷


تصمیم مشترک در مورد احیای زیستگاه

ارزیابی تطبیقی راهبردهای تحلیل داده‌های اجتماعی- رفتاری

مقدمه

این فصل به سؤالات پژوهشی در مورد پویایی‌های اجتماعی- رفتاری استفاده از کمک‌های تصمیم‌گیری سیستم اطلاعات جغرافیایی در طول تصمیم‌گیری مشترک در گروه‌های کوچک و بین‌سازمانی می‌پردازد. با استفاده از طراحی آزمایشی از محیط اتاق کنفرانس، مطالعه‌ای در مورد تعامل انسان- کامپیوتر- انسان با ۱۰۹ شرکت‌کنندة داوطلب که در ۲۲ گروه تشکیل شده بودند، انجام شد. هر گروه، نمایانگر دیدگاه‌های ذی‌نفعان متعدد (سازمانی) بود. آزمایش شامل استفاده از نقشه‌های GIS ادغام‌شده با مدل‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره برای حمایت از تصمیم‌گیری مبتنی بر گروه بود. هدف از فعالیت تصمیم‌گیری، انتخاب مکان‌های بازسازی زیستگاه در آبراه Duwamish سیاتل، واشنگتن بود. داده‌های نوار ویدیویی با استفاده از سه سیستم کدگذاری، کدگذاری شدند: کدگذاری توابع تصمیم، کدگذاری کمک تصمیم و کدگذاری روابط کاری گروهی. اگرچه یک مجموعة واحد از سؤالات تحقیق برای هدایت تحقیق و درنتیجه جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد، دو نوع مختلف استراتژی تحلیل داده‌ها برای پردازش مجموعه داده‌های مشابه به‌کار گرفته شد. ما داده‌های این آزمایش را با استفاده از تکنیک‌های استنتاج آماری سنتی و تکنیک‌های تحلیل متوالی اکتشافی، به‌ویژه تحلیل متوالی تأخیر برای دومی، تجزیه و تحلیل کرده و نشان می‌دهیم که استراتژی‌های تحلیل مختلف و تکنیک‌های مربوطه، چگونه به محققان اجازه می‌دهد تا اطلاعاتی در مورد روابط اجتماعی- رفتاری دربارة تعامل انسان- رایانه- انسان از دیدگاهی متفاوت به دست آورند. سؤالات تحقیق با انگیزة حوزة مفهومی و هدایت موضوعات ماهوی، با روابط تا حدودی متفاوت در حوزة روش‌شناختی همراه است؛ زیرا تکنیک‌های تحلیل متفاوت است. ارزیابی تطبیقی استراتژی‌های (تکنیک‌های) تجزیه و تحلیل، تفاوت در به دست آوردن اطلاعات را نشان می‌دهد. ما این فصل را با ارزیابی مناسب بودن راهبردهای تحقیقاتی مختلف‌ـ همان‌طور که در فصل ۴ پیشنهاد شده است‌ـ به پایان می‌رسانیم.

در این فصل، مقدمات از EAST2 برای ایجاد انگیزة مجموعه‌ای از سؤالات تحقیق در مورد پویایی تعامل گروهی در یک مبتنی بر همکاری زمینه تصمیم‌گیری زیست‌محیطی یک آزمایشیطراحی برای تنظیم یک موقعیت کاری استفاده می‌شود که به موجب آن بتوانیم مشاهدات دقیق در مورد استفاده از کمک‌های تصمیم‌گیری جغرافیایی را جمع‌آوری کنیم. ما گزارش می‌کنیم که چگونه مجموعه داده‌های یکسان، بر اساس یک مجموعه واحد از سؤالات تحقیق، می‌تواند برای کشف یافته‌های مختلف، با استفاده از دو استراتژی تحلیل متفاوت، تجزیه و تحلیل شود.

ما فصل را با ارائه مقدمات از EAST2 و سؤالات پژوهشی مرتبط با انگیزه این مقدمات، با توجه به زمینه اصلی مطالعه، شروع کنید. سپس طراحی استراتژی داده‌های تجربی را که برای جمع‌آوری داده‌ها برای بررسی آن سؤالات تحقیق استفاده می‌شود، توصیف می‌کنیم. یک طراحی استراتژی داده تجربی در این مطالعه استفاده شد زیرا ما به «تعامل فرایند» در سطح دقیقی از دانه بندی علاقه مند بودیم. ما یک کار تصمیم‌گیری را اتخاذ کردیم که مربوط به انتخاب سایت توسعه مجدد زیستگاه ماهی و حیات وحش در یک مصب در شهر سیاتل واشنگتن است. وظیفه انتخاب شده بر اساس یک کار واقعی که توسط یک گروه چند ذی‌نفع که توسط اداره ملی اقیانوسی و جوّی تشکیل شده است، مدل سازی شده است. برای درمآن‌های تجربی، کار را از نظر پیچیدگی تغییر دادیم، یعنی مکآن‌های کمتر و معیارهای کمتر، در مقابل سایت‌های بیشتر و معیارهای بیشتر. نوار ویدئویی ضبط شده از تعامل ساخته شد و سپس با سه سیستم کدگذاری کدگذاری  شد: توابع تصمیم‌گیری که توابع وظیفه را تقلید می‌کنند، ساختارهای کمکی تصمیم‌گیری که ابزارهای نرم‌افزاری را توصیف می‌کنند و روابط کاری گروهی که تضاد را توصیف می‌کنند. کدگذاری برای تعامل گروهی در سطح «توجه گروهی» با کمک‌های تصمیم‌گیری مشارکتی، مبتنی بر PGIS انجام شد. بر اساس کدگذاری‌های خام، روش‌های مختلفی را توصیف می‌کنیم که داده‌ها برای تجزیه و تحلیل آماده شدند. سپس، تجزیه و تحلیل داده‌های خود و یافته‌های مرتبط با هر رویکرد را ارائه کرده و آن‌ها را بر اساس فرض به فرض مقایسه می‌کنیم؛ بنابراین، سؤال به سؤال تحقیق بر اساس سؤال تحقیق.  در بخش پایانی، در مورد طرح‌های تجربی و استراتژی‌های تحلیلی که برای بررسی تعامل انسان- رایانه- انسان در طول استفاده از PGIS استفاده می‌شوند، نتیجه‌گیری می‌کنیم.

طرح سؤالات تحقیق

از مقدمات EAST2 (همان‌طور که در جدول ۷٫۱ فهرست شده است) برای ایجاد انگیزه در سؤالات تحقیقاتی استفاده کنید تا مطالعة ما را در مورد تصمیم‌گیری مشترک دربارة سایت‌های توسعة مجدد زیستگاه متمرکز کند. از آنجایی که ما به پویایی تعامل انسان- رایانه- انسان در طول تصمیم‌گیری مشترک که از ابزارهای پشتیبانی تصمیم استفاده می‌کند علاقه‌مندیم، به ادبیات تحقیق توجه کردیم تا به‌جای «نتایج» روی «فرایند» تمرکز کنیم (Rohrbaugh 1989, Todd 1995). مطالعات فرایندی نسبت به مطالعات نتیجه در مطالعات دقیق رفتار با استفاده از طرح‌های آزمایش آزمایشگاهی معنادارتر هستند؛ زیرا روابط اجتماعی- رفتاری «زمینة واقعی» را از دست می‌دهند؛ بنابراین، تنها به پنج مقدمة اول پرداخته می‌شود؛ زیرا فرضیه‌های ۶ و ۷ بر نتایج تمرکز دارند. ما مجموعه‌ای از سؤالات پژوهشی را فهرست می‌کنیم که به دلیل علاقه‌مان، سؤالات بیشتری برای برخی مقدمات نسبت به دیگران دربرمی‌گیرد.

جدول ۷٫۱ مقدمات مربوط به تصمیم‌گیری مشارکتی و تحقیقات مربوط به سؤالات با تمرکز بر استفاده از کمک‌های تصمیم‌گیری جغرافیایی برای انتخاب زیستگاه سایت‌های توسعة مجدد

اگرچه سؤالات پژوهشی ناشی از شکاف دانش ما در مورد استفاده از فناوری رایانه در فرایندهای تصمیم‌گیری گروهی است، سؤالات خاص بیان‌شده در جدول ۷٫۱، ما را راهنمایی می‌کند تا انتخاب‌های طراحی استراتژی دادة خاصی را اتخاذ کنیم. این انتخاب‌ها به نوبة خود، نوع استراتژی تجزیه و تحلیل داده‌ها را محدود می‌کند. سؤالات جدول ۷٫۱ تا حدی با دانستن اینکه علاقة ما به فرمول‌بندی یک آزمایش آزمایشگاهی برای جمع‌آوری داده‌ها بود، ابداع شد. ما در بخش بعد، به آن مسائل به‌عنوان بخشی از بحث طراحی تحقیق می‌پردازیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما