سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی برای تصمیم‌گیری گروهی (به سمت GIS مشارکتی) قسمت ۲۴


۴٫۲مراحل و دامنه‌های تحقیقات تجربی و رفتاری اجتماعی در مورد استفاده از PGIS

تحقیق فرایندی است که طی آن، دام‌های بسیاری وجود دارد که شخصیت یافته‌های تجربی را هدایت و محدود می‌کند. در این فصل، دیدگاه ارائه‌شده توسط برینبرگ و مک گراث (۱۹۸۵) را اتخاذ می‌کنیم که یک فرایند تحقیق (به‌ویژه تجربی) به‌طور کلی شامل سه مرحله است:

۱٫برنامه‌ریزی تحقیق، مانند طرح تحقیقاتی کتبی (گاهی اوقات در یک پروپوزال ارائه می‌شود.)

۲٫انجام تحقیق، مانند اجرای یک طرح (گاهی اوقات کم و بیش با موفقیت)؛ و

۳٫ایجاد یک مورد برای تأیید نتایج (با مقایسة یافته‌های یک در برابر دیگری).

اگرچه مراحل کمتر یا بیشتر را می‌توان استدلال کرد – و قطعاً این‌طور است، چیزی شبیه به ساده‌سازی – این سه مرحله از تحقیق را به‌عنوان یک توصیف می‌کنند فرایند داشتن ایده از کاری که می‌خواهید انجام دهید، دنبال کردن آن ایده و سپس ارزیابی اینکه آیا یافته‌ها در مجموعه‌ای از ادبیات با مقایسة یافته‌های مرتبط معنا دارند یا خیر.

برنامه‌ریزی یک مطالعة پژوهشی به انتخاب در مراحل استراتژی تحقیق بستگی دارد. این مراحل عبارت‌اند از: بیان مسئلة تحقیق، انتخاب حالت درمان، استراتژی جمع‌آوری داده‌ها، استراتژی تجزیه و تحلیل داده‌ها و استراتژی گزارش. بدیهی است که بیان مسئلة تحقیق، مرحله‌ای را برای تحقیقی که دنبال می‌شود، تعیین می‌کند و ما در زیر به این موضوع به صورت کلی به‌عنوان موضوع «جهت‌گیری پژوهشی» مرتبط با دستورکار تحقیقاتی خود خواهیم پرداخت. مهم‌تر از آن، این فصل بر انتخاب‌های میان ویژگی‌ها در مراحل استراتژی تحقیق و متعاقباً انتخاب‌های بین استراتژی‌های پژوهشی به‌طور کلی تمرکز می‌کند. علاوه بر این، انتخاب‌های انجام‌شده با توجه به حالت‌های درمان بر استراتژی جمع‌آوری داده‌ها تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین مراحل مستقل از یکدیگر نیستند. انتخاب‌های انجام‌شده با توجه به استراتژی جمع‌آوری داده‌ها و از آنجایی که چنین انتخاب‌هایی می‌توانند استراتژی تحلیل داده‌ها را تسهیل و/ یا محدود کنند، نسبتاً قابل توجه‌اند. انتخاب در مورد استراتژی تجزیه و تحلیل، منجر به نتایج ارائه‌شده به‌عنوان بخشی از استراتژی گزارش به‌عنوان تلاشی برای تأیید یافته‌ها می‌شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمامی مراحل تحقیق در تدوین استراتژی تحقیق جامع به یک اندازه اهمیت دارند.

به ما بیشتر به روشن شدن انتخاب‌ها در مراحل استراتژی تحقیق کمک می‌کنیم از برینبرگ و مک گراث (۱۹۸۵) که این تحقیق را پیشنهاد می‌کنند، وام گرفته است . گرایش در مطالعة پژوهشی، موضوع انتخاب تأکید متوازن از بین سه حوزة تحقیق – جوهر، نظریه و روش – در طول سه مرحلة (برنامه‌ریزی، اجرا و تأیید) تحقیق است. آنچه بسیاری از محققان متوجه نمی‌شوند، این است که هر سه حوزه در هر سه مرحلة تحقیق درگیر هستند؛ خواه به‌طور صریح تشخیص دهیم (پرورش تحقیقات با کیفیت بالا) یا نه (پرورش تحقیقات با کیفیت پایین). تفاوت اساسی بین جهت‌گیری‌های پژوهشی از این نشئت می‌گیرد که کدام‌یک از سه حوزه برای ارائة تأکید بر سرنخ در یک مطالعه استفاده می‌شود، کدام حوزه برای پشتیبانی از دامنة سرب استفاده می‌شود و کدام حوزه کمتر مورد تأکید قرار می‌گیرد و درواقع بقیه را محدود می‌کند؟ با استفاده از این دیدگاه، برینبرگ و مک گراث (۱۹۸۵) تفاوت را در تحقیقات پایه، کاربردی و روش‌محور بر اساس حوزة رهبری که به ترتیب نظری، ماهوی یا روش‌شناختی است، توصیف می‌کنند. درنتیجه، تأکید متوازن بین حوزه‌هایی که به‌عنوان جهت‌گیری تحقیق انجام می‌شود، به‌طور چشمگیری بر نوع یافته‌های تحقیق در هر مطالعة خاص تأثیر می‌گذارد. درواقع، بیان مسئله به‌عنوان موضوعی برای روشن کردن یک موضوع رخ می‌دهد.

 

بشقاب  ۱: A نمایش هیستوبار داده‌های ویژگی زیستگاه در GeoChoicePerspectives

 

 

 

بشقاب ۲: ارزش مسیر/ نقشه‌ها امکان کاوش/ تجسم هم‌زمان گزینه‌های تصمیم را فراهم می‌کند (در این مورد، شهرستان آیداهو)، هم بر روی نقشه و هم روی نمودار مختصات موازی

 

 

بشقاب ۳: اجماع نقشة رتبه‌بندی گزینه‌های سایت زیستگاه

نقشة تصمیم پلاک ۴ که مبادلات بین هزینة تصفیة آب – F (به میلیارد دلار)، غلظت آلاینده‌های نفتی – Z5 (در واحد نسبی) و غلظت نیترات – Z4 (در واحد نسبی) را نشان می‌دهد.

 

صفحة ۵: دایره‌های خاکستری نشان‌دهندة بافرهای ۱۵مایلی در اطراف مکان‌های ارائه‌دهنده در آیداهو است. نقاط زرد، مرکزهای گروه بلوکی هستند که مکان‌های جمعیت را نشان می‌دهند. تقاضا برای خدمات مراقبت‌های بهداشتی اولیه به‌عنوان تابع محاسبه می‌شودـ تعداد جمعیت در هر گروه بلوک، سن و جنسیت جمعیت. حدود ۱۰  تقاضا در خارج از بافرهای ۱۵مایلی قرار دارد و نشان‌دهندة جمعیتی است که دسترسی ناکافی به خدمات مراقبت‌های بهداشتی اولیه دارند.

 

صفحة ۶: نقشة نتیجة گزینه‌های تصمیم، مشاهدة هم‌زمان عملکرد گزینه‌های تصمیم را بر روی نمودار مختصات موازی و روی نقشه ارتقا می‌دهد.

پلاک ۷: نقشة طبقه‌بندی تعاملی با سه کلاس گزینة تصمیم‌گیری مشخص‌شده توسط کاربر: سرمایه‌پذیر، نزدیک به سرمایه و غیرقابل تأمین مالی.

بشقاب ۸: مقایسة ارزیابی دو معیار چندگانه با استفاده از ده معیار اول و متعاقباً سه معیار

 

بشقاب ۹: تغییر قابل توجه در وزن معیار، تنها منجر به تغییرات جزئی در ترتیب رتبه‌های برتر کشور شد که نشان‌دهندة حساسیت پایین معیارهای ارزیابی است.

صفحة ۱۰: نقشة توافقی ارزیابی پروژة تحرک بار FAST در یک آزمایش تصمیم‌گیری

موضوع جالب از نظر حوزة رهبری، زیرا  تقریباً در هر حوزة تحقیقاتی مشکلات تحقیق نظری، محتوایی یا روش‌شناختی وجود دارد. به‌طور کلی، هیچ‌یک از جهت‌گیری‌ها بهتر از سایر جهت‌گیری‌ها نیست. همة آن‌ها به علم تجربی کمک می‌کنند. تحقیق «خوب»، تحقیقی است که به‌خوبی انجام شود؛ با این حال، همان‌طور که بعداً در این فصل توضیح خواهیم داد، انواع خاصی از تحقیقات توسط آژانس‌های تأمین مالی خاص ترجیح داده می‌شوند؛ بنابراین، جهت‌گیری تحقیق با توجه به نوع یافته‌های تحقیق مورد انتظار اهمیت دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما