کاربرد GIS درآب و برق


شروع‌با GIS

مدیران خدمات‌شهری می‌دانندکه‌واکنش سریع‌ومؤثربه‌شرایط اضطراری بخش‌اصلی کسب‌و‌کاراست. بااین‌حال،رویه‌های مدیریت اضطراری ممکن است بسته‌به‌مکان متفاوت‌و‌به‌مجموعه‌ای‌از‌شرایط بستگی دارد،‌مانندسن زیرساخت های خدمات‌شهری،شبکه‌یا‌شبکه‌ارتباط زمینی، و اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی، مانندآب و‌هوای شدید،آتش‌سوزی، زلزله وسیل‌را دربرگیرد. با نقشه‌برداری و تجزیه و تحلیلGIS، خدمات آب و برق بهتر‌می‌توانندبرای‌شرایط‌اضطراری آماده شوند، بهبودهمکاری ازطریق اطلاعات‌مشترک، وازطریق ارزیابی‌های هماهنگ‌خطر و آسیب‌به‌خدمات‌شهری و جامعه کمک می‌کند تاسریعتربهبودیابند.

آگاهی اضطراری


هرموقعیت‌اضطراری، مهم نیست چقدربزرگ‌یا‌کوچک باشد، شامل‌سه مرحله پیشرونده: آمادگی، واکنش و بهبودی است.

آمادگی


آماده‌سازی برای شرایط‌اضطراری شامل‌دواستراتژی عمده: شناسایی آسیب‌پذیری‌های زیرساخت‌و‌بهبود همکاری با سایرآژانس‌های واکنش اضطراری‌است. نقشه‌برداری‌و‌تجزیه‌و‌تحلیل‌GIS‌به خدمات‌شهری اجازه می‌دهدتا‌جایی که خطرات بالقوه یکپارچگی زیرساخت‌رادرسناریوهای مختلف تهدیدمی‌کنند، شناسایی‌کنند. نقشه‌ها‌و داشبوردهای GIS نیز ابزارهای ارتباطی مؤثری برای‌مدیریت، اشتراک‌گذاری واستفاده ازداده‌ها در مواقع اضطراری هستند. دراینجاچندگام برای‌آمادگی اضطراری‌وجوددارد:
o جزئیات گردش‌کار‌عملیاتی خاص سازمانی‌و‌موارد‌استفاده براساس‌سناریوهای مختلف مرتبط با حوزه عملیاتی شما.
o شناسایی‌تصمیمات‌موردنیازوچه مجموعه داده‌هایی، از جمله مجموعه داده‌های مکانی، ازتصمیمات‌کلیدی پشتیبانی می‌کند.
o درادامه به‌گردش‌های کاری‌بین‌سازمانی‌براساس سناریوتوجه‌کرده و‌تصمیمات کلیدی، مخاطبین، نقش‌ها و مسئولیت‌های مجموعه داده‌هاراشناسایی کنید.o شناسایی‌یا ایجاد قراردادهای اشتراک‌داده بین‌شرکا و شروع به‌جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری داده‌های شناسایی شده برای سناریوهای مختلف.o ایجاد نقشه‌های خطرکه‌مکان خطرات را نشان می‌دهد- مانند آسیب‌پذیری لرزه‌ای، مناطق‌سیل، و پتانسیل آتش‌سوزی – که‌به طوربالقوه می‌تواندبرشبکه‌برق و‌جامعه تأثیربگذارد.o جمعیت‌های درمعرض‌آسیبرابراساس عوامل‌خطرترسیم کنیدتابه خدمات‌شهری‌کمک‌کندگروه‌های درمعرض خطرو مناطقی‌را که درآن خدمت می‌کند نظارت‌و‌شناسایی‌کندکه درمواقع اضطراری می‌تواندتحت‌تأثیرقرارگیرد.

واکنش

هنگام وقوع فاجعه، ارتباطات به موقع و دقیق و به اشتراک گذاری اطلاعات حیاتی دو هدف اساسی عملیات اضطراری است. نقشه‌های GIS و تجزیه و تحلیل، آگاهی موقعیتی جهان واقعی از مکان‌های منابع و اثربخشی عملیاتی در مواقع اضطراری را ارائه می‌دهند. نقشه‌ها، داشبوردها و گزارش‌های GIS که با استفاده از برنامه‌های  Esri ایجاد شده‌اند، ارتباط را در داخل ابزار و با مردم و رسانه‌ها بهبود می‌بخشند. در اینجا چند مرحله توصیه شده برای بهبود ارتباطات داخلی و خارجی و به اشتراک گذاری داده آورده شده است.
o ایجاد داشبوردهای GIS جهان واقعی برای حمایت از تصمیم گیرندگان و پاسخ دهندگان در مواقع اضطراری. داشبوردها همچنین راهی کارآمد و مؤثر برای آگاه نگه داشتن عموم، رسانه ها و رهبری محلی و ملی از شرایط فعلی و در حال تغییر هستند.
o برنامه های ارزیابی مخاطره GIS را در سریع ترین زمان ممکن برای کارکنان حوزه مستقر کنید تا محل و زمان استقرار منابع اضطراری و بازیابی را تعیین کنید.o به اشتراک گذاری نقشه های اطلاعات عمومی با مردم و رسانه ها برای گزارش وضعیت حوادث فعال، نشان دادن مناطق آسیب دیده از حوادث، و هشدار به مردم در مورد شرایط متغیر.ترمیمبهبودی از یک فاجعه طبیعی یا انسانی می تواند یک فرآیند طولانی باشد. به اعتبار آن‌ها، خدماتی که از GIS برای آماده‌سازی و پاسخ به شرایط اضطراری استفاده می‌کنند، در تمام مدت اقدام به جمع‌آوری داده‌ها و ایجاد محصولات اطلاعاتی، مانند داشبورد و نقشه‌های GIS کرده‌اند. داده‌های جمع‌آوری‌شده را می‌توان در نقشه‌های جدیدی تغییر کاربری داد که به افراد و کسب‌وکارها کمک می‌کند با بازیابی کنار بیایند و منابع مورد نیاز خود را برای عبور از فرآیند بازیابی پیدا کنند.o نقشه‌های بازیابی را ایجاد کرده، تا نشان دهد در کجا تلاش‌های بازیابی جامعه ادامه دارد، کجا پروژه‌های بازیابی بلایای طبیعی برنامه‌ریزی شده‌اند، و افراد نیازمند کجا می‌توانند منابع پیدا کنند.  o یک مقصدجامعه بسازید، مانندیک مرکز بازیابی مبتنی بروب،که‌به‌عنوان‌یک منبع اطلاعاتی واحدبرای تمام تلاش‌های بازیابی شماعمل می‌کند. یک‌مرکزGIS می‌تواند مکانی‌رابرای به‌اشتراک گذاشتن نقشه‌ها، منابع و ابتکارات شمابا جامعه فراهم‌کند.o جمع‌آوری‌و‌سازماندهی داده‌ها، ازجمله نقشه‌هاوتجزیه‌و‌تحلیل‌فضایی، برای‌ایجادیک بررسی جامع ازنیازهای بازیابی که می‌تواند برای درخواست کمک‌مالی دربلایای طبیعی وسایر حمایت‌های مالی مورداستفاده قرارگیرد.

چه‌طوربایدشروع کرد

دوراه‌برای شروع مدیریت اضطراری با استفاده‌از‌GIS‌وجود‌دارد: آموزش‌عملی و راه‌حل‌های Esri.یادگیری عملی درک‌شما ازGIS‌و‌نحوه استفاده از‌آن برای بهبودآمادگی دربرابربلایا،‌واکنش‌و‌بازیابی‌را تقویت می‌کند. یک‌مکان خوب برای شروع یادگیری‌ArcGIS است.‌یادگیریArcGIS online‌مجموعه‌ای از‌درس‌های‌گزارش‌محور رایگان است‌که‌به‌شما‌امکان می‌دهد‌GISرازمانی‌که‌برای‌مشکلات‌زندگی واقعی اعمال می‌شودتجربه‌کنید. با‌یادگیری دروس ArcGIS،شما با‌بسیاری ازراه‌هایی‌که‌GIS‌می‌تواند‌به خدمات‌شهری‌در‌رسیدگی‌به‌مسائل مدیریت‌اضطراری کمک کند، آشنا‌خواهیدشد:• ازداشبوردهای‌‌و گزارش برنامه‌های کاربردی‌برای ارتباط با‌اهمیت آگاهی‌و‌آمادگی اضطراری استفاده کنید.• ازبرنامه‌های حوزه‌ی‌GIS برای یافتن دارایی‌ها، جمع‌آوری داده‌ها، هماهنگ‌کردن نیروی‌کارونظارت‌بر‌فعالیت های حوزه‌ای در زمان واقعی استفاده‌کنید.با انجام‌دادن یاد‌بگیریدراه‌حل‌های‌Esri برای مدیریت اضطراری به‌منظور اعمال سریع نقشه‌ها و برنامه‌های‌GIS برای‌کمک‌به‌خدمات شهری درتوسعه برنامه‌های آمادگی و پاسخ‌به شرایط اضطراری به‌طور جامع طراحی شده‌اند.• درک ریسک و ارزیابی انعطاف‌پذیری، ازجمله‌پرداختن به‌اثرات کوتاه‌مدت‌یک‌حادثه.• افزایش قابلیت‌پاسخگویی، مانندحفظ‌آگاهی‌موقعیتی و انجام‌ارزیابی‌خسارت.• به‌سهامداران کلیدی اطلاع دهید وآگاهی‌را‌در سراسرجامعه خودافزایش‌دهید.• سیستم‌های حیاتی‌را به‌استانداردهای عملیاتی عادی برگردانید‌و‌برنامه‌های خدمات و بازسازی سایت‌را ایجادواجرا کنید.بامراجعه‌به‌صفحه وب این کتاب درآدرس go.esri.com/dwap-resources، درموردمنابع اضافی‌GIS‌مربوط‌به ایمنی‌و‌امنیت خدمات‌شهری بیشتربیاموزید.

غذای آماده


خدمات برق می‌توانند با شناسایی مکان‌هایی که آسیب‌پذیری‌های زیرساختی وجود دارد و بهبود ارتباط با سایر آژانس‌های واکنش اضطراری با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های مکانی و نقشه‌ها، از GIS جهت آماده‌سازی مواقع اضطراری استفاده کنند. هنگام پاسخ به شرایط اضطراری، خدمات برق می‌توانند از داشبوردهایGIS زمان‌واقعی برای پشتیبانی ازتصمیم‌گیری‌داخلی‌و‌با عموم استفاده کنند. ایجاد نقشه‌های بازیابی و پیاده‌سازی قطب‌GIS به عنوان‌منبع‌اطلاعاتی واحد برای تلاش‌های بازیابی خدمات‌شهری، ازجمله نقشه‌ها، منابع و ابتکارات آن، عمل می کند.دربخش۳، شما درموردنحوه استفاده ناحیه خدمات‌شهری‌شرق‌خلیج دراوکلنداز GIS برای نقشه‌برداری و مدل سازی۴۳۰۰مایل خط‌لوله- ازجمله‌تجهیزاتی مانند‌شیرها، اتصالات و اتصالات‌لوله- و اینکه چه‌تعداد‌از‌سهامداران از داده‌های‌GIS استفاده می‌کنندیادگرفتید. شماهمچنین یادگرفتید چگونه‌شرکت عضویت برانزویک‌الکتریک در کارولینای‌شمالی قابلیت‌های GIS برای بهبود واکنش طوفان و عملیات عادی آن شرکت اضافه‌کرد. انرژی کوئینزلند از یک‌برنامه ساده‌GIS برای‌ایجادمنبع‌معتبر‌از‌اطلاعات ایمنی ضروری‌استفاده‌کردکه‌جان انسان‌ها را نجات می‌دهد،خسارت اموال‌رکاهش‌و‌وقفه‌های خدمات‌را به‌حداقل می‌رساند. به‌طورمشابه، خدمات‌شهری‌آویستا از برنامه‌های جمع‌آوری داده‌های GIS، نظرسنجی و داشبوردبرای ثبت، ردیابی و به‌روزرسانی سریع جزئیات خسارت به زیرساخت‌های خدمات‌شهری استفاده کرد.
شما همچنین درمورداستراتژی‌های شروع با GIS یادگرفتید، ازجمله استفاده از نقشه‌ها و تحلیل‌های فضایی، که به خدمات برق کمک می‌کند تا آمادگی اضطراری را بهبود بخشند، هنگام وقوع فاجعه سریعتر و‌مؤثرترپاسخ دهند، و با استفاده ازیک مرکز GIS به‌‌عنوان یک‌مقصد معتبر برای به‌اشتراک‌گذاری نقشه‌ها، از موقعیت‌های اضطراری، منابع و ابتکارات با جامعه بازیابی‌کنید.
دربخش۴، در مورداینکه GIS چگونه می‌تواند ارتباطات را‌بهبودبخشد و روابط‌بین‌خدمات برق و‌مشتریان خودرا تقویت‌کند، آشنا خواهیدشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما