کاربرد GIS درآب و برق


هریک ازجنبه‌های عملیات خدمات مفید رالمس می‌کند GISآب‌مرکزی آرکانزاس

آب مرکزی‌آرکانزاس[۱](CAW) در‌لیتل‌راک[۲]، آرکانزاس، به۴۵۰۰۰۰ نفر در۱۷ جامعه اطراف خدمات ارائه می دهد. CAWبیش‌از۲۵۰۰ مایل لوله‌را نگهداری می‌کند. این‌خدمات با استفاده از فن‌آوری‌Esri‌در‌سال‌۱۹۹۶‌شروع به کار‌کرد.‌از آن‌زمان به‌بعد، با بهره‌گیری از‌قابلیت سفارشی‌کردن ابزارها در‌ArcGIS، به طور‌مداوم گسترش یافته است.

CAW رقومی‌شده وهر‌ویژگی شناخته‌شده، ارزیابی‌و‌شیر‌و‌کنتور در‌سیستم‌توزیع‌آب‌را نسبت‌داد. این‌سیستم از۳۵۹۲۱ سوپاپ،۱۶۳۷۶هیدرانت،۱۵۱۸۳۲متر و۲۷۷۰ مایل‌لوله، همه‌در یک‌منطقه‌خدماتی ۵۳۰٫۵ مایل‌مربعی تشکیل‌شده‌است. قبلاً، هرکامیون‌خدمه‌حاوی یک‌کتاب نقشه‌فیزیکی‌برای جستجوی محل‌های اصلی و شیرحمل می‌کرد. درسال ۲۰۰۸، CAW، کارهای شهری، را که‌سیستم‌مدیریت‌کار و دارایی مبتنی‌بر‌GIS است، راه‌اندازی کرد که‌به‌کارکنان اجازه استفاده از‌ArcGIS روی لپ‌تاپ راداد. در‌سال ۲۰۱۸، شروع به‌استفاده از‌iPad به‌عنوان دستگاه‌تلفن‌همراه در‌این زمینه‌کردند. خدمه می‌توانند از ArcGIS یا کارهای شهری برای مشاهده نقشه‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه خود‌استفاده‌کنند.

با کلیک یک‌دکمه یا لمس iPad، پرسنلCAW می‌توانند ابعاد‌دقیق دریچه‌ها و هیدرانت‌ها را به‌دست‌آورند.

می‌گوید:‌آن‌ها همچنین می‌توانند به‌طرح‌ها و سازه‌های اصلی و CAW بلیک وایندورف[۳]مدیر‌توزیع‌

همچنین  اطلاعات مربوط به‌فشارها درسیستم دسترسی داشته‌باشند. ما‌مدل هیدرولیک را به‌نقشه‌مرتبط‌کرده، به اعضای خدمه اجازه می‌دهد تا روی سطحی شناورشده و بلافاصله سطح فشار را ببینند.پرسنل توانایی نوع مواد‌را، در صورت شناخته شدن، و تاریخچه تعمیر را ببینند. دسترسی آسان به دانش کلیدی به آنها اجازه کمک   CAW می‌دهد تانه تنها کارآمدتر‌بلکه با دقت بیشتری کار‌کنند. این ابزارها همچنین به‌پرسنل عملیات
اعلام می‌کنند‌تا آگاه شوند لوله‌ها چه‌زمانی باید تعویض شده و لوله‌های قدیمی در‌کجای سیستم قرار‌دارند.

به‌ویژه با ابزارهای سفارشی به‌ما سود رسانده است». GIS دنی دان[۴]، دستیار‌مدیر‌توزیع‌گفت:‌«دپارتمان

ArcGIS قوی و مفید است،اما همچنین با نیازهای خدمات سازگار است. CAWدارای ۲۴ ابزاردر ArcGIS است که برای بهبود طراحی گردش‌کار برای کاربران غیر‌GIS ساخته‌شده‌است. این ابزار به‌کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات مورد‌نیاز خود را پرس‌و‌جو کنند. این خدمات همچنین می‌تواند جهت انجام کار با فروشندگان قرارداد ببندد.

 

آب مرکزی آرکانزاس ازGIS برای ترسیم موقعیت هرشیرآتش‌نشانی استفاده کرد. کارکنان سیار ازنقشه‌برای انجام بازرسی‌های هیدرانت و سایر‌نیازها در منطقه استفاده می‌کنند.
وایندورف گفت: «کارمندان GIS ما مبتکر هستند و به‌ما امکان می‌دهند در صورت درخواست ابزارهای اضافی را پیاده‌سازی کنیم، مانند یک برنامه تأیید خدمات سرنخ که در سال ۲۰۱۷ پیاده‌سازی شد. برنامه تأیید خدمات هدایت یک برنامه ArcGIS Online است که برای کاربران تلفن همراه راه اندازی شده است تا نتایج بازرسی را وارد کنند. هنگامی که کاربرسیار خدمات را بازرسی می‌کنند، آنها درک می‌کنند که آیا آنها متوجه شده‌اند که این سرویس اصلی است یا باید جایگزین شود. به CAWاجازه می‌دهد تا تمام خدمات سرنخ را در سیستم شناسایی و جایگزین‌کند.

CAW راه‌حلی برعلیه فروشنده شخص‌ثالثی که‌کار‌مشابهی انجام می‌داد آزمایش‌کرد و به‌این نتیجه رسید که‌در طول پنج‌سال،آنها می‌توانند تمام شیرهای سیستم را‌با قیمت حدود۴۶۸۰۰۰ دلار بازرسی‌کنند. از‌طرف‌دیگر، شخص ثالث بیش‌از ۱٫۶ میلیون دلار برای همان کار‌در‌مدت زمان مشابه دریافت می‌کرد. تکنسین‌هایGIS تنها
مسئول صرفه‌جویی نبودند، اما ما را قادر‌ساختند تا با‌موفقیت بازرسی را با‌کارکنان‌داخلی انجام دهیم، وایندورف‌گفت که با انجام بازرسی شیر‌خودمان در‌مقابل استفاده ازپیمانکاران‌خارجی، بیش‌از ۱ میلیون‌دلار‌در‌هر‌پنج‌سال CAWصرفه‌جویی می‌کنیم. همچنین یک‌لایه‌بازرسی شیرآتشنشانی نشانی برای‌نقشه های سیستم ایجادکردند. کارکنان بخش‌توزیع هنگام تعمیرسایر افراد‌در‌نزدیکی یا پاسخ به‌شکایت مشتری، هیدرانت‌ها[۱] را بازرسی کرد. لایه‌نقشه بر اساس وضعیت بازرسی نمادین، به‌کاربران‌سیار اجازه استفاده ازنقشه برای ارزیابی سریع نیازهای بازرسی شیرآتشنشانی دریک منطقه می‌دهد. هر‌سه‌سال‌یکبار، وضعیت‌همه‌شیرهای آتشنشانی به‌طور‌خودکار به‌وضعیت بازرسی‌نشده باز می‌گرددوشیرآتشنشانی یک‌بار دیگر بازرسی می‌شوند و اطمینان حاصل می‌شود که‌هر‌شیرآتشنشانی دروضعیت خوبی قراردارد.

اغلب مصرف‌کنندگان حفاظت ازآتش که‌بخش بزرگی از‌مسئولیت‌های خدمات آب که‌نادیده‌گرفته GIS کمک و تضمین می کند که جوامع تحت خدمات شیرآتشنشانی، CAW محافظت می‌شوند. پیش‌از‌این، هر‌بازرسی‌یا تعمیر نیاز به دستورکار خاص خودداشت و کاغذبازی‌های غیرضروری و تأخیر ایجاد می‌کرد. با استفاده از GIS کارکنان چندضلعی بر‌روی نقشه GIS ترسیم‌کردندتاتمام شیرهای آتشنشانی رادریک منطقه جغرافیایی انتخاب کنند. سپس شیرهای‌آتشنشانی انتخاب شده بخشی از سفارش‌کاری برای کاربران سیار می‌شوند. اکنون، کارمندان کارآمدتر کار‌کرده و در‌نتیجه خدمات بهتری به مشتریان ارائه می‌دهند.‌ GIS همچنین به‌روش‌های مختلفی از (سیستم‌صورتحسابو‌اطلاعات‌مشتری) آدرس‌های اتصالات جدید خدمات‌CISپشتیبانی‌می‌کند.
اول،GIS سیستم ثبت مکان‌ها یا آدرس‌هایی که واجد شرایط خدمات شهری هستند.‌با استفاده از لایه‌های نقطه آدرس کمک می‌کنند، ‌GISو لایه مالکیت بسته مالیاتی بررسی می‌شوند.دومین، ‌‌لایه‌های GISاضافی به‌راه‌اندازی مکان‌های‌جدید درCISاز جمله تعیین نرخ‌ها و‌هزینه‌های مجازبا بررسی لایه‌های نقشه که‌نشان‌دهنده فاضلاب بهداشتی، سرویس‌بهداشتی، منطقه‌بهبود، منطقه خدمات‌بدهی و کد‌پستی است. CAWشامل هزینه‌های ۱۵ آژانس شریک در صورتحساب‌های مشتریان آب خود می‌شود.

هنگامی که‌سفارش خدمات تولید‌شده درCIS نیاز به‌پاسخ توسط‌نماینده یا‌کارکنان سیار‌کاربردارد،سفارش به‌طور خودکار،کارشهری جایی که‌تعیین خواهد شد، هدایت می‌شود کارهای شهری و GISبه پرسنل توزیع‌خدمات اجازه می‌دهد مکان‌های خدماتی خود را تجسم و اطلاعاتی در مفید مربوط به‌کاری که انجام می‌دهند به‌دست آورند.
سرانجام، GIS توانایی تجسم‌و‌تجزیه و تحلیل روند داده‌ها از داده‌های CIS استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال، شکایات مشتریان کیفیت آب یا سایر مسائل ردیابی شده در CISممکن است در GIS نقشه‌برداری شود تا الگوهای فضایی و روند در داده‌ها کشف شود.
کارکنان بخش مهندسی نیز‌از‌برنامه GIS‌استفاده می‌کنند.از‌نقشه‌های GIS برای پروژه‌های ساختمانی جهت مهندسی‌مدیریت استفاده می‌کنند. ویژگی‌های نقشه‌با وضعیت‌پروژه، در‌حال‌ساخت یا تکمیل‌شده، نمادین هستند. نقشه‌های در‌حال‌ساخت به‌ویژگی‌های نقشه‌پیوند داده‌شده که‌امکان بررسی‌سریع و آسان را فراهم می‌کند. پس ازاتمام، پروژه ساخته‌شده برای اسکن و رقومی‌سازی به GIS ارائه می‌شود. اسکن‌ها از طریق یک ابزار سفارشی ایجادشده توسطCAW به‌شبکه‌برق مرتبط می‌شوند.اگر نیمه‌شب با تیم‌اعزامی تماس گرفت،می‌تواند روی یک لینک کلیک کند تا ببیند پیمانکار‌کیست، کدام کارمندان CAWبه‌این شغل منصوب می‌شوند،در چه فازی است، و هر‌گونه اطلاعات به‌روز پروژه، مانند اینکه آیا آزمایش فشار را گذرانده است یا خیر یا نمونه‌های باکتری گرفته‌شده است.
تیم GIS همچنین با بخش کیفیت آب کار می کند، که وظیفه حفاظت از حوزه آبخیز را بر عهده دارد، از جمله نقشه برداری از یک خط لوله نفت که از شمال دریاچه مومل [۲]می گذرد، منبع اصلی دریاچه CAW و نقشه ‌برداری از مسیر تفریحی ملی اواچیتا [۳]که به‌حوضه‌آبخیزختم می‌شود. CAW با آرکانزاس شروع وکمیسیون ماهی برای ایجاد منطقه‌مدیریت حیات‌وحش و مناطق شکار، مناطق دسترسی محدود، و مدیریت‌مناطق جنگل برای هماهنگی پروژه‌ها، مانند‌زمانی‌که CAWجنگل تنک را انجام داده یا برای بهبود کیفیت‌سوختگی آب‌را تجویز می کند. ریون‌لاوسون[۴]،مدیر‌حفاظت ازحوزه‌آبخیز‌گفت:‌«قابلیت‌های‌GISبه ما این امکان را می‌دهد که کارهای بیشتری از دیدگاه ساده لایه‌ها و ویژگی‌های استاتیک روی نقشه‌ها انجام دهیم». بین دو حوزه آبخیز ما (دریاچه مومل[۵] و دریاچه وینونا[۶])، «ما مسئول حفاظت بیش‌از ۱۱۵۰۰۰ هکتار ، از زمین کارهای زیادی انجام می‌شودهستیم.»

نقشه آب مرکزی آرکانزاس GISحوضهآبخیز‌دریاچه مومل و دریاچه وینونا را نشان می‌دهد.
لاوسون توضیح داد: ما از اطلاعات GIS که در‌اختیار داریم برای ارزیابی چشم‌انداز حوضه‌آبخیز و اتخاذ تصمیمات عمده حفاظتی و مدیریتی استفاده می‌کنیم. هنگامی که‌ما به‌دنبال خریدملک یا آماده‌سازی برای کاشت و مناظر دشت هستیم، ما با نگاه به داده‌های GIS پتانسیل توسعه و ارزش‌حفاظتی ویژگی را تعیین کنیم. ما همچنین به مطالعه تاریخی و بازگردانی ترکیب گونه‌هایی نزدیک مناظر به‌گونه‌ای که بیشترمطابق با آنچه بایدوجودداشته‌و افزایش پتانسیل برای پروژه‌های موفق هستیم. همچنین چگونه می‌توان تجسم کرده و جایی که آب‌درسراسر چشم‌انداز جاری خواهد شد و تعیین کنیم که‌چه‌چیزی در طول این مسیرها می‌تواند مسائل بالقوه برای کیفیت آب در مخازن ما‌باشد. داشتن این فناوری و اطلاعات برای ما در فعالیت‌های مدیریت‌منابع طبیعی حیاتی است.

CAWهمچنین سایر ویژگی‌های عملیاتی، مانند دارایی‌ها و خدمات زیرزمینی را نقشه‌برداری می‌کند. به‌عنوان مثال، تکنسین‌ها می‌توانند روی نقشه کارخانه تصفیه آب جک‌ویلسونCAWکلیک کرده و تک‌تک شیرها و تجهیزات موجود در آن بخش را ببینند.کارکنان تعمیر و نگهداری از نقشه برای ایجاد سفارشات کاری درپمپ‌ها استفاده می‌کنند. می‌توانند نوع‌پمپ، نام تجاری و قطعات خاص را دیده و با اضافه شدن تجهیزات جدید، داده‌ها را به‌روزکنند.
علاوه‌بر‌این، CAWویژگی جدید ایجاد کرد تا کارکنان بتوانند به‌صورت زنده ازقرارگیری نقشه منطقه خدماتی برای دیدن سایر خدمات کامیون‌ها استفاده کنند. CAWبرای حل مسائل خدمات نقشه GIS،‌از ‌ردیابGPS MarshallGIS LiGO جهت حل مشکلات خدمات نقشه، استفاده می‌کند. راه‌حل ‌ردیابی به‌‌مدیرانCAW  اجازه می‌دهد تا بهره‌وری،کارایی‌کار، مدیریت‌سوخت و ایمنی کارگران را بهبود بخشند. از آنجایی‌که‌CAW کارشهری را به‌عنوان سیستم مدیریت سفارش کار خود استفاده می‌کند، خدمات نقشه را می‌توان به‌نقشه کارشهری تغییرداد تا موقعیت مکانی وسیله نقلیه را در زمان‌واقعی و موجودی ارسال برای توزیع وسیله نقلیه نشان داده ، و‌کاربران می‌توانند روی کامیون کلیک کرده تا تجهیزاتی که حمل می‌کند مشاهده کنند. برای‌مثال، اگرخدمه کامیون شماره ۱۰۰ به یک گیره ۸ اینچی نیاز داشته‌باشند اما آن‌را‌ در‌داخل وسیله نقلیه نداشته باشند، اعضای خدمه می توانند به‌جای اینکه برای دریافت قطعه به‌انباربروند، نزدیکترین وسیله نقلیه خدماتی را که دارای گیره است پیدا کنند.باعث صرفه‌جویی درزمان و هزینه برای ابزار و افزایش سطح خدمات به‌مشتریان می‌شود. GIS ‌راه نجاتی برای کارگران در زمینه اطلاعات حیاتی فراهم می‌کند تا به آنها کمک کند، خواه بتواند به سرعت دریچه را پیدا کرده، یک شکاف اصلی را جدا کند یا یک‌متر برای کمک به مشتری پیدا کند. وایندورف گفت: GISما را قادر می‌سازد تا این اطلاعات را به معنای واقعی کلمه در نوک انگشتان خود داشته باشیم. CAWیکی از اعضای منشور سیستم‌اطلاعات‌جغرافیایی منطقه پولاسکی (PAgis) است که ابتدا در‌نتیجه تلاش مردمی در سال ۱۹۸۸‌شکل گرفت. بیشترین بخش‌خدمات CAWدر محدوده شهرستان پولاسکی[۱] در مرکز آرکانزاس قرار‌دارد. با امضای یک موافقتنامه دولت محلی در سال ۱۹۹۸ توسط چهار عضو اصلی منشور، PAgisاکنون به‌عنوان یک آژانس‌دولتی مستقل و متخصص درکسب، نگهداری، و توزیع داده‌های مربوط به GIS درشهرستان پولاسکی برای آژانس‌های عضو خود فعالیت می‌کنند. از سال۱۹۹۸، PAgis به ۸ عضو افزایش یافته است. تیم PAgis در تأسیسات CAW مستقر و توسط کارکنان CAW اداره می‌شود.

PAgis توسعه محصول با کیفیت بالا را تکمیل کرده، پایگاه جغرافیایی کلاس سازمانی متمرکز با لایه‌های زیادی که هرماه بر اساس ورودی اعضا به اشتراک گذاشته و به‌روز می‌شوند. تمرکز روزانه PAgis بر نگهداری لایه‌های چارچوب داده (basemap) که پایه و اساس برنامه‌های کاربردی داده‌های GIS سفارشی هر عضو را فراهم می‌کند و همچنین نیازهای شرکت‌های مهندسی محلی را که برای توسعه در منطقه برنامه‌ریزی می‌کنند، برآورده می‌کند.
در سال ۲۰۱۸، این شرکت استفاده از GPS جهت تعیین مکان تمام ۱۵۱۸۳۲ متر در سیستم خود به پایان رساند و در حال کار بر روی اضافه کردن خطوط جانبی خدمات است. مرحله‌دوم اجرای CIS جدید شامل اعلان‌های قطع خودکار به مشتریان خواهد بود. GISمی‌تواند مترهای تحت‌تأثیر خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده و برنامه‌ریزی نشده اصلی آب‌را تعیین کند. هنگامی‌که کنتورها توسط قطعی آب در GIS شناسایی شدند، برای جمع آوری اطلاعات مشتری آسیب دیده می‌توان یک درخواست به CIS ارسال کرد، از جمله روش تماس ترجیحی، به طوری که اطلاعات قطعی می‌تواند به‌طور خودکار از طریق متن، ایمیل یا پیام تلفنی به‌مشتری تحویل داده‌شود. الکس‌هارپر[۲]، مدیرGIS،گفت: CAWبه‌زودی می‌تواند از GISبرای تشخیص شکستگی‌ها در آب اصلی استفاده کرده و هرمشتری را که تحت شکستگی قرار می‌گیرد، فوراً بشناسد. در حال حاضر، ما باید به صورت دستی آدرس مشتریان آسیب دیده را انتخاب کرده و اطلاعات قطعی را به آنها اطلاع دهیم.

هارپرگفت: در آینده، سیستم ما به طور خودکار اعلان متنی را برای هر کسی که تحت تأثیر وقفه قرار گرفته باشد، ارسال می‌کند.

این گزارش در ابتدا با عنوان GIS هرجنبه از آب مرکزی آرکانزاس را قبول می‌کند درEsri.com،۲۰۱۹ ظاهر شد. همه تصاویر از چلسی اودل[۳] و آب مرکزی آرکانزاس می‌باشد مگر اینکه خلاف این ذکر شده باشد.

[۱] Pulaski

[۲] Alex Harper

[۳] Chelsea Odle

[۱] hydrants

[۲] Maumelle

[۳] Ouachita

[۴] Raven Lawson

[۵] Maumelle

[۶] Winona

 

 

 

 

 

 

[۱] Arkansas

[۲] Little Rock

[۳] Blake Weindorf

[۴] Danny Dunn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما