کاربرد GIS درآب و برق


برنامه افزایش کارایی بازرسی مفید

سیاه و سفید

بخشی ازابتکارگسترده برای به‌حداقل‌رساندن خطرات بهداشتی و ایمنی، شبکه‌های برق انگلستان، که مالک‌و نگهدارنده کابل‌های برق درلندن است،و همچنین شرق و جنوب شرق انگلستان، برای ارزیابی وضعیت۴۷۰۰۰ حفره کابل درمنطقه خدماتی۱۱۰۰۰مایل‌مربعی مورد‌نیاز، از جمله‌منطقه لندن‌بزرگ است. همچنین خدمات‌به اطلاعات دقیقی برای بهینه‌سازی برنامه‌های کاهش‌خطر و حفاظت نیاز داشت. با سیاه‌وسفید، شرکت مشاور‌پیشرو، جهت صحت‌سنجی مکانی دارایی‌های زیرزمینی‌و‌ارائه‌داده‌های الکترونیکی قابل‌عمل قرارداد بسته است. سفید و سیاه در ابتدا از‌یک‌فرآیند مبتنی برکاغذاستفاده‌کردکه درآن مدیران پشتیبان نقشه‌ها را چاپ و مرتب می‌کردند، یادداشت‌های دست‌نویس را جمع‌آوری و داده‌ها را در صفحات گسترده تایپ می‌کردند. با این‌حال، پس‌از بازدید از۱۷۰۰۰‌سایت در‌شرایط ازدحام‌شهری، شرکت تشخیص داد که این‌رویکرد برای مقیاس عظیم‌کار ناکافی است.سیاه و سفید به ابزاری مناسب و دقیق برای کمک به‌جمع‌آوری داده‌های لازم نیاز داشت.
با بهره‌گیری ازقرارداد مجوز‌سازمانی موجود برای پلت‌فرم ArcGIS Esri، سیاه و‌سفیداز قابلیت‌های گردآورنده خارج ازجعبهArcGIS  برای گسترش برنامه تلفن‌همراه سفارشی استفاده کرد. طراحی دلیل فکری کمتراز یک روز طول کشید و بیشتر با‌کاربران و نمایندگان شبکه‌برق انگلستان پالایش شد. درمجموع،تنها شش روز طول کشیدتاراه حل موبایلGIS [سیستم‌اطلاعات‌جغرافیایی] را کنارهم قراردهیم.
پل هارت[۱]، متخصص مدیریت اطلاعات درسیاه و سفید بهیاد می‌آورد. این برنامه به‌قدری قابل حمل بودکه۱۱نفر ازکارگران بیشتر از‌۳۰۰۰۰ بازرسی باقی‌مانده را به‌سرعت با پای پیاده انجام دادند، کاهش‌نیاز به‌وسایل نقلیه و چالش‌های پارکینگ رابه‌حداقل رساندند.

شبکه برق‌بریتانیا[۱] به‌بیش از۸ میلیون مشتری درمنطقه لندن‌بزرگ، وهمچنین مناطقی درشرق‌و‌جنوب‌شرقی انگلستان را خدمات‌رسانی می‌کند.آتش‌سوزی‌های مکرر در حفره‌های کابل زیرزمینی خطر‌عمومی و باعث قطع برق شد. این شرکت با سیاه و سفید قرارداد بست تا بازرسی‌های سریع و دقیق را انجام دهد و داده‌های عملی را برای کمک به اطمینان ازایمنی عمومی ارائه دهد.
با استفاده از هوش مکانی، این تیم مکان‌های بازرسی را با‌توجه به‌عوامل خطر و ایمنی مانند نزدیکی به‌شبکه اصلی گاز اولویت‌بندی کردند.سیاه و سفیدهمچنین از ArcGISبرای تعیین بازرسی‌های خودکار به دستگاه‌های تلفن همراه کارکنان و کمک به آنها در مکان‌یابی حفره‌های کابل استفاده کرد.روش جدید مبتنی برGIS، نیاز نیروی کار را به نصف کاهش داد و بازدیدهای مجدد را حذف کرد. کارکنان ۳۰۰۰۰ چاله کابل باقی‌مانده را تنها در شش هفته بازرسی و‌ارزیابی‌کردند. هارت[۲] گفت: ما حتی نمی‌توانستیم ۳۰۰۰۰ نقشه را در شش هفته با استفاده از روش بازرسی سنتی چاپ کنیم، چه برسد بازدید از ۳۰۰۰۰ سایت. علاوه بر بازرسی،کارکنان همچنین برای اولین‌بار از حفره‌های کابل عکاسی کرده و تصاویری با وضوح بالا ثبت کردند.همانطورکه کارگران حفره‌های کابل را مستندکردند، داده‌هایی که‌مستقیماً روی نقشه وب بارگیری می‌شوند، مدیران را قادر می‌سازد تا پیشرفت نظارت‌را‌در‌زمان واقعی از طریق داشبوردهای ArcGIS Esri‌نظارت کنند. هارت گفت: ما با استفاده از روش قبلی، حدود یک هفته طول کشید تا بفهمیم از کدام چاله کابل بازدید شده است. با رویکردنوین، ما می‌توانستیم در هر زمانی آنلاین شویم تا ببینیم هر تیم دقیقاً از چه‌تعداد کابل بازدید کرده است.
هارت گفت: ArcGIS ما را قادرساخت تا در چند هفته پروژه‌ای را انجام دهیم که ممکن بود سال‌ها طول بکشد.با استفاده از داده‌های دقیق، شبکه‌های برق بریتانیا اقداماتی را برای کاهش خطرات احتمالی خیابان تسریع کرد. داده‌های مفید بهبود یافته همچنین به شرکت کمک می‌کند تا به طور مؤثری برای تعمیر و نگهداری آینده برنامه‌ریزی کرده و بیش از ۱۸۰۰۰۰ دلار صرفه‌جویی کرده است.
این گزارش در ابتدا با عنوان «برنامه بازرسی مفید نیاز نیروی کار را به نصف کاهش می‌دهد» درEsri.com، ۲۰۱۸ ظاهر شد. همه تصاویر توسط سیاه و سفید ارائه شده است، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد.

شروع با GIS

گزارش‌‌های پیشین نحوه کاربرد خدمات واقعی GIS جهت بهبود کارایی عملیاتی به اشتراک می‌گذارند.موفقیت آنها با انجام وظایف تعمیر و نگهداری و مدیریت دارایی به دقت مکانی ودرک فضایی روابط بین‌کار مورد نیاز و زیرساخت بستگی دارد. خدمات رفاهی گرین‌ویل از داشبوردهایGIS برای بررسی داده‌های نشت و مشاهده روند داده‌ها در صفحه نمایش ساده استفاده می‌کند. خدمات شهری سنت جانز از  GISبه عنوان پلتفرم مشترک برای تجزیه و تحلیل و اکتشاف داده‌ها، از جمله اولویت بندی پروژه‌ها برای بودجه‌بندی استفاده می کند.آب مرکزی آرکانزاس از GIS درچندین بخش و برنامه‌هایی برای ساده‌سازی موجودی های مفید و کار بازرسی، روند تجزیه و تحلیل و آسیب پذیری ها، و هماهنگی تلاش های مشترک با آژانس های خارجی استفاده می کند. شبکه‌های برق بریتانیا برنامه‌های تلفن همراه GIS را جهت دور شدن از فرم‌ها و فرآیندهای مبتنی بر کاغذ ایجاد کردند و در زمان و هزینه‌شان صرفه‌جویی کردند.
شروع‌کار با GIS و بهبودکارایی عملیاتی معمولاً مستلزم یک رویکرد عملی،که شامل مکان‌یابی داده‌های سیستم های سازمانی فعال و یافتن راه‌هایی جهت افزایش مهارت پرسنل تلفن همراه خدمات‌شهری است . این بخش چندین استراتژی را برای ترکیب هوشمندی مکانی باسایرسیستم‌ها و بهبود کارایی نیروی‌کارسیارپیشنهاد می کند. این بخش همچنین به معرفی داشبوردهای GIS می‌پردازد.

بهبود انعطاف‌پذیری عملیاتی

اهداف بهبود انعطاف‌پذیری عملیاتی عبارتند از:۱)کارآمدترکردن وظایف و در عین حال به‌حداقل‌رساندن خطرات شبکه،۲) اطمینان از جریان منابع موجود در سطوح بهینه، و۳) کاهش هزینه‌ها یا اجتناب از هزینه‌های غیرضروری. با GIS، پرسنل خدمات‌شهری از اطلاعات موقعیت مکانی برای تنظیم دقیق گردش‌کار روزانه و هماهنگ‌کردن وظایف استفاده می‌کنند. تجزیه و تحلیلGIS دید تازه‌ای در موردعملکرد، خطرات، منابع و هزینه‌ها ارائه می‌دهد که به آسانی در داده‌های مدیریت دارایی قابل مشاهده نیستند. کاربردمکانی، خدمات شهری توانایی کشف الگوها و روندهایی که گزارش‌های ساده نمی‌توانند آن‌ها را شناسایی کنند، در نتیجه انعطاف‌پذیری و شفافیت عملیاتی را با افزایش اطلاعات مکانی در سراسر سازمان بهبود می‌بخشند.
در اینجا مجموعه ای از اهداف وجود دارد که می توانید از آنها برای ادغام GIS در استراتژی عملیاتی خود استفاده کنید:

ادغام داده‌های سیستمی با هوش موقعیت مکانی

GISمی‌تواند با سیستم‌های سازمانی که خدمات‌شهری، مانند سیستم‌های کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده (SCADA) وزیرساخت‌های اندازه‌گیری پیشرفته (AMI) از آن استفاده می‌کنند متصل شود. ایجاد این ارتباطات به شما امکان می‌دهد چرخه‌های عمرمفید را با دارایی‌های مکانی آن پیونددهید. اطلاعات موقعیت مکانی به‌‌شما کمک می‌کند تا روابط بین شبکه و محیط دنیای واقعی، جایی که شبکه ارتباطی شما زندگی می‌کند. علاوه‌بر این،GIS با سیستم‌های دیگری که خدمات‌شهری از آن استفاده می‌کنند، مانند نظارت تصویری، فناوری مکان‌یابی خودکار وسیله نقلیه (AVL) و سنسورها و دستگاه‌های هوشمند، متصل می‌شود. ایده اصلی مدیریت دارایی ارتقا یافته مکان این است که بدانیم دارایی‌ها در ارتباط با سایر دارایی‌ها و محیط اطرافشان کجا هستند، و سپس الگوهای رفتاری و شرایط مفید را کشف کنید.
در اینجا چک لیست برای شروع ترکیب اطلاعات موقعیت مکانی با سایر سیستم‌ها وجود دارد:
_ از GIS برای فعال‌سازی فضایی داده‌ها در یک یا چندسیستم مدیریت مفیدخود استفاده کنید._ جمع‌آوری یا ایجاد مرزهای اداری در GIS که به شبکه شما مربوط می‌شود._ تغذیه داده را از حسگرها و دستگاه‌های شبکه خود شناسایی کرده و آنها را با GIS متصل کنید.

_ دارایی مکانی را در سیستم‌های مدیریت مفید خود نقشه‌برداری کنید.

بهبود کارایی نیروی کاردر این زمینه

تحرک، توانایی جمع‌آوری و ویرایش داده‌ها در حین‌کار در مکان‌های مفید فیزیکی، یک نیاز کلیدی برای کارآمدتر کردن عملیات است. برنامه‌های در دستگاه‌های سازگار با مصرف‌کننده، پرسنل تلفن همراه را قادر می‌سازدتا اطلاعات را در محل‌کار هنگام‌کارجمع‌آوری کرده وبلافاصله آن اطلاعات را به محل‌کار ارسال کنند. مدیران می‌تواننداز این اطلاعات برای تصمیم‌گیری سریع‌تر و اولویت‌بندی دقیق‌تر استفاده کنند. برنامه‌های موبایل GIS همچنین به‌هم‌ریختگی کاغذبازی را حذف می‌کند، دقت و صحت داده‌ها را بهبود می‌بخشد و دسترسی به داده‌های جدید و آماده را ساده می‌کند، به‌طوری که همه با به روزترین اطلاعات کار می‌کنند.

در اینجا یک چک لیست برای شروع بهبود کارایی نیروی کار سیار وجود دارد:

از برنامه‌های جمع‌آوری داده‌های GIS در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده کنید تا پرسنل موبایل و تکنسین های خود را با نقشه‌های دنیای واقعی فعال کنید.

 

فرم‌های کاغذی و سفارش‌های کاری را حذف کنید و آنها را با برنامه‌های موبایلی که داده‌ها را بین حوزه و محل کار به اشتراک می‌گذارند جایگزین کنید.

از داشبوردهای GIS برای نظارت و گزارش وضعیت کار موبایل استفاده کنید.

چه‌طور باید شروع کرد

راه‌های مختلفی برای شروع کار با GIS وجود دارد.
یادگیری عملی به تقویت درک شما ازGIS و چگونگی استفاده ازآن برای بهبودکارایی عملیاتی کمک خواهد کرد. مکانی خوب برای شروع یادگیری ArcGIS است. یادگیری ArcGIS مجموعه‌ای آنلاین از درس‌های گزارش‌محور رایگان است که به‌شما امکان می‌دهد GIS را هنگامی که برای مشکلات زندگی واقعی تجربه می کنید اعمال شود. با آموزش درس‌های ArcGIS، با استفاده از GIS به طرق مختلف برای کارآمدتر کردن عملیات خدمات‌شهری آشنا خواهید شد:

_ انتشاراطلاعات بازرسی مفید به‌صورت نقشه وب با استفاده ازArcGIS Online ._ ایجاد داشبوردهای ساده با استفاده از داشبوردهای ArcGIS برای انتقال اطلاعات در نقشه‌ها، نمودارها و سایر عناصر بصری که با هم روی یک صفحه کار می‌کنند._ پیکربندی نشانگرهای گرافیکی در داشبوردهای ArcGIS برای انتقال مؤثر اطلاعات ضروری در یک نگاه.
_ از تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین برای ضبط و تجزیه و تحلیل ظرفیت ذخیره‌سازی یک حوضه نگهداری آب طوفان استفاده کنید.با راهکارهای ArcGIS سریعتر شروع کنید
راه‌حل‌های Esri جهت عملیات خدمات شهری برای اعمال سریع نقشه‌ها و برنامه‌های GIS طراحی شده‌اند، به عنوان مثال:_  یک داشبورد جمع‌آوری خسارت برای مشاهده و درک بهتر میزان خسارت‌های جمع‌آوری شده در حوزه ایجاد کنید.

_ یک ابزارتجزیه و تحلیل ضربه را برای تجزیه و تحلیل و درک قطعی‌های احتمالی، نگرانی‌های ایمنی، و هزینه های ترمیم مستقر کنید.
_ انجام یک بررسی نشت،که شامل گرفتن و ردیابی مسائل برنامه‌ریزی نشده از نیروی کارسیار است.

با مراجعه به صفحه وب این کتاب درآدرس زیر، به منابع GIS اضافی مربوط به انعطاف‌پذیری عملیات خدمات شهری بپیوندیدgo.esri.com/dwap-resources

یادگیری با تمرین


با GIS، خدمات‌شهری می توانند داده‌های عملیاتی را در زمان واقعی جمع‌آوری کرده و نتایج را با داشبوردهای عملکردهوشمند به‌اشتراک بگذارند. نقشه‌ها و اینفوگرافیک‌ها در داشبوردهای GIS می‌توانند برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری مبتنی برداده و افزایش پاسخ هماهنگ استفاده شوند. بهبودکارایی عملیاتی در موردمهندسی مجدد فرآیندها نیست، بلکه نگاه‌کردن به داده‌های شما ازمنظر مکان برای درک بهتر روابط دنیای واقعی بین کار، شبکه و محیط اطراف است. باGIS، می‌توانید جریان‌های داده را از سایر سیستم‌هایی که استفاده می‌کنید ادغام کنید تا یک نمای جامع از عملیات ایجاد کنید و آن را در سراسر سازمان به اشتراک بگذارید. داشبوردهای GIS و برنامه‌های تلفن همراه هماهنگی بین کارکنان اداری و سیار را بهبود می‌بخشند و منجر‌به تصمیم‌گیری سریع‌تر، دقیق‌تر و اولویت‌بندی کار می‌شوند.

غذای آماده

برای برآوردن انتظارات مشتریان خود، مدیران عملیات‌شهری در محیطی با هوشیاری دائمی کار می‌کنند، به طور مداوم عملکرد سیستم را اندازه‌گیری می‌کنند و اختلالات در خدمات را پیش‌بینی می‌کنند. این هوشیاری مستلزم توجه به جزئیات و هماهنگی شدید بین افراد شاغل در دفتر و حوزه‌کار است تا بتوانند به سرعت مشکلات را برطرف کرده و کارایی عملیاتی کلی را بهبود بخشند.

خدمات گاز، برق و آب از GIS برای پیشبرد هماهنگی بین کارکنان به سه طریق استفاده می‌کنند:

  1. GIS می‌تواند با داده‌ها در سیستم‌های فن‌آوری اطلاعات مختلف و از طریق اطلاعات مکانی، ادغام چندین جریان داده در یک نمای واحدمعتبر ، بدون تأثیر بر منبع داده مبدا، با داده‌ها ارتباط برقرارکند. به‌عنوان همگرایی داده‌ها شناخته می‌شود.
    ۲٫ GISهمچنین می‌تواند یک تصویر‌عملیاتی مشترک از شبکه ایجادکند که قابل مشاهده و تجزیه و تحلیل باشد و به تیم‌ها در اولویت‎بندی کار و اقدامات مستقیم کمک کند.درک این تصویر عملیاتی به عنوان آگاهی موقعیتی شناخته می‌شود.
  2. GIS کارایی نیروی کار با استفاده از اطلاعات موقعیت‌مکانی برای اولویت‌بندی و بهینه‌سازی برنامه‌های کاری و فعالیت‌های کاری سیار با استفاده از نقشه‌ها و برنامه‌های GIS در دستگاه‌های تلفن همراه تسهیل می‌کند.

در بخش مطالعات موردی، شما در مورد نحوه استفاده خدمات‌شهری شهرستان سنت‌جانز از GIS  برای تجزیه و تحلیل و بررسی پروژه‌های بازسازی برای شناسایی دارایی‌های در معرض خطر،تعیین پیش‌بینی هزینه، اولویت ‌بندی نیازهای بودجه‌بندی و ساده‌سازی مدیریت و خرید مواد انبار می‌خوانید. شما در مورد نحوه استفاده برای خدمات شهری گرین‌ویل  از داشبوردهایGIS بررسی داده‌های نشت و اطمینان از اینکه آنها به درستی انطباق مقررات درصنعت گازطبیعی راحفظ می‌کنند، استفاده می‌کند. شما همچنین درمورد نحوه استفاده ازآب مرکزی آرکانزاس ازآنها GIS تلفن‌همراه برای بازرسی دارایی‌ها، از جمله تمام شیرهای موجود درسیستم، مطالعه کرده از پرسنل داخلی برای انجام کاراستفاده کردند و بیش از۱ میلیون دلار صرفه‌جویی کردند. به طور مشابه، شما در مورد چگونگی بازرسی شبکه های برق بریتانیا حدود ۳۰۰۰۰ حفره کابل در تنها شش هفته یاد گرفتید.

در بخش شروع کار، مزایای استفاده ازGIS برای تنظیم دقیق عملیات با ادغام اطلاعات مکانی با داده‌های دیگر سیستم‌ها را آموختید. همگرایی داده‌ها با GIS منجر به تجزیه و تحلیل بهتر، بهبود عملکرد، و راهی بهتر برای هماهنگ کردن وظایف و ارتقای کارایی نیروی کارسیار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

[۱] UK

[۲] Hart

 

 

 

 

 

[۱] Paul Hart

 

 



[۱] Paul Hart

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما