کاربردابزار Union در GIS

کاربردابزار Union در GIS

ابزار Union چیست؟

ابزار Union لایه‌های داده ورودی را در یک لایه ترکیبی ترکیب می‌کند و مرزها و خصوصیات را از همه عوارض ورودی حفظ می‌کند.

هنگامی که عوارض با هم همپوشانی دارند، عوارض جداگانه ای برای آنها ایجاد می کند. برای قطعات غیر همپوشانی، اینها نیز به خروجی منتقل می شوند.

در این مثال یک دایره روی هم و دو مربع داریم. دایره یک رکورد واحد است و مربع از دو رکورد مجزا تشکیل شده است.

در این صورت همپوشانی در مجموع ۵ رکورد تولید می کند. یک عارضه از دایره اصلی و دو عارضه از مربع های اصلی است. در نهایت، دو ویژگی اضافی به قسمت های همپوشانی نسبت داده می شود.

چند نمونه از استفاده از ابزار Union چیست؟

پس از اجرای ابزار Union، کمی به هم ریختگی مشاهده می شود .این امر به ویژه زمانی ممکن است که عوارض هندسی زیادی ایجاد می کند و در خروجی همپوشانی دارد. به همین دلیل، باید هنگام استفاده از این ابزار دقت داشته باشید.

به ویژه، ممکن است مجبور شوید اطلاعات زیادی را با خروجی خود حذف کنید. برای مثال، ممکن است شامل استفاده از ابزار Dissolve یا اجرای بررسی های توپولوژی باشد . اگر نتایج بیش از حد قابل کنترل هستند، احتمالاً باید از یک ابزار Geoprocessing جداگانه استفاده می‌کردید.

اما Union نقش مهمی در تجزیه و تحلیل جغرافیایی دارد. به طور خاص، به ویژه در کاربردهای مناسب حوزه زیستگاه مناسب می باشد. زمانی که این ابزار را اجرا می‌کنید، باید بدانید که کدام عوارض ولایه های زیستگاه‌ ها با هم همپوشانی دارند.

نحوه استفاده از Union در ArcGIS

ابزار Overlay درArcGIS موجود است.

در ArcGIS، می توانید آن را در قسمت Analysis Toolbox از مجموعه ابزار Overlay جستجو کنید.

گزینه های موجود نحوه تنظیم ویژگی های خروجی و مجاز بودن یا نبودن شکاف ها هستند.

 

روش استفاده ازUnion

Union همپوشانی هندسی هر تعداد کلاس عوارض و لایه اطلاعات هر نقشه را محاسبه می کند.

تمام کلاس های عوارض ورودی یا لایه های اطلاعاتی باید چند ضلعی باشند.

کلاس عوارض خروجی شامل چند ضلعی خواهد بود که نشان دهنده همپوشانی هندسی همه ورودی ها و همچنین تمام فیلدهای تمام کلاس های عوارض ورودی است.

کاربرد Union:

  • داده مکانی برای پردازش را تعیین می کند. این داده فضایی خروجی نیز خواهد بود. تمام کلاس های عوارض ورودی در این مرجع فضایی پیش بینی می شوند.
  • ویژگی ها را شکاف و خوشه بندی می کند. شکستگی رئوس را در تقاطع لبه های عوارض وارد می کند. خوشه بندی رئوس هایی را که در محدوده تحمل x,y قرار دارند به هم می چسباند.
  • روابط هندسی (همپوشانی) بین ویژگی های همه کلاس های ویژگی را کشف می کند.
  • عوارض جدید را در خروجی ذخیره می کند.

هنگامی که چندین کلاس یا لایه عوارض در لیست عوارض ورودی مشخص می شود، ترتیب ورودی ها در لیست بر نوع ویژگی خروجی تأثیر نمی گذارد، اما مرجع فضایی ورودی بالای کادر محاوره ای ابزار (اولین ورودی در اسکریپت نویسی) در لیست در طول پردازش استفاده می شود و روی خروجی تنظیم می شود.

نکته:

Union می تواند با یک کلاس یا لایه ویژگی ورودی واحد اجرا شود. در این حالت، به جای کشف همپوشانی بین ویژگی‌های چند ضلعی از کلاس‌ها یا لایه‌های عوارض مختلف، همپوشانی بین ویژگی‌ها را در ورودی واحد کشف می‌کند. مناطقی که عوارض با هم تداخل دارند به ویژگی های جدید با تمام اطلاعات عوارض و اطلاعات ورودی جدا می شوند. ناحیه همپوشانی همیشه دو ویژگی همپوشانی یکسان ایجاد می‌کند، یکی برای هر یک از ویژگی‌هایی که در آن همپوشانی شرکت می‌کنند.

در زیر نمونه‌ای از Union با ویژگی‌های درون یک کلاس عوارض است که همپوشانی دارند. در این حالت، ناحیه همپوشانی برای حفظ تمام صفات و ناحیه‌ها کپی می‌شود. برای ایجاد مجدد ویژگی های همپوشانی، از ابزار Dissolve در کلاس عوارض تولید شده توسط Union استفاده کنید و توسط همه فیلدها به جز FID حل کنید.

در زیر نمونه ای از نتیجه اجرای Union با تیک زدن پارامتر Gaps Allowed را مشاهده می کنید. یک ویژگی چند ضلعی ایجاد می شود که در غیر این صورت خالی می ماند. ویژگی های “شکاف” را می توان با انجام یک پرس و جو ویژگی از تمام فیلدهای FID ویژگی ورودی که برابر با ۱ است، شناسایی کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما