چرا GIS در برنامه ریزی شهری بسیار مهم است؟

چرا GIS در برنامه ریزی شهری بسیار مهم است؟

 

استفاده از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی یا GIS در برنامه‌ریزی شهری در آمریکای شمالی و در سراسر جهان از اواسط دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ زمانی که کانادا برای اولین بار از GIS برای ارزیابی موجودی زمین استفاده کرد، به سرعت گسترش یافته است.GIS نرم افزاری است که داده های مکانی و جغرافیایی را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و مدیریت می کند.

فهرست زمین کانادایی از GIS، با سیستمی که توسط راجر تاملینسون ایجاد شده بود، برای تعیین قابلیت زمین برای انواع محصول و مناطق جنگلی با استفاده از ویژگی‌های خاک، زهکشی و آب و هوا استفاده کردورود کانادا به GIS و استفاده متعاقب آن از این فناوری توسط دولت ها بود که به اهمیت GIS در برنامه ریزی شهری پی بردند.

از آن زمان، تعداد و تنوع برنامه‌ها و نرم‌افزارهای GIS و استفاده از آن‌ها چند برابر شده است: برنامه‌ریزان شهری و دولت‌های محلی اکنون می‌توانند از داده‌های عمیق و بی‌درنگ برای نقشه‌برداری و پایش شهرها، جمعیت‌شناسی، کاربری زمین، زیرساخت‌ها و موارد دیگر استفاده کنند.

هزینه استفاده از GIS در برنامه‌ریزی شهری، در ابتدا بسیار زیاد بود، زیرا IMGRID سینتون یکی از اولین و تأثیرگذارترین نرم‌افزارهای مبتنی بر شبکه بود که برای برنامه‌ریزان شهری مورد استفاده قرار می‌گرفتبا این حال، در آن زمان، آن نرم افزار نقشه برداری در توابع تحلیلی ضعیف بود.

از آن زمان در دسترس بودن و قابلیت های نرم افزار GIS برای برنامه ریزان شهری افزایش یافته و در عین حال هزینه آن کاهش یافته است.

در جوامع برنامه ریزی

اهمیت حیاتی فناوری GIS در همگامی با گسترش و رشد شهرها در سراسر جهان قابل اغراق نیست.

طیف گسترده ای از راه حل ها را می توان با استفاده از GIS در برنامه ریزی شهری حل کردبرنامه ریزان از GIS برای تجزیه و تحلیل و مدل سازی استفاده می کنند که دولت های محلی را قادر می سازد تا شهرهای مولد و سازمان یافته را برنامه ریزی، بسازند و نگهداری کنند.

با استفاده از GIS، یک برنامه ریز شهری می تواند جمعیت شناسی و تراکم یک منطقه را تعیین کند تا تصمیم بگیرد در کجا شهرهای جدید بسازد و شهرهای موجود را گسترش دهدمشکلات ازدحام بیش از حد، بلایت شهری و سایر مسائل را می توان با استفاده از داده های GIS حل کرد.

در حالی که می توان از روش های مختلفی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد یک منطقه برنامه ریزی استفاده کرد، مانند تصاویر ماهواره ای، عکس های هوایی، گزارش ها، آمار و نقشه های کاغذی و نقشه ها، وارد کردن این داده ها به یک برنامه GIS می تواند به برنامه ریزان در بازبینی کاربری جمعیتی و زمین کمک کند . تغییر می کندهمچنین شبیه‌سازی‌هایی مانند جریان ترافیک و سرعت از طریق ورودی و تحلیل داده‌های GIS به دست می‌آیند.

GIS به عنوان یک کمک بصری

GIS تصاویری بهینه از داده های جمع آوری شده را فراهم می کند که می تواند به همه ذینفعان در برنامه ریزی یک جامعه ارائه شودیک پایگاه داده GIS می تواند شامل اطلاعاتی مانند آمار کاربری زمین و جمعیت و همچنین داده های تبدیل شده از هر نقشه و نقشه اسکن شده باشدداده های عددی به جداول، نمودارها و نمودارها تبدیل می شوندپرس و جو و تجزیه و تحلیل فضایی با استفاده از لایه‌های GIS به دست می‌آیند که توپوگرافی ژئوکد و همراه با مدیریت مجموعه‌های بزرگ و پیچیده از داده‌ها، برنامه‌ریزان می‌توانند زیرساخت‌ها و استفاده عمومی را مورد توجه قرار دهند.

GIS در کاربری زمین

فن آوری های سنجش از دور GIS برای تعیین قابلیت زیست محیطی یک منطقه استفاده می شود، آیا می توان از آن برای زباله ها، دفع و تصفیه استفاده کرد یا برای رسیدگی به مسائلی مانند احیای تالاب ها اجازه می دهد.

 

با پرداختن به مواردی مانند پهنه بندی و مجوزهای ساختمانی در منطقه ای که توسعه یافته یا در حال بازسازی است، یک برنامه ریز با استفاده از GIS می تواند اطلاعاتی در مورد مجوزها مانند نوع، تاریخ صدور و نوع توسعه مجوز صادر کند.

برنامه ریزی زیست محیطی

برنامه ریزان محیطی و طراحی چه برای برنامه ریزی شهری و چه روستایی، از GIS برای جمع آوری اطلاعات و تصمیم گیری در مورد موضوعات مختلف استفاده می کنند .

برنامه ریزان محیط زیست از GIS برای ارزیابی خطرات زمین استفاده می کنند، یعنی اینکه آیا سیل یا فرسایش بر کاربری یکپارچه زمین تأثیر می گذارد یا خیرآنها همچنین از GIS برای مدیریت زمین توسعه یافته، به ویژه در مورد رشد پراکندگی شهری و برای مدیریت زیرساخت ها، مانند سدها، پل ها و سایر سازه هایی که ممکن است بر جامعه یا محیط اطراف تأثیر بگذارند، استفاده می کنند.

در نهایت، برنامه ریزان یا طراحان محیطی از GIS برای تعیین اثرات اجتماعی و اقتصادی تصمیمات اتخاذ شده توسط موضوعات قبلی استفاده می کنند.

به طور خلاصه

کاربردهای GIS در برنامه ریزی و نگهداری شهرها و مناطق بی حد و حصر به نظر می رسدبا گذشت زمان، به احتمال زیاد کاربردهای متنوع GIS توسط برنامه ریزان شهری افزایش خواهد یافتاهمیت حیاتی فناوری GIS در همگامی با گسترش و رشد شهرها در سراسر جهان قابل اغراق نیست.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما