پایگاه داده جغرافیایی چیست؟

 

پایگاه داده جغرافیایی یک پایگاه داده رابطه ای است که داده های جغرافیایی را ذخیره می کند.

در ابتدایی ترین سطح خود، پایگاه جغرافیایی محفظه ای برای ذخیره داده های مکانی و ویژگی ها و روابطی است که بین آنها وجود دارد. در یک پایگاه داده جغرافیایی ، که یک قالب داده برداری است، ویژگی‌ها و ویژگی‌های مرتبط با آن‌ها را می‌توان طوری ساختار داد که به عنوان یک سیستم یکپارچه با استفاده از قوانین، روابط و انجمن‌های توپولوژیکی کار کنند. به عبارت دیگر، پایگاه داده جغرافیایی به شما اجازه می دهد تا دنیای واقعی را به همان سادگی یا پیچیده ای که نیازهای شما دیکته می کند، مدل کنید.

پایگاه های جغرافیایی با استفاده از منوها و ابزارهای استاندارد در ArcCatalog ™ و ArcMap ™ ایجاد، ویرایش و مدیریت می شوند.

 

داده های موجود در پایگاه جغرافیایی SantaBarbara ( SantaBarbara.mdb ) در درخت ArcCatalog فهرست شده و در ArcMap نمایش داده می شود .

 

انواع پایگاه های جغرافیایی

دو نوع پایگاه داده جغرافیایی وجود دارد : شخصی و سازمانی (پایگاه های جغرافیایی سازمانی گاهی اوقات پایگاه های جغرافیایی ArcSDE ® نامیده می شوند ).

یک پایگاه جغرافیایی شخصی دارای . پسوند فایل mdb (فرمتی که توسط مایکروسافت اکسس استفاده می شود) و می تواند توسط چندین نفر به طور همزمان خوانده شود، اما تنها توسط یک نفر در یک زمان ویرایش می شود. یک پایگاه جغرافیایی شخصی حداکثر ۲ گیگابایت (گیگابایت) اندازه دارد. داده های برداری در پایگاه داده ذخیره می شوند، در حالی که داده های شطرنجی ارجاع می شوند.

 

پایگاه های جغرافیایی شخصی برای گروه های کاری کوچکتر و برای مدیریت مجموعه داده های کوچک تا متوسط ​​مناسب هستند.

 

شرکت، پروژه پایگاه های جغرافیایی برای گروه های کاری بزرگ و سازمانی مناسب هستند GIS پیاده سازی ها آنها می توانند توسط چندین کاربر به طور همزمان خوانده و ویرایش شوند و می توانند داده های برداری و شطرنجی را ذخیره کنند.

شرکت، پروژه پایگاه های جغرافیایی به نرم افزار ArcSDE و DBMS (سیستم مدیریت پایگاه داده) مانند IBM DB2، Informix، Oracle یا Microsoft SQL Server. داده های مکانی در DBMS ذخیره می شوند و ArcSDE به شما امکان می دهد داده های خود را مشاهده کرده و با آنها کار کنید. GIS نرم افزارهای کاربردی با برخی از سیستم های مدیریت پایگاه داده، می توانید مستقیماً از ArcCatalog یا ArcMap به داده های خود متصل شوید . برای دیگران، ArcSDE باید اتصال را مدیریت کند.

 

یک پایگاه جغرافیایی سازمانی مجموعه داده های فضایی بزرگی را با استفاده از ArcSDE و یک سیستم مدیریت پایگاه داده تجاری ذخیره می کند. برخی از نرم افزارهای پایگاه داده امکان ارتباط مستقیم بین برنامه ArcGIS و پایگاه داده را فراهم می کنند.

 

اگر پروژه ای برای یک پایگاه جغرافیایی شخصی بیش از حد بزرگ شود ، می توانید به راحتی داده های ذخیره شده در یک پایگاه جغرافیایی شخصی را با استفاده از ArcCatalog به یک پایگاه جغرافیایی سازمانی منتقل کنید.

 

جدول ۱٫ مقایسه پایگاه های جغرافیایی سازمانی و شخصی
  DBMS مشتری / سرور معاملات طولانی* ویرایش قطع شد ویراستاران داده های شطرنجی اندازه
شرکت، پروژه IBM DB2، Informix، Microsoft SQL Server، Oracle آره آره آره ۱ یا بیشتر به طور همزمان ذخیره شده نامحدود
شخصی دسترسی مایکروسافت خیر خیر خیر ۱ در یک زمان ارجاع داده شد تا ۲ گیگابایت

تراکنش های پایگاه داده که شامل چندین ویرایش می شود.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما