نقشه نگاری نمایندگان


نقشه نگاری نمایندگان

در محیط GIS، تجزیه و تحلیل داده های محیطی اغلب با نقشه شروع می شود و همچنین با نقشه به پایان می رسد. نقشه ها ابزار اصلی کشف داده ها، بررسی نتایج تجزیه و تحلیل متوسط ​​و ارائه نتایج یا یافته های نهایی هستند. GIS ابزارهای آسان برای استفاده و انعطاف پذیر تهیه می کند که به کاربران اجازه می دهد نقشه های خود را بدون اعمال قوانین نقشه برداری تهیه کنند. با این حال ممکن است چنین نقشه ای برای تحلیلگر تهیه کننده نقشه قابل درک باشد، اما در انتقال اطلاعات مکانی و یافته های تحقیق به مخاطبان گسترده موثر نباشد. به طور کلی طراحی نقشه ها برای اکتشاف و تجزیه و تحلیل داده ها لزوماً نباید از اصول نقشه برداری پیروی کند، اما نقشه های ارائه داده ها نیازمند طراحی نقشه نگاری است تا بتوان از آنها برای انتقال اطلاعات مکانی و انتشار موثر نتایج تحقیقات استفاده کرد.

عناصر نقشه کشی

نمایش کارتوگرافی از تعدادی عنصر تشکیل شده است. اینها عبارتند از عنوان، بدنه نقشه، افسانه، مقیاس، جهت گیری و سایر عناصر تکمیلی (شکل ۸-۱). متن نقشه شامل ویژگی های جغرافیایی است که با استفاده از نمادها، با استفاده از برچسب های متنی حاشیه نویسی شده و در مختصات جغرافیایی یا مختصات نقشه پیش بینی شده ذکر شده است. علائم معنای نمادهایی را که برای نشان دادن ویژگی های جغرافیایی روی بدنه نقشه استفاده می شود، توضیح می دهد. هر نمادی که روی بدنه نقشه ظاهر می شود باید در علائم ظاهر شود. مقیاس رابطه بین فواصل روی نقشه و زمین را نشان می دهد. مقیاس گرافیکی در محیط GIS ترجیح داده می شود زیرا کسرهای نمایشی هنگام ترسیم نقشه در مقیاس های مختلف تغییر می کنند. جهت نقشه با استفاده از پیکان شمالی نشان داده شده است که ممکن است با خطوط عرض و طول جغرافیایی تکمیل شود. عناصر فوق تقریباً در تمام نقشه ها یافت می شود. عنوان توضیح می دهد که نقشه در مورد چیست. اغلب شامل مکان ناحیه نقشه برداری می شود.

شکل ۸-۱ عناصر نقشه کشی

سایر عناصر تکمیلی شامل حروف داخلی، خطوط مرتب، اعتبارات، منابع داده، توضیحات کوتاه محتوا، اطلاعات در مورد نقشه، جداول تکمیلی، نمودارها و عکس ها است. اینست یا نقشه بزرگ شده یا نمای نزدیک است که قسمت خاصی از بدنه نقشه را با اطلاعات دقیق نشان می دهد، یا نقشه کوچکی است که برای نشان دادن موقعیت جغرافیایی نقشه با نشان دادن موقعیت جغرافیایی آن طراحی شده است. یک درج ممکن است مجموعه خاص خود را داشته باشد. از خطوط منظم برای کادربندی نقشه استفاده می شود. عناصر تکمیلی به صورت انتخابی برای کمک به ارتباط موثر استفاده می شوند.

انواع نقشه

نقشه ها از نظر عملکرد به دو نوع کلی تقسیم می شوند : نقشه های عمومی و نقشه های موضوعی. نقشه های عمومی برای ارائه اطلاعات جغرافیایی برای اهداف مرجع طراحی شده اند. رایج ترین نوع نقشه همه منظوره، نقشه توپوگرافی است. نقشه های توپوگرافی اطلاعات مرجع جامعی در مورد منطقه، از جمله ارتفاع (نشان داده شده با استفاده از خطوط)، هیدرولوژی سطحی (به عنوان مثال، رودخانه ها، نهرها، دریاچه ها و خطوط ساحلی)، شبکه های حمل و نقل، شهرک ها، مرزهای سیاسی و سایر فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را ارائه می دهد. نقشه های توپوگرافی معمولاً توسط سازمان های دولتی ساخته می شوند و به صورت سری از برگه های جداگانه صادر می شوند. شکل ۸-۲ بخشی از نقشه توپوگرافی صادر شده توسط Geoscience استرالیا را نشان می دهد.

یکی دیگر از انواع نقشه های عمومی، نقشه کلی است که به آن نقشه پایه نیز گفته می شود. نقشه پایه اساسی برای اضافه کردن لایه های اضافی اطلاعات فراهم می کند. این به طور معمول شامل برخی از ویژگی های فیزیکی مانند رودخانه ها و خطوط ساحلی ، و برخی از ویژگی های ساخته شده توسط انسان مانند جاده ها و مرزهای سیاسی است. شکل ۸-۳ نقشه پایه ای از جهان را نشان می دهد.

شکل ۸-۲ نقشه توپوگرافی (منبع : Geoscience Australia. Commonwealth of Australia. این مطالب تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution ۴٫۰ منتشر شده است)

شکل ۸-۳ نقشه پایه جهان

از نقشه های موضوعی برای ترسیم توزیع مکانی یک ویژگی یا متغیر یا رابطه بین چندین مورد استفاده می شود. آنها معمولاً بر اساس نقشه اصلی به منظور انتقال موضوع خاص، مانند بارش، کاربری زمین، جمعیت بر اساس ایالت یا آلودگی هوا بر اساس کشور، ایجاد می شوند. شکل ۸-۱ نمونه ای از نقشه موضوعی است. نقشه های موضوعی نماد ویژگی های جغرافیایی با توجه به ابعاد آنها (نقطه ، خط ، مساحت یا سطح) و سطح اندازه گیری (اسمی، ترتیبی، فاصله یا نسبت) ویژگی های آنها است. از آنجایی که لایه های داده در GIS به لایه های نقطه، خط، ناحیه و سطوح سطحی تقسیم می شوند، می توان از لایه داده یا ترکیبی از لایه ها برای تهیه نقشه های موضوعی در بالای نقشه پایه استفاده کرد. انواع زیر نقشه های موضوعی روشهای معمولی برای تولید نمایش های نقشه نگاری با لایه های داده در GIS را نشان می دهد.

برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما