سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی برای تصمیم‌گیری گروهی (به سمت GIS مشارکتی) قسمت ۲۸


۴٫۳مقایسة اجزای استراتژی تحقیق به مرحله

همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، یک استراتژی پژوهشی از موارد زیر تشکیل شده است:

بیان سؤالات تحقیق، انتخاب روش‌های درمانی برای ایجاد مبنایی برای تجزیه و تحلیل، انتخاب محیط تحقیق و تکنیک‌های جمع‌آوری داده‌ها که ترکیب می‌شوند تا استراتژی جمع‌آوری داده را مشخص کنند، تجزیه و تحلیل داده‌ها مطابق با درمان‌ها و درنهایت، گزارش یافته‌ها. اکنون به نوبة خود به این موضوع پرداخته می‌شود که چگونه بر انتخاب‌ها در بین استراتژی‌های تحقیق تأثیر می‌گذارد.

۴٫۳٫۱   بیان سؤالات تحقیق به‌عنوان مبنای مسئلة تحقیق

سؤالات پژوهشی، اغلب زمینی هستند یک مطالعة تحقیقاتی، خواه ضمنی یا صریح باشند.  یین (۱۹۹۴) فهرستی از پنج راهبرد تحقیقاتی و انواع سؤالاتی را که برای پرداختن به چنین راهبردهایی مناسب‌تر هستند، ارائه می‌کند. سهم او فهرست کردن راهبردها و برشمردن سؤالات پژوهشی بود که هر استراتژی ممکن است به آن‌ها پاسخ دهد. در جدول ۴٫۵، ما آن پنج استراتژی را آورده و ۱۳ راهبرد دیگر را که از چندین متون که با روش‌های تحقیق علوم رفتاری اجتماعی سروکار دارند، بررسی می‌کنیم.

جدول ۴٫۵ملاحظات استراتژیک برای استراتژی‌های تحقیق مرتبط با مطالعات PGIS استفاده کنید .

 

جدول ۴٫۵ ادامه یافت.

(برینبرگ و مک گراث ۱۹۸۵، مک گرات ۱۹۹۵، رایس و راجرز ۱۹۸۸، رانکل و مک گراث ۱۹۷۲، اسکاربرو و تاننباوم ۱۹۹۸، یین ۱۹۹۳، ۱۹۹۴، زیگورس ۱۹۹۳). این استراتژی‌های خاص به این دلیل انتخاب شده‌اند که ما معتقدیم پتانسیل مطالعاتی در مورد استفاده از PGIS دارند. از آنجایی که راهبردها بیشتر از انواع سؤالات مورد توجه است، می‌توان انتظار داشت که راهبردهای متعدد به سؤالات مشابه (مشابه) پاسخ دهند.

سؤالات تحقیق، ما را به پیش‌بینی یافته‌های پژوهشی بالقوه سوق می‌دهد.

یکی از انواع ملاحظات استراتژیک در انتخاب استراتژی تحقیق.  برینبرگ و مک گراث (۱۹۸۵)، سه ملاحظة استراتژیک را برای استراتژی‌های تحقیقاتی فهرست می‌کنند. در اینجا، ما آن‌ها را اهدافی می‌نامیم که زمینة روش ‌شناختی یافته‌های تحقیق را ایجاد می‌کنند:

aتعمیم ‌پذیری به بازیگران، فضا، زمان

bنمایش جزئیات رفتاری؛ و حفظ از زمینة واقعی

به این ترتیب، ملاحظات استراتژیک به اهداف استراتژی تحقیقاتی برای بررسی یافته‌های بالقوه تبدیل می‌شوند. هیچ استراتژی پژوهشی واحدی نمی‌تواند هر سه هدف را به‌طور هم‌زمان بهینه کند؛ بنابراین، تمام تحقیقات  اگر ما به هر سه هدف علاقه‌مند باشیم، استراتژی‌ها دارای کاستی‌های ذاتی هستند. چالش ایجاد معاوضه با توجه به آن اهداف است.

می‌توان راهبردهای تحقیق را با توجه به پتانسیل پرداختن به سؤالات پژوهشی و توانایی برتری در پرداختن به یک هدف، امتیاز داد. در رابطه با سؤالات، هریک از سؤالات (چه، کی، کجا و…) داده شده است، یک امتیاز در امتیازدهی؛ به این معنی که هرچه یک استراتژی بتواند به سؤالات بیشتری بپردازد، تعهد انرژی ممکن است به آن استراتژی برای یک مطالعة خاص و شاید در بلندمدت نیز ارزشمندتر باشد. اهداف با شناسایی بهترین نتیجه در مورد یافته‌های بالقوه و تخصیص بین یک تا پنج امتیاز در صورت لزوم، امتیازدهی شده‌اند. رتبه‌های درون سلول‌ها در جدول ۴٫۵، نشان‌دهندة این است که استراتژی پژوهشی چقدر می‌تواند به سؤالات و اهداف مختلف پاسخ دهد. نمرات استراتژی در ستون سمت راست جدول، شاخص کلی از جامعیت استراتژی نسبت به یکدیگر است که به معنای «وسعت» استراتژی برای پرداختن به سؤالات و ملاحظات استراتژیک است. ما در تحقیقات خود، به استراتژی‌هایی علاقه‌مند بوده‌ایم که به سؤالات «چه چیزی و چگونه» و همچنین، استراتژی‌هایی که به «چگونه و چرا» برای تعامل انسان- کامپیوتر- انسان در استفاده از PGIS می‌پردازند. توضیحات برنامه کمی پایین‌تر است، در حالی که مطالعة موردی و استراتژی‌های تحقیق تجربی امتیاز نسبتاً بالاتری دارند. با این وجود، هرکدام به همان‌گونه که بعداً در این فصل و به ترتیب در فصل‌های ۵، ۶ و ۷ توضیح داده شد، به هدف خود عمل کرده‌اند. خواننده می‌تواند راهبردهای خود را بر اساس علاقه به مبادله در انواع سؤالات و همچنین، ملاحظات هدف استراتژیک انتخاب کند.

اگر انتخاب استراتژی تحقیق، صرفاً به ارزیابی ملاحظات مربوط به مرحلة سؤال تحقیق ارتباط داشته باشد، کار آسان خواهد بود. آنچه در جدول ۴٫۵ داریم، ابتدا (سؤالات تحقیق) و پایان (ویژگی‌های بالقوة یافته‌های تحقیق) است. با این حال، ما باید حداقل به مراحل حالت درمان، استراتژی جمع‌آوری داده‌ها (متشکل از تنظیم مطالعة تحقیقاتی و جمع‌آوری داده‌ها) و استراتژی تجزیه و تحلیل داده‌ها بپردازیم تا به‌طور واقعی در مورد انتخاب‌ها مطلع شویم. تمام این مراحل به طراحی تحقیق مربوط می‌شود. ما اکنون به حالت درمان به‌عنوان دغدغة اصلی در طراحی تحقیق می‌پردازیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما