سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی برای تصمیم‌گیری گروهی (به سمت GIS مشارکتی) قسمت ۲۲


۳٫۶مثال‌های بسته‌های نرم‌افزاری تصمیم‌گیری مشترک با پشتیبانی GIS

چندین محصول GIS وجود دارد که به‌تازگی شروع به پشتیبانی از تصمیم گروه‌محور کرده‌اند؛ از جمله INDEX® از Criterion Inc.، Smart-Places E از مؤسسة تحقیقات انرژی الکتریکی و GeoChoicePerspectives™ از Geo Choice Inc. با این حال، مجموعه‌ای غنی از قابلیت‌ها، این بسته‌ها را برای پشتیبانی از جلسات هم‌زمان و هم‌مکان کاربردی می‌کند.

۳٫۶٫۱ فهرست مطالب®

Criterion Inc از پورتلند، اورگان خدمات مشاوره‌ای را برای سفارشی کردن کاربرد n من n ArcView GI اس تماس بگیرید INDEX®. فهرست مطالب® کمکس  پاسخ سؤالاتی در مورد توسعة پایدار و زیست‌پذیری جامعه. چنین سؤالاتی شامل مواردی است، از جمله: چگونه جوامع می‌توانند با رشد کنار بیایند و همچنان کیفیت زندگی خود را حفظ می‌کنند؟ توسعة تدریجی هستند شرایط تصمیم‌گیری کم و بیش پایدار است؟  خدمات چگونه می‌تواند به‌طور مؤثر در مناطق توسعة مجدد متمرکز شود؟

Criterion به این نکته اشاره می‌کند که INDEX® یک برنامة کاربردی «shrink-wrap» نیست، بلکه یک برنامة کاربردی قابل تنظیم برای توسعة شاخص‌های کیفیت زندگی در تنظیم گروه تمرکز است. چنین شاخص‌هایی می‌توانند آنچه را که جامعه احساس می‌کند کیفیت زندگی فعلی‌شان است، توصیف کند و سپس طرحی را ایجاد کند که کیفیت زندگی مطلوب (آینده) را توصیف کند. این طرح‌ها به شکل نقشه‌های ArcView GIS هستند. معیار از سال ۱۹۹۵، استراتژی سفارشی‌سازی را ارائه کرده است. به نظر می‌رسد که برای آن‌ها به‌عنوان یک شرکت مشاورة خوب کار کند. سفارشی‌سازی به شکل داده‌های موجود و منطقه‌ای که در آن اعمال می‌شود، ارائه می‌شود. بسیاری مشکلات و به‌کارگیری نرم‌افزار، استراتژی مشاورة مرتبط با این محصول را تشویق می‌کند.

INDEX® به‌عنوان افزونۀ ArcView GIS اجرا می‌شود. ذی‌نفعان می‌توانند حسابداری فضایی را با شاخص‌های محلی برای سنجش، نه‌تنها در موارد مثبت و منفی، بلکه در جایی که INDEX® را می‌توان برای یک محله یا کل منطقه با طیف وسیعی از اندازه‌گیری‌ها که شامل کاربری زمین، مسکن، اشتغال، حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها و محیط طبیعی است، اعمال کنند. عملکردهای چندرسانه‌ای آن، می‌تواند به مشارکت شهروندان کمک کرده و اهداف انتزاعی را به تاکتیک‌های حیاط خلوت تبدیل کند که قابل تجسم باشد. INDEX® راه‌حل کاملی برای انتخاب‌های جامعه ایجاد نمی‌کند، اما یک ابزار برنامه‌ریزی و پشتیبانی تصمیم‌گیری قدرتمند است که می‌تواند فراگیری و مسئولیت‌پذیری فرایندهای توسعة جامعه را بهبود بخشد.

۳٫۶٫۲مکان‌های هوشمند E

مکان‌های هوشمند E، یک سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری جغرافیایی است که به جوامع در ارزیابی پیامدها و فرصت‌های طرح‌های توسعة جایگزین کمک می‌کند (مؤسسة تحقیقات نیروی برق، ۱۹۹۸). SmartPlaces نوآوری را در فرایند برنامه‌ریزی و ارزیابی کاربری زمین از طریق تصمیم‌گیری تعاملی ارائه می‌دهد. SmartPlaces بینش تصمیم‌گیرندگان را برای بازاریابی هدف، توسعة اقتصادی، برنامه‌ریزی کاربری زمین، سیستم‌های حمل‌ونقل، مدیریت تأسیسات، اصلاح و حفاظت از محیط‌زیست، پیش‌بینی انرژی، تخصیص آب و کنترل منابع افزایش می‌دهد. تجزیه و تحلیل مبتنی بر سناریوی SmartPlaces، پیامدها و فرصت‌های استراتژی‌های جایگزین را ارزیابی می‌کند. SmartPlaces چارچوبی است که می‌تواند به‌سرعت در شهرهای کوچک روستایی و همچنین، محیط‌های شهری بزرگ اعمال شود.

سیستم SmartPlaces از برنامه‌ریزی جامعه با بررسی تعاملی، آزمایش طرح و مدل‌های ارزیابی تأثیر پشتیبانی می‌کند. این سیستم با منوهای قابل تنظیم و فرمول‌های قابل انتخاب برای پشتیبانی از a طراحی شده است که طیف گسترده‌ای از علاقه و تخصص کاربر را شامل می‌شود. نرم‌افزار SmartPlaces توسعه داده‌شده در بالای نرم‌افزار سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی GIS ArcView ESRI، با استفاده از پایگاه ArcView GIS، محصول زبان SmartPlaces «Avenue» نرم‌افزاری را برای طراحی، نشان دادن و ارزیابی سناریوهای توسعة زمین ارائه می‌دهد. صفحه‌نمایش کاربر موازی برای اطلاعات زمینی و اطلاعات مبتنی بر تصمیم، کشف روابط تصمیم را امکان‌پذیر می‌کند.

سطوح منو مهارت‌های مختلف کاربر را تشویق کرده، برنامه را برای کاربران جدید و باتجربه قابل دسترس می‌کند و برای توسعه‌دهندگان برنامه کاملاً قابل تغییر است. چهار تخصص وجود دارد و سطوح موجود برای برنامة «کاربر جدید» برای شخصی است که برای اولین بار از برنامه استفاده می‌کند یا با حداقل تجربه در استفاده، برنامه را به‌کار می‌گیرد. «کاربر باتجربه» برای شخصی است که تجربة قابل توجهی در استفاده از برنامه دارد. «کاربر ArcView» برای کاربر باتجربه است که در استفاده از ArcView نیز تجربه دارد. «مدیر» برای توسعه‌دهنده یا سایر افراد فنی است که توانایی ایجاد تغییرات در کد برنامه را دارند.

SmartPlaces یک سیستم باز است. این سیستم چهار نوع ابزار کامپیوتری تعاملی را برای طراحی و ارزیابی کاربری اراضی فراهم می‌کند:

۱٫کشف  یک طرح؛

۲٫ایجاد و اصلاح سناریوها؛

۳٫ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و اقتصادی یک طرح پیشنهادی؛ و

۴٫یک سناریو را برای مرجع ذخیره کنید.

در SmartPlaces قلمرو یا مرزهای استراتژی تعریف می‌شود، ویژگی‌های منطقة هدف شناسایی شده و گزینه‌های تجزیه و تحلیل انتخاب می‌شوند. کاربر مسائل و شاخص‌های مرتبط با آن‌ها را تعریف می‌کند. معیارهای ارزیابی، وزن یا اهمیت نسبی هرکدام و مکان‌هایی که باید در تجزیه و تحلیل و ارائه گنجانده شوند، مواردی هستند که برای نتایج انتخاب‌های استراتژیک در قالب متن و نمودارهای گرافیکی گزارش‌شده است. هر مجموعه از تعاریف، ممکن است به‌عنوان یک سناریو ذخیره شده و با سناریوهای دیگر مقایسه شود.

بیش از ۳۰۰ اسکریپت Avenue در SmartPlaces وجود دارد که شامل حدود ۲۵۰۰۰ خط کد Avenue است. برخی از عملکردهای داخلی برای محافظت از یکپارچگی محصول رمزگذاری شده‌اند. این سیستم در تمام نقاط اتصال به رابط کاربری، طراحی سناریو، ارزیابی مدل، ارائة گرافیکی و عملکردهای کاربر، برای اجرای برنامة سفارشی باز است.

عملکردهای کلیدی کار بین یک رابط کاربری دوگانه تقسیم می‌شوند. یک پنجره به نمای Scenario Builder و منوی آن و پنجرة همراه به Radix و منوی آن اختصاص دارد. توابع Scenario Builder و Radix به همراه انتخاب‌های کاربری خود در کتابچة راهنمای کاربر فهرست شده‌اند.

در صفحة اصلی SmartPlaces (مؤسسة تحقیقات نیروی برق ۱۹۹۸) ارائه‌شده. برای هر مجموعه بارگذاری و اجرا کنید.  توابع را می‌توان به‌طور متناوب از رابط کاربری گرافیکی مقابل  مشاهده کرد.

توابع ارزیابی معمولی رادیکس، توسط جادوگران هدایت می‌شوند که انتخاب‌هایی را برای نحوه و آنچه با توجه به ویژگی‌های جیبی سناریو محاسبه می‌شود، ارائه می‌دهند. ارزیابی‌های Radix سفارشی ممکن است با انجام فراخوانی‌های سیستمی به فایل‌های اجرایی نرم‌افزار تجزیه و تحلیل همراه، ایجاد ارزیابی‌های بسته‌بندی‌شده در Avenue یا فراخوانی توابع نوشته‌شده به زبان شیء دیگری، مانند ویژوال بیسیک یا سایر مواردی که برای کار با برنامة مدل ترجیح داده شده‌اند، انجام شود.

۳٫۶٫۳GeoChoicePerspectives

نرم‌افزار GeoChoicePerspectives™ (GCP)، توسعه یافته و توسط Geo Choice Inc از ردموند، واشنگتن، ایالات متحده عرضه شده است (http://www. geochoice.com). این نرم‌افزار از تصمیم‌گیری تک‌کاربره و/ یا گروهی پشتیبانی کرده و در زمینة سیستم اطلاعات جغرافیایی شرکت‌کنندگان تصمیم‌گیری از GCP برای بررسی، ارزیابی و اولویت‌بندی اولویت‌ها در تمام جنبه‌های فرایند تصمیم‌گیری که شامل معیارها و گزینه‌های متعدد است، استفاده می‌کند. گزینه‌ها به صورت نقاط ArcView® GIS، خطوط یا مناطق با ویژگی‌هایی نشان داده می‌شوند. دیدگاه‌های متعدد در مورد ارزیابی گزینه‌ها را می‌توان برای ارائة یک دیدگاه کلی ترکیب کرد. کاربران مجرد می‌توانند از GCP برای جمع‌آوری چندین ارزیابی از رتبه‌بندی یک گزینه استفاده کنند. گروه‌ها می‌توانند از GCP برای ترکیب دیدگاه‌های متعدد در مورد معیارها و گزینه‌ها در یک فرایند تکراری برای ایجاد اجماع استفاده کنند.

بستة GCP از سه جزء تشکیل شده است: GeoVisual™، ChoiceExplorer™ و ChoicePerspectives™ (شکل ۳٫۱۳ را ببینید). مؤلفة GeoVisual™ توسط شرکت‌کنندگان تصمیم‌گیری برای کاوش داده‌های جغرافیایی روی نقشه‌ها و ارائة نتایج رتبه‌بندی گزینه‌های سایت برای زمینه‌های تک‌کاربره و/ یا گروه که به ترتیب توسط ChoiceExplorer™ یا ChoicePerspectives™ ایجاد می‌شوند، استفاده می‌شود. GeoVisual™ به‌عنوان توسعة پلتفرم ArcView® GIS پیاده‌سازی شده است. مؤلفة ChoiceExplorer™ توسط شرکت‌کنندگان تصمیم برای انجام انتخاب معیارها و وزن‌دهی و همچنین، ارزیابی و اولویت‌بندی گزینه‌ها استفاده می‌شود. ChoicePerspectives رتبه‌بندی‌هایی را از ChoiceExplorer™ جمع‌آوری می‌کند که متعاقباً به‌عنوان نقشه‌های توافقی در GeoVisual™ نمایش داده می‌شوند. GeoVisual™ و ChoiceExplorer™ به صورت پویا برای پشتیبانی از محاسبات و نمایش تعاملی در ارتباط‌اند.

بستة GeoChoicePerspectives را می‌توان در انواع ترتیبات ملاقات استفاده کرد:

  • در جلسات حضوری- شرکت‌کنندگان در یک مکان و در یک زمان ملاقات می‌کنند.
  • در جلسات استوری‌بورد- شرکت‌کنندگان در یک مکان، اما در زمان‌های مختلف ملاقات می‌کنند.

 

 

شکل ۳٫۱۳  معماری نرم‌افزار GeoChoicePerspectives

  • در جلسات کنفرانس تلفنی- شرکت‌کنندگان در مکان‌های مختلف در همان زمان ملاقات می‌کنند؛
  • در جلسات توزیع‌شده- شرکت‌کنندگان در مکان‌های مختلف در زمان‌های مختلف (مناسب) ملاقات می‌کنند.

تک‌نسخه‌ها GeoChoicePerspectives™ می‌تواند از جلسات حضوری و استوری‌بورد (جلسات در همان مکان) پشتیبانی کند. چندین نسخه برای پشتیبانی از تماس کنفرانسی و جلسات توزیع‌شده (در مکان‌های مختلف) مورد نیاز است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما