دوره آموزش کاربردی نرم افزار Arc GIS10.8(کار با سیستم مختصات مستطیلی)

دوره آموزش کاربردی نرم افزار Arc GIS10.8(کار با سیستم مختصات مستطیلی)

کار با سیستم مختصات مستطیلی

برای نقشه‌های با مقیاس متوسط ​​و بزرگ، داشتن پیش‌بینی‌های محلی، تنظیم‌شده برای منطقه مورد مطالعه، که دارای اعوجاج کمی یا بدون اعوجاج قابل تشخیص هستند، مفید است. برای این منظور مجموعه هایی از پیش بینی ها وجود دارد. شما باید یک نقشه مرجع را بررسی کنید تا تعیین کنید منطقه مورد مطالعه شما در کدام منطقه است و آن طرح را برای نقشه خود انتخاب کنید.

سیستم مختصات هواپیمای دولتی

سیستم مختصات هواپیمای دولتی یک طرح ریزی نیست، بلکه یک سیستم مختصاتی است که ۵۰ ایالت ایالات متحده، پورتوریکو، و جزایر ویرجین ایالات متحده را به بیش از ۱۲۴ منطقه شماره گذاری شده تقسیم می کند، که هر کدام دارای طرح ریزی دقیق تنظیم شده خود هستند. سیستم مختصات هواپیمای ایالتی که بیشتر توسط سازمان‌های دولتی محلی مانند شهرستان‌ها، شهرداری‌ها و شهرها استفاده می‌شود، برای نقشه‌برداری در مقیاس بزرگ در ایالات متحده است. سازمان ساحلی و ژئودتیک ایالات متحده آن را در دهه ۱۹۳۰ برای ارائه یک سیستم مرجع مشترک برای نقشه برداران و نقشه سازان توسعه داد. اولین گام در استفاده از سیستم مختصات هواپیمای ایالتی، جستجوی منطقه صحیح برای منطقه خود و در نتیجه طرح ریزی خاص متناسب با منطقه مورد مطالعه شما است. شهرستان آلگنی پنسیلوانیا در ایالت پلین زون ۳۷۰۲ (لامبرت | منطقه جنوبی) است.

لایه های پیش بینی شده را به سند نقشه اضافه کنید

به عنوان پیش فرض، اولین لایه نقشه ای که به فایل نقشه اضافه می کنید، سیستم مختصات و طرح ریزی را برای قاب داده تنظیم می کند. اگر همه لایه‌های نقشه شما دارای داده‌های مرجع فضایی هستند، مشکلی در ترکیب نقشه‌ها با سیستم‌های مختصات مختلف یا پیش‌بینی‌ها ندارید. ArcMap تمام لایه‌های نقشه را در حین پرواز به طرح‌بندی قاب داده نمایش می‌دهد. در مرحله بعد، یک لایه با طرح سیستم مختصات هواپیمای حالت و سپس یک لایه با مختصات جغرافیایی اضافه می کنید.

  1. در یک نقشه خالی جدید، روی دکمه Add Data کلیک کنید، به پوشه Data، AlleghenyCounty.gdb بروید و Munic را به نقشه اضافه کنید.

مختصات ظاهر شده در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش اکنون در واحدهای صفحه حالت (پا) ظاهر می شود. مبدأ این مختصات (۰,۰) در گوشه سمت چپ پایین پنسیلوانیا است.

  1. فایل نقشه خود را به عنوان آموزش ۵-۴٫mxdبه پوشه Chapter5ذخیره کنید.
  2. در فهرست مطالب، روی Layers راست کلیک کرده و روی Properties > زبانه Coordinate System کلیک کنید.

توجه داشته باشید که مختصات چارچوب داده مانند لایه Munic، NAD_1983_StatePlane_Pennsylvania_South_FIPS_3702_Feet است. این به این دلیل است که اولین لایه اضافه شده به سند نقشه جدید است. اگر لایه‌های اضافه‌شده دارای داده‌های مرجع فضایی باشند، ArcMap به‌طور خودکار تمام لایه‌های اضافی را بدون توجه به مختصات اصلی آن‌ها به صفحه حالت نمایش می‌دهد.

  1. روی OK کلیک کنید و نماد Munic را به پر کردن توخالی، طرح کلی سیاه، عرض ۱٫۱۵ تغییر دهید.
  2. روی دکمه افزودن داده کلیک کنید، به AlleghenyCounty.gdb بروید و Tracts2010 را به نقشه اضافه کنید.
  3. نماد Tracts2010 را به طرحی توخالی، خاکستری روشن (۲۰%) تغییر دهید و در فهرست مطالب به زیر Munic بروید.
  4. روی Munic در فهرست مطالب کلیک راست کنید و روی Properties و تب Source کلیک کنید و سیستم مختصات را در پانل Data Source یادداشت کنید.

این لایه دارای مختصات صفحه حالت ، مانند قاب داده است.

  1. مرحله ۷ را به جز Tracts2010 تکرار کنید.

این لایه دارای مختصات جغرافیایی است اما در قاب داده با استفاده از مختصات صفحه حالت ظاهر می شود زیرا ابتدا Munic را اضافه کرده اید و دارای مختصات صفحه حالت است.

سیستم مختصات قاب داده و طرح ریزی را به UTM تغییر دهید

ارتش ایالات متحده سیستم مختصات مستطیلی مرکاتور عرضی جهانی (UTM) را در اواخر دهه ۱۹۴۰ توسعه داد. این شامل ۶۰ منطقه طولی است که توسط نصف النهارهایی با عرض ۶ درجه تعریف شده است. ArcGIS دارای پیش بینی های UTM برای نیمکره شمالی و جنوبی هر منطقه است. این مناطق، مانند هواپیماهای دولتی، برای مناطقی به اندازه یک ایالت (یا کوچکتر) مناسب هستند و این مزیت را دارند که کل جهان را پوشش می دهند.

  1. مرورگر وب خود را راه اندازی کنید، بهdmap.co.uk/utmworld.htm، و منطقه UTM را برای پنسیلوانیا غربی تعیین کنید.

باید متوجه شوید که غرب پنسیلوانیا در منطقه ۱۷ شمالی قرار دارد.

  1. مرورگر خود را ببندید.
  2. در فهرست مطالب، روی قاب داده لایه ها کلیک راست کرده و روی Properties کلیک کنید.

۴٫روی تب General کلیک کنید و توجه داشته باشید که واحدهای نقشه فوت هستند.

۵٫روی گزینه Coordinate System کلیک کنید و Projected Coordinate Systems > UTM > NAD 1983 را باز کنید. NAD 1983 UTM Zone 17N را کلیک کنید.

UTM یک سیستم متریک است و بنابراین از متر به عنوان واحد نقشه استفاده می کند. صفحه نمایش شما در پا باقی می ماند، بنابراین باید واحدهای نمایشگر را روی متر تنظیم کنید.

  1. روی گزینه General کلیک کنید و روی Meters به ​​عنوان واحدهای نمایشگر > OK کلیک کنید.

سیستم مختصات و ظاهر نقشه بر این اساس کمی تغییر می کند. توجه کنید که مختصات اکنون بر حسب متر هستند.

یک سیستم مختصات و طرح ریزی را به یک کلاس عوارض اختصاص دهید

همه لایه‌های GIS باید دارای یک سیستم مختصات و طرح‌بندی تعریف شده باشند (یعنی داده‌های مرجع مکانی داشته باشند)، اما گاهی اوقات یک شکل فایل یا لایه GIS دیگری دریافت می‌کنید که این داده‌ها را ندارد و باید خودتان آن را اختصاص دهید. توجه داشته باشید که داده های مرجع فضایی مورد نیاز ابرداده نیستند بلکه داده هایی هستند که بخشی از لایه نقشه هستند. در یک shapefile، یک فایل جداگانه  و پسوند prjاست. یک سیستم مختصات رایج برای فایل‌های آمریکای شمالی، سیستم مختصات جغرافیایی (GCS)، پیش‌بینی داده آمریکای شمالی ۱۹۸۳ (NAD 1983) است که توسط سازمان‌هایی مانند اداره سرشماری ایالات متحده استفاده می‌شود و سیستم مختصات شکل فایلی است که شما در مورد آن هستید. برای استفاده:

  1. در catalog، از طریق پوشه Data > DataFiles پیمایش کنید، روی AlleghenyCountyBlockGroups.shp راست کلیک کنید و روی Properties > زبانه XY Coordinate System کلیک کنید.

پیش بینی سیستم مختصات برای این شکل فایل <Unknown> است. البته باید سیستم مختصات صحیح را برای تخصیص به لایه نقشه از اطلاعات خارجی، ابرداده یا منابع دیگر بدانید. اگر مختصات اشتباهی را تعیین کنید، نقشه شما به درستی در فایل نقشه شما نمایش داده نمی شود.

  1. سیستم‌های مختصات جغرافیایی را گسترش دهید، آمریکای شمالی > ایالات متحده آمریکا و سرزمین‌ها را گسترش دهید، روی NAD 1983 کلیک کنید و OK را کلیک کنید.
  2. مرحله ۱ را تکرار کنید تا ببینید که لایه اکنون داده های سیستم مختصات خود را دارد.
  3. AlleghenyCountyBlockGroups را به سند نقشه خود اضافه کنید.

ممکن است هشداری ببینید که داده‌ها در یک سیستم مختصات متفاوت از داده‌های فعلی هستند، اما این مشکلی ندارد زیرا سیستم مختصات اصلی خود را اختصاص داده است. توجه داشته باشید که گروه های بلوک به خوبی با سایر لایه های نقشه که اکنون به عنوان مختصات مستطیلی UTM نمایش داده می شوند، همپوشانی دارند.

  1. AlleghenyCountyBlockGroups را از فهرست مطالب حذف کنید.
  2. فایل نقشه خود را ذخیره کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما