دوره آموزش کاربردی نرم افزار Arc GIS10.8(ساخت انیمیشن)
ساخت انیمیشن
انیمیشن های سه بعدی به شما امکان می دهند حرکات را در نماهای خود ضبط کنید تا بتوانید بعداً آنها را ذخیره و پخش کنید.
نوار ابزار انیمیشن را اضافه کنید
- صفحه را به عنوان Tutorial10-5.sxdبه پوشه Chapter10ذخیره کنید.
- پنجره Viewer1 را ببندید.
- در هر نقطه از قسمت خالی نوار ابزار کلیک راست کنید.
- برای نمایش این نوار ابزار روی انیمیشن کلیک کنید.
نوار ابزار انیمیشن ظاهر می شود.
- zoom کامل
یک انیمیشن را ضبط و پخش کنید
- روی دکمه Open Animation Controls در نوار ابزار Animation کلیک کنید.
۲٫روی دکمه Record کلیک کنید .
۳٫روی دکمه Fly کلیک کنید و در هر نقطه از صحنه خود یک fly-through ایجاد کنید و سپس برای پایان دادن به پرواز خود بر روی کلید ESC کلیک کنید.
۴٫روی دکمه Stop کلیک کنید .
۵٫روی دکمه Play کلیک کنید .
یک انیمیشن را ذخیره کنید
- در نوار ابزار انیمیشن، روی انیمیشن > ذخیره فایل انیمیشن کلیک کنید.
- انیمیشن را به عنوان آموزش ۱۰-۵به پوشه Chapter10ذخیره کنید.
این انیمیشن را به عنوان یک فایل ArcScene (.asa) ذخیره می کند.
بارگذاری یک انیمیشن
- در نوار ابزار انیمیشن، روی انیمیشن > بارگیری فایل انیمیشن کلیک کنید.
- در کادر گفتگوی Open Animation، به پوشه Chapter10 خود بروید و روی Tutorial10-5.asa > Open کلیک کنید.
- روی دکمه Play در نوار ابزار Animation Controls کلیک کنید.
- zoom کامل
ابتدا با zoomکردن در یک منطقه کوچک، ایجاد انیمیشن را تمرین کنید. منوی گزینهها را در نوار ابزار Animation Controls کاوش کنید تا گزینههای پخش و بازیابی انیمیشن را ببینید.
یک انیمیشن را به ویدیو تبدیل کنید
اگر میخواهید انیمیشن خود را با کسی که ArcScene ندارد به اشتراک بگذارید، میتوانید آن را در قالبی رایج مانند فایل avi. تبدیل کنید.
- در نوار ابزار انیمیشن، روی انیمیشن > صادرات انیمیشن کلیک کنید.
- به پوشه Chapter10 بروید، انیمیشن خود را به عنوان آموزش ۱۰-۵٫aviذخیره کنیدو سپس Export و OK را بزنید.
صبر کنید تا انیمیشن به طور کامل استخراج شود.
- نوار ابزار Animation Controls و Animation را ببندید و صحنه خود را ذخیره کنید.
یک پخش کننده ویدیو مانند Windows Media Player را راه اندازی کنید و ویدیوی AVI را که ایجاد کرده اید پخش کنید. اگر در بارگذاری و پخش ویدیوی خود مشکل دارید، فایل انیمیشن را در پوشه Chapter10 انتخاب کنید.
استفاده از افکت های سه بعدی
جلوه های ویژه مانند شفافیت ها، نورپردازی و حالت های سایه می تواند تجربه سه بعدی را برای بیننده بهبود بخشد. به عنوان مثال، یک برنامه ریز شهری ممکن است بخواهد بین ساختمان های موجود و پیشنهادی با شفاف سازی یکی یا دیگری تفاوت قائل شود. در این آموزش، ساختمانهای یک محله را برای شفافسازی انتخاب میکنید و ساختمانهای پیشنهادی را بهعنوان پلیگون جامد اضافه میکنید.
دستور Layer Face Culling نمایش چهره های جلو یا عقب یک ویژگی هوایی یا گرافیک را خاموش می کند. Layer Lighting نور را برای لایه انتخاب شده روشن یا خاموش می کند. Shading Mode به شما امکان می دهد تا نوع سایه (صاف یا صاف) را برای لایه انتخاب شده تعریف کنید. Depth Priority به شما این امکان را می دهد که تعیین کنید کدام لایه سه بعدی باید اولویت بیشتری داشته باشد. این زمانی مفید است که شما دو لایه چند ضلعی سه بعدی دارید که مکان یکسانی دارند و ممکن است مانع یکدیگر شوند، مانند قطعه زمین و ساختمان.
منطقه موردمطالعه را آماده کنید
- صفحه خود را به عنوان Tutorial10-6.sxdذخیره کنیدبه پوشه Chapter10 بروید و تا حد زیادی zoom کنید.
- Selection > Select By Attributes را انتخاب کنید و query را همانطور که نشان داده شده است، با Bldgs for Layer بسازید:“NEIBHBORHOOD” = “ساحل شمالی”. روی OK کلیک کنید.
این ساختمانها را در محله شمال شور انتخاب میکند.
- در فهرست مطالب، روی Bldgs کلیک راست کرده و Selection > Create Layer from Selected Features را کلیک کنید.
- نام لایه را به ساختمان های ساحل شمالی تغییر دهیدو عوارض انتخاب شده را پاک کنید. لایه اصلی Bldgs را خاموش کنید.
- در فهرست مطالب، روی North Shore Bldgs کلیک راست کرده و روی Properties > تب Base Heights کلیک کنید.
- روی «شناور روی سطح سفارشی» کلیک کنید و ۱۰برای لایه افست تایپ کنید.
- روی تب Extrusion کلیک کنید، کادر کنار Extrude features in a layer را انتخاب کنید، عبارت را وارد کنید[گزارش] *۱۰و روی OK کلیک کنید.
- رنگ North Shore Bldgs را به Ultra Blue تغییر دهید.
- لایه اصلی Bldgs را خاموش کنید و به لایه North Shore Bldgs زوم کنید.
صفحه سه بعدی ساختمان های موجود در ساحل شمالی را نشان می دهد.
لایه ای از ۳DAnalyst.gdb به نام ProposedBldgs را اضافه کنید، آن ها را به TIN بکشید، با استفاده از [STORIES] * 10، فاصله از سطح ۱۰ و رنگ قرمز مریخ، اکسترود کنید.
یک اثر شفافیت ایجاد کنید
- در قسمت خالی نوار ابزار کلیک راست کرده و روی ۳D Effects کلیک کنید تا نوار ابزار ۳D Effects نمایش داده شود.
- در نوار ابزار ۳D Effects، روی منوی کشویی Layer کلیک کنید و North Shore Bldgs را کلیک کنید. روی دکمه شفافیت لایه کلیک کنید.
- نوار لغزنده را بکشید تا شفافیت لایه را به ۷۵% تغییر دهید.
- در نوار ابزار ۳D Effects، روی دکمه Layer Face Culling کلیک کنید و گزینه کنار آنر ویژگی های داخلی حذف چهره را انتخاب کنید.
اثر حاصل، شفافیت خوبی برای ساختمانهای موجود در ساحل شمالی برای تمرکز بهتر بر ساختمانهای پیشنهادی است.
با تغییر سایر افکتها برای ساختمانهای سه بعدی خود، از جمله روشنایی لایه، حالت سایه، و اولویت عمق، آزمایش کنید. افکت های لایه های Rivers و Curbs را در صحنه سه بعدی خود تغییر دهید. صفحه خود را ذخیره کنید.
بدون دیدگاه