دوره آموزش کاربردی نرم افزار Arc GIS10.8(حل مشکل فروشنده دوره گرد)

دوره آموزش کاربردی نرم افزار Arc GIS10.8(حل مشکل فروشنده دوره گرد)

حل مشکل فروشنده دوره گرد

مشکل بهینه سازی این پست به صورت فروشنده دوره گرد بیان شده است اما برای بسیاری از مشکلات مسیریابی صدق می کند. فروشنده یک پایگاه خانگی و چندین توقف در طول دویدن قبل از بازگشت به پایگاه اصلی دارد. بهترین توالی و مسیرهای مورد نیاز برای به حداقل رساندن زمان سفر است. اگرچه راه حل دقیقی برای این مشکل ترکیبی وجود ندارد، اما الگوریتم های اکتشافی (تقریبی) خوبی وجود دارد و یکی از بهترین ها در Network Analyst پیاده سازی شده است. (به طور مشابه، روش های حل برای سایر مدل های تحلیلگر شبکه نیز از الگوریتم های اکتشافی استفاده می کنند و راه حل های بسیار خوبی را ارائه می دهند.)

در تمرین‌های زیر، مورد فرضی یک آشپزخانه تجاری، آشپزخانه غذاهای سالم کیت در سانفرانسیسکو را در نظر می‌گیریم، که غذاهایی را برای تحویل درب منزل با سفارش تلفنی یا اینترنتی آماده می‌کند. دو یا چند بار در روز، آشپزخانه کامیونی را برای تحویل غذا به مجموعه‌ای از آدرس‌ها می‌فرستد. گردش کار برای حل این مشکل در Network Analyst چندین مرحله دارد که برای همه مدل‌های Network Analyst استاندارد هستند: (۱) پیکربندی شبکه و بارگذاری داده‌های مکان، (۲) انتخاب یک مدل شبکه، (۳) انتخاب مقادیر ویژگی (پارامتر)، و (۴) مشکل را حل کند.

شروع کنید

  1. آموزش ۱۲-۱٫mxd را از پوشه Maps باز کنید.

فایل نقشه یک مجموعه داده شبکه به نام Streets_ND برای سانفرانسیسکو دارد. که شامل میانگین تاریخی زمان سفر در روزهای هفته در مقابل آخر هفته و همچنین مسیرهای جریان محدود در امتداد خیابان های یک طرفه است. آشپزخانه کیت دارای نشانگر نقطه بزرگ با قاشق غذاخوری و چاقو است. Run21097 یک لایه نقطه ای است که توسط آدرس خیابان برای ۱۲ سفارش غذایی که در یک دوره خاص تحویل داده می شود، جغرافیایی کدگذاری شده است. سفارشات اجرا دارای شماره شناسه های ۱۷۴۱ تا ۱۷۵۲ هستند، همانطور که در برچسب های لایه مشاهده می شود، که شامل آدرس های خیابان نیز می شود. بهترین مسیر و مسیر برای بازدید از ۱۲ ایستگاه و سپس بازگشت به آشپزخانه مورد نیاز است.

  1. فایل نقشه را در پوشه Chapter12 MyExercises ذخیره کنید.

در مرحله بعد، باید افزونه Network Analyst را در ArcMap فعال کنید و نوار ابزار آن را باز کنید.

  1. روی Customize > Extensions > Network Analyst > Close کلیک کنید.
  2. روی Customize > Toolbars > Network Analyst کلیک کنید.

می‌توانید نوار ابزار را به‌عنوان شناور رها کنید یا با کشیدن بالای خاکستری آن به یک مکان، آن را ثابت کنید.

مدل را انتخاب کنید و بار متوقف شود

توقف ها از داده های آدرس خیابان، با استفاده از روش های پست های قبلی، جغرافیایی کدگذاری می شوند و سپس به شبکه اضافه می شوند. در برنامه های کاربردی دنیای واقعی، یک سیستم اطلاعاتی آدرس ها و مختصات مشتریان را برای استفاده مجدد بدون نیاز به تطبیق آدرس جدید ذخیره می کند. هنگامی که یک مشتری جدید اضافه می شود، یا آدرس تحویل خود را تغییر می دهد، آدرس با مختصات جغرافیایی کدگذاری می شود و سپس به جدول مشتری اصلی اضافه می شود. فرض کنید مشتریان قبلاً از لیست اصلی برای ایجاد لایه برای اجرای ۲۱۰۹۷ انتخاب شده اند.

  1. روی Network Analyst در سمت چپ نوار ابزار کلیک کنید و New Route را انتخاب کنید.

Network Analyst یک لایه گروه Route در فهرست مطالب ایجاد می کند که راه حل و اطلاعات مربوط به آن را پس از اجرای مدل نمایش می دهد.

  1. روی دکمه Network Analyst Window کلیک کنید در نوار ابزار، روی Stops (0) کلیک راست کرده و روی Load Locations کلیک کنید.

پنجره Load Locations باز می شود که در آن نقاط Run21097 را به عنوان ایستگاه های مسیر بارگیری می کنید.

  1. Run21097 را برای منوی کشویی Load From انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید. «توقف‌ها» را در پنجره Network Analyst باز کنید تا ۱۲ ایستگاه تحویل، به اضافه دو ایستگاه آشپزخانه در ۱۱۱۷ Howard St.

شما نیاز دارید که آشپزخانه اولین و آخرین ایستگاه باشد، بنابراین در مرحله بعد، ایستگاه دوم ۱۱۱۷ Howard St را به انتهای لیست منتقل خواهید کرد.

  1. روی ایستگاه دوم ۱۱۱۷ Howard St کلیک کنید و آن را به انتهای لیست توقف ها بکشید.

در پست بعدی، به Network Analyst دستور می‌دهید که اولین و آخرین توقف‌ها را حفظ کند، در حالی که مسیر حداقل زمان را از طریق تمام ۱۲ توقف تحویل پیدا کند. این باعث می شود این مشکل فروشنده دوره گرد باشد.

پارامترهای مدل را تنظیم کنید

  1. روی دکمه Route Properties در گوشه سمت راست بالای پنجره Network Analystکلیک کنید .
  2. روی برگه تنظیمات تحلیلگر کلیک کنید و تنظیمات را همانطور که نشان داده شده است انتخاب کنید یا تایپ کنید، WeekdayFallbackTravelTime برای امپدانس، کادر Reorder Stops to Find Optimal Route علامت زده شده و کادر Use Hierarchy علامت آن را بردارید.

۳٫روی OK کلیک کنید.

تنظیم حیاتی برای مشکل فروشنده دوره گرد، مرتب کردن مجدد توقف ها با حفظ اولین و آخرین توقف است. ترتیب مجدد، تنظیم نتایج در توقف های بهینه را متوقف می کند.

مشکل را حل کنید

با در دسترس قرار گرفتن داده ها و تنظیم پارامترها، شما آماده اجرای مدل هستید. همانطور که خواهید دید، به راحتی می توانید مدل را بارها و بارها اجرا کنید، تغییرات مختلفی ایجاد کنید و فوراً نتایج را مشاهده کنید – که مفید است.

  1. روی دکمه حل کلیک کنید در نوار ابزار Network Analyst.

تحلیلگر شبکه یک مسیر جذاب پیدا می کند. چالش برای حل کننده یافتن یک مسیر خوب از ایستگاه ۳ تا توقف ۴ بود. ظاهراً، کوتاه ترین مسیر از طریق منطقه تفریحی ملی گلدن گیت بود. همچنین مسیر از ایستگاه ۶ تا ۷ و سپس از ایستگاه ۷ تا ۸ به جای اینکه مسیر مستقیم از ۷ تا ۸ را طی کند، در قسمتی از مسیر به راننده دوبرابر می‌گردد. پارکی بدون خیابان در مسیر مسیر مستقیم وجود دارد.

  1. روی دکمه Directions کلیک کنید در نوار ابزار Network Analyst.

در شکل نشان داده شده است فهرستی جزئی از مسیرهای گام به گام حاصل که با چاپ برای درایور در دسترس است. شامل نقشه اختیاری ایستگاه ۷، خیابان ترک ۱۶۶۳ است. طول کل مسیر ۱۹٫۸ مایل با دقیقاً یک ساعت زمان سفر است. اگر پارک کردن و تحویل سفارش به طور متوسط ​​پنج دقیقه در هر توقف طول بکشد، در این صورت، در مجموع، یک ساعت کار اضافی برای مجموع دو ساعت برای دویدن وجود دارد.

  1. پنجره Directions را ببندید.

 

مدل را با استفاده از زمان‌های سفر مجدد آخر هفته (به‌جای زمان‌های بازگشتی روزهای هفته) در تنظیمات تجزیه و تحلیل مجدداً اجرا کنید. پس از انجام تغییر، دکمه حل را فشار دهید و پنجره Directions را باز کنید. در این مورد، همان مسیر بهینه است، اما دو دقیقه (فقط) زمان کمتری برای پیمودن طول می کشد زیرا ترافیک آخر هفته از ترافیک روزهای هفته کمتر است. پس از اتمام، زمان‌های بازگشتی در روزهای هفته را بازنشانی کنید و مدل را دوباره اجرا کنید.

 

مانع اضافه کنید

فرض کنید که مدیر آشپزخانه کیت متوجه می‌شود که یک رویداد خیریه با سگ‌ها در منطقه تفریحی گلدن گیت برگزار می‌شود و برخی از خیابان‌های پارک مسدود خواهند شد. شما یک مانع به خیابان های پارک اضافه می کنید و سپس دوباره مشکل را حل می کنید.

  1. اگر قبلاً باز نشده‌اید، پنجره Network Analyst را باز کنید، به پایین بروید و محدودیت (۰) را در قسمت Point Barriers انتخاب کنید.

سپس از ابزار Create Network Location Tool استفاده می‌کنید و با توجه به اینکه محدودیت نقطه‌ای را انتخاب کرده‌اید، وقتی روی نقشه با ابزار کلیک می‌کنید، یک مانع اضافه می‌شود.

  1. به مکان نشان داده شده در تصویر قبل از مرحله ۱ بزرگنمایی کنید. مسیرها را در فهرست مطالب خاموش کنید تا بتوانید خیابان های زیر مسیر را ببینید.
  2. روی دکمه Create Network Location کلیک کنید . Windows > Magnifier را کلیک کنید، پنجره ذره بین را همانطور که در شکل نشان داده شده است به قسمتی که در شکل نشان داده شده است منتقل کنید، پنجره ذره بین را رها کنید تا بزرگنمایی کند و روی خیابان سمت چپ که شمال و جنوب است کلیک کنید.

این انتخاب گرافیکی را که اخیراً انتخاب کردید به عنوان محدودیت نقطه ای اضافه می کند. اگر اشتباه کردید، روی دکمه Undo کلیک کنید و دوباره امتحان کنید.

  1. پنجره ذره بین را ببندید، مسیرها را دوباره روشن کنید و با کلیک بر روی دکمه حل مشکل را دوباره حل کنید. برای مشاهده کل مسیر از نشانک Run21097 استفاده کنید.

حل کننده تغییری را ایجاد می کند تا از مسدود شدن جاده جلوگیری کند، و اگر پنجره مسیرها را باز کنید، خواهید دید که این تغییر مسافت کل سفر را از ۱۹٫۸ مایل به ۱۹٫۰ مایل کاهش می دهد، اما یک دقیقه به زمان سفر اضافه می کند و آن را یک ساعت و یک ساعت می کند. دقیقه مسیر جزئی جدید باید زمان سفر کندتر و/یا تقاطع های بیشتری داشته باشد.

  1. فایل نقشه خود را ذخیره کنید.

 

ببینید آیا می توانید مکانی را پیدا کنید که به عنوان یک مانع در مسیر فعلی قرار دهید که باعث تغییر بزرگ می شود. می‌توانید با کلیک راست روی گزینه گرافیکی آن در قسمت Point Barriers Restriction، یک مانع آزمایشی را در پنجره Network Analyst حذف کنید و روی Delete کلیک کنید. پس از اتمام، فایل نقشه خود را ذخیره کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما