دوره آموزش کاربردی نرم افزار Arc GIS10.8(ایجاد مختصات مرکز در یک جدول)

دوره آموزش کاربردی نرم افزار Arc GIS10.8(ایجاد مختصات مرکز در یک جدول)

ایجاد مختصات مرکز در یک جدول

مرکز یک پلیگون نقطه ای است که اگر چند ضلعی از مقوا بریده شود روی یک نقطه مدادی تعادل برقرار می کند. یک لایه نقشه متشکل از نقاط مرکزی چند پلیگونی کاربردهای زیادی دارد. برای مثال، با هم، پلیگون ها و مرکز آنها به شما این امکان را می دهد که دو عارضه از یک لایه نقشه را در یک نقشه دیگر نشان دهید، یکی به عنوان یک نقشه choropleth و دیگری به عنوان یک نقشه نشانگر نقطه ای درجه بندی شده با اندازه مشخص. در مرحله بعد، از ابزار ArcMap برای محاسبه سانتروئیدهای چند ضلعی استفاده خواهید کرد.

مختصات x,y را به جدول عوارض پلیگونی اضافه کنید

برای احتیاط و به عنوان ساده‌سازی، وقتی فیلدهای جدیدی را به جدول مشخصه‌ای اضافه می‌کنید که یک جدول متصل است، بهتر است ابتدا پیوند را حذف کنید، فیلدهای جدید ایجاد کنید و سپس دوباره به جدول بپیوندید.

  1. فایل نقشه خود را به عنوان آموزش ۴-۵٫mxdبه پوشه Chapter4ذخیره کنید.
  2. روی Tracts در فهرست مطالب کلیک راست کنید و روی Joins and Relates > Remove Joins > Remove All Joins کلیک کنید.

نقشه choropleth شما ناپدید می شود زیرا ویژگی نمایش داده شده در جدول متصل بود که شما آن را حذف کردید.

  1. جدول Tracts را باز کنید، روی فلش Table Options کلیک کنید و روی Add Field کلیک کنید.
  2. ایکس را به عنوان نام تایپ کنید، Double for Type را انتخاب کرده و OK را کلیک کنید.
  3. مراحل ۳ و ۴ را تکرار کنید به جز فراخوانی فیلد جدیدY.
  4. روی راس X راست کلیک کرده و Calculate Geometry > Yes را کلیک کنید. پنجره Calculate Geometry را بررسی کنید و روی OK > Yes کلیک کنید.
  5. مرحله ۶ را تکرار کنید جز اینکه روی هدر Y راست کلیک کرده و Y Coordinate of Centroid را انتخاب کنید. پس از اتمام جدول ویژگی ها را ببندید.

دوباره جدول CensusTractData را به لایه Tracts ملحق کنید.

یک جدول  استخراج کنید

هنگامی که جداول پیوست شده را به عنوان جدول خروجی می گیرید، تمام عوارض جداول متصل را دریافت می کنید که به صورت یک جدول به طور دائم ذخیره می شوند. (به طور مشابه، اگر یک لایه نقشه را استخراج کنید که یک جدول متصل دارد، جدول عارضه لایه نقشه جدید هر دو جدول را به طور دائم به هم متصل می کند.) چندین کاربرد ممکن برای جدول جدید وجود دارد، یکی از آنها استفاده از آن برای ایجاد یک نقطه جدید . لایه بر اساس مختصات مرکزاست.

  1. جدول عوارض Tracts را باز کنید و روی فلش Table Options > Export کلیک کنید.
  2. در قسمت جدول خروجی پنجره Export Data، روی دکمه browse کلیک کنید، نوع Save As را به جداول File Geodatabase تغییر دهید، به پوشه Chapter4 مراجعه کنید، Chapter4.gdb را دوبار کلیک کنید، نام را به تغییر دهید.TractCentroidsو روی Save > OK > Yes کلیک کنید. جدول را باز کنید تا مشاهده کنید که تمام ستون های هر دو جدول به هم متصل شده است. سپس صفحه را ببندید.
  3. جدول ویژگی Tracts را ببندید.

یک کلاس عارضه از جدول XY ایجاد کنید

  1. در نوار منو، روی Windows > Catalog کلیک کنید.

این یک نسخه از ArcCatalog را به عنوان یک پنجره در ArcMap باز می کند، بنابراین دسترسی سریع به برنامه های کاربردی GIS را فراهم می کند.

  1. پایگاه داده جغرافیایی فایل Chapter4.gdb را گسترش دهید.
  2. روی TractCentroids راست کلیک کنید، روی Create Feature Class > From XY Table کلیک کنید.
  3. در پنجره Create Feature Class From XY Table، روی دکمه Coordinate System of Input Coordinate کلیک کنید، روی دکمه Add Coordinate System کلیک کنید. > وارد کنید، Chapter4.gdb را مرور کنید، روی Tracts در Chapter4.gdb دوبار کلیک کنید و OK را کلیک کنید.

مختصات کروی جغرافیایی سیستم مختصات مانند مختصات لایه Tracts است، بنابراین ساده ترین گزینه وارد کردن مشخصات سیستم از Tracts است.

  1. بر روی دکمه مرور برای خروجی کلیک کنید، نوع Save As را به کلاس های عوارض File و Personal Geodatabase تغییر دهید، به Chapter4.gdb بگردید و دوبار کلیک کنید، نام را به تغییر دهید.CensusTactCentroids، سپس روی Save > OK کلیک کنید.
  2. CensusTractCentroids را از پنجره کاتالوگ به سند نقشه بکشید و آن را در بالای فهرست مطالب رها کنید.
  3. پنجره catalog را در ArcMap ببندید.
  4. جدول عوارض Cities را باز کنید، روی انتخابگر ردیف برای Phoenix کلیک کنید تا آن رکورد و چند ضلعی روی نقشه انتخاب شود و جدول را ببندید.
  5. روی Cities در فهرست مطالب کلیک راست کرده و Selection > Zoom to Selected Features را کلیک کنید.

اکنون می توانید نگاه بهتری به لایه centroids point که ایجاد کرده اید داشته باشید.

 

نماد یک نقشه choropleth و centroid

در اینجا شما یک نقشه را با استفاده از چند ضلعی های مسیر و مرکز نشان می دهید. بیایید ببینیم درآمد سرانه چگونه با درصد کل جمعیت اسپانیایی تبار مقایسه می شود.

  1. در فهرست مطالب، روی لایه Tracts راست کلیک کنید، روی Properties > زبانه نمادشناسی کلیک کنید.
  2. در panel نمایش، روی مقادیر > رنگ‌های فارغ‌التحصیل کلیک کنید. در قسمت Fields، PopHispanic را برای قسمت Value انتخاب کنید، Normalization را به PopTotal تغییر دهید، روی Classify کلیک کنید، Method را به Quantile تغییر دهید و OK را کلیک کنید. رمپ رنگ را به زرد تا قهوه ای تغییر دهید.
  3. در تب نمادشناسی، روی راسLabel در سمت راست عناوین Symbol and Range کلیک کنید، روی Format Labels کلیک کنید، روی Numeric Category کلیک کنید، تعداد ارقام اعشار را به ۲ تغییر دهید و دوبار روی OK کلیک کنید.
  4. روی CensusTractCentroids در فهرست مطالب کلیک راست کنید، روی Properties > برگه نمادشناسی کلیک کنید.
  5. در پانل نمایش، روی مقادیر > نمادهای فارغ التحصیل کلیک کنید. در قسمت فیلدها، مقدار را به PCIncome تغییر دهید.
  6. محدوده Symbolize Size را به ۲ تا ۱۰ تغییر دهید.
  7. روی دکمه Template کلیک کنید، Circle 2 را انتخاب کنید و OK را بزنید.
  8. در پنل Classification تعداد کلاس ها را به ۵ تغییر دهید، روی Classify کلیک کنید، Method را به Quantile تغییر دهید و OK کنید.
  9. در تب نمادشناسی، روی سربرگ Label کلیک کنید، روی Format Labels، روی Numeric Category کلیک کنید، تعداد ارقام اعشار را به ۰ تغییر دهید، دوبار روی OK کلیک کنید و فایل نقشه خود را ذخیره کنید.

اکنون می توانید به وضوح ببینید که فینیکس، آریزونا، مناطقی با تمرکز جمعیت اسپانیایی تبار دارد و این مناطق معمولاً کم درآمد هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما