خروجی داده‌های فضایی


خروجی داده‌های فضایی

جزء خروجی داده‌های مکانی شامل ابزارهای تجسم برای ارائه و انتشار داده‌های مکانی از پایگاه داده مکانی یا نتایج ویرایش، تحلیل و مدلسازی داده‌های مکانی در اشکال مختلف نقشه، نمودار و جدول است. سیستم‌های GIS مدرن نه تنها ابزارهای نقشه برداری را برای طراحی ارائه نقشه‌های دو بعدی (۲D) و ۲٫۵ بعدی (۲٫۵D) با رویکردهای نقشه برداری سنتی ارائه می‌دهند، بلکه شامل تکنیک‌های تجسم پیشرفته برای ساخت نقشه‌های سه بعدی (چند بعدی)، چند رسانه ای، متحرک و تعاملی بوده و به کاربران امکان حرکت در دنیای مجازی در واقعیت مجازی می‌دهد. علاوه بر این شامل ابزارهای موجود برای طراحی نقشه‌هایی که می‌توانند از طریق انواع مختلف رسانه (مانند کاغذهای کپی، صفحه کامپیوتر و دستگاههای دستی مانند تلفن‌های همراه) ارائه و منتشر شوند می‌باشد. مخصوصا نقشه‌ها را می‌توان به گونه ای طراحی کرد که بتوان آنها را از طریق GIS به عنوان خدمات نقشه در اینترنت از طریق گوگل مپ یا گوگل ارث یا دیگر سرورهای نقشه منتشر کرد که انتشار داده‌ها و اطلاعات محیطی را در سطح وسیعی از کاربران تسهیل می‌کند. فصل ۸ بر این جزء تمرکز دارد.

هر سیستم GIS یک رابط کاربری دارد. رابط کاربری تمام جنبه‌های ارتباط بین یک کاربر و یک برنامه GIS را پوشش می‌دهد. دسترسی کاربر به سایر اجزای GIS را برای کاربر فراهم می‌کند. به عنوان مثال به کاربر اجازه می‌دهد داده‌های مکانی را وارد کرده و ویرایش نماید، ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌های مکانی را انتخاب و اجرا کند و نتایج تجزیه و تحلیل را نمایش داده و مشاهده کند. برخی از سیستم‌های GIS رابط‌های کاربری خط فرمان را ارائه می‌کنند (شکل ۱-۸a). اکثر سیستم‌های GIS مدرن دارای رابط کاربری گرافیکی (GUI) هستند که قادرند با گزینه‌های ورودی متنوعی مانند وارد کردن داده‌ها با استفاده از فرم ها، صدور فرمان با انتخاب یک ابزار از نوار ابزار یا موردی از منو و فرموله کردن یک مدل مکانی با ترکیب توابع تجزیه و تحلیل مکانی مربوطه با استفاده از ابزار نمودار سازی، کاربر را در خود جای قرار دهند. (شکل ۱-۸ ب).

علاوه بر این بسیاری از سیستم‌های GIS دارای رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی هستند که کاربران را قادر می‌سازد ابزارهای سفارشی و مدلهای خاص دامنه را برای تحلیل و مدل‌سازی محیطی با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی کامپیوتری مانند Visual Basic (VB)، C++، C#، Java، Python، VBScript و جاوا اسکریپت و ادغام ابزارها یا مدلها مستقیماً در سیستم GIS ایجاد کنند.

شکل ۱-۸ رابط GIS : (الف) خط فرمان و (ب)  GIS

برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما