تغییر سیستم مختصات جغرافیایی


تغییر سیستم مختصات جغرافیایی

  1. برای ایجاد یک سند نقشه جدید، روی دکمه New در نوار ابزار استاندارد کلیک کنید. در گفتگوی New Document، روی Blank Map در زیر My 104 Templates کلیک کنید، سپس روی OK کلیک کنید. هنگامی که از شما خواسته شد تغییرات را در untitled ذخیره کنید، روی No کلیک کنید.
  2. دوباره لایه اطلاعاتی shp را اضافه کنید.
  3. پنجره ArcToolbox را باز کنید.
  4. در پنجره ArcToolbox مسیر زیر را بسط دهید و سپس در کادر محاوره ای Project ، آنرا دابل کلیک کنید.

Data Management Tools – Projections and Transformations > Feature

  1. در کادر محاوره ای Project :

الف) singapore را به عنوان نام لایه داده ورودی وارد کنید. GCS مربوط به آن در کادر متنی Input Coordinate System ظاهر می‌شود. سپس نام لایه خروجی را وارد کنید.

ب) روی دکمه سیستم مختصات خروجی کلیک کنید. کادر محاوره‌ای Spatial Reference Properties ظاهر می‌شود.

ج) در کادر محاوره‌ای Spatial Reference Properties، پوشه سیستم‌های مختصات جغرافیایی را باز کنید و سپس پوشه آسیا را گسترش دهید و Kertau را انتخاب کنید (مقصد مورد استفاده در سنگاپور برای اهداف کاداستر قبل از اوت ۲۰۰۴). روی OK کلیک کنید. GCS انتخاب شده در کادر متنی Output Coordinate System ظاهر می‌شود (شکل ۲٫۸).

د) روی OK کلیک کنید. لایه خروجی با GCS تبدیل شده تولید می‌شود.

سیستم‌های مختصات پیش بینی شده

مختصات جغرافیایی مختصات کروی هستند. آنها یک سیستم مرجع مناسب برای توصیف مکآنها در سطح تقریباً کروی زمین ارائه می‌دهند. در حالی که زمین دارای یک سطح کروی است، صفحات نقشه و صفحه نمایش کامپیوتر سطوح مسطح دو بعدی هستند. چگونه می‌توان از نقشه مسطح برای توصیف مکانهای روی سطح زمین استفاده کرد؟ یک رویکرد رایج این است که به طور سیستماتیک سطح کروی زمین را به یک سطح صاف دو بعدی تبدیل نمود. چنین تحولی را طرح نقشه می‌نامند. پس از تبدیل، یک سیستم مختصات صفحه ایجاد می‌شود که طول و عرض جغرافیایی (اندازه‌های غیر خطی) را به مختصات دکارتی متعامد (x, y) (اندازه‌های خطی) تبدیل می‌نماید. سیستم مختصات صفحه ای که بر اساس طرح نقشه ایجاد شده است، سیستم مختصات پیش بینی شده نامیده می‌شود که به آن شبکه مختصات صفحه نیز گفته می‌شود.

پیش بینی نقشه

طرح نقشه شامل پیش بینی ریاضی سطح زمین بر روی یک سطح صاف یا سطحی است که می‌تواند با برش مسطح شود. چنین سطحی را سطح قابل توسعه می‌نامند. سطوح توسعه پذیر متداول برای پیش بینی نقشه شامل استوانه ، مخروط و صفحه است که به سه گروه از نقشه‌های پیشرو منجر می‌شود: استوانه ای ، مخروطی و آزیموتال (مسطح).

از نظر مفهومی، یک طرح نقشه با قرار دادن یک منبع نور در مرکز زمین ایجاد می‌شود، سپس تصویری از سطح زمین بر روی یک سطح قابل توسعه نمایش داده می‌شود، و سپس سطح قابل توسعه را برش می‌دهیم و آن را صاف می‌کنیم (یک صفحه در حال حاضر تخت) (شکل ۲-۹).

شکل ۲-۸ نمونه ای از کادر محاوره ای Project

شکل ۲-۹ ساده ترین پیش بینی‌های نقشه را نشان می‌دهد، جایی که سطوح قابل توسعه با سطح زمین در امتداد خط عرض جغرافیایی برای پیش بینی‌های استوانه ای و مخروطی یا در یک نقطه قطبی (اینجا قطب شمال) برای یک پیش بینی آزیموتال مماس است. این برجستگی‌ها را پیش بینی‌های مماس می‌نامند. خطوط تماس موازی استاندارد یا خطوط استاندارد نامیده می‌شوند. نقطه تماس، نقطه استاندارد نامیده می‌شود. مقیاس به بهترین وجه در امتداد موازی استاندارد و در نقاط استاندارد حفظ می‌شود. پس از پیش بینی سطح زمین بر روی سطح قابل توسعه، سطح قابل توسعه (به جز صفحه ای که در پیش بینی آزیموتال استفاده می‌شود) در امتداد نصف النهار خاصی بریده می‌شود تا برآمدگی نهایی انجام شود. نصف النهار روبروی خط برش نصف النهار مرکزی نامیده می‌شود (شکل ۲-۱۰). برجستگی‌های استوانه ای و مخروطی متقاطع دارای دو موازی استاندارد و برجستگی‌های ازیموتالی مقطع دارای یک موازی استاندارد هستند. طرح استوانه ای نصف النهار و موازی را به صورت خطوط مستقیم نشان می‌دهد، یک طرح مخروطی نصف النهار را به عنوان خطوط مستقیم که در راس مخروط قرار دارند و موازی‌ها را به عنوان کمآنهای دایره ای نشان می‌دهد و طرح آزیموتال نصف النهارها را به عنوان خطوط مستقیم همگرا در نقطه تماس و موازی‌ها به عنوان دایره‌های متحدالمرکز پیش بینی‌های فوق محور سطح قابل توسعه را با محور قطبی یا چرخشی زمین که اغلب پیش بینی‌های معمولی نامیده می‌شود هماهنگ می‌کند. زمانی که محور سطح قابل توسعه بر محور قطبی زمین عمود باشد یا زمانی که محور سطح قابل توسعه در هر زاویه دیگری قرار گیرد جالب نیست (شکل ۲-۱۰). نصف النهار و موازی به صورت منحنی پیچیده در پیش بینی‌های عرضی و مورب پیش بینی شده است.

برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما