تجزیه و تحلیل مکانی


تجزیه و تحلیل مکانی

این پست شامل عملیات‌های اساسی GIS را برای تجزیه و تحلیل مکانی، از جمله جستجو مکانی، طبقه بندی مجدد، اندازه گیری هندسی و فاصله، تحلیل همپوشانی، جبر نقشه و درون یابی مکانی معرفی و نشان می‌دهد.

اهداف یادگیری

پس از مطالعه این پست، شما باید بتوانید:

  1. درک مفهوم تجزیه و تحلیل مکانی و مدل سازی
  2. توضیح دهید که چگونه داده‌های مکانی را می‌توان بر اساس ویژگی‌ها و مکان‌ها بازیابی کرد.
  3. توضیح و بکارگیری روشهای طبقه بندی داده‌ها
  4. تفاوت بین فاصله اقلیدسی ساده ، فاصله هزینه و فاصله شبکه ، و همچنین نحوه اندازه گیری آنها را درک کنید.
  5. درک اصل تجزیه و تحلیل پوشش و کاربرد از آن در ادغام داده‌های مکانی
  6. درک اصل جبر نقشه ، و اعمال جبر نقشه در ساختمان مدل با داده‌های مکانی
  7. مفروضات و تکنیک‌های درون یابی مکانی را توضیح دهید و آنها را برای تجزیه و تحلیل و مدل سازی داده‌های محیطی به کار بگیرید.

محدوده تجزیه و تحلیل و مدل سازی مکانی

تحلیل و مدل‌سازی مکانی به مجموعه روش‌هایی اطلاق می‌شود که برای بررسی، خلاصه‌سازی، دستکاری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌های مکانی برای کشف، درک و پیش‌بینی الگوهای مکانی ، روابط مکانی ، روندها و علل اساسی آن‌ها استفاده می‌شود. ویژگی متمایز تحلیل مکانی در مقایسه با تحلیل آماری کلاسیک و سایر روشهای تحلیلی این است که نتایج آن زمانی تغییر می‌کند که مکان پدیده‌های جغرافیایی مورد تجزیه و تحلیل تغییر می‌کند (لانگلی و همکاران، ۲۰۱۱، صفحه ۳۵۳). تعداد زیادی از تکنیک‌های تحلیل و مدل‌سازی مکانی در دهه‌های گذشته توسعه یافته‌اند. اعم از جستجو مکانی ساده برای شناسایی موقعیت جغرافیایی یک نوع خاص و ویژگی‌های موجود در مکان‌های خاص تا آمار مکانی برای بررسی وابستگی و روابط مکانی و توصیف الگوهای مکانی ، مدل سازی پیش بینی مکانی برای پیش بینی الگوها و روندهای احتمالی مکانی و مکانی تجزیه و تحلیل تصمیم برای درک شرایط مشکل و ارزیابی گزینه‌های تصمیم گیری اگرچه به هیچ وجه جامع نیست، جدول ۴-۱ فهرست هفت دسته گسترده از تکنیک‌های تجزیه و تحلیل مکانی و مدل سازی متداول در تجزیه و تحلیل و مدل سازی محیط بسیاری از این تکنیک‌ها به عنوان بخشی از بخش تجزیه و تحلیل داده‌های مکانی، به عنوان بخش ۱-۱ توضیح داده شده است.

تجزیه و تحلیل و مدل سازی مکانی وسیله ای برای تبدیل داده‌های مکانی به اطلاعات و دانش مفید است. این هسته GIS برای حل مشکلات زیست محیطی و تصمیم گیری است. با پیشرفت فناوری و افزایش تقاضا برای تجزیه و تحلیل داده‌های پیچیده، بسته‌های GIS به طور فزاینده ای به ابزارهای تجزیه و تحلیل مکانی و مدل سازی بیشتر به عنوان توابع استاندارد داخلی یا به عنوان مجموعه ابزارهای اختیاری ، افزودنی‌ها یا برنامه‌های افزودنی مجهز می‌شوند. علاوه بر مواردی که مستقیماً توسط توسعه دهندگان و تامین کنندگان نرم افزار GIS اصلی ارائه می‌شود، بسیاری از ابزارهای تحلیل و مدل سازی مکانی توسط اشخاص ثالث توسعه یافته و ارائه می‌شوند. همانطور که در بخش ۱-۱ ذکر شد بسیاری از سیستم‌های نرم‌افزار GIS، رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی یا کیت‌های توسعه نرم‌افزار را ارائه می‌کنند تا کاربران بتوانند ابزارها یا انواع مدلهای تحلیلی خود را توسعه دهند.

 

جدول ۴-۱ هفت دسته وسیع از ابزارهای تجزیه و تحلیل مکانی و مدل سازی

با توجه به گستره وسیعی از تکنیک‌های تحلیل و مدل‌سازی مکانی موجود و تغییرات بسیار زیاد در تحلیل و عملکرد مدل‌سازی مکانی بسته‌های نرم‌افزاری فعلی GIS (از جمله برنامه‌های افزودنی)، ارائه مقدمه‌ای جامع برای تمامی تکنیک‌های تحلیل و مدل‌سازی مکانی موجود در این کتاب. فقط ابزارهای فهرست شده در جدول ۴-۱ مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین به هیچ وجه نمی‌توان همه را در یک فصل از این محدوده توضیح داد. بنابراین این فصل به بررسی عملیات اساسی GIS به عنوان بلوک‌های سازنده تجزیه و تحلیل مکانی ، معرفی تحلیل شبکه، و بحث درون یابی مکانی می‌پردازد. فصل ۵ به آمار مکانی اختصاص دارد، در حالی که فصل ۹ برخی از تکنیک‌های مدل سازی مکانی و تجزیه و تحلیل تصمیم را معرفی می‌کند. تجزیه و تحلیل سطح در فصل ۷ گنجانده شده است. تمام بحث‌ها به جای مسائل نظری در تحلیل مکانی ، الگوریتم‌های پشت ابزارها و پیاده سازی آنها در GIS، بر مفاهیم اساسی و استفاده از این ابزارها متمرکز شده است. برای چنین اطلاعاتی، خوانندگان ممکن است به بری (۱۹۹۳)، فاثرینگهام و راجرسون (۱۹۹۴)، فیشر و لئونگ (۲۰۰۱) و دی اسمیت و همکاران (۲۰۱۳) مراجعه کنند.

برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما