تبدیل اکسل به  نقشه درArcMap

تبدیل اکسل به  نقشه درArcMap

یک لایه نقشه جدید از داده های انتخاب شده در صفحه گسترده خود ایجاد کنید. فقط روی دکمه Excel to GIS – Create New Layer در نوار ابزار نوار کلیک کنید.

این مبحث دارای دو بخش اصلی است  . نوارابزاردوم زبانه ها حاوی جدول تعریف است که داده های انتخاب شده را توصیف می کند. ستون اول نام ستون ها را در انتخاب نشان می دهد و دومی فرمت داده ها را در ستون های جداگانه تعریف می کند. در این مرحله، بلافاصله می توانید ببینید که آیا داده های شما به درستی قالب بندی شده اند یا خیر.

به عنوان مثال، اگر به جای مقادیر عددی در ستون هایی که شامل مختصات هستند، مقادیر رشته ای داشته باشید، این واقعیت را مستقیماً مشاهده می کنید. لایه ویژگی نقشه نیز از انتخاب ایجاد می‌شود، و آخرین ستون جدول تعیین می‌کند که آیا ستون انتخاب در جدول مشخصه ShapeFile درج می‌شود یا خیر.

ویژگی های نوارابزار اول شما را قادر می سازد تا شخصیت لایه نقشه جدید خود را تعریف کنید. اگرچه تنظیمات اولیه برای همه انواع ویژگی ها یکسان است، این قسمت گفتگو بسته به نوع ویژگی که می خواهید ایجاد کنید تغییر می کند.

ابتدا، ستون هایی را تنظیم می کنید که حاوی مقادیر عددی مختصات X و Y شما در دو جعبه ترکیبی اول هستند. سیستم مختصاتی که در ShapeFile جدید خود استفاده کرده اید در ستون بعدی نمایش داده می شود. سیستم مختصات همیشه همان چیزی است که در پنل نقشه خود تعریف کرده اید. اما این ردیف فقط هدف کنترلی دارد و امکان تغییر سیستم مختصات وجود ندارد. با استفاده از ویژگی های منوی زمینه پانل Legend می توانید سیستم مختصات را تغییر دهید.

سپس نوع ویژگی های نقشه ای را که می خواهید ایجاد کنید از جعبه ترکیبی بعدی انتخاب کنید. این نسخه از افزونه به شما امکان انتخاب ۸ نوع ویژگی را می دهد که می توانید از داده های اکسل ایجاد کنید. با این حال، تنظیمات بعدی در گفتگو با تغییر نوع ویژگی تغییر می کند. در نهایت در خط آخر نام لایه نقشه جدید را تعریف می کنید.

هنگامی که تمام پارامترها را تعریف کردید، روی Apply کلیک می کنید و برنامه به طور خودکار لایه نقشه جدید شما را از داده های اکسل ایجاد می کند. دقیقا مطابق تنظیمات انتخابی شما

در زیر فصل‌های زیر گزینه‌ها و تنظیمات برای تولید انواع لایه‌های نقشه جداگانه توضیح داده می‌شود.

لایه نقطه ای ایجاد کنید

نوع اصلی لایه نقشه که می توانید ایجاد کنید از نقاط تشکیل شده است. برای استفاده از نقاط، گزینه Point را در جعبه ترکیبی Feature Type انتخاب کنیداگر Point را انتخاب کنید ، نمی توانید هیچ پارامتر دیگری را تعریف کنید و یک خط در جدول انتخاب شده یک نقطه را در لایه نقشه تعریف می کند.

اگر می خواهید یک لایه جدید در افزونه ایجاد کنید، باید یک چیز را به خاطر بسپارید. ستون هایی که حاوی مقادیر مختصات X و Y هستند نباید هیچ سلول خالی داشته باشند. اگر ردیف‌هایی بدون مختصات در جدول خود دارید، آنها را با استفاده از فیلتر پنهان کنید یا حذف کنید. نمونه ای از لایه نقطه ایجاد شده جدید در شکل زیر نشان داده شده است.

این لایه نقشه جدید توسط نقاط ساده تشکیل شده است. می توانید با جایگزین کردن مقادیر ذخیره شده در جدول ویژگی Map Layer، شخصیت بصری آنها را تغییر دهید.

ایجاد لایه خط

ویژگی ساده بعدی که می توانید با افزونه ایجاد کنید خطوط است. همانطور که در مورد قبلی، مختصات شما در جعبه های ترکیبی X و Y تعریف شده است.

هنگامی که گزینه Line را در جعبه ترکیبی نوع ویژگی انتخاب می کنید، پارامتر Grouping Column نمایش داده می شوداگر این جعبه ترکیبی را خالی بگذارید، یک لایه نقشه یک خطی از جدول ایجاد می شود. اگر می خواهید چندین خط در یک لایه ایجاد کنید، باید یک ستون در جدول داشته باشید که هر خط را از هم جدا کند. این ستون حاوی مقادیر تعریف شده شما خواهد بود. هنگامی که مقدار در این ستون تغییر می کند، شروع به ایجاد یک خط جدید می کند و نقاط موجود در خط فعلی در خط جدید درج می شوند مگر اینکه مقدار ستون تغییر کند. مقادیر جدول مشخصه همیشه برای اولین رکورد برای یک خط معین در جدول ایجاد می شود. نمونه ای از ساختار جدول با دو خط که باید مقادیر داده شود به شرح زیر است.

هنگامی که گزینه Line را در جعبه ترکیبی نوع ویژگی انتخاب می کنید، پارامتر Grouping Column نمایش داده می شوداگر این جعبه ترکیبی را خالی بگذارید، یک لایه نقشه یک خطی از جدول ایجاد می شود. اگر می خواهید چندین خط در یک لایه ایجاد کنید، باید یک ستون در جدول داشته باشید که هر خط را از هم جدا کند. این ستون حاوی مقادیر تعریف شده شما خواهد بود. هنگامی که مقدار در این ستون تغییر می کند، شروع به ایجاد یک خط جدید می کند و نقاط موجود در خط فعلی در خط جدید درج می شوند مگر اینکه مقدار ستون تغییر کند. مقادیر جدول مشخصه همیشه برای اولین رکورد برای یک خط معین در جدول ایجاد می شود. نمونه ای از ساختار جدول با دو خط که باید مقادیر داده شود به شرح زیر است.

X مختصات Y مختصات ستون گروه بندی ویژگی داده_۱ ویژگی داده_۲
۲۳٫۷ ۱۲٫۳ خط ۱ ارزش ارزش
۲۳٫۴ ۱۵٫۴ خط ۱
۲۵٫۶ ۱۱٫۲ خط ۱
۴۳٫۳ ۵٫۶ خط ۲ ارزش ارزش
۵۴٫۲ ۵٫۹ خط ۲
۵۵٫۸ ۱۲٫۴ خط ۲
۹۴٫۵ ۲۲٫۵ خط ۲

 

دو خط Line_1 و Line_2 در ستون Grouping در جدول بالا مختصات مشخصی دارند. مختصات در دو ستون اول ذخیره می شود و تجزیه هر خط در ستون سوم تعریف می شود. در نهایت، دو ستون آخر دارای داده هایی هستند که برای تولید لایه جدول ویژگی استفاده می شوند. یک مثال لایه خط تولید شده در شکل بعدی است.

 

لایه چند ضلعی کرت

نوع دیگری از نقشه برداری که می توانید ایجاد کنید لایه چند ضلعی است. تعریف آن مانند لایه خط است.

مختصات رأس چند ضلعی توسط دو جعبه ترکیبی اول تعریف می شوند. با استفاده از پارامتر Grouping Column می توانید چند ضلعی از جدول ایجاد کنید . دقیقاً همان کاری که برای خطوط انجام دادید. مجدداً، اگر این جعبه ترکیبی را خالی بگذارید، تنها یک چند ضلعی از داده های انتخاب شده ایجاد می شود. مثال لایه چندضلعی ایجاد شده در شکل بعدی نشان داده شده است.

داده های ویژگی Polygon از خط اول صفحه گسترده اکسل انتخابی شما ایجاد می شود مانند خطوط.

لایه بدنه محدب ایجاد کنید

ویژگی دیگری که می توانید ایجاد کنید یک لایه چند ضلعی بدنه محدب است. این همه مختصات از صفحه گسترده اکسل شما را در یک چند ضلعی محصور می کند. هیچ گزینه یا تنظیم پارامتر اضافی برای این ویژگی نقشه مورد نیاز نیست.

نمونه ای از لایه بدنه محدب در شکل بعدی نشان داده شده است.

لایه ای از چند ضلعی های Delaunay ایجاد کنید

چند ضلعی های Delaunay نیز می توانند از داده های شما ایجاد شوند.

هنگام ایجاد چند ضلعی های Delaunay نیازی به تعریف هیچ پارامتری ندارید و نتیجه مانند شکل زیر است.

ایجاد چند ضلعی بافر

آخرین نوع ویژگی که می توانید با افزودنی ایجاد کنید، چند ضلعی های بافر هستند . اگر این نوع را انتخاب می کنید، باید فاصله ای که چند ضلعی ها در آن ایجاد می شوند را تعیین کنید. مقادیر استفاده شده برای این فاصله همان است که برای کاشی ها استفاده می کنید. و همیشه در همان واحدهای مختصات شما تعریف می شوند. بنابراین هنگامی که از سیستم مختصات متریک استفاده می کنید، مقادیر شما بر حسب متر و زمانی که از سیستم مختصات WGS84 استفاده می کنید مقادیر شما بر حسب درجه است.

هنگامی که فاصله بافر خود را مشخص کردید ، روی Apply کلیک کنید و افزونه یک لایه نقشه جدید مانند شکل زیر ایجاد می کند. بافر برای هر رکورد (نقطه) فردی از صفحه گسترده اکسل شما ایجاد می شود.

لایه ای از چند ضلعی های شش ضلعی ایجاد کنید

نوع چند ضلعی بعدی که می توانید از داده های اکسل ایجاد کنید، bins شش ضلعی نامیده می شود. این چند ضلعی ها از نظر آماری مقادیر را در مناطق انتخاب شده خلاصه می کنند. هنگامی که سطل های شش گوش را در جعبه ترکیبی نوع ویژگی انتخاب می کنید، سه پارامتر قابل تنظیم نمایش داده می شود.

توضیح: ابتدا پارامتر Count را تنظیم می کنیداین حداقل تعداد چند ضلعی در یک سطر یا ستون را مشخص می کند. اگر محدوده مختصات در محور x کوچکتر باشد، این پارامتر برای ردیف های چند ضلعی اعمال می شود. اگر محدوده مقادیر مقیاس در محور y کوچکتر باشد، حداقل تعداد چند ضلعی برای ستون های چند ضلعی استفاده می شود.

شکل زیر نمونه ای از چند ضلعی های هگونال ایجاد شده را نشان می دهد. تعداد نقاط صفحه گسترده اکسل را که در زیر چند ضلعی قرار می گیرند نشان می دهد. شما همچنین مقداری برای چند ضلعی های شش ضلعی جداگانه تعیین می کنید. در اینجا، می‌توانید از تعداد امتیازها استفاده کنید، یا می‌توانید از یک تابع آماری انتخابی استفاده کنید که می‌توانید روی ستون انتخابی جدول اکسل خود اعمال کنید (به عنوان مثال؛ مقدار متوسط).

ایجاد لایه ای از Tyles

ویژگی‌های نقشه ماقبل آخری که می‌توانید از داده‌های اکسل ایجاد کنید، کاشی‌ها – چند ضلعی‌های مستطیلی هستند. شخصیت آنها شبیه چند ضلعی های شش ضلعی قبلی است. تنها تفاوت هندسه آنهاست. کاشی ها در واقع مربع های ساده ای هستند که شبیه به شطرنجی هستند و تنها تفاوت آن ها این است که به صورت برداری تعریف شده اند. هنگامی که Tiles را در جعبه ترکیبی نوع ویژگی انتخاب می کنید، پارامترهای قابل تنظیم اضافی را مشاهده خواهید کرد .

توضیح: دو پارامتر قابل تنظیم اول تعداد کاشی های تولید شده را مشخص می کنند. شما تعیین می کنید که آیا می خواهید کاشی ها را بر اساس حداقل تعداد (تعداد) یا اندازه آنها با دکمه رادیویی Cells Definition تولید کنیدسپس مقدار مورد نظر را در کادر متنی Value وارد می‌کنید.

شما ستون جدول اکسل را تنظیم می کنید که از آن مقادیر مشابه شش ضلعی ها پردازش می شوند و تابع آماری را که می خواهید استفاده کنید تعریف می کنید. Generating Tiles نسبت به انواع ویژگی های قبلی گزینه های ویژگی بیشتری دارد. در اینجا، می‌توانید با استفاده از تیک Allow Empty ، تعیین کنید که کاشی‌ها در مناطقی ایجاد شوند که نقطه‌ای وجود ندارد . مثال ایه نقشه کاشی زیر اجازه کاشی‌های خالی را نمی‌داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما