افزودن و حذف مجموعه داده‌های مکانی


افزودن و حذف مجموعه داده‌های مکانی

دو روش اصلی برای افزودن مجموعه داده مکانی وجود دارد. یکی اضافه کردن مجموعه داده‌های مکانی از ArcCatalog است. با کلیک روی دکمه پنجره Catalog در نوار ابزار استاندارد، ArcCatalog را می‌توان از داخل ArcMap راه اندازی کرد. شکل ۱- ۱۹ نمونه ای از پنجره ArcCatalog باز شده در ArcMap را نشان می‌دهد. پنجره ArcCatalog محتویات پوشه‌ها و زیر پوشه‌ها را نمایش می‌دهد که در آن داده‌های مکانی به شکل درخت فهرست ذخیره می‌شوند.

می‌توانید از طریق درخت فهرست به مجموعه داده مورد نظر بروید و سپس مجموعه داده را بکشید و آن را در چارچوب داده‌های فهرست شده در فهرست مطالب رها کنید.

مثلا به C:\Databases\GIS4EnvSci\VirtualCatchment\Shapefiles بروید، سپس landslides.shp را به سمت محتویات کشیده (درگ کنید) و رها کنید. همانطور که در شکل ۱-۱۹ نشان داده شده مجموعه داده اضافه شده و در نمای داده با استفاده از نماد شناسی پیش فرض نمایش داده می‌شود. همچنین به شما امکان می‌دهد فایل‌ها و پوشه‌های داده مکانی خود را کپی، جابجا، تغییر نام دهید و در غیر این صورت مدیریت کنید.

راه دیگر برای افزودن داده‌های مکانی استفاده از گزینه add data    در نوار ابزار استاندارد است. هنگامی که روی ابزار کلیک می‌کنید کادر محاوره ای add data (یا به سادگی محاوره) ظاهر می‌شود. به مجموعه داده مورد نظر در محاوره بروید و روی دکمه افزودن کلیک کنید. مجموعه داده به فهرست مطالب اضافه شده و در نمای داده نمایش داده می‌شود. مجموعه داده به فهرست مطالب اضافه شده و در نمای داده نمایش داده می‌شود. ممکن است سعی کنید از این ابزار برای افزودن هر مجموعه داده ای استفاده کنید. پایگاههای داده هنگامی که یک مجموعه داده اضافه شود در بالای فهرست لایه‌ها در زیر قاب داده‌ها در فهرست مطالب قرار می‌گیرد. همچنین جعبه سمت چپ آن علامت زده شده است. اگر علامت کادر را بردارید، لایه در نمای داده نامرئی می‌شود. علاوه بر این مقیاس نمایش فعلی در نمای داده در جعبه ترکیبی در کنار دکمه Add Data نشان داده شده است ، همانطور که در شکل ۱-۱۹ نشان داده شده است. جعبه‌های ترکیبی در ArcMap به شما امکان می‌دهد گزینه ای را از لیست کشویی انتخاب کنید. بنابراین می‌توانید از این جعبه ترکیبی برای تعیین مقیاس برای نمایش داده‌ها استفاده کنید. همانطور که ماوس را بر روی نقشه در نمای داده حرکت می‌دهید مختصات موقعیت کنونی مکان نما به روز می‌شود و در پایین سمت راست پنجره ArcMap نمایش داده می‌شود. در مثال نشان داده شده در شکل ۱-۱۹ مختصات موقعیت فعلی مکان نما (۶۶۸۸۶۸۵٫۱۷۸، ۱۰۳۳۱۹۶۲٫۸۲۲) بر حسب واحد متر است (بخش ۲-۲بحث مفصلی را در مورد سیستم‌های مختصات نقشه ارائه می‌دهد). ArcGIS می‌تواند داده‌های مکانی را در ESRI Shapefiles ، ArcInfo Coverages ، ESRI Grid و بیش از هفتاد فرمت دیگر داده مکانی بخواند (بخش ۲-۳ را ببینید).

برای حذف یک لایه داده  روی نام لایه در فهرست مطالب راست کلیک کنید. همانطور که در تصویر نشان داده شده است یک منوی زمینه (که به آن منوی زمینه ای، میانبر یا بازشو نیز گفته می‌شود) همانند شکل ۱-۲۰ ظاهر می‌شود. شکل به این یک منوی شناور است که با کلیک راست در محل نشانگر ظاهر می‌شود. از منوی باز شده حذف را انتخاب کنید. سپس لایه از فهرست مطالب و نمای داده حذف می‌شود.

شکل ۱-۱۹ درخت کاتالوگ در ArcCatalog

شکل ۱-۲۰ منوی پاپ آپ در ArcMap

برگرفته از کتاب کاربرد GISدر محیط زیست

ترجمه:سعید جوی زاده،شهناز تیموری،فاطمه حسین پور فرزانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما