آموزش ArcGIS 10.8 :گام به گام (از مقدماتی تا پیشرفته ) قسمت۵

آموزش ArcGIS 10.8 :گام به گام (از مقدماتی تا پیشرفته ) قسمت2

داده های فضایی در نرم افزار ArcGIS 10.8

مجموعه گسترده ای از داده های مکانی از سازمان های دولتی در دسترس است. شما به راحتی می توانید بسیاری از این داده ها را به صورت رایگان در اینترنت دانلود کنید، اما قبل از انجام این کار، دریافت پیشینه و مشاهده برخی از اشکال اصلی این داده ها مفید است. داده های فضایی پیچیده هستند، با هر دو فرمت برداری و رستری در بسیاری از فرمت های فایل موجود است و دارای چندین ویژگی برگه مرتب سازی شدهط مانند سیستم مختصات، ویژگی ویژگی یا ویژگی سلولی، و مقیاس نقشه در نظر گرفته شده برای کاربرد است. این فصل مقدمه‌ای عملی برای داده‌های مکانی ارائه می‌کند و سپس از شما می‌خواهد نمونه‌هایی را از برخی از تامین‌کنندگان بزرگ دولتی دانلود یا استفاده کنید.

اهداف یادگیری

  • در مورد متادیتا بیاموزید
  • با پیش بینی های جهانی کار کنید
  • با پیش بینی های نقشه ایالات متحده کار کنید
  • با سیستم های پیش بینی کار کنید
  • با فرمت های داده برداری آشنا شوید
  • لایه های نقشه سرشماری ایالات متحده را دانلود کنید
  • دانلود داده های سرشماری ایالات متحده
  • داده های نظرسنجی جامعه آمریکایی را دانلود کنید
  • خدمات وب را برای نقشه های رستری کاوش کنید
  • از gov استفاده کنید

آموزش ۵-۱

بررسی ابرداده هادر نرم افزار ArcGIS 10.8

داده های مکانی برای تفسیر و استفاده مناسب به مستندات زیادی نیاز دارند. فراداده اصطلاحی برای چنین اسنادی است. زمینه، محتوا و ساختار داده های GIS را توصیف می کند. در ArcGIS Desktop، ارائه دهندگان داده از ArcCatalog برای ایجاد و مشاهده ابرداده استفاده می کنند.

یک فایل نقشه باز کنید

  1. ArcMap را راه اندازی کنید و Tutorial5-1.mxd را از پوشه Maps باز کنید.

این لایه های نقشه از دو منبع داده متفاوت می آیند. لایه‌های شهرستان‌های پنسیلوانیا و تراکت‌های آلگنی از اداره سرشماری ایالات متحده، و لایه شهرداری‌های شهرستان آلگنی از یک سازمان محلی GIS، کمیسیون پنسیلوانیا جنوب غربی، به‌دست آمدند.

  1. فایل نقشه را در پوشه Chapter5 MyExercises ذخیره کنید.

یک فایل فراداده را باز کنید

ابرداده ArcGIS در یک فایل ابرداده توضیح داده شده است که با استفاده از ArcCatalog قابل خواندن است.

  1. در نوار وظیفه، روی Start > ArcGIS > ArcCatalog8.x کلیک کنید

بسته به سیستم عامل شما و نحوه نصب ArcGIS و ArcCatalog، ممکن است منوی ناوبری متفاوتی داشته باشید.

  1. روی Customize > ArcCatalog Options و برگه Metadata کلیک کنید.

۳٫روی نمایه آمریکای شمالی ISO19115 2003 به عنوان سبک Metadata > OK کلیک کنید.

۴٫در درخت کاتالوگ، به gdb در پوشه Data بروید، روی PACounties و برگه Description کلیک کنید.

صبور باشید. ظاهر شدن توضیحات زمان می برد.

  1. به گزینه Spatial Reference بروید و ورودی را بخوانید.

شما یاد می گیرید که مختصات جغرافیایی کروی هستند، سیستم مختصات جغرافیایی، مبدأ NAD 1983. توجه: برای مشاهده داده های مرجع مکانی در برگه توضیحات به پایین اسکرول کنید. اگر هیچ ابرداده ای نمی بینید، روی زبانه Contents کلیک کنید و سپس برگه Description را دوباره فشار دهید.

  1. در درخت کاتالوگ، به gdb در پوشه Data مراجعه کنید، روی Munic کلیک کنید، روی برگه Description کلیک کنید و منتظر بمانید تا بارگذاری شود.

اگر یک پنجره Update Metadata دریافت کردید، روی Yes > OK کلیک کنید و دوباره روی Munic در درخت داده کلیک کنید.

  1. به گزینه Spatial Reference بروید و ورودی را بخوانید.

شما یاد می گیرید که طرح لایه مستطیل شکل است، NAD_1983_StatePlane_Pennsylvania_South_FIPS_3702_Feet. در آموزش های ۵-۲ تا ۵-۴ درباره پیش بینی ها و سیستم های مختصات بیشتر خواهید آموخت.

نوبت شماست

برخی از سایر ابرداده‌های شهرستان‌های پنسیلوانیا، شهرداری‌های آلگنی، و تراکت‌های شهرستان آلگنی ۲۰۱۰، از جمله اعتبارمنبع، زمینه‌ها و سایر اطلاعات مکانی را کاوش کنید. پس از اتمام، ArcCatalog را ببندید.

آموزش ۵-۲

کار با نقشه های جهان

دو نوع سیستم مختصات وجود دارد – جغرافیایی و پروجکت شده. سیستم های مختصات جغرافیایی از مختصات طول و عرض جغرافیایی برای مکان های روی سطح کره استفاده می کنند در حالی که سیستم های مختصات پیش بینی شده از برگه تبدیل ریاضی به یک سطح صاف و مختصات مستطیلی استفاده می کنند.

پروجکت های جهانی را تنظیم کنید

ArcMap بیش از ۱۰۰ پروجکت دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. با این حال، به طور معمول، فقط تعداد نسبتا کمی برای بیشتر اهداف مورد نیاز است.

  1. Tutorial5-2.mxd را از پوشه Maps باز کنید و فایل نقشه را در پوشه Chapter5 ذخیره کنید.
  2. مکان نما خود را روی غربی ترین نقطه آفریقا قرار دهید و مختصات را در پایین پنجره ArcMap بخوانید (تقریباً ۱۷-، ۲۰ درجه اعشار).

نقشه و قاب داده ها در مختصات جغرافیایی، درجات اعشاری هستند که زوایای چرخش شعاع زمین از نصف النهار اول در خط استوا هستند. این مختصات برای مشاهده روی یک سطح صاف مانند صفحه نمایش رایانه شما در نظر گرفته نشده است، بنابراین در صورت انجام این کار، اعوجاج های زیادی ایجاد می شود. به عنوان مثال، نقاط قطب شمال و جنوب خطوط افقی هستند که بالا و پایین نقشه را محدود می کنند. به جای مختصات جغرافیایی، باید از یکی از سیستم های مختصات پیش بینی شده مناسب برای مشاهده نقشه های مسطح جهان استفاده کنید. ArcMap چندین داده پروجکت شده دارد و می تواند به راحتی نقشه را در پرواز نمایش دهد.

طرح نقشه را به Mercator تغییر دهید

  1. در فهرست مطالب، روی Layers راست کلیک کنید، روی Properties > زبانه Coordinate System کلیک کنید.
  2. در پانل انتخاب یک سیستم مختصات، به پایین بروید و روی علامت مثبت (+) در کنار Projected Coordinate Systems کلیک کنید و روی علامت مثبت در کنار پوشه World کلیک کنید.
  3. سیستم های مختصات را به پایین اسکرول کنید، روی Mercator (world) > OK کلیک کنید.
  4. بزرگنمایی کامل

هدف از طرح Mercator برای ناوبری است. خطوط مستقیم روی پروجکشن یاتاقان های قطب نما برای اتصال دو نقطه هستند. این برجستگی نواحی نزدیک به نواحی قطبی را تا حد زیادی منحرف می کند و فواصل را در امتداد تمام خطوط به جز خط استوا منحرف می کند. برجستگی Mercator یک برجستگی منسجم است، به این معنی که اشکال کوچک و روابط زاویه ای را حفظ می کند.

نوبت شماست

مراحل تمرین قبلی را تکرار کنید، اما این بار در مرحله سوم طرح Hammer-Aitoff را انتخاب کنید. این برجستگی که در تصویر اول نشان داده شده است، تقریباً برعکس Mercator است. Hammer-Aitoff برای استفاده در نقشه جهان خوب است، زیرا یک طرح با مساحت مساوی است که منطقه را حفظ می کند. با این حال، جهت و فاصله را منحرف می کند. مراحل را دوباره تکرار کنید، این بار طرح رابینسون را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر دوم نشان داده شده است، این طرح اعوجاج انواع مختلف را به حداقل می‌رساند و تعادلی بین پیش‌بینی‌های منسجم و مساحت ایجاد می‌کند. فایل نقشه را ذخیره کنید.

پروجکشن Hammer-Aitoff

پروجکشن رابینسون

آموزش ۵-۳

کار با پیش بینی های نقشه ایالات متحده

برای اکثر کاربردهای GIS، خوب است که از یک منطقه بزرگ مانند ایالت های ایالات متحده به هم پیوسته از یک منطقه مساوی استفاده شود. سپس نواحی دقیق چند ضلعی ها را بدست می آورید و می توانید تراکم جمعیت دقیق را محاسبه یا استفاده کنید.

پیش بینی های ایالات متحده را تنظیم کنید

در مرحله بعد، با پیش‌بینی‌هایی که معمولاً برای نقشه‌های قاره ایالات متحده استفاده می‌شوند، تجربه کسب می‌کنید. برخی از پیش بینی ها برای سازمان ها استاندارد هستند. به عنوان مثال، منطقه مساوی آلبرز پیش بینی استاندارد سازمان زمین شناسی ایالات متحده و اداره سرشماری ایالات متحده است.

  1. Tutorial5-3.mxd را از پوشه Maps باز کنید.

در ابتدا، نمایش نقشه در مختصات جغرافیایی است. مختصات به صورت درجه اعشار نمایش داده می شود.

  1. فایل نقشه را در پوشه Chapter5 ذخیره کنید.
  2. در فهرست مطالب، روی Layers راست کلیک کرده و روی Properties > زبانه Coordinate System کلیک کنید.
  3. سیستم های مختصات پیش بینی شده > قاره ای > آمریکای شمالی را گسترش دهید.
  4. بر روی North America Albers Equal Area Conic کلیک کنید و سپس روی OK و Yes کلیک کنید.

نقشه شما اکنون با استفاده از طرح منطقه مساوی Albers پیش بینی می شود.

نوبت شماست

با اعمال چند پیش‌بینی دیگر روی نقشه ایالات متحده، مانند آمریکای شمالی Equidistant، آزمایش کنید. تا زمانی که در گروه صحیح – قاره، آمریکای شمالی – بمانید، همه پیش بینی ها شبیه به هم به نظر می رفایل. نتیجه این است که هر چه قسمتی از جهان که باید کوچکتر باشد، اعوجاج کمتری دارد. اعوجاج زیادی در مقیاس یک قاره وجود دارد، اما بسیار کمتر از کل جهان. همانطور که در ادامه خواهید دید، تا زمانی که به بخشی از یک ایالت مانند آلگنی کانتی برسید، عملاً هیچ تحریفی باقی نمی ماند. فایل نقشه خود را ذخیره کنید

آموزش ۵-۴

کار با سیستم مختصات مستطیلی

برای نقشه‌های با مقیاس متوسط ​​و بزرگ، داشتن پیش‌بینی‌های محلی، تنظیم‌شده برای منطقه مورد مطالعه، که دارای اعوجاج کمی یا بدون اعوجاج قابل تشخیص هستند، مفید است. برای این منظور مجموعه هایی از پیش بینی ها وجود دارد. شما باید یک نقشه مرجع را بررسی کنید تا تعیین کنید منطقه مطالعه شما در کدام منطقه است و آن طرح را برای نقشه خود انتخاب کنید.

سیستم مختصات هواپیمای دولتی

سیستم مختصات هواپیمای دولتی یک طرح ریزی نیست، بلکه یک سیستم مختصاتی است که ۵۰ ایالت ایالات متحده، پورتوریکو، و جزایر ویرجین ایالات متحده را به بیش از ۱۲۴ منطقه شماره گذاری شده تقسیم می کند، که هر کدام دارای طرح ریزی دقیق تنظیم شده خود هستند. سیستم مختصات هواپیمای ایالتی که بیشتر توسط سازمان‌های دولتی محلی مانند شهرستان‌ها، شهرداری‌ها و شهرها استفاده می‌شود، برای نقشه‌برداری در مقیاس بزرگ در ایالات متحده است. سازمان ساحلی و ژئودتیک ایالات متحده آن را در دهه ۱۹۳۰ برای ارائه یک سیستم مرجع مشترک برای نقشه برداران و نقشه سازان توسعه داد. اولین گام در استفاده از سیستم مختصات هواپیمای ایالتی، جستجوی منطقه صحیح برای منطقه خود و در نتیجه طرح ریزی خاص متناسب با منطقه مورد مطالعه شما است. شهرستان آلگنی پنسیلوانیا در ایالت پلین زون ۳۷۰۲ (لامبرت | منطقه جنوبی) است.

لایه های پیش بینی شده را به فایل نقشه اضافه کنید

به عنوان پیش فرض، اولین لایه نقشه ای که به فایل نقشه اضافه می کنید، سیستم مختصات و طرح ریزی را برای قاب داده تنظیم می کند. اگر همه لایه‌های نقشه شما دارای داده‌های مرجع فضایی هستند، مشکلی در ترکیب نقشه‌ها با سیستم‌های مختصات مختلف یا پیش‌بینی‌ها ندارید. ArcMap تمام لایه‌های نقشه را در حین پرواز به طرح‌بندی قاب داده نمایش می‌دهد. در مرحله بعد، یک لایه با طرح سیستم مختصات هواپیمای حالت و سپس یک لایه با مختصات جغرافیایی اضافه می کنید.

  1. در یک نقشه خالی جدید، روی دکمه Add Data کلیک کنید، به پوشه Data، gdb بروید و Munic را به نقشه اضافه کنید.

مختصات ظاهر شده در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش اکنون در واحدهای صفحه حالت (پا) ظاهر می شود. مبدأ این مختصات (۰,۰) در گوشه سمت چپ پایین پنسیلوانیا است.

  1. فایل نقشه خود را به عنوان ذخیره کنیدآموزش ۵-۴٫mxdبه پوشه Chapter
  2. در فهرست مطالب، روی Layers راست کلیک کرده و روی Properties > زبانه Coordinate System کلیک کنید.

توجه داشته باشید که مختصات قاب داده مانند لایه Munic، NAD_1983_StatePlane_Pennsylvania_South_FIPS_3702_Feet است. این به این دلیل است که اولین لایه اضافه شده به فایل نقشه جدید است. اگر لایه‌های اضافه‌شده دارای داده‌های مرجع فضایی باشند، ArcMap به‌طور خودکار تمام لایه‌های اضافی را بدون توجه به مختصات اصلی آن‌ها به صفحه حالت نمایش می‌دهد.

  1. روی OK کلیک کنید و نماد Munic را به پر کردن توخالی، طرح کلی سیاه، عرض ۱٫۱۵ تغییر دهید.
  2. روی دکمه افزودن داده کلیک کنید، به gdb بروید و Tracts2010 را به نقشه اضافه کنید.
  3. نماد Tracts2010 را به طرحی توخالی، خاکستری روشن (۲۰%) تغییر دهید و در فهرست مطالب به زیر Munic بروید.
  4. روی Munic در فهرست مطالب کلیک راست کنید و روی Properties و برگه Source کلیک کنید و سیستم مختصات را در پانل Data Source یادداشت کنید.

این لایه دارای مختصات صفحه حالت است، مانند قاب داده.

  1. مرحله ۷ را به جز Tracts2010 تکرار کنید.

این لایه دارای مختصات جغرافیایی است اما در قاب داده با استفاده از مختصات صفحه حالت ظاهر می شود زیرا ابتدا Munic را اضافه کرده اید و دارای مختصات صفحه حالت است.

سیستم مختصات قاب داده و طرح ریزی را به UTM تغییر دهید

ارتش ایالات متحده سیستم مختصات مستطیلی مرکاتور عرضی جهانی (UTM) را در اواخر دهه ۱۹۴۰ توسعه داد. این شامل ۶۰ منطقه طولی است که توسط نصف النهارهایی با عرض ۶ درجه تعریف شده است. ArcGIS دارای پیش بینی های UTM برای نیمکره شمالی و جنوبی هر منطقه است. این مناطق، مانند هواپیماهای دولتی، برای مناطقی به اندازه یک ایالت (یا کوچکتر) مناسب هستند و این مزیت را دارند که کل جهان را پوشش می دهند.

  1. مرورگر وب خود را راه اندازی کنید، بهdmap.co.uk/utmworld.htm، و منطقه UTM را برای پنسیلوانیا غربی تعیین کنید.

باید متوجه شوید که غرب پنسیلوانیا در منطقه ۱۷ شمالی قرار دارد.

  1. مرورگر خود را ببندید
  2. در فهرست مطالب، روی قاب داده لایه ها کلیک راست کرده و روی Properties کلیک کنید.
  3. روی برگه General کلیک کنید و توجه داشته باشید که واحدهای نقشه فوت هستند.

۵٫روی گزینه Coordinate System کلیک کنید و Projected Coordinate Systems > UTM > NAD 1983 را باز کنید. NAD 1983 UTM Zone 17N را کلیک کنید.

UTM یک سیستم متریک است و بنابراین از متر به عنوان واحد نقشه استفاده می کند. صفحه نمایش شما در پا باقی می ماند، بنابراین باید واحدهای نمایشگر را روی متر تنظیم کنید.

  1. روی گزینه General کلیک کنید و روی Meters به ​​عنوان واحدهای نمایشگر > OK کلیک کنید.

سیستم مختصات و ظاهر نقشه بر این اساس کمی تغییر می کند. توجه کنید که مختصات اکنون بر حسب متر هستند.

یک سیستم مختصات و طرح ریزی را به یک کلاس ویژگی اختصاص دهید

همه لایه‌های GIS باید دارای یک سیستم مختصات و طرح‌بندی تعریف شده باشند (یعنی داده‌های مرجع مکانی داشته باشند)، اما گاهی اوقات یک شکل فایل یا لایه GIS دیگری دریافت می‌کنید که این داده‌ها را ندارد و باید خودتان آن را اختصاص دهید. توجه داشته باشید که داده های مرجع فضایی مورد نیاز ابرداده نیستند بلکه داده هایی هستند که بخشی از لایه نقشه هستند. در یک shapefile، یک فایل جداگانه است و پسوند prj. یک سیستم مختصات رایج برای فایل‌های آمریکای شمالی، سیستم مختصات جغرافیایی (GCS)، پیش‌بینی داده آمریکای شمالی ۱۹۸۳ (NAD 1983) است که توسط سازمان‌هایی مانند اداره سرشماری ایالات متحده استفاده می‌شود و سیستم مختصات شکل فایلی است که شما در مورد آن هستید. برای استفاده.

  1. در کاتالوگ، از طریق پوشه Data > DataFiles پیمایش کنید، روی shp راست کلیک کنید و روی Properties > زبانه XY Coordinate System کلیک کنید.

پیش بینی سیستم مختصات برای این شکل فایل <Unknown> است. البته باید سیستم مختصات صحیح را برای تخصیص به لایه نقشه از اطلاعات خارجی، ابرداده یا منابع دیگر بدانید. اگر مختصات اشتباهی را تعیین کنید، نقشه شما به درستی در فایل نقشه شما نمایش داده نمی شود.

  1. سیستم‌های مختصات جغرافیایی را گسترش دهید، آمریکای شمالی > ایالات متحده آمریکا و سرزمین‌ها را گسترش دهید، روی NAD 1983 کلیک کنید و OK را کلیک کنید.
  2. مرحله ۱ را تکرار کنید تا ببینید که لایه اکنون داده های سیستم مختصات خود را دارد.
  3. AlleghenyCountyBlockGroups را به فایل نقشه خود اضافه کنید.

ممکن است هشداری ببینید که داده‌ها در یک سیستم مختصات متفاوت از داده‌های فعلی هستند، اما این مشکلی ندارد زیرا سیستم مختصات اصلی خود را اختصاص داده است. توجه داشته باشید که گروه های بلوک به خوبی با سایر لایه های نقشه که اکنون به عنوان مختصات مستطیلی UTM نمایش داده می شوند، همپوشانی دارند.

  1. AlleghenyCountyBlockGroups را از فهرست مطالب حذف کنید.
  2. فایل نقشه خود را ذخیره کنید

آموزش ۵-۵

آموزش در مورد فرمت های داده برداری

این آموزش چندین فرمت فایل را که معمولاً برای داده‌های فضایی برداری یافت می‌شود، بررسی می‌کند، به غیر از پایگاه جغرافیایی فایل که در فصل ۴ پوشش داده شده است. شکل فایل‌ها و پوشش‌های Esri و همچنین فایل‌های طراحی به کمک رایانه (CAD) و فایل‌های رویداد XY شامل می‌شود.

یک شکل فایل را بررسی کنید

بسیاری از تامین کنندگان داده های فضایی از قالب داده shapefile برای لایه های نقشه برداری استفاده می کنند زیرا بسیار ساده است. Shapefiles تقریباً همزمان با محبوبیت رایانه های شخصی ظاهر شد. یک شکل فایل حداقل از سه فایل تشکیل شده است: یک فایل SHP، یک فایل DBF و یک فایل SHX. هر یک از این فایل‌ها از نام shapefile استفاده می‌کنند اما با پسوندهای نوع فایل متفاوت. فایل SHP هندسه ویژگی ها را ذخیره می کند، فایل DBF جدول ویژگی ها را ذخیره می کند و فایل SHX شاخصی از هندسه فضایی را برای سرعت بخشیدن به پردازش ذخیره می کند. در مرحله بعد، AlleghenyCountyBlockGroups.shp را با جزئیات بیشتری بررسی می کنید.

  1. shp را در کاتالوگ بررسی کنید.

به عنوان یک ورودی در یک خط با نمادی که نمایانگر لایه نقشه چند ضلعی است ظاهر می شود. ArcCatalog چندین فایل را به عنوان یک واحد در نظر می گیرد و ابزارهایی مانند تغییر نام فایل شکل را در یک مکان ارائه می دهد.

  1. File Explorer را باز کنید و به پوشه Data > DataFiles بروید.

اکنون می توانید ببینید که پنج فایل برای shapefile وجود دارد، از جمله فایل projection (.prj) که در آموزش ۵-۴ زمانی که یک مرجع فضایی برای سیستم مختصات لایه اضافه کردید ایجاد کردید. Shapefiles سه تا هفت فایل برگه مرتب سازی شدهط دارند.

  1. فایل اکسپلورر را ببندید.

یک پوشش به ArcMap اضافه کنید

پوشش یک قالب داده مکانی میراث Esri از زمان هایی است که رایانه های شخصی حتی وجود نداشتند. پوشش‌ها معمولاً یک یا چند کلاس ویژگی برگه مرتب سازی شدهط را در پوشه‌ای به نام پوشش ذخیره می‌کنند. به عنوان مثال، در یک مجموعه داده کاداستری (مالکیت زمین)، معمول است که یک پوشش، مرزهای بسته را به صورت چند ضلعی و خطوط قطعه ای که چند ضلعی ها را تشکیل می دهند به عنوان قوس (خطوط) ذخیره می کند. شما می توانید داده های پوشش را به ArcMap اضافه کنید و از آن برای تجزیه و تحلیل و ارائه استفاده کنید، اما نمی توانید داده های پوشش را با ArcMap ویرایش کنید. هنگام مرور داده ها در فایل اکسپلورر، پوشش ها به صورت پوشه های حاوی چندین فایل ظاهر می شوند. در تصویر، چهار پوشش در پوشه EastLiberty را می بینید که محتوای پوشش ساختمان در سمت راست File Explorer ظاهر می شود. پوشش ساختمان دارای ۱۸ فایل می باشد.

  1. در یک نقشه خالی جدید، روی دکمه افزودن داده کلیک کنید، پوشه Data > Pittsburgh > EastLiberty را مرور کنید و روی Building دوبار کلیک کنید.
  2. روی نماد لایه Polygon کلیک کنید، روی Add کلیک کنید و OK کنید.

یک پوشش مانند هر لایه برداری دیگری در ArcMap عمل می کند. ظاهر یکسانی دارد و جدول ویژگی دارد.

  1. فایل نقشه را به عنوان ذخیره کنیدآموزش ۵-۵٫mxdبه پوشه Chapter

نوبت شماست

پوشش‌های Curbs Arc و Parcel Polygon را برای محله شرق لیبرتی به نقشه خود اضافه کنید. نمادها را به دلخواه تغییر دهید و جدول ویژگی لایه Parcel را بررسی کنید.

 

یک پوشش را به کلاس ویژگی برگهنرم افزار ArcGIS 10.8تبدیل کنید

اگر نیاز به ویرایش جداول ویژگی یا هندسه یک پوشش دارید، ابتدا باید آن را به عنوان یک کلاس ویژگی شیپ فایل یا پایگاه داده جغرافیایی صادر کنید.

  1. در فهرست مطالب، روی لایه Building Polygon راست کلیک کرده و روی Data > Export Data کلیک کنید.
  2. به Chaptergdb در پوشه Chapter5 MyExercises بروید و کلاس ویژگی خروجی را به عنوان Building ذخیره کنید.
  3. روی OK > Yes کلیک کنید تا داده های صادر شده را به صورت یک لایه به نقشه اضافه کنید.

اکنون می توانید چند ضلعی ها را در کلاس ویژگی Building ویرایش کنید و مرجع فضایی گم شده را برای لایه اضافه کنید. در فصل ۷ با ویژگی های ویرایش آشنا می شوید.

  1. فایل نقشه را ذخیره کنید.

یک فایل طراحی CAD اضافه کنید

بسیاری از سازمان ها نقشه های CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) دارند که می توانید آنها را در ArcMap در قالب اصلی خود نمایش دهید. ArcMap می‌تواند فایل‌های CAD را در یکی از دو فرمت اضافه کند: به‌عنوان AutoCAD بومی (dwg.) یا به عنوان Drawing Exchange Files (dxf.) که اکثر نرم‌افزارهای CAD می‌توانند ایجاد کنند. هنگامی که در کاتالوگ مشاهده می شود، یک مجموعه داده CAD با یک نماد آبی روشن ظاهر می شود. یک فایل اتوکد بسیار شبیه به یک پوشش است زیرا دارای انواع مختلفی از ویژگی های برداری در یک فایل است. می توانید CampusMap.dwg را در ArcCatalog در شکل ببینید.

  1. در یک نقشه خالی جدید، روی دکمه افزودن داده کلیک کنید، پوشه Data > CMUCampus را مرور کنید، روی نماد dwg کلیک کنید، روی افزودن کلیک کنید و برای پیام هشدار فضایی OK را کلیک کنید.

نقشه محوطه دانشگاه کارنگی ملون در ArcMap به‌عنوان یک گروه لایه ظاهر می‌شود که شامل انواع ویژگی‌ها، از جمله خطوط، چند ضلعی و متن است. این نقشه مربوط به بخش مدیریت تأسیسات است و دارای داده های مرجع مکانی است.

  1. در فهرست مطالب، اگر قبلاً باز نشده است، لایه گروه dwg را گسترش دهید و همه لایه ها را غیر از CampusMap.dwg Polygon خاموش کنید.

این نشان می دهد که ساختمان های دانشگاهی و مسکونی در محوطه دانشگاه CMU هستند.

  1. روی لایه dwg Polygon راست کلیک کنید و روی برگه Properties > Drawing Layers کلیک کنید.

توجه داشته باشید که می توانید لایه ها را روشن و خاموش کنید. همچنین می توانید لایه ها را با استفاده از برگه نمادشناسی نمادین کنید.

  1. پنجره Layer Properties را ببندید و dwg Group Layer را از فهرست مطالب حذف کنید.

صادرات ویژگی های GIS به CAD

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد ویژگی های GIS را به شخصی که با نرم افزار CAD کار می کند، تحویل دهید. می‌توانید ویژگی‌ها را به فرمت‌های AutoCAD (.dwg) یا Drawing Exchange Files (dxf.) صادر کنید، که سپس توسط اکثر برنامه‌های تجاری CAD باز می‌شوند.

  1. روی دکمه Add Data کلیک کنید، از طریق پوشه Data به ۳gdb بروید، روی Topo کلیک کنید و روی Add کلیک کنید.

این توپوگرافی دو بعدی است.

  1. در فهرست مطالب، روی لایه Topo کلیک راست کرده و روی Data > Export to CAD کلیک کنید.
  2. همانطور که نشان داده شده است تایپ یا انتخاب کنید، با علامت Topo برای ویژگی های ورودی، DWG_R2010 برای نوع خروجی، dwg برای فایل خروجی، و افزودن به فایل های موجود (اختیاری) روی OK کلیک کنید.

نقشه CAD به طور خودکار به فهرست مطالب اضافه می شود. همچنین می توانید Topo.dwg را در هر برنامه رایانه ای که از فرمت CAD .dwg پشتیبانی می کند باز کنید.

  1. لایه های طراحی Topo و CAD را از فهرست مطالب حذف کنید.
  2. فایل نقشه خود را به عنوان ذخیره کنیدآموزش ۵-۵٫mxdبه پوشه Chapter

آموزش ۵-۶

کاوش نقشه های پایه رستری از سرویس های وب Esri

در حالی که نقشه های برداری گسسته هستند – متشکل از نقاط، خطوط اتصال دهنده، و چند ضلعی های ساخته شده از خطوط – نقشه های رستری مانند عکس ها پیوسته هستند و از بسیاری از فرمت های فایل مشابه تصاویر روی رایانه استفاده می کنند، از جمله Joint Photographic Experts Group (jpg. ) و فرمت های فایل تصویری برچسب گذاری شده (tif.). تمام نقشه های رستری مستطیل شکل هستند که از ردیف ها و ستون هایی از سلول ها به نام پیکسل تشکیل شده است. هر پیکسل یک مختصات برگه مرتب سازی شدهط و یک مقدار مشخصه مانند ارتفاع برای ارتفاع دارد. نقشه‌های رستری مکان هر پیکسل را به‌صراحت ذخیره نمی‌کنند، بلکه داده‌هایی مانند مختصات گوشه شمال غربی نقشه، اندازه سلول (با فرض پیکسل‌های مربع)، و تعداد سطرها و ستون‌ها را ذخیره می‌کنند که یک الگوریتم کامپیوتری می‌تواند مختصات را محاسبه کند. از هر سلول یکی از جنبه های کلیدی نقشه های رستری از دیدگاه شما این است که فایل های بسیار بزرگی هستند. بنابراین اگرچه ممکن است برخی از فایل‌های رستری نقشه پایه مهم را در رایانه خود ذخیره کنید، این نوع نقشه‌ها را شاید بهتر است به عنوان خدمات نقشه در دسترس برای نمایش در رایانه خود اما در جای دیگری ذخیره کنید.

یک لایه نقشه اصلی اضافه کنید

می توانید چندین لایه نقشه اصلیمختلف را به عنوان خدمات علاوه بر لایه های نقشه از رایانه یا شبکه محلی خود به فایل نقشه اضافه کنید. ArcGIS برای این منظور دسترسی داخلی به سرورهای Esri دارد.

  1. یک نقشه خالی جدید باز کنید و آن را به عنوان ذخیره کنیدآموزش ۵-۶٫mxdبه پوشه Chapter
  2. به پوشه Data > Chicago.gdb بروید و tl_2010_17031_cousub10 را به نقشه اضافه کنید.
  3. نماد لایه County Subdivisions با یک پر توخالی و یک طرح کلی زرد، عرض ۱٫۱۵٫
  4. روی File > Add Data > Add Basemap > Imagery with Labels > Add کلیک کنید.

چند لحظه طول می کشد تا تصویر نقشه در ArcMap بارگیری شود. اگر نقشه اصلی شما ظاهر نشد، روی Subdivisions County راست کلیک کرده و روی Zoom To Layer کلیک کنید. تصویر نقشه ای که نمایش داده می شود از سرور Esri به جای هارد دیسک کامپیوتر شما است. اکنون می توانید دریاچه میشیگان را با وضوح بیشتری ببینید.

  1. به منطقه ای در شیکاگو نزدیک دریاچه میشیگان و پارک هزاره بزرگنمایی کنید.

نوبت شماست

نقشه پایه فعلی را از فهرست مطالب حذف کنید و مرحله ۳ را برای نقشه پایه دیگر تکرار کنید. فایل نقشه خود را ذخیره کنید

آموزش ۵-۷

دانلود نقشه های رستری از USGS

در مرحله بعد، یک رستر ارتفاعی را از سازمان زمین شناسی ایالات متحده دانلود خواهید کرد که می تواند در ArcMap اضافه شود. نقشه رستری در این تمرین یک مدل رقومی ارتفاع (DEM) است که می تواند به یک نقشه برجسته سایه دار برگه تبدیل شود، به این معنی که شامل سایه هایی از یک خورشید مصنوعی در آسمان است. در فصل ۱۱، همانطور که در تصویر نشان داده شده است، نحوه برگه تبدیل DEM را به یک مدل برجسته سایه دار خواهید آموخت.

نمایشگر نقشه ملی USGS را راه اندازی کنید و به پیتسبورگ زوم کنید

  1. در یک مرورگر وب، بهhttp://viewer.nationalmap.gov/basic/.
  2. به سمت غرب پنسیلوانیا و پیتسبورگ، جایی که سه رودخانه به هم می رفایل، بزرگنمایی کنید تا مقیاس تقریباً ۱:۳۶۰۰۰ مانند تصویر را ببینید.

توجه داشته باشید که تصاویر و لایه‌های صفحه ممکن است متفاوت از آنچه در رایانه خود می‌بینید به نظر برسند.

DEM را دانلود کنید

  1. در برگه Datasets، کادر Elevation Products (3DEP) را علامت بزنید.
  2. کادر مربوط به DEM 1/9 arc-second را علامت بزنید و روی Find Products کلیک کنید.
  3. از لیست محصولات موجود، روی دانلود در کنار مورد USGS NED ned19_n40x50_w080x25_pa_southwest_2006 1/9 arc-second 2010 15 × ۱۵ دقیقه IMG کلیک کنید.
  4. در کادر محاوره ای، ذخیره فایل را در رایانه خود انتخاب کنید.

استخراج و سازماندهی کنید

  1. با استفاده از File Explorer، فایل خود را از محل دانلود پیدا کنید.
  2. فایل را در پوشه Chapter5 خود استخراج کنید.
  3. برای مشاهده این فایل ها از File Explorer استفاده کنید. وقتی کارتان تمام شد، File Explorer را ببندید.

تصویر رستری را به نقشه اضافه کنید

  1. در ArcMap، یک نقشه خالی جدید ایجاد کنید و آن را به عنوان ذخیره کنیدآموزش ۵-۷٫mxdبه پوشه Chapter
  2. روی دکمه افزودن داده کلیک کنید؛ به Data، Pittsburgh folders و gdb بروید. روی Neighborhoods کلیک کنید و روی Add کلیک کنید. محله ها را با پر کردن توخالی نمادین کنید.
  3. روی دکمه افزودن داده کلیک کنید، به MyExercises، Chapter5 بروید و فایل های رستری استخراج شده را مشاهده کنید. برای ساخت هرم های رستری روی فایل img کلیک کنید، روی Add و سپس Yes کلیک کنید.

تصویر رستری DEM به طور خودکار طبقه بندی می شود و به فهرست مطالب اضافه می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما