آموزش کاربردی GISدر شهرسازی

آموزش کاربردی GISدر شهرسازی

 

مقدمه

هدف از این دوره آموزش تئوری و فرآیند روابط فضایی به عنوان کاربردی در فرم شهری و توسعه و تجزیه و تحلیل محیط های شهری با استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی و تکنیک های تحلیل فضایی مانند مدل سازی آماری فضایی است.

ماژول۱: مقدمه ای بر سیستم اطلاعات جغرافیایی و توزیع جغرافیایی – تحلیل الگوها با استفاده از آمار فضایی
ماژول ۲عملکرد GIS و تحلیل فضایی در برنامه ریزی شهری. این ماژول به کاربردهای GIS و در ترکیب با آمار مقدماتی برای تخصیص منابع در فضا می پردازد. کاربردهای خاص باید شامل تجزیه و تحلیل شبکه باشد. مناسب بودن سایت خرده فروشی; تحلیل فضایی بازار مسکن؛ و مدل سازی پیش بینی
ماژول ۳مدل سازی فضای جغرافیایی – این ماژول تجزیه و تحلیل مبتنی بر شطرنجی مربوط به مجاورت، تراکم و پراکندگی
ماژول ۴:مدل‌سازی روابط فضایی – این ماژول به مفاهیم مرتبط با رگرسیون حداقل مربعات معمولی، رگرسیون اکتشافی، رگرسیون وزن‌دار جغرافیایی می‌پردازد.

مخاطبین این دوره چه کسانی هستند

هدف از این دوره آموزش تئوری و فرآیند روابط فضایی به عنوان کاربردی در فرم شهری و توسعه و تحلیل محیط های شهری با استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی و تکنیک های تحلیل فضایی مانند مدل سازی آماری فضایی است. مخاطبان :کارشناسان و دانشجویان شهرسازی،برنامه ریزی شهری و منطقه ای، مختصصان سامانه اطلاعات مکانی گرایش مطالعات شهری و روستایی و منطقه ای

 

سرفصل دوره ها

علم اطلاعات جغرافیایی

مقدمه ای بر سیستم های اطلاعات جغرافیایی شهری برای شهرسازی

استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی شهری (GIS) شهرسازی

علوم اطلاعات جغرافیایی پیشرفته: مدل سازی جغرافیایی

پروژه های کاربردی در سیستم های اطلاعات جغرافیایی شهری

مدیریت داده و اطلاعات

تحلیل و مدلسازی حوزه آبخیز

تحلیل فضایی

GIS و تحلیل شهری

فناوری تحلیل گرا: تجزیه و تحلیل داده های مکانی. نقشه برداری جرم؛ ArcGIS

زیرساخت های شهری، فناوری حمل و نقل

طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، گرافیک و تجسم و اصلاح داده های مکانی

کار با داده های CAD

نحوه تجزیه و تحلیل برنامه های کاربردی توسعه، تهیه گزارش های برنامه ریزی و ارائه موفق

سیستم های مرجع و مختصات در GIS

مدل های داده های GIS

ورودی داده در GIS

بصری سازی و خروجی داده ها

تجزیه و تحلیل داده های مکانی

مدیریت داده های غیر مکانی

پایش و مدلسازی تغییرات کاربری اراضی شهری

شبیه سازی رشد شهری آینده با استفاده از مدل های زنجیره ای خودکار سلولی-مارکوف

شناسایی مکان های بالقوه برای توسعه مسکن با استفاده از تکنیک ارزیابی چند معیاره مبتنی بر GIS

یک تصمیم گیری چند معیاره برای انتخاب مکان های دفن زباله جایگزین با استفاده از رویکرد فازی TOPSIS

مدل‌سازی حساسیت سیل شهری با استفاده از شبکه عصبی پرسپترون چند لایه فازی جدید

ارزیابی، نقشه برداری و پیش بینی جزیره گرمایی شهری

GIS در برنامه ریزی جوامع

کاربرد GIS در شهرسازی

برنامه ریزی و مدیریت کاربری اراضی

ایجاد نقشه منطقه بندی

شناسایی سکونتگاه های غیررسمی و الگوهای رشد شهری

تعیین مناطق حائل کاربری اراضی

مدیریت ریسک سیل

نقشه برداری و تحلیل جرم

نقشه برداری آمار جرم و جنایت

شناسایی و نقشه برداری کانون جرم

مدیریت پسماند

نقشه برداری حجم دفع زباله

تجزیه و تحلیل منطقه خدمات

تجزیه و تحلیل مکان-تخصیص

زیرساخت های شهری و تاسیسات

جمع آوری داده های میدانی

تجزیه و تحلیل همپوشانی چند معیاره

برنامه ریزی حمل و نقل شهری

تجزیه و تحلیل دسترسی به ریل مترو

سایر خدمات – آلودگی صوتی

برنامه ریزی و مدل سازی

برنامه ریزی فضایی

تجزیه و تحلیل اتصال خیابان برای پیاده روی

 

مهمترین کتاب های GISدر شهرسازی

GIS و بهداشت عمومی” توسط الن کی کراملی و سارا ال. مک لافرتی

کتابی معتبر و جامع، این کتاب پیشرو و منبع حرفه ای در استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای تجزیه و تحلیل و رسیدگی به مشکلات بهداشت عمومی است. مفاهیم و ابزارهای اساسی GIS، از جمله راه‌های دسترسی و مدیریت پایگاه‌های اطلاعاتی فضایی توضیح داده شده‌اند. این کتاب روش‌های پیشرفته‌ای را برای نقشه‌برداری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در مورد جمعیت، رویدادهای بهداشتی، عوامل خطر و خدمات بهداشتی و برای گنجاندن دانش جغرافیایی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ارائه می‌کند. نقشه ها، نمودارها و برنامه های کاربردی دنیای واقعی متعددی ارائه شده است.

 

«سیستم‌های پشتیبانی برنامه‌ریزی و شهرهای هوشمند» نوشته استن گیرتمن و جان استیلول
ارائه نمای کلی پیشرفته از در دسترس بودن و کاربرد سیستم های پشتیبانی برنامه ریزی (PSS) در چارچوب شهرهای هوشمند

حاوی بهترین مقالات کنفرانس CUPUM-2015

بینش هایی را در مورد ویژگی های در دسترس بودن و کاربرد سیستم های پشتیبانی برنامه ریزی (PSS) برای دستیابی به توسعه شهرهای هوشمند ارائه می دهد.

«شهر خوان» با ویرایش ریچارد تی لگیتس و فردریک استوت
نسخه جدید به طور گسترده به روز شده و گسترش یافته است تا منعکس کننده آخرین تفکرات در هر یک از حوزه های انضباطی و موضوعی شامل توسعه پایدار شهری، جهانی شدن، تاثیر فناوری بر شهرها، شهرهای تاب آور و تئوری شهری باشد. این کتاب تاکید بیشتری بر شهرها در جهان در حال توسعه، سیستم جهانی شهرها و آینده شهرها در عصر تحول دیجیتال دارد. این نسخه در حالی که نوشته‌های کلاسیک نویسندگانی مانند لوئیس مامفورد، جین جاکوبز و لوئیس ویرث را حفظ می‌کند، بهترین نوشته‌های معاصر از جمله پیتر هال، مانوئل کاستلز و ساسکیا ساسن را نیز در بر می‌گیرد. مطالب جدیدی در مورد شهرهای فشرده، تاریخ شهری، مکان‌سازی، تغییرات آب و هوا، شبکه شهر جهانی، شهرهای هوشمند، طرد اجتماعی جدید، شهرهای معمولی، اصیل‌سازی، اضافه شده است.

مطالب کتابشناختی به طور کامل به روز و تقویت شده است تا ویرایش هفتم بتواند به عنوان مرجع حجم مرجع برای اساتید و دانشجویان به مهم ترین نوشته های همه موضوعات کلیدی در مطالعات و برنامه ریزی شهری باشد. سیتی ریدر نقشه جامعی از زمین مطالعات شهری، قدیمی و جدید را ارائه می دهد. خواندن آن برای هر کسی که علاقه مند به مطالعه شهرها و زندگی شهری است ضروری است.

«بحران شهری جدید» نوشته ریچارد فلوریدا

در سال‌های اخیر، جوانان، تحصیل‌کرده‌ها و مرفه‌ها به شهرها بازگشته‌اند و دهه‌ها فرار از حومه شهر و زوال شهری را معکوس کرده‌اند. ریچارد فلوریدا در «بحران شهری جدید» استدلال می‌کند با این حال همه چیز خوب نیست . فلوریدا، یکی از اولین محققینی که این جنبش بازگشت به شهر را در پیشگامانه‌اش « ظهور طبقه خلاق» پیش‌بینی کرد، نشان می‌دهد که چگونه همان نیروهایی که رشد شهرهای فوق‌ستاره جهان را تقویت می‌کنند، چالش‌های آزاردهنده‌شان را نیز ایجاد می‌کنند: عدم استطاعت، تفکیک و نابرابری. در همین حال، بسیاری از شهرهای دیگر هنوز راکد هستند و محله های طبقه متوسط ​​در همه جا در حال از بین رفتن هستند. شهرهای برنده ما تنها یکی از مظاهر بحران عمیق در اقتصاد دانش شهری امروزی هستند.
بحران شهری جدید ، یک کار تحقیقاتی و تحلیلی بسیار بدیع، تشخیص قانع کننده ای از مشکلات اقتصادی ما و نسخه ای جسورانه برای شهرهای فراگیرتر ارائه می دهد که قادر به تضمین رشد و شکوفایی برای همه هستند.

GIS و مدلسازی محیطی: پیشرفت و مسائل تحقیقاتی” نوشته مایکل اف. گودچایلد و لوئیس تی استیارت

مدل سازی با کمک به درک ما از محیط و با پیش بینی اثرات احتمالی نقش مهمی در این امر ایفا می کند. در سال‌های اخیر، حرکت‌هایی برای پیوند دادن مدل‌ها به سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی انجام شده است تا ابزاری برای تجزیه و تحلیل تغییرات در یک منطقه و همچنین در طول زمان فراهم شود. GIS و مدل‌سازی محیطی پیشرفت‌هایی را که تا به امروز در ادغام این دو سیستم نرم‌افزاری انجام شده است، بررسی می‌کند.

“برنامه ریزی شهری برای آدمک ها” نوشته جردن یین

با جابجایی اکثریت جمعیت جهان به مراکز شهری، برنامه ریزی شهری -عملیات برنامه ریزی کاربری زمین و حمل و نقل برای کمک به شکل دهی شهرها به لحاظ ساختاری، اقتصادی و اجتماعی- به یک حرفه حیاتی تبدیل شده است.  این کتاب پس از یک دوره مقدماتی برنامه ریزی شهری، خواندنی کلیدی برای هر دانش آموز برنامه ریزی شهری یا هر کسی که درگیر توسعه شهری است می باشد.

«برنامه ریزی شهری و منطقه ای» نوشته پیتر هال و مارک تودور جونز
این نسخه به طور گسترده حاوی مطالب جدیدی در مورد مسائل اروپایی و همچنین بخش های به روز شده مربوط به کشور و تأثیر رکود است. اشارات ویژه ای به مهم ترین تحولات بریتانیا در دوران اخیر، از جمله شهرهای جدید، نئولیبرالیسم، واگذاری اختیارات به اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی، و شهرها و مقامات ترکیبی، نقش زیرساخت ها و راه آهن سریع السیر، تاثیر ریاضت، برنامه ریزی محله، برگزیت و داستان مستمر شکاف شمال و جنوب. فصلی در مورد برنامه ریزی ایالات متحده روندهای مستمر پراکندگی شهری و قطبی شدن اجتماعی، درمان تغییرات آب و هوایی، ظهور شهرهای حاشیه ای و کاهش شهرهای کمربند زنگ زده و همچنین ابتکارات در شهرسازی جدید، برنامه ریزی کاربری زمین و سیاست های حمل و نقل را مورد بحث قرار می دهد.

GIS برای توسعه دهندگان وب: افزودن “کجا” به برنامه های کاربردی وب شما” توسط اسکات دیویس

 GIS  برای توسعه دهندگان وب، سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) را به زبان ساده معرفی می کند و کاربردهای عملی را نشان می دهد. با این کتاب، وب‌سایت‌های محبوبی مانند maps.google.com را کاوش می‌کنید، فناوری‌هایی را که استفاده می‌کنند را مشاهده می‌کنید و یاد می‌گیرید که چگونه وب‌سایت خود را ایجاد کنید GISبرای توسعه دهندگان وب که با طنز معمول قفسه کتاب عملی و تجربه دنیای واقعی نوشته شده است، مفاهیم برنامه نویسی جغرافیایی را برای توسعه دهندگان معمولی قابل دسترس می کند.

“تحلیل داده های مکانی: تئوری و عمل” نوشته رابرت هاینینگ.

آیا خوشه های جغرافیایی از موارد بیماری یا نقاط داغ جرم وجود دارد؟ آیا می توان جغرافیای کیفیت هوا را با محل زندگی افرادی که به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شده اند مطابقت داد؟ داده های مکانی داده هایی در مورد جهان هستند که در آن ویژگی مورد نظر و موقعیت آن در سطح زمین ثبت می شود. این بررسی اجمالی جامع از موضوع نشان می دهد که چگونه می توان با سؤالات فوق مقابله کرد. این کتاب برای دانشجویان و محققان در جغرافیا، اقتصاد، علوم اجتماعی، علوم محیطی و آمار نوشته شده است.

هدایای ویژه:

کتاب آموزش کاربردی ArcGIS10.8

ارسال تمام ویدئوهای آموزشی مرتبط با کلاس ها

ارائه به روز ترین داده ها

چرا باید در این دوره شرکت کنم

مهارت‌های GIS تقاضای زیادی دارند: مهارت‌های سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) به طور فزاینده‌ای در طیف وسیعی از صنایع، از جمله برنامه‌ریزی شهری، مدیریت زیست‌محیطی، حمل‌ونقل، بهداشت عمومی و بسیاری موارد دیگر جستجو می‌شوند. یادگیری مهارت های GIS می تواند به شما مزیت رقابتی در بازار کار بدهد.

درک برنامه ریزی شهری مهم است: با رشد و تغییر شهرها، داشتن درک قوی از نحوه عملکرد برنامه ریزی شهری مهم است. مطالعه برنامه ریزی شهری می تواند به شما درک عمیق تری از محیط ساخته شده و عوامل اجتماعی، اقتصادی و محیطی شکل دهنده آن بدهد.

GIS می تواند درک شما را از برنامه ریزی شهری افزایش دهد: GIS ابزار قدرتمندی برای تجزیه و تحلیل و تجسم داده های مکانی است که در برنامه ریزی شهری بسیار مهم است. با مهارت‌های GIS، می‌توانید نقشه‌ها را ایجاد کنید، تجزیه و تحلیل فضایی انجام دهید و مجموعه داده‌های پیچیده را برای کمک به تصمیم‌گیری‌های برنامه‌ریزی شهری تجسم کنید.

برنامه ریزی شهری یک زمینه در حال رشد است: برنامه ریزی شهری یک زمینه پویا و رو به رشد است که فرصت های هیجان انگیز زیادی برای ایجاد تأثیر مثبت بر جوامع دارد. مطالعه برنامه ریزی شهری می تواند طیف وسیعی از مسیرهای شغلی را باز کند، از کار در دولت محلی گرفته تا مشاوره با شرکت های خصوصی.

GIS می تواند به شما کمک کند تفاوت ایجاد کنید: با مهارت های GIS، می توانید از داده ها برای تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنید که می تواند به بهبود زندگی مردم کمک کند. چه در حال کار بر روی یک پروژه حمل و نقل، یک طرح بهداشت عمومی یا یک برنامه حفاظت از محیط زیست باشید، GIS می تواند ابزار قدرتمندی برای ایجاد تأثیر مثبت باشد.

به طور کلی، مطالعه GIS و برنامه‌ریزی شهری می‌تواند تجربه‌ای مفید و رضایت‌بخش با فرصت‌های زیادی برای رشد شخصی و حرفه‌ای باشد.

 

آیا با شرکت در این دوره کسب درامد می کنم

مانند بسیاری از مشاغل، موقعیت ها می توانند از سطح ابتدایی تا ارشد متغیر باشند. در انتهای پایین مقیاس دستمزد، تکنسین ها و نقشه کش ها معمولاً کمترین درآمد را دارند. برای این نوع موقعیت ها، مهارت ها شامل پایگاه های داده، CAD و نقشه برداری است.

همانطور که به یک مقیاس دستمزد بالاتر می روید، مشاغل تخصصی تری نیز وجود دارند. به عنوان مثال، سنجش از دور و تحلیلگران LiDAR بخشی از مقیاس پرداخت متوسط ​​هستند. همچنین، ما شروع به مشاهده توسعه دهندگان و برنامه نویسان GIS می کنیم که نرم افزار GIS را ایجاد می کنند که تحلیلگران و نقشه نگاران از آن استفاده می کنند.

در مقیاس بالا دستمزد، موقعیت های ارشد GIS بر لیست حقوق و دستمزد غالب است. به عنوان مثال، مدیران پروژه GIS پروژه ها را اجرا و بسته می کنند. همچنین مهندسان ارشد نرم افزار دارای تجربه و تحصیلات لازم برای طراحی، توسعه و نگهداری نرم افزار هستند.

 

بعد از اتمام دوره آموزش GIS در شهرسازی در کجا مشغول به کار می شوم

ادارات دولتی(اداره راه و شهرسازی)

شرکت ها  مهندسین مشاور

تاسیسات (برق، مخابرات)

دانشگاهها

اداره محیط زیست و منابع طبیعی

سازمان اطلاعات نظامی، اضطراری و امنیت عمومی

اداره کشاورزی و خاک

حمل و نقل و ناوبری

نقشه برداری، مهندسی و ساخت و ساز

معدن و نفت

بهداشت و اپیدمیولوژی

باستان شناسی و تاریخ

 

یک متخصص GIS و شهرسازی چگونه می توانند به حل مشکلات بپردازد:

GIS در جوامع برنامه ریزی

طیف گسترده ای از راه حل ها را می توان با استفاده از GIS در برنامه ریزی شهری حل کرد. برنامه ریزان از GIS برای تجزیه و تحلیل و مدل سازی استفاده می کنند که دولت های محلی را قادر می سازد تا شهرهای مولد و سازمان یافته را برنامه ریزی، بسازند و نگهداری کنند.

با استفاده از GIS، یک برنامه ریز شهری می تواند جمعیت شناسی و تراکم یک منطقه را تعیین کند تا تصمیم بگیرد در کجا شهرهای جدید بسازد و شهرهای موجود را گسترش دهد. مشکلات ازدحام بیش از حد، بلایای شهری و سایر مسائل را می توان با استفاده از داده های GIS حل کرد.

در حالی که می توان از روش های مختلفی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد یک منطقه برنامه ریزی استفاده کرد، مانند تصاویر ماهواره ای، عکس های هوایی، گزارش ها، آمار و نقشه های کاغذی و نقشه ها، وارد کردن این داده ها به یک برنامه GIS می تواند به برنامه ریزان در بازبینی کاربری جمعیتی و زمین کمک کند . تغییر می کند. همچنین شبیه‌سازی‌هایی مانند جریان ترافیک و سرعت از طریق ورودی و تحلیل داده‌های GIS به دست می‌آیند.

GIS به عنوان یک کمک بصری

GIS تصاویری بهینه از داده های جمع آوری شده را فراهم می کند که می تواند به همه ذینفعان در برنامه ریزی یک جامعه ارائه شود. یک پایگاه داده GIS می تواند شامل اطلاعاتی مانند آمار کاربری زمین و جمعیت و همچنین داده های تبدیل شده از هر نقشه و نقشه اسکن شده باشد. داده های عددی به جداول، نمودارها و نمودارها تبدیل می شوند. پرس و جو و تجزیه و تحلیل فضایی با استفاده از لایه‌های GIS به دست می‌آیند که توپوگرافی ژئوکد و همراه با مدیریت مجموعه‌های بزرگ و پیچیده از داده‌ها، برنامه‌ریزان می‌توانند زیرساخت‌ها و استفاده عمومی را مورد توجه قرار دهند.

GIS در کاربری زمین

فن آوری های سنجش از دور GIS برای تعیین قابلیت زیست محیطی یک منطقه استفاده می شود، آیا می توان از آن برای زباله ها، دفع و تصفیه استفاده کرد یا برای رسیدگی به مسائلی مانند احیای تالاب ها.

اجازه می دهدبا پرداختن به مواردی مانند پهنه بندی و مجوزهای ساختمانی در منطقه ای که توسعه یافته یا در حال بازسازی است، برنامه ریز با استفاده از GIS می تواند اطلاعاتی در مورد مجوزها مانند نوع، تاریخ صدور و نوع توسعه مجوز صادر شده پیدا کند.

برنامه ریزی زیست محیطی

برنامه ریزان محیطی و طراحی چه برای برنامه ریزی شهری و چه روستایی، از GIS برای جمع آوری اطلاعات و تصمیم گیری در مورد موضوعات مختلف استفاده می کنند .

برنامه ریزان محیط زیست از GIS برای ارزیابی خطرات زمین استفاده می کنند، یعنی اینکه آیا سیل یا فرسایش بر کاربری یکپارچه زمین تأثیر می گذارد یا خیر. آنها همچنین از GIS برای مدیریت توسعه‌یافته زمین، به‌ویژه در مورد رشد پراکندگی شهری و مدیریت زیرساخت‌ها، مانند سدها، پل‌ها و سایر سازه‌هایی که ممکن است بر جامعه یا محیط اطراف تأثیر بگذارند، استفاده می‌کنند.

در نهایت، برنامه ریزان یا طراحان محیطی از GIS برای تعیین اثرات اجتماعی و اقتصادی تصمیمات اتخاذ شده توسط موضوعات قبلی استفاده می کنند.

کاربردهای GIS در برنامه ریزی و نگهداری شهرها و مناطق بی حد و حصر به نظر می رسد. با گذشت زمان، به احتمال زیاد کاربردهای متنوع GIS توسط برنامه ریزان شهری افزایش خواهد یافت. اهمیت حیاتی فناوری GIS در همگامی با گسترش و رشد شهرها در سراسر جهان قابل اغراق نیست.

نمونه های تدریس مدرس

آیا با گذارندن این دوره می توانم پروژه GIS انجام دهم


استفاده از GIS در برنامه ریزی شهری مزایای بی شماری دارد، اما در اینجا به چند مورد مهم اشاره می کنیم.

  1. نقشه برداری بهبود یافته

از آنجایی که همه نقشه ها و داده های یک منطقه را می توان در یک مکان مرکزی نگهداری کرد، GIS می تواند اعتبار نقشه را افزایش دهد (نقشه چقدر فعلی است)، اثربخشی نقشه برداری موضوعی را افزایش دهد و هزینه های ذخیره سازی داده ها را کاهش دهد.

  1. افزایش دسترسی به اطلاعات حیاتی

دسکتاپ GIS فرآیند جمع آوری، سازماندهی و بازیابی اطلاعات از طیف وسیعی از منابع را ساده می کند. مشابه GIS سنتی، GIS مبتنی بر ابر این مزیت را فراهم می‌کند و در عین حال مشاهده داده‌ها را از هر دستگاه تلفن همراه ممکن می‌سازد.

  1. ارتباطات بهبود یافته

کارمندان مجبور نیستند وقت خود را برای جستجوی اطلاعات در بخش‌ها یا جستجوی انبوهی از اسناد و مدارک تلف کنند، زمانی که آنها فقط می‌توانند وارد پایگاه داده مرکزی شوند که همه داده‌های شرکت را ذخیره و سازماندهی می‌کند.

  1. افزایش کیفیت و کارایی خدمات عمومی

به منظور تسهیل ارتباط بین سازمان های دولتی و عموم مردم، از GIS می توان برای ساخت پورتالی استفاده کرد که در دسترس عموم مردم باشد. اطلاعات ممکن است به سرعت بین پرسنل دولتی منتشر شود و مردم می توانند داده های مورد نیاز خود را به دست آورند.

  1. افزایش حمایت از تصمیم گیری استراتژیک

برنامه‌ریزان می‌توانند سریع‌تر به طیف گسترده‌تری از اطلاعات جغرافیایی حیاتی دسترسی داشته باشند و استراتژی‌های آگاهانه‌تری را به‌طور مؤثرتری توسعه دهند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند طیف گسترده‌تری از سناریوهای «چه می‌شد» را در نظر بگیرند، که به آنها کمک می‌کند تا برنامه‌های بلندمدتی قوی‌تر و موفق‌تر توسعه دهند.

  1. ایجاد نقشه ها و نقشه های کاربری اراضی

نقشه های کاربری اراضی در آینده به عنوان راهنمای جامعه برای زیرساخت های آینده، طرح های ساخت و ساز و فضاهای عمومی عمل می کند. این نقشه‌ها کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که برنامه‌ریزی شهری یک شهر برای حفاظت از محیط زیست، آلودگی، کاهش مسائل حمل‌ونقل و محدود کردن پراکندگی شهری به حساب می‌آید.

با GIS، برنامه ریزان شهری می توانند به سرعت نقشه های شهر را به شکل امروزی ایجاد کنند و سپس از تکنیک های مختلف مدل سازی و داده های پیش بینی برای کشف سناریوهای آینده استفاده کنند. در حالت ایده‌آل از این تمرین برای ایجاد نقشه کاربری زمین در آینده استفاده کنید که متفکرانه، پایدار و صحیح باشد.

۷٫برنامه ریزی برنامه های کاربردی

GIS می تواند به دولت و کسب و کارها در پردازش و سازماندهی برنامه های کاربردی برنامه ریزی کمک کند.

بسیاری از پورتال های GIS را می توان در معرض دید عموم قرار داد، به این معنی که شهروندان می توانند به داده هایی مانند خطوط کلی بسته ها و اطلاعات، مرزهای شهرستان/منطقه و منطقه بندی منطقه دسترسی داشته باشند. با دسترسی گسترده تر اطلاعات حیاتی به همه، منابع دولتی (که ممکن است صرف این درخواست ها و یافتن داده ها شده باشد) می توانند در جاهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر این، با تمام برنامه های کاربردی ذخیره شده در یک پایگاه داده مرکزی، سازماندهی، پردازش و ردیابی وضعیت بسیار ساده تر می شود.

۸٫تجزیه و تحلیل داده های اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی

ایجاد نقشه های کاربری زمین در آینده باید چندین سناریو زیست محیطی را در نظر بگیرد و همچنین تقاضای آینده برای منابع زمین را پروژه کند. مدل سازی باید شامل داده های جمعیت، فعالیت های اقتصادی و توزیع مکانی باشد.

  1. تجزیه و تحلیل تناسب زمین/انتخاب مکان

برنامه ریزان شهری می توانند تجزیه و تحلیل تناسب زمین را انجام دهند، مرحله ای مهم در انتخاب مکان، با استفاده از ابزارهای GIS مانند پوشش نقشه. برنامه ریزان شهری می توانند مناطق حساس زیست محیطی را با کمک سنجش از دور، پرس و جوهای فضایی و تجزیه و تحلیل داده های محیطی شناسایی کنند. آن‌ها می‌توانند هر منطقه‌ای را که توسعه بالقوه در آن با محیط زیست در تضاد است، با قرار دادن توسعه زمین موجود بر روی نقشه‌های تناسب زمین شناسایی کنند.

۱۰٫اندازه گیری اتصال

توابع ژئوپردازش GIS مانند پوشش نقشه، بافر و تحلیل فضایی به برنامه ریزان شهری کمک می کند تا اندازه گیری اتصال را انجام دهند.اتصال به آسانی پیاده روی یا دوچرخه سواری در یک شهر معین اشاره دارد. یک منطقه بسیار متصل به ساکنانش گزینه های متعددی برای رسیدن سریع از A به B می دهد.

  1. ارزیابی تاثیر

ارزیابی اثرات زیست محیطی می تواند برای ارزیابی اثرات بالقوه توسعه شهری بر محیط زیست انجام شود. اگر مشکلاتی پیدا شد، برنامه‌ریز شهری می‌تواند راه‌هایی را برای کاهش یا کاهش پیامدهای منفی توصیه کند.

  1. ارزیابی، نظارت و بازخورد

ابزارهای GIS می توانند به ارزیابی نقشه ساختمان، نظارت بر پروژه پس از اتمام، و حتی جمع آوری بازخورد برای کمک به بهبود کمک کنند.

مدت زمان این دوره چقدر است؟

۶۰ساعت

 

آیا می توانم شهریه را به صورت اقساط بپردازم

در صورت تمایل با شماره  ۰۹۳۹۰۳۹۸۰۸۶تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدربارهتماسارتباط با ما